28-vuotias naapurintyttö tehnyt eläessään vain yht. 8 kk töitä - onko tavallista nykyään?
Juttelin juuri äitinsä kanssa kun äiti ylpeänä kertoi, miten vihdoin on maisteri heidänkin perheessään.
Tyttö piti ensin ylioppilaaksi tultuaan välivuoden ja sitten nutasi yliopistossa 7 ja puoli vuotta.
Tänä aikana hän on ollut kolme kertaa kesätöissä, yhteensä 8 kuukautta.
Onko nykyään työnantajille ihan jokapäiväistä, että korkeakoulutetut hakevat töitä olemattomalla työkokemuksella?
Kommentit (11)
No jos on opiskellut ahkerasti, niin alasta riippuen voi olla vaikea työllistyä ennen valmistumistaan. 7v kuulostaa paljolta, jos kyseessä on olleet vaikkapa kauppatieteen opinnot, mutta joku teknisempi ala vie helposti enemmän kuin sen toivottu 5v valmistumiseen.
Erikoista ettei ole saanut kesätöitä useampina vuosina, mutta kyllä tämmöisistäkin kuulee. Itselle oli tosi vaikea saada irtoamaan edes hanttihommia ekoina kesinä, joten täysin mahdollinen tilanne sekin että hakenut on muttei ole irronnut.
Kuinka tyypillinen hänen tilanteensa on? En usko että kaikkein yleisin, mutta ei täysin tavatonkaan. On myös täysin mahdollista että tytön opinnot ovat viivästyneet sairauden tai muun kanssa, jota ei kuitenkaan sinulle ole avattu koska et ole lähiomainen.
No ei ole tavallista ainakaan minun tuttavapiirissäni.
Miten ap muka tietää tarkasti, kuinka monta kuukautta jonkun naapurin tytär on ollut töissä? Kuulostaa jopi pelottavalta kiinnostukselta toisten asioihin.
Melko tavallista. Töitä ei tosiaan löydy helposti ja jotkuthan eivät pääse töihin koskaan vaikka olisi maisterin paperit.
Olen 25 eikä työkokemusta tuonkaan vertaa. Hain yläasteella kesäisin, ei otettu kun ei suhteita. Hain välivuotena, ei päässyt kuin kuntouttavaan työtoimintaan sauvakävelemään nuoriso-ohjaajan kanssa. Opiskellessa ei irronnut kesätöitä.
Ainoa työkokemukseni on lukion äidinkielen opettajan kautta saatu parin viikon duuni paikallislehdessä.
On sentään opiskellut. Onhan sellaisiakin, jotka eivät ole opiskelleet eikä tehneet töitä suurinpiirtein koko aikuisiällään, makaavat kotona milloin mihinkin masennukseen vedoten. Omassakin tuttavapiirissä on tällainen; nuorimies, joka ei ole keskiasteen opinnot keskeytettyään opiskellut mitään sen paremmin kuin tehnyt töitäkään, pelaa kuulemma kaiket yöt ja nukkuu päivät. Kivaa maksaa omasta palkasta veroja, että voi mahdollistaa toisten makoilun.
No, suomi elättää kaikki maailman loiset.
Kuka sitä töitä viitsii nykyään tehdä kun ei kerran ole pakko.
Joo, tuo on jo sentään jotain että on edes opiskellut. Tiedän tapauksen, jossa amiksen penkiltä yli 10v työttömyys ja jatkuu vaan jos jotain työkkärin työkokeiluita jos ei oteta lukuun. Vaan ei ole mitään tuona aikana opiskellutkaan.
Noille tulee vielä tulevaisuudessa nälkä ja vilu kun yhteiskunnan rahat loppuvat.
Minä olin 30 kun sain ensimmäistä kertaa töitä ja kyse ei ollut siitä ettenkö olisi aikaisemmin töihin halunnut. Paremmin tuolla menee kun minulla tuon ikäisenä.
Nykyään tosin yli 20v töissä viihtyneenä.