Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen keskituloinen nainen ja onnistuin kahdessa vuodessa vaihtamaan H&M-rytkyt laatuvaatteisiin.

Vierailija
11.02.2021 |

Kyllästyin ostamaan heikkolaatuisia, vaikkakin kivan näköisiä vaatteita. Kyllästyin siihen, että vaatteet nyppyyntyivät, kiertyivät, reikiintyivät, purkaantuivat, venyivät, haalistuivat jne. Myös siihen, ettei mikään neule tai "villapaita" lämmittänyt, koska ne olivat pääosin tai kokonaan ihan vain jotain polyesteriä tai muuta muovia.

Päätin kaksi vuotta sitten tammikuussa korvata lempivaatteita kestävillä laatuvaihtoehdoilla. Ihan tietoisesti kiersin H&M:t, Gina Tricot't ja Vero Modat kaukaa ja suuntasin suoraan joko kivijalkamyymälöihin tai nettiin etsimään suomalaisia laatumerkkejä ja esim. Filippa K:ta, Ralph Laurenia, Bossia, Marimekkoa, Samsoe Samsoeta jne. Kokosin itselleni perusvaatteiston, joka kestää aikaa. Mustia suoria housuja, kauluspaitoja, täysvillaisia tai -merinovillaisia neuleita. Panostin laatuun, en niinkään merkkiin. Merkkituotteissakin on halvempia ja huonompia vaatteita.

Nyt vaatekaapistani ei löydy enää ainuttakaan polyesterirytkyä. Vaatteita on vähemmän, mutta kaikki erittäin kestäviä ja hyvälaatuisia vaatteita.

Suosittelen. Rahaa kuuluu loppujen lopuksi vähemmän, kun nämä vaatteet kestävät vuosia.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuokaan ei pidä paikkansa. Itse neuleiden rakastajana päätin, että ostan vain villaneuleita.

Nyt neuleeni maksavat sen n. 100-200€ mutta koska villa on heikompaa materiaalia ne hajoavat vuodessa siinä missä 19v sitten h&mltä ostettu keinokuituneule on vieläkin ehjä ja siisti...

Vierailija
22/53 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

???, Olen köyhä ja silti ostan hyvälaatuisia. Myös lapsille. Hyvää, niin voi ostaa vähän. Ja lastenvaatteita myydä eteenpäin. Tai ostaa käytettyinä. Jossain tuli just vastaan, että käytetystä vaatteesta näkee laadun paremmin kuin uudesta. Minulla on vuosia vanhoja teepaitoja, jotka on edelleen uudenveroisia. Hinnaltaan 30-50€n hintaluokkaan. Ja ostettu varmasti alesta. Niitä pitää mielellään edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuokaan ei pidä paikkansa. Itse neuleiden rakastajana päätin, että ostan vain villaneuleita.

Nyt neuleeni maksavat sen n. 100-200€ mutta koska villa on heikompaa materiaalia ne hajoavat vuodessa siinä missä 19v sitten h&mltä ostettu keinokuituneule on vieläkin ehjä ja siisti...

Mistä ne sinulla hajoaa? Villa ei ole hirveän kestävä, mutta villassa myös laatierot ratkaisee. Minulla on 80-luvun design villapaitoja kaksi vielä käytössä. Paljon käytetty, nykyään kuluneet, mutta ekat 10 vuotta ne oli siistit ja uuden näköiset. Toinen on Skotlannista modernia designia siihen aikaan. Toinen suomalainen, jossa kyllä on 15% tekokuitua, enkä usko että on suomalaisen lampaan villaa. Molemmat on edelleen käytössä, mutta vain kotikäytössä.

Vierailija
24/53 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon olet ostanut vaatteita, jos kahdessa vuodessa olet koonnut koko vaatevaraston uusiksi. Oma ostotahtini 1-3 vaatetta kuussa, pitää sisällään kengät ja urheiluvaatteet. Aika monta vuotta menee ennen kuin edes perusvaatteet uusiutuvat. 

Tänä talvena oli tarkoitus uusia siisti talvitakki ja ostaa nilkkurit, mutta koska korona, ei tarvitse näyttää siistiltä ja voin edelleen kulkea neljä vuotta vanhassa, alesta ostetussa takissa. 

Suosin hyvälaatuisia vaatteita budjettini rajoissa. Huomasin jossain vaiheessa, että ihan hirveästi minun ei kannata satsata klassikkovaatteisiinkaan. Niihinkin kyllästyy ja muoti muuttuu. Mustat housut on joskus kapeampia ja joskus leveämpiä, vyötärö on korkealla tai matalalla.

Mitä klassisempi, sitä pidempi käyttöikä, mutta ei mikään aina näytä tyylikkäältä. Kotona ja vapaa-ajalla voi viipottaa vanhemmissakin vaatteissa, mutta kun työn puolesta pitää näyttää ammattimaiselta ja vastuulliselta, on pakko päivittää vaatevarastoa säännöllisesti. 

Vierailija
25/53 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niinkuin Ikeasta saa laatua ja pulkkia niin myös H&M:stä. 

Mulla on kestänyt jopa parikyt vuotta jotkut Hennesin vaatteet esim pellavaa, villaa, silkkiä ja puuvillaa sekä jopa keinokuituakin. 

Materiaali ja malli pitää tsekata vaan hyvin. 

Nykypäivän Marimekko on melko laadutonta, eli ei se "merkki" takaa kestävyyttä. 

Vierailija
26/53 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HM laatu on huonontunut eikä valikoima ole kummoinen. Kuitenkin edullisia ja ihan hyviä perusvaatteita löytyy. Minusta ennemminkin kaikki huippumuoti tai esim HM uusi VIP tms mallisto on juurikin sellaista kertakäyttömuotia näöltään ettei niitä voi pitää kuin pari kertaa jos sitäkään. Perusvaatteita perusväreissä edullisesti on mun juttu, kotimaisten valmistajien vaateet minulle 4 numeroa liian isoja.

Vierailija
27/53 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myydä vaatteet kirpparilla

Vierailija
28/53 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkäihoisena etsin 100% puuvilla t paitoja. HM oli ainoa mistä niitä helposti löytyi. Ne siis on pehmeitä kotivaatteita.

Mitä? Citymarketista saa puuvillapaitoja pikkurahalla.

Vierailija
29/53 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä homma. Itse sain myös tuollaisen herätyksen. Ostan vain laadukkaita vaatteita ja Huom alennuksella. Talvella löytyy hyviä kesävaatteita ja kesällä talvivaatteita netissä. Laadukkaita ja aikaa kestäviä. Allergisena ostan vain puuvilla tai viskoosivaatteita. Tuntuu pehmeältä eikä pölise. Polyesterit jää kauppaan.

Vierailija
30/53 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, ettei edes rahalla saa enää kestäviä vaatteita. Esim. 300 euron takki ja vetoketju alle vuodessa hajalla. T-paitoihin tulee samalla tavalla reikiä, vaikka paita maksaisi 5 euroa tai 50 euroa.

Olen petttynyt myös kalliisiin vaatteisiin. Ostin 10 euron sukat ja niihin tuli yhtä nopeasti reikiä kuin euron sukkiin.

Vierailija
31/53 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on olemassa välimuotokin. Itse en ole koskaan ostanut noista halpispaikoista mitään tähdellistä, vaan käytän Espritiä, Marco Poloa, Part Two'ta, Stockan omia merkkejä, Ted Bakeria (takki) yms.

Vierailija
32/53 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, ettei edes rahalla saa enää kestäviä vaatteita. Esim. 300 euron takki ja vetoketju alle vuodessa hajalla. T-paitoihin tulee samalla tavalla reikiä, vaikka paita maksaisi 5 euroa tai 50 euroa.

Olen petttynyt myös kalliisiin vaatteisiin. Ostin 10 euron sukat ja niihin tuli yhtä nopeasti reikiä kuin euron sukkiin.

Oliko Camel Wear? Ihan pskaa ja sysihintavaa.

Vierailija
33/53 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zalandon pre owned on ihan hyvä paikka. Saa kalliimpiakin merkkejä kohtuu hintaan. Olen muutaman ostanut ja oli kuin uusia.

Vierailija
34/53 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa laatua ostetuksi? Hinta ei ole enää tae laadusta, se on huomattu.

Vierailija
35/53 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä H&M kaupastakin saa laatua, viime vuonna ostin 100% villapuseron ja lähes kaikki tuotteet Brock mallistosta, minusta siellä on ihan kivat perusvaatteet. En taida omistaa aikuisten vaatteita, vaikka olen ihan 40v. Jostain luin jonkun italialaisen huippusuunnittelijan lainauksen en millään muista nimeä, Giorgio Armani mahdollisesti, että puuvilla on puuvillaa, mikä tekee sen huippumuodiksi on leikkaus.

Vierailija
36/53 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa laatua ostetuksi? Hinta ei ole enää tae laadusta, se on huomattu.

Tähän kysymykseen nämä ketjut aina päättyvät, kun kukaan ei vastaa. Tähän ei taida olla vastausta?

Vierailija
37/53 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kymmenen vuotta vanhoja H&M:n vaatteita, ja ne ovat ihan priimakunnossa. 

Sama :D Sitten on joku "laadukas" vaate, joka on venähtänyt muodottamaksi ja josta saumat purkaantuu.

Vierailija
38/53 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boss ja samsoe on ainakin hintaansa nähden huonolaatuisia ja vaatteissa yllättävän suuri prossa muovia. Marimekon tätimekotkin ylihinnoiteltuja halpamaissa tehtyjä rytkyjä varmasti noistakin löytyy helmiä mutta oispa joku brändi jonka laadukkuutta ei tarvis pahemmin syynätä! Itse olen köyhä opiskelija

Vierailija
39/53 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös laatumerkeiltä löytyy paljon polyesteriä kalliseen hintaan, esim. By Malene Birgeriltä 320€lyhyt neuletakki 34% wool, 34% kidmohair, 27% polyamide, 5% elastane

HM:ltä 129€ vastaavanlainen villajakku Villa 90%, Kashmir 10% eli täysin luonnonmateriaalista valmistettu.

Olen ostanut aikoinani Seppälästä, HM:ltä, Malene Birgeriltä ja muualta villapaitoja (villaa, kasmiria, merinovillaa tai alpakkaa) ja kaikki ovat säilyneet yhtä hyvinä. 

Ekologisinta on ostaa lähellä tehtyä tai kierrätettyä ja tukea suomalaisia pienyrityksiä.

Vierailija
40/53 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saa olla todella tarkkana ja lukea materiaalit tarkkaan. Moni merkkivaate on samaa muovia kuin halpavaatteetkin. Kun ostat polyesteria niin ostat kierrätettyä muovia. Mitä järkeä on maksaa jätemuovista huikeita hintoja vain merkin takia?