Synnytys Vaasassa - kokemuksia?
Minulla on keväällä laskettu aika ja synnytyssairaala on Vaasan keskussairaala. Kaipaisin kokemuksia siellä synnyttäneiltä.
Millaisia kätilöt olivat? Saitko pyytämällä kivunlievitystä? Vai synnytitkö sektiolla? Millaista kohtelua sait vuodeosastolla? Olivatko kovin hanakasti ottamassa vauvaa esim. suihkun ajaksi? Tuputtettiinko tai pihdattiinko lisämaitoa? Entä lääkkeitä? Ja mitä muuta nyt tuleekaan mieleen. Kerro mieluusti myös vuosi, jolloin synnytit.
Erityisesti kiinnostaa sellaiset kokemukset, joissa synnyttäjä ei puhunut/ymmärtänyt ruotsia, koska itse en puhu sanaakaan ruotsia. Ymmärrän vain muutamia perussanoja (esim. jag, är, inte, kom, nej, ja, du jne. Niillä ei pitkälle pötkitä.) Onnistuiko kaikki suomeksi miten helposti? Olen kuullut kauhutarinoita ettei onnistuisi oikein millään mikään jos et ruotsia puhu, mutta lieneekö urbaanilegenda tai pelottelua tai huonoa tuuria?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Suunnitellun sektion puolesta sai käydä taistoa ja kuulla epäasiallisia kommentteja, mutta kyllä sekin lopulta irtosi. Osastolla kohtelu erittäin hyvää, kivunlievityksestä pidettiin koko ajan huolta ja jopa lakanat vaihdettiin vaikka olin itse pystyssä. :D Kokemus parin vuoden takaa, synnyttäisin myös uudelleen tuolla, josko oltaisiin nyt pelkopolillakin siistitty suuta.
Itse kävin pelkopolilla juuri tällä viikolla eikä tuollaista ollut ollenkaan. Ei lainkaan yritetty puhua ympäri tai vähätelty tmv. Itse vielä pohdin uskallanko yrittää uudelleen vai päädynkö sektioon. Mutta kyllä tämä vaikuttaa siltä, että jos sanon etten halua enää yrittää alakautta, saan sektion ihan vain sillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnitellun sektion puolesta sai käydä taistoa ja kuulla epäasiallisia kommentteja, mutta kyllä sekin lopulta irtosi. Osastolla kohtelu erittäin hyvää, kivunlievityksestä pidettiin koko ajan huolta ja jopa lakanat vaihdettiin vaikka olin itse pystyssä. :D Kokemus parin vuoden takaa, synnyttäisin myös uudelleen tuolla, josko oltaisiin nyt pelkopolillakin siistitty suuta.
Itse kävin pelkopolilla juuri tällä viikolla eikä tuollaista ollut ollenkaan. Ei lainkaan yritetty puhua ympäri tai vähätelty tmv. Itse vielä pohdin uskallanko yrittää uudelleen vai päädynkö sektioon. Mutta kyllä tämä vaikuttaa siltä, että jos sanon etten halua enää yrittää alakautta, saan sektion ihan vain sillä.
Ap
Pelkopuolen kätilöistä ei oo kokemusta muuta kuin puhelimitse. Luin silloin että ne voi skipata ja kävinkin sit vaan lääkärin juttusilla, koska kätilöillä ei oo oikeutta myöntää sektioita. Se olikin aika mielenkiintoinen tapaus, mutta nyt jo naurattaa. Ens kerralla menee sit rennommin kun tietää mitä odottaa.
Vastaan tähän vaikka AP jo synnyttänytkin, mutta jos joku muu kaipaa kokemustarinaa;Kätilöt ja hoitajat aivan ihania ja huomaavaisia, kaikki lääkärit taas ei. Kävin kolmella eri lääkärillä (en tiedä miksi joka käynnillä oli eri) ja he kaikki kommentoivat negatiivisesti sektiopyyntöä ja vähättelivät kokemaani ja yrittivät ylipuhua alatiesynnytykseen. Kävin myös pelkopolilla jossa aivan ihana hoitaja. Sitten kun viimein sain sektiopäätöksen, leikkaava lääkäri oli eri kuin edelliset (vissiin erikoistuvat lääkärit leikkaavat) aivan ihana ja erittäin huomioonottava ja sensitiivinen lääkäri.
Negatiivisena koin, että sain vasta viikolla 36 sektiopäätöksen ja pelkäsinkin koko raskauden ajan, että synnytys käynnistyy aiemmin ja minut pakotetaan alatiesynnytykseen. Jos olisin saanut sektiopäätöksen aiemmin, olisin voinut olla rennommin mielin raskausajan. Nyt olin koko raskausajan stressaantunut ja tuntui, että joka lääkärikäynnillä jouduin uudestaan perustelemaan pelkoni, koska edellinen ei joko ollut kirjannut tarpeeksi hyvin tilannettani tai lääkäri ei ollut lukenut kirjauksia, vaan alkoi heti perustella miksi kannattaa synnyttää alateitse.
Anestesialääkäriä ei ole talossa virka-ajan ulkopuolella, vaan päivystää kotona eikä heille mielellään soitella, joten kivunlievityksestä virka-ajan ulkopuolella voi vain haaveilla. Painostus alatiesynnytykselle, vaikka suvussa kaikki 5kg vauvoja ja painoarviot huidelleet viidessä kilossa. Aiemminhan Vaasassa syntyi paljon vammautuneita lapsia, kun alatiesynnytyksiä pitkitettiin, vaikka hätäsektio olisi pitänyt tehdä aikoja sitten.
Yritätkö synnytyää siellä SUOMEKSI? 😳 Se ei käy! Vaasan sairaalassa saa synnyttää vain RUOTSIKSI!
Jos tuolla perselävessä, jumalan selän takana kiusataan jopa suomalaisia tulevia ammattilaisia läskien lortukoiden toimesta, niin mitäpä ajattelet miten käy suomenkielisen ensisynnyttäjän?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vaasan-amk-n-opiskelijat-avautuvat-…
Itsellä kaikki meni tosi kivasti Vaasassa pari vuotta sitten (sektiosynnytys pelon takia). Kaikki kohtaamani kätilöt ja lääkärit osasivat hyvin suomea, kielen puolesta ei tarvinnut jännittää yhtään. Kätilöt olivat sitä paitsi todella ystävällisiä, apua sai aina kun pyysi. Useat mollaavat Vaasaa tuon kieliasian takia, mutta ainakin oma kokemus oli, että ihan turhaan.
Svenska Ylestä löytyy muuten yhden äidin haastattelu, jolla oli karmea kokemus Vaasan pelkopolista. Edellisessä synnytyksessä 70 tikkiä, fysioterapiaa ja muuta mukavaa.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/09/27/efter-forsta-forlossningen-tv…
Vaasassa on muuten myös perheheräämö, eli jos sektioon päädyt niin vauvan saa mahasta suoraan syliin ja koko perhe viedään sen jälkeen heräämöön ja siitä osastolle. Ei tarvi olla yksin siellä odottelemassa vaan voi imettää ja ihastella vauvaa 😊