Synnytys Vaasassa - kokemuksia?
Minulla on keväällä laskettu aika ja synnytyssairaala on Vaasan keskussairaala. Kaipaisin kokemuksia siellä synnyttäneiltä.
Millaisia kätilöt olivat? Saitko pyytämällä kivunlievitystä? Vai synnytitkö sektiolla? Millaista kohtelua sait vuodeosastolla? Olivatko kovin hanakasti ottamassa vauvaa esim. suihkun ajaksi? Tuputtettiinko tai pihdattiinko lisämaitoa? Entä lääkkeitä? Ja mitä muuta nyt tuleekaan mieleen. Kerro mieluusti myös vuosi, jolloin synnytit.
Erityisesti kiinnostaa sellaiset kokemukset, joissa synnyttäjä ei puhunut/ymmärtänyt ruotsia, koska itse en puhu sanaakaan ruotsia. Ymmärrän vain muutamia perussanoja (esim. jag, är, inte, kom, nej, ja, du jne. Niillä ei pitkälle pötkitä.) Onnistuiko kaikki suomeksi miten helposti? Olen kuullut kauhutarinoita ettei onnistuisi oikein millään mikään jos et ruotsia puhu, mutta lieneekö urbaanilegenda tai pelottelua tai huonoa tuuria?
Kommentit (30)
Hei!
Synnytin molemmat lapseni Vaasan keskussairaalassa, esikoisen 2017 ja kuopuksen pahimman koronavaiheen keskellä 2020. Kivunlievityksen saamisesta en osaa sanoa muuta kuin että eri vaihtoehtoja kyllä tarjottiin, useampaankin otteeseen, itse olin vain valinnut synnyttää ilman. Mutta halutessa (ja tilanteen niin salliessa) varmasti saat. Heillä tuntuu aidosti olevan tavoitteena myönteinen synnytyskokemus. 😊
Kuopuksen syntyessä olin ilman tukihenkilöä synnytyksessä ja osastolla, ja hoitajat huolehtivat mielellään vauvasta esim. suihkun ajan, jollei heillä juuri silloin ollut kovasti kiirettä. Tällöinkin lupasivat tulla aina heti kun sopiva väli tulee.
Totta on, että suurin osa synnytysosaston(kin) henkilökunnasta on ruotsinkielisiä, mutta puhuvat kyllä hyvin suomea. Kielikysymyksestä ei tarvitse huolta kantaa!
Ja molemmat kätilöt olivat aivan ihania, turvallisia, vanhempia "kanaemoja", jotka tsemppasivat ja tukivat läpi synnytysten. Todella hyvät muistot jäi heidän toiminnastaan. 😊
No, kyllä suomenkielinen on Vaasassa aina vähän huonompi ihminen, etkä pääsisi Seinäjoelle?
Yritä Seinäjoelle. Vaasa ei ole hyvä paikka ihmiselle.
Kiitos kokemuksesta 2!
Kävin siellä pelkopolilla juuri hetki sitten ja sain kyllä oikein lämpimän kuvan kätilöistä, jotka siinä tapasin. Ja jäi itsellekin sellainen kuva, että panostavat hyvään kokemukseen. Ja olivat kaikki ruotsinkielisiä tai suomenruotsalaisia, mutta puhuivat hyvin suomea eikä olut kielimuuria, joka on ollut joidenkin ruotsinkielisten kanssa täällä, vaikka suomea puhuivatkin.
3: En todellakaan mene Seinäjoelle, synnyttäisin mieluummin yksin kotona saunassa kuin menisin sinne. Synnytin esikoiseni siellä ja meinasi jäädä ainoaksi lapseksi, sen verran kamalan kokemuksen synnytyksestä heiltä sain. Ja nyt yritän purkaa pelkopolilla tätä vyyhtiä ja yritän uskaltaa synnyttää toisenkin alateitse, vielä en tosin tiedä uskallanko.
Ap
Ja toiseen kysymykseesi: pitävät kyllä tiukasti kiinni vierailusäännöstä. Itselläni paniikkihäiriötaustaa, joten varmuuden vuoksi olin pyytänyt synnytystoivelistassani omaa huonetta. Molemmilla kerroilla onnistui, toki joskus voi käydä niin että osastolla on täyttä, mutta suosittelen kertomaan oman huoneen toiveesta mahdollisimman ajoissa, myös Ipanassa. Itsekään en olisi kestänyt vieraita ihmisiä (pl. hoitohenkilöstö) pyörimässä huoneessa.
-vastaaja nro 2
Vierailija kirjoitti:
Ja toiseen kysymykseesi: pitävät kyllä tiukasti kiinni vierailusäännöstä. Itselläni paniikkihäiriötaustaa, joten varmuuden vuoksi olin pyytänyt synnytystoivelistassani omaa huonetta. Molemmilla kerroilla onnistui, toki joskus voi käydä niin että osastolla on täyttä, mutta suosittelen kertomaan oman huoneen toiveesta mahdollisimman ajoissa, myös Ipanassa. Itsekään en olisi kestänyt vieraita ihmisiä (pl. hoitohenkilöstö) pyörimässä huoneessa.
-vastaaja nro 2
Kiitos vastauksesta!
Olen jo kertonutkin, että toivon omaa huonetta, mikäli vain mahdollista. Luulen ettei onnistu, kun synnytän keväällä ja silloin yleensä paljon synnyttäjiä. Mutta se helpottaa kyllä paljon, että pitävät kiinni kaikkien kohdalla säännöstä! Varsinkin nyt näin koronan aikaan, kun kuitenkin vastasyntyneitä ja juuri synnyttäneitä siellä.
Ap
Olen syntynyt Vaasassa mutta en muista siitä mitään
Niin se on kyllä jännä että Vaasan sairaala on kovin ruotsinkielinen. Mun veljelläni on sieltä karmeat muistot sisätautiosastolta.
Joudun käymään työni puolesta tuolla en asiakkaan roolissa. Osaavat näyttää suomenkielisille paikkansa. Vaasa on ihan vihoviimeinen paikka.
Suunnitellun sektion puolesta sai käydä taistoa ja kuulla epäasiallisia kommentteja, mutta kyllä sekin lopulta irtosi. Osastolla kohtelu erittäin hyvää, kivunlievityksestä pidettiin koko ajan huolta ja jopa lakanat vaihdettiin vaikka olin itse pystyssä. :D Kokemus parin vuoden takaa, synnyttäisin myös uudelleen tuolla, josko oltaisiin nyt pelkopolillakin siistitty suuta.
Sekin muuten kiinnostaa, että pitävätkö siellä säännöt ihan kaikille? Kun vuodeosastollehan ei nyt saa tulla kuin isä tai tukihenkilö, ei sisaruksia tai muita.
Edellisessä synnytyssairaalassani oli sääntö että vain isä ja sisarukset saavat tulla, mutta huonekaverillani ramppasi koko suku siinä huoneessa. Pitivät aivan älytöntä älämölöä koko päivän, kurkistelivat verhojen raosta kun minua tutkittiin ja kaiken lisäksi lähtivät vasta, kun vierailuaika oli päättynyt jo 4h sitten. Valitin tästä hoitajille, mutta he eivät uskaltaneet puuttua asiaan. Ymmärrän heitä kyllä, mutta kyllä se silti ärsytti kun itse noudatti sääntöjä.
Joten pidetäänkö tästä säännöstä kiinni Vaasassa kaikkien kohdalla?
Ap