G: Kehtasitteko syödä kunnolla lounaalla yläasteella?
Yläkoulu nykyään.
Tuli mieleen täältä eräästä keskustelusta.
Seiskaluokalla kova nälkä, ja ei kehdannut ottaa kunnon annosta, ettei kukaan kauhistu. Parilla kasiluokkalaisella AINA vaan 2 näkkäriä ilman voita ja vesilasi. Silloin nolotti oma annos.
Ja ruokaa piti aina vähän jättää lautaselle, kun ei kehdannut syödä kaikkea.
Onneksi ajan kuluessa, kun meni oman luokan tyttöjen kanssa syömään, niin sovittiin, että syödään kauan ja kunnolla.
Kommentit (43)
Kyllä kehtasin. Olisin syönyt enempikin, mutta ruokamäärä oli rajoitettua. Näkkäriä sitten syötiin monta palaa.
Kehtasin tietenkin. Mutta piti myös aina syödä mahdollisimman nopeasti, ettei kukaan ennättänyt räkäistä ruokaan. Sinänsä huonot muistot ruokailuista yläasteella, vaikka ruoka kelpasi.
Välillä en, muistan monesti syöneeni itsekin vain näkkäriä. Käsittämätöntä näin jälkikäteen ajateltuna, onneksi siitä ei seurannut ongelmia.
söin aina sen verran kuin oli nälkä, usein santsasinkin. En ikinä ajatellutkaan, että pitäisi hävetä. Olen nainen.
Rasittavaa kyllä, olin jonkun aikaa kaveriporukassa, jossa kouluruokaa haukuttiin ja sitten käytiin Stockan Herkusta yksi jyväjemmarisämpylä, jonka syöminen pelkältään ilman levitettä oli jostain syystä parempi lounas.
Onneksi kehitin melko nopeasti omat aivot ja palasin syömään hyvällä halulla, toisinaan aterian kruunasi paksusti Oivariinilla voideltu jyväjemmari, mutta se oli lisuke.
(Syömishäiriö iski sitten vasta abivuonna.)
Toki olisin kehdannut, mutta harvemmin oli niin hyvää ruokaa, että olisi tehnyt mieli ottaa riittävää annosta.
Suurin osa ruokailuista meni näkkileivällä. Ei se ollut kehtaamista vaan en oikeasti tykännyt kouluruoasta.
Kyl mä kehtasin. Kaveripiirissä oli niitä, jotka aina valitti kouluruoan olevan pahaa--> jättivät syömättä tai söivät linnun annoksen - - > välitunnilla sit hakivat lähikaupasta taskut täyteen suklaapatukoita - -> olivat silloin ja ovat edelleen reilusti ylipainoisia.
Ei kehdannu ottaa sopivasti jos muut otti pieniä annoksia...
Vierailija kirjoitti:
Mitä kehtaamista siinä on?
No ongelma oli päässä, olin luokan tytöistä lihavin (162cm ja 60kg)
En syönyt siellä ollenkaan, olin eväillä. Silloin kouluruokailu oli maksullinen.
Joo muistan että jotkut tytöt aina jätti ruokaa lautasille.. itse en jättänyt ja yleensä kelpasi kaikki ruuat enkä nirsoillut, kun oli opetettu että koulussa pitää syödä..
Tietenkin kehtasin. Harvemmin tuli ahmittua koska se ruoka oli yleensä niin pahaa. Jotain pinaattilettuja vedin kaksin käsin. Tullut mieleenkään nolostella tai kytätä muiden annoksia.
Yläasteella oli niin paljon häpeämisen aiheita kun kiusattiin jne. et en muistaakseni hävennyt kauheasti ruoka-annoksiani mutta en ainakaan lisää hakenut vaikka olisi jäänyt nälkä..
Ihan kunnolla syötiin. Pieni yläkoulu maalla (n. 150 oppilasta) ja ainakin meillä oli kouluruoka ihan hyvää. Monesti on kouluaikaisten kavereiden kanssa mietitty, että ei koskaan samaistuttu siihen kouluruoasta valittamiseen. Nyt vuosia myöhemmin olen palannut samaan kouluun opettajaksi. Yläkoululaisia on enää vain 50 ja edelleen nuoret syövät hyvin. Meillä on koululla oma keittiö jossa ruoka tehdään ja viedään siitä myös alakoululle ja päiväkotiin. Tänään oli makaronilaatikkoa ja useampi oppilas kävi hakemassa lisää. Kappalemääräruoista saa monesti muistutella esim. että saa ottaa vain 5 kalapuikkoa/lihapullaa jne. ja vasta sitten kun kaikki on saaneet yhden annoksen voi hakea lisää.
Jos joku olis mun lautaselle kokeillu räkäistä niin olisi saanut lautasen naamaansa samoin tein. Yksi jannu laittoi suolaa meidän kiisseliin kotitaloudessa. Oli hauska katsella sen ilmettä, kun me syötiin sen kiisseli ja se yritti nieleskellä sitä suolaamaansa.
En tiedä, musta on hassua että puhutaan koulusta paikkana, jossa on hierarkian huipulla kiusaaja ja hännystelijät, sitten on ne enemmän tai vähemmän viattomat sivustakatsojat ja sitten kiusatut raukat. Kyllä meidän luokalla meni homma niin, että meitä oli kaarti hyviä oppilaita, jotka piti jöötä kaikille jotka yritti mitään liian tyhmää. Mutta ei me myöskään kiusattu ketään, päinvastoin joskus tuli keskusteltua opettajan kanssa jos luonnevikainen opettaja yritti kiusata ´jotakuta, josta ei ollut sanomaan vastaan. Sekin kiusaaminen loppui siihen.
Meidän ylä-asteen ruoka oli niin huonoa laadullisesti,että hyvin harvoin sitä voi syödä.Yleensä tytöt söivät vaan näkkileipää ja salaattia,jos sattui olemaan.Sekä maito/vesi.
Joo syötiin aina niin paljon, että keittäjät tulivat valittamaan