Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koen syyllisyyttä vuokralla asumisesta

Vierailija
10.02.2021 |

Hei! Asun pääkaupunkiseudulla, olen vajaa 30-v nainen ja sinkku. Minulla on vakituinen työ ja pääsin työelämään vasta 22-vuotiaana, koska olen kamppaillut koko nuoruuteni ajan mielenterveysongelmieni kanssa. Olen asunut vuokralla (700-800e/kk) lähes koko aikuisikäni ajan. Olen joka vuosi etsinyt halvempaa vuokra-asuntoa tuloksetta, kunnes viime vuonna onni lykästi ja sain "halvan" vuokra-asunnon kaupungilta (~500e/kk). Harrastelen paljon, opiskelen avoimia opintoja yliopistossa/amk:ssa ja sijoitan rahojani osakkeisiin.

Olen katsellut asuntoja ihan huvikseen esim. Vantaalta ja kaikki 100 000 euroa maksavat masentavat kerrostaloasunnot ovat remontin tarpeessa olevia yksiöitä hieman rauhattomilla(?) alueilla.

Koen syyllisyyttä vuokralla asumisesta eritoten siksi, että olen onnistunut suututtamaan vanhempani/sukulaiseni tämän vuokralla asumisen vuoksi. Kun kerroin muuttaneeni halvempaan vuokra-asuntoon, niin siitä se riemu repesi. Olen heidän sanojensa mukaan tyhmä nainen, jonka pitäisi lopettaa "osakepelleilyt" ja hakea asuntolainaa. Saan tämän lisäksi kuittia siitä, että miksei minulla ole miestä ja lapsia ja että olen pilannut elämäni... :(

Toki olen miettinyt, että miksi helvatassa en avannut ASP-tiliä vaan osakesäästötilin? Olin ajatellut, että se tekee parempaa tuottoa ja niin se on tehnytkin. Silti, tiedostan, että todella tyhmää, että ASP-tiliä ei ole ja ilmeisesti nyt on jo liian myöhäistä avata sellainen, ainakin vanhempieni mukaan ASP-tili on täysin turha.

Positiivista nykyisessä asunnossani on se, että se sijaitsee lähellä työpaikkaani, on täysin rempattu ja palvelut ovat lähellä. Huono vain se, että en omita tätä asuntoa.

Kannattaako minun hakea lainaa näillä seteillä vai ei? Onko väärin tai tyhmää, jos asuisin tässä vielä vuoden ajan eli hakisin vasta vuoden päästä asuntolainaa?

Loppuun tiivistelmä:

- Bruttotulot noin 2200e/kk, työpaikka sijaitsee pääkaupunkiseudulla
- Säästötilissä 10 000e
- Osakkeissa 10 000e
- Pystyn säästämään noin 800e/kk rahaa säästötiliin/osaketileihin
- Maksan tällä hetkellä vuokraa + vettä ~500e/kk suuresta parvekkeellisesta yksiöstä
- Minulla ei ole velkoja, osamaksusopimuksia, eikä autoa
- En saa tukea eli mitään takuuta asunnon ostoon sukulaisilta eli "maksan kaiken itse"
- Ei ole ASP-tiliä - kadun tätä todella paljon, etten koskaan avannut kyseistä tiliä :(
- Haaveilen pienestä omakotitalosta rauhallisella alueella, mutta tiedän, että tämä haave on todella säälittävä/naurettava täällä pääkaupunkiseudulla näillä olemattomilla säästöilläni

Terveisin,
tyhmä AP

Koen syyllisyyttä vuokralla asumisesta

Vaihtoehdot

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia ongelmia... itse olen 46 v, hyvätuloinen ja asun vuokralla, ja aion asua loppuikäni. Ei kiinnosta omistaa seiniä joiden sisällä asun eikä ottaa lainoja. Enkä tunne siitä yhtään syyllisyyttä. Eikä kiinnosta ollenkaan, mitä jotkut sukulaiset tms asiasta ajattelee - tosin eipä ne edes tiedä asunko omassa vai vuokralla.

Vierailija
22/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla vuokralla ja sijoittamalla muualle omaisuutesi kasvaa enemmän kuin omistusasujalla. Voittajan valinta.

Kokonaan toinen juttu on, että kannattaa oppia olemaan miettimättä mitä joku muu ajattelee valinnoistasi. Ei ole helppoa, jos olet kärsinyt masennuksesta yms. on syönyt itsetuntoa. Mutta nyt olisi sen aika. Tsemppiä! 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, vaikutat oikein viisaalta ja säästäväiseltä ihmiseltä, sinun sukulaisillasi ei ole ollenkaan käytöstapoja, toivottavasti ymmärrät sen. Et todellakaan ole pilannut elämääsi!! Sinulla on todella halpa vuokra-asunto ja kerrytät varallisuuttasi muilla tavoilla. Jos haluat ostaa asunnnon se on myös mahdollista, voit päättää sitä aivan itse. Sinä voit vielä avata ASP-tilin, sen voi avata 39-vuotiaaksi asti, joten sinulla ei ole mitään hätää. Oletan että nuo tulosi ovat siis nettotuloja. Saisit kahdessa vuodessa säästettyä ASP-tilille 20 000e, laskeskelin että tuloillasi voisit saada noin 170-180 te lainaa, joten sinulla on ihan hyvät mahdollisuudet saada oma koti, jos se on mitä haluat. Jos tykkäät nykyisestä kodistasi mutta haluat ostaa asunnon, voit ostaa sijoitusasunnon. Itse avaisin ASP-tilin ja miettisin asiaa vaikka vuoden, katselisin asuntomarkkinoita ja laskeskelisin eri vaihtoehtoja ja tutustuisin eri alueisiin ja niiden hintoihin.

t. pankin rahoitusneuvoja, ps. älä kuuntele vanhempiasi, jos sinulla on kysyttävää pankkiasioihin liittyen, kysy pankiltasi, kukaan ei taatusti sano, että ASP-tili on täysin turha.