Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koen syyllisyyttä vuokralla asumisesta

Vierailija
10.02.2021 |

Hei! Asun pääkaupunkiseudulla, olen vajaa 30-v nainen ja sinkku. Minulla on vakituinen työ ja pääsin työelämään vasta 22-vuotiaana, koska olen kamppaillut koko nuoruuteni ajan mielenterveysongelmieni kanssa. Olen asunut vuokralla (700-800e/kk) lähes koko aikuisikäni ajan. Olen joka vuosi etsinyt halvempaa vuokra-asuntoa tuloksetta, kunnes viime vuonna onni lykästi ja sain "halvan" vuokra-asunnon kaupungilta (~500e/kk). Harrastelen paljon, opiskelen avoimia opintoja yliopistossa/amk:ssa ja sijoitan rahojani osakkeisiin.

Olen katsellut asuntoja ihan huvikseen esim. Vantaalta ja kaikki 100 000 euroa maksavat masentavat kerrostaloasunnot ovat remontin tarpeessa olevia yksiöitä hieman rauhattomilla(?) alueilla.

Koen syyllisyyttä vuokralla asumisesta eritoten siksi, että olen onnistunut suututtamaan vanhempani/sukulaiseni tämän vuokralla asumisen vuoksi. Kun kerroin muuttaneeni halvempaan vuokra-asuntoon, niin siitä se riemu repesi. Olen heidän sanojensa mukaan tyhmä nainen, jonka pitäisi lopettaa "osakepelleilyt" ja hakea asuntolainaa. Saan tämän lisäksi kuittia siitä, että miksei minulla ole miestä ja lapsia ja että olen pilannut elämäni... :(

Toki olen miettinyt, että miksi helvatassa en avannut ASP-tiliä vaan osakesäästötilin? Olin ajatellut, että se tekee parempaa tuottoa ja niin se on tehnytkin. Silti, tiedostan, että todella tyhmää, että ASP-tiliä ei ole ja ilmeisesti nyt on jo liian myöhäistä avata sellainen, ainakin vanhempieni mukaan ASP-tili on täysin turha.

Positiivista nykyisessä asunnossani on se, että se sijaitsee lähellä työpaikkaani, on täysin rempattu ja palvelut ovat lähellä. Huono vain se, että en omita tätä asuntoa.

Kannattaako minun hakea lainaa näillä seteillä vai ei? Onko väärin tai tyhmää, jos asuisin tässä vielä vuoden ajan eli hakisin vasta vuoden päästä asuntolainaa?

Loppuun tiivistelmä:

- Bruttotulot noin 2200e/kk, työpaikka sijaitsee pääkaupunkiseudulla
- Säästötilissä 10 000e
- Osakkeissa 10 000e
- Pystyn säästämään noin 800e/kk rahaa säästötiliin/osaketileihin
- Maksan tällä hetkellä vuokraa + vettä ~500e/kk suuresta parvekkeellisesta yksiöstä
- Minulla ei ole velkoja, osamaksusopimuksia, eikä autoa
- En saa tukea eli mitään takuuta asunnon ostoon sukulaisilta eli "maksan kaiken itse"
- Ei ole ASP-tiliä - kadun tätä todella paljon, etten koskaan avannut kyseistä tiliä :(
- Haaveilen pienestä omakotitalosta rauhallisella alueella, mutta tiedän, että tämä haave on todella säälittävä/naurettava täällä pääkaupunkiseudulla näillä olemattomilla säästöilläni

Terveisin,
tyhmä AP

Koen syyllisyyttä vuokralla asumisesta

Vaihtoehdot

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli sinulla on jälkikasvua, parempi ettet omista mitään. Sillä muuten, kun aika sinusta jättää, verottaja ottaa suuren osan. Ei sinulta vainaalta, vaan perillisiltäsi, jotka pahimmillaan jäävät puille paljaille ja elinikäiseen velkaan omaisuutesi takia. Harkitse tarkasti sijoittamista, sillä et(te) välttämättä saa samaa arvoa takaisin. T. Saman kärsinyt

Vierailija
2/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kuulla. Koetko syyllisyyttä myös muista arkeesi liittyvistä asioista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko syyllisyyden lisäksi myös häpeän tunteita.

Vierailija
4/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä? Kaikesta ihmiset saa näköjään ongelman.

Vierailija
5/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaisit oman asunnon, kulut ei juuri laskisi, mutta kassavarat heikkenisi lyhennysten takia.

Vierailija
6/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan lisää omista kokemuksistasi.

Vierailija
7/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on myöhäistä ottaa ASP tili?

Elätkö omaa elämää kuten sinä haluat vai elätkö sitä ollaksesi muille mieliksi?

Vierailija
8/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on aika nolot vanhemmat ja sukulaiset jos niitä häiritsee se, että asut vuokralla. Ihan suuttumiseen asti vieläpä. Vtuakos se edes niillä kuuluu, jos he eivät sun vuokraasi joudu maksamaan...

Vierailija
9/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. kadulla ja sillan alla on vielä tilaa.

Vierailija
10/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kokisit vuokralla asumisen jotenkin huonona vaihtoehtona? Et saa omistusasuntoakaan noin pienillä kuluilla, vaikka asunto olisi omasi joutuisit silti maksamaan vastiketta sekä mahdollista rahoitusvastiketta vielä lainanlyhennyksen lisäksi. 500€/kk vuokra on TODELLA halpa, ei kannata muuttaa mihinkään vielä esim. 10 vuoteen, jos vain yksiö sinulle riittää.

Vierailija
11/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optimaalisinta ja se mihin pankitkin kannustavat, olisi maksaa sekä asuntolainaa että sijoittaa, ei joko tai.

Vierailija
12/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäraja asp tilin avaamiselle oli ennen 30v, nyt se on nostettu 39v

Vierailija
13/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kokisit vuokralla asumisen jotenkin huonona vaihtoehtona? Et saa omistusasuntoakaan noin pienillä kuluilla, vaikka asunto olisi omasi joutuisit silti maksamaan vastiketta sekä mahdollista rahoitusvastiketta vielä lainanlyhennyksen lisäksi. 500€/kk vuokra on TODELLA halpa, ei kannata muuttaa mihinkään vielä esim. 10 vuoteen, jos vain yksiö sinulle riittää.

Niin, pelkät vastikekulut jos on paljon remontteja maksettavana, voivat nousta tuohon lähelle 500 euroa. Siihen vielä lainanlyhennys päälle.

Vierailija
14/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin asunnoissa yhtiövastike on 500 eur/kk.

Säästä ap rahaa, ja osta se pieni omakotitalo. Voit muuttaa muualle töihin, ja toteuttaa haaveesi.

Vierailija
15/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korot ovat matalat, mutta ei ole tietoa milloin ne tulevat nousemaan. Nyt olisi siis "järkevää" olla asuntolaina. Itselläni ei vielä ole asuntolainaa, mutta ASP-tililläni on n. 25-35k euroa (en halua kertoa tarkemmin) ja itsellänikin on sijoituksia muutama kymppitonni ja asuntolaina putkahtaa päälle lähiaikoina. Sinun pitäisi nyt laskea paljonko asuntolaina + asunnon vastikkeet tulisi maksamaan, vrt. tuo 500 euron vuokra. Veikkaanpa että laina+vastikkeet tulevat kalliimmaksi, joten säästät omistuskämpällä luultavasti vähemmän kuin tuolla halvalla vuokrakämpällä + sijoituksilla. Nyt kannattaisi vain jatkaa tuolla sijoittamisella ja miettiä oman kämpän hankintaa vasta sitten, jos vuokra nousee tuntuvasti. Harkitsisin myös ostamaan B1...t...c0...ineja portfolioosi, esim. Coinmotionin kautta, joka kk pikkusummalla. Et voi paljoa hävitä, mutta voit voittaa sitäkin enemmän pitkässä juoksussa. Trust me, I know what I'm doing.

T: 80-luvulla syntynyt Sledgehammer

Vierailija
16/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on edullinen vuokra ja saat 800e/kk säästöön. Olet vielä alle 30, joten sinulla on myös reilusti aikaa säästää ASP-tilille ja hyötyä ensiasunnon ostajan eduista. Avaa ASP ja jatka sijoittamista, kunnes saat ostettua sen haaveilemasi talon. Myös sijoituksia voi käyttää asuntolainan vakuuksina.

Vierailija
17/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat harvinaisen fiksulta ihmiseltä.

Vierailija
18/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hekan asunnoissa on se etu, että niitä on mahdollista vaihtaa elämäntilanteen mukaan. Jos vaikka tarvitsetkin halvemman asunnon saadaksesi enemmän rahaa säästöön tai kaipaat lisätilaa, et joudu luopumaan asumisoikeudestasi. Vaihdoin itse 520e maksavasta kaksiosta 250e maksavaan yksiöön, kun jäin työttömäksi.

Vierailija
19/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hekan asunnoissa on se etu, että niitä on mahdollista vaihtaa elämäntilanteen mukaan. Jos vaikka tarvitsetkin halvemman asunnon saadaksesi enemmän rahaa säästöön tai kaipaat lisätilaa, et joudu luopumaan asumisoikeudestasi. Vaihdoin itse 520e maksavasta kaksiosta 250e maksavaan yksiöön, kun jäin työttömäksi.

Ei se ole hiekan asunnoissa itsestäänselvyys.

Vuosia olen jonossa ollut pienempään asuntoon ja edelleen olen siinä jonossa.

Lapset muuttaneet omilleen ja 2aikuista /4h +k

Vierailija
20/23 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole hiekan asunnoissa itsestäänselvyys.

Vuosia olen jonossa ollut pienempään asuntoon ja edelleen olen siinä jonossa.

Lapset muuttaneet omilleen ja 2aikuista /4h +k

No keskinäisessä vaihdossa on ellei ole vuokrarästejä tms. vaihdon esteenä. Voit vaihtaa asuntoa vaikka tulosi olisivat nousseet tai varallisuutesi kasvanut yli varallisuusrajan.