Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin monilta lapsilta puuttuu peruskäytöstavat?

Vierailija
10.02.2021 |

Näen paljon lapsia työssäni, mutta varsinkin jotkut lasteni kavereista ovat hyvin epäkiitollisia ja röyhkeitä.

Ei kiitetä kun saadaan kyyti harrastukseen, ei kiitetä jos saadaan ruokaa, ihan tavallista ruokaa jätetään myös syömättä ja lautanen jää pöydälle tähteineen, kommentoidaan ihan ihmeellisiä asioita (miksi teillä on niin pieni vessa tmv.)

En ymmärrä. Meillä lapset on opetettu käyttäytymään kohteliaasti muita kohtaan, esim. kiittämään ja pitämään ovea auki seuraavalle, ihan perusjuttuja. Osataan väistää pyörätiellä ja kerätään omat roskat eikä odoteta, että joku muu koko ajan palvelee.

Tästä joku vetää herneen nenään, mutta nämä tökeröimmät muksut tulevat juuri niistä "paremmista" perheistä. Yksikin ihmetteli, eikö ole vegeruokaa hänelle, lapseni tuli sanomaan että kaveri ei voi syödä että mitä nyt tehdään.

No sanoin että syö sitten vaikka perunat vaan ja laitan leipää saalatin kanssa tarjolle, ettei sitten ole nälissään.

Jotenkin tosi outoa, että minä joudun aikuisena ihmisenä "petaamaan" näille röyhkimyksille kaikkea, ettei oma lapseni kärsisi arvostelusta (haluan kuitenkin että lapsellani on nämä kaverit, sehän on itsestään selvää). Kerran joku yökyläilijä oli kysynyt, että voiko nukkua lapseni sängyssä kun patja on niin kova.

Toisen lapsemme kaveri, jonka kotona oli paljon kaikkea kurjaa meneillään on ollut kaikkein kiitollisin ylläpidosta. Aidosti kiitollinen ja kohtelias.

Mietin, onko lapsistamme tulossa nöyristeleviä ja alistuvia aikuisia. En kuitenkaan voi alkaa toisten lapsia kasvattaa, oma äitini aikoinaan ojensi veljeni kavereita ja olin kuolla häpeään.

Kommentit (539)

Vierailija
41/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsillä pitäis olla rajat ja rakkaus. muuten se ei oikein toimi, kasvaa mielenvikaisia tapauksia jos on vain jompaa kumpaa liikaa.

Vierailija
42/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräässä helsinkiläisessä hyvän alueen päiväkodissa on lapsia, joita ei saa kieltää. :D Voi huhhuh

00560?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vanhemmista on kiva olla lapsensa kavereita. Ollaan samalla tasolla. Ei jakseta nähdä vaivaa opettaa, kasvattaa, vaatia ja toistaa. Se vaatisi vanhemmuutta, työtä ja vaivaa. On kivempi olla mukava ja rento iskä, tai kiva ja lempeä äiti.

Vierailija
44/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuvitellut, että minulla ja lapsillani on hyvät käytöstavat, mutta nähtävästi emme menisi ap:n seulasta läpi. Toinen lapsistani ja minä voisimme hyvinkin kysyä, olisiko vegeruokaa. Miten se on käytöstavatonta? Pitäisikö kasvissyöjien vaan kiltisti syödä vaikka liharuokaa?

Pientä vessaa muistan itsekin ihmetelleeni. Kysyin lapsena isäni tädiltä, miten heillä on niin pieni vessa. Sain vastauksen, siinä vanhassa hienossa kerrostalossa ei alunperin ollut vessoja asunnoissa, vaan vessa oli tehty jälkikäteen komeroon. Asia selvisi ja muistan tuosta poikineen hyvän keskustelun. Minusta asioita saa kysyä ja ennemmin tuppisuisuus on minusta huonoa käytöstä tai sitten ujoutta.

Lastemme serkku oli yökylässä Laitettiin patja lattialle, mutta nukkui kuitenkin mieluummin lapsemme leveässä sängyssä. Asia ok.

Likaiset lautaset on usein helpompi tai yhtä helppo laittaa pöydästä pesuun, kuin kasasta tiskipöydältä tai siirrellä koneeseen "väärin" aseteltuja astioita.

Kiittää toki mielellään pitää.

Vierailija
45/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nuo pumpulissa kasvaneet kermaperseet kyllä huvittavia. Kerran nakkijonossa joku ehkä 18v jonne soitti poskeaan ja sitten kun ttuilin takaisin niin erehtyi tönäisemään. Saattoi olla tyypille ensimmäinen etäinen kosketus väkivaltaan kun nappasin kauluksista kiinni sen verran napakasti, että nuorison edustajalle alkoi valkenemaan miltä saattaa tuntua kun aikuinen mies vähän ojentaa. Kusi housuunsa ja luikki pois paikalta.

Vierailija
46/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuvitellut, että minulla ja lapsillani on hyvät käytöstavat, mutta nähtävästi emme menisi ap:n seulasta läpi. Toinen lapsistani ja minä voisimme hyvinkin kysyä, olisiko vegeruokaa. Miten se on käytöstavatonta? Pitäisikö kasvissyöjien vaan kiltisti syödä vaikka liharuokaa?

Pientä vessaa muistan itsekin ihmetelleeni. Kysyin lapsena isäni tädiltä, miten heillä on niin pieni vessa. Sain vastauksen, siinä vanhassa hienossa kerrostalossa ei alunperin ollut vessoja asunnoissa, vaan vessa oli tehty jälkikäteen komeroon. Asia selvisi ja muistan tuosta poikineen hyvän keskustelun. Minusta asioita saa kysyä ja ennemmin tuppisuisuus on minusta huonoa käytöstä tai sitten ujoutta.

Lastemme serkku oli yökylässä Laitettiin patja lattialle, mutta nukkui kuitenkin mieluummin lapsemme leveässä sängyssä. Asia ok.

Likaiset lautaset on usein helpompi tai yhtä helppo laittaa pöydästä pesuun, kuin kasasta tiskipöydältä tai siirrellä koneeseen "väärin" aseteltuja astioita.

Ette menisi minunkaan seulasta läpi.

Ja kyllä, kiittää pitää. Jos ei muuta niin opetelkaa edes sanomaan se kunnolla.

Vierailija
47/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nuo pumpulissa kasvaneet kermaperseet kyllä huvittavia. Kerran nakkijonossa joku ehkä 18v jonne soitti poskeaan ja sitten kun ttuilin takaisin niin erehtyi tönäisemään. Saattoi olla tyypille ensimmäinen etäinen kosketus väkivaltaan kun nappasin kauluksista kiinni sen verran napakasti, että nuorison edustajalle alkoi valkenemaan miltä saattaa tuntua kun aikuinen mies vähän ojentaa. Kusi housuunsa ja luikki pois paikalta.

Oot sä kova. Uhkailet teiniä nakkikioskin jonossa.

Vierailija
48/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan vapaan ja hellän kasvatuksen tulosta. Mennään lapsien ehdoilla.

Vierailija
49/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne käytöstavat puuttuvat myös niiden perheiden aikuisilta.

Kulkee siis suvussa.

Vierailija
50/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo teini itse aloittanut ja sai mitä tilasi? Hyvä, että joku kasvattaa kun vanhemmat ei selvästi ole osanneet.

Vierailija
51/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilta puuttuvat käytöstavat siksi, etteivät heidän pösilöt vanhempansa ole antaneet heille mallia hyvistä käytöstavoista.

Vanhemmat, jotka ovat jo itse oppineet kotonaan peruskäytös tavat, ja oppineet ottamaan huomioon kaikessa muut ihmiset, opettavat ne omalla käytöksellään jo lapsilleen.

Ja lapsia voi myös sanallisesti perheissä opastaa ja neuvoa, miten toisten ihmisten kanssa eletään ja käyttäydytään.

Jos tälläistä ei ole, lapsi toimii miten sattuu kulloisessakin tilaanteessa, koska lapsella ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on oikein, mikä on kohteliasta ja miten tulee toimia kussakin tilanteessa.

Vierailija
52/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan Ranskasta ja Italiasta, jossa lapset tervehtivät aikuisia herra ja rouva -nimityksillä ja kysyvät kuulumisia ja osallistuvat nätisti keskusteluun.

Lapset pystyvät oppimaan kauniita käytöstapoja jos vanhemmat niitä opettavat ja niitä vaativat.

No se on toisinkin päin; siellä lapset ovat toivottua seuraa ja aikuiset ottavat lapset aina huomioon. Siinä sitä sitten oppii luontevasti keskustelemaan ja käyttäytymään. Ei sielläkään lapset synny ne käytöstavat valmiina, mutta siellä siedetään lapsia ja ääntä.

Mitenkäs täällä? Lapsia ei yleensä edes kutsuta tervehtimään kun tulee vieraita, aikuiset eivät itsekään juttele lapsille. Vanhemmat eivät vaadi ja vieraat eivät odota. Niin niitä tuppisuita möllyköitä sitten kasvaa.

Keski-Euroopassa lapset kasvatetaan jo kotona ja he osaavat olla nätisti kun tulevat kylään.

Meillä lapset lähtevät pöydästä milloin haluavat, eivät kättele eivät juttele, nyrpistelevät kun aikuinen yrittää jutella, puhelin on koko ajan kädessä jne

Vierailija
53/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi koko kylä kasvattaa?

Vierailija
54/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette menisi minunkaan seulasta läpi.

Ja kyllä, kiittää pitää. Jos ei muuta niin opetelkaa edes sanomaan se kunnolla.

Mikä tuossa muka on huonoa käytöstä?

Vierailija
55/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat on uusavuttomia, työtävieroksuvia, syrjäytyneitä, lapsistaan välittämättömiä ja srllaisia joilla ei ole mitään annettavaa lapsilleen ei lasten lähtökohdat ole kovin hyvät.

Parhaiten opettaa esimerkillä.

Meillä lapset ovat olleet mukana kaikessa vauvasta saakka: matkoilla, juhlissa, päivällisillä, rakentamassa jne jne. Esimerkillä on opetettu työmoraalia, toisten arvostamista, erilaisuuden hyväksymistä, unelmien saavuttamista ja rehellisyyttä

Nyt jo lapsenlapset oppivat vuorollaan

Vierailija
56/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan varmaan paskaa niskaan nyt mutta kyseenalaistan tätä ajatusta että lasten pitää aina osata ja haluta olla kohteliaita ja hyvätapaisia. Syynä tähän se, että aikuiset eivät itsekään käyttäydy samoin lapsia kohtaan.

Suomessa on lapsivihamielinen kulttuuri. Lapset eivät saa mennä ravintolaan, lentokoneeseen, hotelliin, eivät saa itkeä tai muuten millään tavalla näkyä tai kuulua. Kerrostalojen pihoilla ei saa leikkiä, puissa ei saa kiipeillä, lumileikkejä ei saa harrastaa, ei ole myöskään asiaa hiihtoladuille tai uimahalliin. Jos lapsi jää auton alle tai hukkuu niin aikuiset ivaavat ja haukkuvat keskustelupalstoilla, "oma vika". Kaupoissa ja kaduilla tönitään ja kävellään päin. Miksi ihmeessä lasten pitäisi kunnioittaa aikuisia?

Aikuisten tehtävä on näyttää mallia ja opettaa miten toisia kohdellaan. Kun meille tulee lasten kavereita, tervehdin nimellä kun tulevat. Kysyn mitä kuuluu, miten koulu menee tms. Tarjoan ruokaa ja juomaa. Sanon heipat kun lähtee. Jos esim haen omaa lastani jostain, tarjoan kyydin aina myös kavereille. En ole tällaista huonoa käytöstä nähnyt mitä AP kuvaa, ehkä siksi että kohtaan lapset ihmisenä.

Vierailija
57/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo teini itse aloittanut ja sai mitä tilasi? Hyvä, että joku kasvattaa kun vanhemmat ei selvästi ole osanneet.

Mikä siinä oli se kasvatuksellinen osuus?

Siinä, että opetettiin että sillä saattaa olla seuraamuksia jos ei osaa käyttäytyä tai aktiivisesti haastaa rittaa mikä ei tietenkään ole aikuisen ihmisen käytöstä.611

Vierailija
58/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä oli se kasvatuksellinen osuus?

Otan osaa jos et tosiaan ymmärrä.

Vierailija
59/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan Ranskasta ja Italiasta, jossa lapset tervehtivät aikuisia herra ja rouva -nimityksillä ja kysyvät kuulumisia ja osallistuvat nätisti keskusteluun.

Lapset pystyvät oppimaan kauniita käytöstapoja jos vanhemmat niitä opettavat ja niitä vaativat.

Lapset oppivat parhaiten esimerkin kautta. Jos vanhemmilla on hyvät käytöstavat, lapsi omaksuu ne. Jos vanhemmat yrittävät opettaa, tai vaatia hyviä käytöstapoja, siihen tarvitaan samanlaiset ominaisuudet myös vanhemmilta. Jos opetus on ristiriidassa vanhemman omaan käytökseen, on todennäköistä, että oppi ei mene perille.

Vanhempien tehtävä on opettaa kunnioitus muita ihmisiä kohtaan. Onko heidän oma käytöksensä kunnioittavaa muita kohtaan?

Vierailija
60/539 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi koko kylä kasvattaa?

Jälleen yksi tyhjä lause a la ”Kiva koulu”.

Lapsen vanhemmat ovat kasvatusvastuussa omasta lapsestaan, eivät muut ihmiset.

Kokeile kerran puuttua vieraan lapsen käytökseen, siinä saattaa käydä kummat jutut.

Minä en voi kasvattaa naapurin lapsia koska he eivät asu minun kotonani.