Minkä ikäisenä pitää alkaa elämään kuin vanhus ja mennä klo 21:00 nukkumaan?
Saako vielä nelikymppisenä valvoa yli puolen yön?
N 28
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Työelämä opettaa nukkumaan menemiset.
Palstalla paljon työttömiä ja sen huomaa.
Näköjään tämä iski pariin muuhunkin. Niin myös minuun.. teen raskasta työtä joka kostautuu unettomuutena. Onko sinulla kenties helppo työ vai miksi noin väität?
Siinä vaiheessa kun nukahtaa siihen aikaan. Ennen nukahdin sohvalle telkkaria katsellessa, sitten rupesin katsomaan sitä istuen. Ei toimi, uni tulee istualleenkin. Seisaalleen en ole vielä nukahtanut kuin lapsen vauvavuotena.
No ei mun 75 ja 77 v vanhempien mielestä ainakaan vielä siinä iässä. Ihan yökyöpeleitä ovat. Nukkumaan 3-5 välillä aamuyöstä ja heräilevät kun heräilevät, joskus iltapäivälllä.
Itse olen 46 ja minä myös hyvin yörytminen ihminen. Menen työpäivinä 3-4 nukkumaan, nukun klo 7 asti sitten teen duunipäivän. Duunipäivän jälkeen parin tunnin päiväunet. Olen aina ihmetellyt, miten joidenkin mieleestä pitäisi nukkua koko vuorokauden unet yhdessä jaksossa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. En mene koskaan ennen puolta yötä nukkumaan.
T. Martta 88v
Sama täällä, mutta minä olenkin vasta poikanen, 64v.
45v menen klo 03-04 nukkumaan välillä viideltäkin. Minusta ei tule ikinä mitään illantorkkua.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä se vain polttaa loppuun ihmisen jonka luontainen unirytmi ei osu työaikatauluihin.
Täytin juuri 70. Menen nukkumaan yhden, kahden aikaan yöllä ja nukun pitkään. Mulle ei siis sovi tämä kauppojen riskiryhmille tarkoitettu klo 7 alkaen. Jos en tilaa kotiin, käyn illalla kahdeksan jälkeen lähi K-kaupassa, jossa aina vain kassa ja 2-3 asiakasta lisäkseni.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta työelämää takana ja nukkumaan lähes poikkeuksetta puolenyön jälkeen. Tänään nousin klo 7:00 ja ilman herätyskelloa. Herätys on ajastettu 7:05 ja yleensä aina herään ennen kelloa, noin 5 tuntia nukkumaan menon jälkeen. Nuorempana meni joskus myöhäänkin, nukkumaan kolmen ja viiden välillä, töihin yleensä 8 paikkeilla, joskus harvoin myöhemmin - liukuva työaika mahdollisti myös toisenlaisen työrytmin. Yhdessä vaiheessa menin töihin puolenpäivän aikaan, kun aamut tein omaa bisnestä. Nyt olen jo aloittamassa eläkkeelle siirtymisen.
Olen 40 ja haluaisin mennä nukkumaan klo 21. Uni ei vain tule siihen aikaan. Viime yönäkin meni kahteen asti.
Mulla muuttui tuohon 24-vuotiaana. En ole vielä edes kolmea kymmentä ja jopa uv teki vaikeaa valvoa puoleen yöhön asti.
Olen 25-vuotias ja menen lähes joka ilta klo 21 nukkumaan. Tuntuu, että on paljon virkeämpi, kun nukkuu alkuillasta (ennen puoltayötä) ja herää aamulla aikaisin kuin, että menisi myöhään nukkumaan ja heräisi myöhään.
Toki myös pienet lapset ja erittäin aikaiset työaamut edellyttävätkin aikaista rytmiä.