Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette rauhoitelleet lasta/teiniä verikokeen ottamista varten?

Vierailija
10.02.2021 |

Vähän ehkä hassukin kysymys, mutta meillä sellainen tilanne, että 15-vuotiaan pojan pitäisi mennä huomenna verikokeeseen. Aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta edellisellä kerralla pari vuotta sitten, joku nuori opiskelijatyttö yritti ottaa pojan kädestä näytettä, mutta ei jostain syystä löytänyt suonta ja joutui vähän "kaivelemaan" sitä. Ja yritti useita kertoja uudelleen ohjaajan neuvoessa, kunnes ohjaaja lopulta otti sen näytteen. En tiedä miten tuosta tilanteesta jäi niin kova pelko kun nyt nyt on jäänyt. Poika on siis muuten ihan todella reipas ja ehkä vähän "kovanaamakin" välillä, mutta eilen kun kerroin että torstaina on aamulla sitten verikokeen ottaminen niin sen pysty näkemään kun poika meni ihan lukkoon. Oli ihan kalpeana ja hoki vaan että ei saa happea ja oksettaa. Siis se pelko on jotenkin niin paha nyt että pojalle tulee siitä ihan todella voimakkaat fyysiset tunteet.

Niin en nyt ollenkaan tiedä miten voisi rauhoittaa/rentouttaa poikaa huomista varten. Tuntuu itsestäkin ihan todella pahalta vielä toinen sinne, mutta kun on ihan pakko. Niin kertokaas miten te olette valmistelleet teidän lapsia tai jos itse pelkäätte niin miten rauhoittelette itseänne? Auttaisi varmasti paljon. Kiitos

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla joku kaverina mukana, jonka kanssa höpöttää koko ajan (jos ei halua jutella hoitajalle), näin ollen potilas muistaa hengittää koko ajan. Helpottaa kummasti oloa, kun ei meinaa pökrätä.

Vierailija
42/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta mitä voisi tapahtua on pyörtyminen ja sen olen kokenut. Ja elossa olen. Sanoisin pojalle että se on nopeasti ohi ja jos pyörtyy niin siitäkin selviää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, voi vaatia kokenutta hoitajaa ja sanoa, että pelkää. Mutta älkää nyt hyvänen aika sitä "kokematonta" hoitajaa syyttäkö tai lietsoko pelkoa hoitajaa kohtaan. 

Tyyliin, "tällä kertaa ei mene pitkäksi, kun ei anneta kokemattoman hoitajan pistää". 

Kaikki me ollaan joskus oltu kokemattomia omassa ammatissamme. Ja kenestäkään ei koskaan tule kokenutta, jos ei pääse tekemään mitään.  

Vierailija
44/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, voi vaatia kokenutta hoitajaa ja sanoa, että pelkää. Mutta älkää nyt hyvänen aika sitä "kokematonta" hoitajaa syyttäkö tai lietsoko pelkoa hoitajaa kohtaan. 

Tyyliin, "tällä kertaa ei mene pitkäksi, kun ei anneta kokemattoman hoitajan pistää". 

Kaikki me ollaan joskus oltu kokemattomia omassa ammatissamme. Ja kenestäkään ei koskaan tule kokenutta, jos ei pääse tekemään mitään.  

Ei kenelläkään ole velvollisuutta toimia kokemattoman harjoittelijan neulatyynynä ja suonenkaivelu-mallina. Ja sehän on totuus, että edellisellä kerralla jutusta tuli pitkä piina sen takia, ettei harjoittelija osannut löytää suonta vaan joutui tonkimaan. Joten todellakin rauhoittelisin poikaa sanomalla, että tällä kertaa ei kestä kauan kun otetaan joku kokenut hoitaja joka löytää suonen nopeasti. Siitähän tuo koko pelko alunperinkin on tullut.

Kyllä niille opiskelijoille joka tapauksessa löytyy vapaaehtoisia koekaniineja, tai sitten voivat harjoitella näytteenottoa toisiltaan. Näin tehdään ainakin lääkiksessä.

Vierailija
45/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo nelikymppinen aikuinen nainen, mutta olen pelännyt neuloja koko ikäni. Nykyään käyn perussairauteni vuoksi säännöllisesti verikokeissa ja olen sen takia viimeinkin jossain määrin tottunut. Muutama vuosi sitten vielä pyysin aina päästä pitkälleni jos mahdollista ja ikkunan auki jos näytteenottotilassa oli avattava ikkuna. Raikas ilma auttoi huonoon oloon joka tuli joka kerta ennen verikokeita. Kannattaa tosiaan sanoa reilusti että näytteenotto jännittää ja haluatte mahdollisimman kokeneen näytteenottajan mikäli mahdollista, eroja on. Toiset osaa laittaa neulan niin ettei tunnu juuri yhtään ja toiset sitten ei. Mulla on aina vesipullo ja esim. suklaapatukka mukana, mulle ainakin sokeri auttaa siihen huonoon oloon ja heikotukseen kokeen jälkeen. Ja uskallan tosiaan tehdä paljonkin asioita mutta jostain syystä nuo neulat on mulle se heikko kohta :D

Vierailija
46/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voin toimia koekaniinina ihan hyvin, mutta lapselleni, joka pelkää niin, että voi pyörtyä, pyytäisin kyllä kokeneen pistäjän (jos siinä on siis vierekkäin se harjoittelija ja opettaja). Kyllä meitä "kovanahkaisiakin" sen verran paljon on, että pääsevät oppiman.

Vierailija
47/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voin toimia koekaniinina ihan hyvin, mutta lapselleni, joka pelkää niin, että voi pyörtyä, pyytäisin kyllä kokeneen pistäjän (jos siinä on siis vierekkäin se harjoittelija ja opettaja). Kyllä meitä "kovanahkaisiakin" sen verran paljon on, että pääsevät oppiman.

Kirjoitin, että voi vaatia kokenutta hoitajaa. MUTTA, ettei peloteltaisi niillä kokemattomilla hoitajilla. 

Vierailija
48/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin, että voi vaatia kokenutta hoitajaa. MUTTA, ettei peloteltaisi niillä kokemattomilla hoitajilla. 

Ei tuota poikaa tarvitse enää pelotella, kun hänellä on jo kauhukokemus kokemattomasta hoitajasta. Miksi ei saisi luvata, että tällä kertaa ei oteta uudestaan kokematonta?

Vierailija
49/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuota poikaa tarvitse enää pelotella, kun hänellä on jo kauhukokemus kokemattomasta hoitajasta. Miksi ei saisi luvata, että tällä kertaa ei oteta uudestaan kokematonta?

Koska välillä se kokeneinkaan hoitaja ei näytettä saa. Ikinä ei voi luvata, että näyte saadaan ensimmäisellä pistolla, koska siihen vaikuttaa niin moni asia. Toki yleensä saadaan eikä kenenkään tarvitse olla neulatyynynä, mutta jos on huonot/ohuet/karkailevat suonet, niin kyllä siinä voi kokeneemmallakin hoitajalla mennä hetki, että sen neulan saa suoneen. 

Vierailija
50/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin meni! Laitettiin emlaa ennen kuin mentiin. Ihan hirveästi jännitti poikaa ja valitti vielä siellä huoneessakin että oksentaa kohta. Oli ihan kalpea. Selitin hoitajalle tilanteen ja hän kuunteli kyllä hyvin. Oli tosi ammattitaitoinen ja jutteli pojan kanssa hetken ennen näytteenottoa. Antoi pojan mennä maaten ja koko ajan kertoi mitä seuraavaksi tapahtuu. Näytteenoton jälkeen poika sai jäädä vielä hetkeksi makoilemaan ja sitten kun oli parempi olo niin lähdettiin autolle mehua juomaan. Siitä jäi kouluun. Ylpeä olen hänestä, rohkeasti kohtasi pelkonsa. Ap

Vierailija
51/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v? itkee jotain verikokeen ottoa. On muakin jouduttu monta kertaa yhdellä kerralla pistämään kun ei löydetty suonta.

Vierailija
52/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15vee? lapsi?

Niin? onhan 15v vielä melko nuori

Vierailija
53/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin meni! Laitettiin emlaa ennen kuin mentiin. Ihan hirveästi jännitti poikaa ja valitti vielä siellä huoneessakin että oksentaa kohta. Oli ihan kalpea. Selitin hoitajalle tilanteen ja hän kuunteli kyllä hyvin. Oli tosi ammattitaitoinen ja jutteli pojan kanssa hetken ennen näytteenottoa. Antoi pojan mennä maaten ja koko ajan kertoi mitä seuraavaksi tapahtuu. Näytteenoton jälkeen poika sai jäädä vielä hetkeksi makoilemaan ja sitten kun oli parempi olo niin lähdettiin autolle mehua juomaan. Siitä jäi kouluun. Ylpeä olen hänestä, rohkeasti kohtasi pelkonsa. Ap

Tosi hyvä ap:n poika!

Vierailija
54/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vähän nolo? Hä?

Vierailija
55/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa.  Olen 46 v enkä ole koskaan pystynnyt mennemään eläissäni aikuisena yhteenkään verikokeeseen enkä lääkärille yleensäkään kammon takia. En ole muuten mitenkään herkkä tai panikoimaan taipuvainen. Yksittäinen fobia johonkin voi olla muutenkin.

Vierailija
56/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettäisi viedä noinkin iso poika lääkäriin joka pelkää neulaa :D siis ihan oikeasti

Eihän tässä ollut lääkäristä tai lääkärin neulakammosta mitään puhetta, vaan siitä, että teinillä on huono kokemus verikokeen ottamisesta, ja nyt se vähän pelottaa. On erittäin hyvä, että vanhempi tulee nuortaan tällaisessa tilanteessa. Toki liikaa ei pidä alkaa paapomaan.

Vierailija
57/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vähän nolo? Hä?

Ei ole yhtään nolo, sinä sen sijaan olet tosi nolo kun aikuisena ihmisenä ilkut alaikäisen teinin pelkoa ja huonosta kokemusta jäänyttä jännitystä. Ihminen on 15-vuotiaana vielä täysin keskeneräinen.

Vierailija
58/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vähän nolo? Hä?

Ei ole yhtään nolo, sinä sen sijaan olet tosi nolo kun aikuisena ihmisenä ilkut alaikäisen teinin pelkoa ja huonosta kokemusta jäänyttä jännitystä. Ihminen on 15-vuotiaana vielä täysin keskeneräinen.

Juurikin näin. Nyt kun on hyvä kokemus pelko voi lievittyä. Tai sitten ei. Muistaa varmasti myöhemmin joka tapauksessa kuinka äiti oli tukena jännän hetkellä

Vierailija
59/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vähän nolo? Hä?

oletko ite?

Vierailija
60/62 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset kävivät ekaa kertaa verikokeissa teininä. Mä "rauhoittelin" sanoin, ettei se verikokeen ottaminen mukavalta tunnu, mutta se on välttämätön paha, josta näkee paljon ihmisen terveydestä.

Sitten ovat käyneet kokeissa ja tulleet pois. ei mitään draamaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme