Koirat kerrostaloasunnossa ?
Ovatko viihtyneet ? Voiko jättää päiväksi yksin ?
Kommentit (50)
Kyllä pärjäävät ja minun koirista lähtee vähemmän ääntä kuin naapurin vauvasta. Täällä ihmeen usein yleistetään että kaikki koirat metelöi kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ovat viihtyneet meillä! Siperianhusky ja kaksi pientä kääpiökoiraa, eivät metelöi yksin ollessaan vaan rauhassa odottelevat. Neuvona kyllä annan, että jos olet pitkään poissa kotoa niin ettei siellä ole ketään muutakaan paikalla, niin hanki kaksi koiraa. Niistä on toisilleen seuraa ja pysyvät paljon rauhallisempina ja hiljaisempina kuin jos yksi koira yksinään on vaikka 8 tuntia joka päivä. Koira on nimittäin laumaeläin, toisen koiran seura pitää sen rauhallisena ja turvallisuudentunne pysyy ihan eri tavalla kuin yksinäisellä koiralla.
Ja te jotka trollaatte että pitäisi koirat kieltää kerrostalossa, niin varmaan se onnistuu heti kun kielletään myös lapsiperheet kerrostaloista. Meillä asuu monta koiraa tässä samassa rapussa, mutta koskaan ei kuulu koirien haukuntaa häiritsevästi, satunnaisesti joskus harvoin joku yksi haukahdus. Lasten itkua, kiljuntaa ja kovaäänistä naurua sen sijaan kuuluu lähes päivittäin alapuolella olevasta asunnosta. Usein myös aikaisin viikonloppuaamuina, kun itse haluaisin nukkua pitkään. Paljon enemmän meteliä lähtee pikkulapsista kuin koirista.
No, kerrostalot on kuitenkin lähtökohtaisesti rakennettu ihmisasumuksiksi, kuten rivi- ja omakotitalotkin -eli koirat voidaan niistä kieltää helpostikin, mutta ihmisen jälkikasvua ei.
Kyllä ne ihmisetkin voidaan sieltä kieltää ihan samalla perusteella, jos aiheuttaa häiriötä naapureille. Tiedän itsekin taloja, joista on häädetty ihmisiä meluhaitan takia esim. koska piti toistuvasti meteliä yöllä, järjesti rymybileitä hiljaisuuden aikaan vaikka oli saanut varoituksia jne. Eli jos koiran haukunta päivällä olisi muka riittävä syy kieltää ne "häiriön" takia, niin ihan samalla logiikalla myös lasten kiljunta on häiriötekijä muille asukkaille. Pitäis hankkia lapsia vaan niiden jotka asuu omakotitalossa, siis tällä teidän logiikalla. (Ei, en oikeasti itse ajattele näin, vaan tämä vastauksena niille jotka höpöttävät että "koiria piäisi saada ottaa vain omakotitaloon".) Se on kyllä niin päin, että jos itse menee kerrostaloon asumaan niin pitää ymmärtää se että päiväaikaan siellä ääniä kuuluu. Hiljaisuus on sitten tietenkin toinen asia, yöllä ei saa mölytä sen paremmin ihmiset kuin koirat.
Olin ajatellut hankkia pari tanskandoggia. Asunnosta kuuluisi miehekästä mörinää duettona.
Koira ja kissa kielto ehdottomasti kerrostaloon.
Isoille koirille pitää sitten kuskata kottikärryllä ruokaa. Ei saa olla mikään keijukainen, kun ulkoiluttaa.
Taloyhtiön järjestyssääntöjä tutkin. Ei ollut kieltoa lemmikkieläimille. Jos on vuokralla, niin asunnon omistaja voi kieltää koirien ja kissojen pidon asunnossa.
Olen maalla syntynyt ja kasvanut.
Meillä oli koiria, kissoja, lampaita, lehmiä, sikoja, kanoja ja tietenkin hevonen.
Koira piti ketut loitolla ja kissat pyydystivät hiiret.
Tosin kissoja kiinnosti myös oravat ja linnut. Ne olivat osa metsästysviettiä.
Piti olla ulkona koirankoppi ja kissoille ulko-ovessa luukku.
En voisi kuvitella niitä "lemmikkejä" kaupunkiasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
On viihtynyt, pienenä opetettiin yksinolo ihan sekunneista lähtien. Ikinä ei ole metelöinyt yksin ollessaan (on varmistettu naapureilta).
Kotona muutenkin vaan nukutaan, ulkona lenkkeillään ja riehutaan. Toki kaikki rodut kuten vahtiviettiset ei kerrostaloon.
Erittäin harvinaista mutta mahdollista.
Kun olin 12-vuotias, lähti seinänaapuri viikoksi matkoille ja antoi avaimen että käyn hoitamassa koiraa.
Kävin 4 kertaa päivässä sen kanssa lenkillä. Pisin per päivä oli kilometri. Muut ihan lyhyitä.
Koira ei pitänyt minkäänlaista ääntä siellä viikon yksin ollessaan!
Asun taas vanhemmillani. Siellä uudet asukkaat seinän takana. Sanoivat valinneensa koiran itselleen sillä perusteella, että on hiljainen. Eipä oo. 2 vuotta haukkui kaiken aikaa, kun oli yksin. Lopulta naapurit antoivat sen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On viihtynyt, pienenä opetettiin yksinolo ihan sekunneista lähtien. Ikinä ei ole metelöinyt yksin ollessaan (on varmistettu naapureilta).
Kotona muutenkin vaan nukutaan, ulkona lenkkeillään ja riehutaan. Toki kaikki rodut kuten vahtiviettiset ei kerrostaloon.
Erittäin harvinaista mutta mahdollista.
Kun olin 12-vuotias, lähti seinänaapuri viikoksi matkoille ja antoi avaimen että käyn hoitamassa koiraa.
Kävin 4 kertaa päivässä sen kanssa lenkillä. Pisin per päivä oli kilometri. Muut ihan lyhyitä.
Koira ei pitänyt minkäänlaista ääntä siellä viikon yksin ollessaan!
Asun taas vanhemmillani. Siellä uudet asukkaat seinän takana. Sanoivat valinneensa koiran itselleen sillä perusteella, että on hiljainen. Eipä oo. 2 vuotta haukkui kaiken aikaa, kun oli yksin. Lopulta naapurit antoivat sen pois.
Lisään, että tuo hiljainen koira oli sekarotuinen mustavalkoinen koira.
Se haukkui ainoastaan yhtä asiaa, ovikelloa.
No, kerrostalot on kuitenkin lähtökohtaisesti rakennettu ihmisasumuksiksi, kuten rivi- ja omakotitalotkin -eli koirat voidaan niistä kieltää helpostikin, mutta ihmisen jälkikasvua ei.