Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys endometrioosista kärsiville odottajille

06.08.2006 |

Hei.

Millaisia kipuja teilla on ollut odotuksen yhteydessa endometrioosista karsivat odottajat? Kohdun kasvukipujen lisaksi luulisi kiinnikkeiden aiheuttavan omia kipuja, vai?

Itsellani endometrioosi ja kiinnikkeita kohdun ja perasuolen valilla. Odotan ensimmaistani, joten en tieda millaiset kasvukivut " normaalit" , mitka endometrioosin aiheuttamaa lisavaivaa.

Kyselee Aliina 16+1

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä odotellaan toista syntyväksi joulukuussa ja nyt samoin kun ensimmäiselläkin kerralla endometrioosi-kivut loppuivat heti, kun menkat jäivät pois.

En tiedä onko kipuilu suhteessa endometrioosin määrään, mutta olen ymmärtänyt, että useimmissa tapauksissa oireet häviävät tai ainakin helpottuvat raskauden alettua.

Esikoisen syntymän jälkeen imetyksen loputtua 4kk:n kuluttua, alkoivat ensimmäiset menkat ja sen myötä pikkuhiljaa taas endokivut, jotka lisääntyivät joka kuukausi.

Tämä nykyinen raskaus sai alkunsa vasta 2.icsi-hoidon tuloksena, joten lieneekö tuo endo vaikuttanut asiaan.

Kaikenlaista venymistä ja vihlontaa raskauteen kuuluukin, mutta kyllä ainakin itse erotan ne endokivuista.

Toivotaan, että tilanne helpottuu kun raskaus etenee:-)

Onnellista odotusaikaa!!!

-max05 ja rv 22+5

Vierailija
2/6 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös on endokivut helpottaneet. Toki on kohdun kasvukipuja jotka on välillä vihlontaa ja välillä jomotusta ja paineen tunnetta, mutta silti kivut on erilaisia kuin menkkojen aikaan. Välillä kohdun kasvukivut ovat aika kovia, mutta siltikin lievempiä kuin endokivut.

-miki

rv 17+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla edellinen raskaus oli PAS, endon takia tukkeutuneiden munatorvien vuoksi.

Mulla endoa todettiin olevan pääasiassa kohdun takana, kohtu ja munatorvet liimaantuneet kiinni suoleen. Myös virtsarakon päällä ärhäkkää endoa.

Ja kivut näiden mukaiset, myös raskausaikana. Siis kiinnikekipuja aivan tosi paljon, lisäksi ulostamisvaivoja ja -kipuja, sekä pahoja kipuja virtsatessa :( Virtsatietulehdusta lääkärit epäilivät aina ja jatkuvasti, eikä kertaakaan ole ollut, vaan kivut ovat kyllä endoa.

Olin käsittänyt, että raskaus hoitaa endometrioosia niin, että kivuistakin pääsee eroon raskausaikana " kokonaan" . Kyllä harmitti seitsemännellä kuulla kun yhä sattui joka helkkarin pissiminen ihan julmetusti. Mutta siitä se vaiva sitten pikkuhiljaa laantui, ja reilun vuoden kun imetin eikä menkkoja kuulunut, niin sain kuin sainkin lopulta olla pitkään rauhassa kivuilta ;)

..ja saan yhä, sillä uusi -tällä kertaa luomu- raskaus alkoi heti kun menkat alkoivat. Tämä raskaus on ollut noiden endovaivojen suhteen aivan kivuton, eli tämä pitkä " hormonihoito" on tepsinyt, eikä endo tällä hetkellä ole voimissaan :)

Itta 34+2

Vierailija
4/6 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luokiteltu vaikea rectovaginaalinen endometrioosi ja ei ole ollut mitään endomaista kipua alkukuukauden jälkeen. Varmaan vaikuttaa kun ei ole sellaisessa paikassa että joutuisi " venymään" esim. kohdun kasvaessa.

Vierailija
5/6 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ovat endokivut helpottaneet. Tosin olin lapassa joulukuussa ja onnistuimme ICSI hoidolla huhtikuussa, joten tilanne oli endon suhteen hyvä, kipuja ei ennättänyt olemaan leikkaukasen ja plussan välillä lainkaan. Nyt on menossa rv 20 ja nivusiin vihloo (alkoi viime viikolla), samoin kylkiin koskee (alkoi n. rv 12), uskoisin että molemmat kivut ovat normaaleja raskauskipuja. Olo onkin muuten ollut uskomattoman mukava, kun ei ole ollut niitä jokakuukautisia, sänkyyn kaatavia kipuja vaivoina.

Vierailija
6/6 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvaa odotusta jokaiselle!

t.Aliina