Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ennen työpaikkaan valintaa on esitettävä hyväksyttävä työterveyshuollon todistus terveydentilasta

Vierailija
09.02.2021 |

Tarkoittaako tuo, että jo työhaastatteluun mennessä on työterveyshuollon todistus terveydentilasta? Mitäs, kun olen työtön, enkä siis ole työterveyshuollon piirissä?
Onko pakko olla juuri työterveyshuollon terveystodistus? Julkisesta terveydenhuollosta tuskin ehdin ajoissa mahdollisen haastattelukutsun ja haastattelun välissä saada lääkärintarkastusaikaa ja yksityiseen ei ole varaa, varsinkaan kun olen vasta hakemusta tekemässä eikä paikka siis ole mitenkään varma.
Kannattaako laittaa edes hakemusta tuollaiseen paikkaan?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se riippuu ihan työtehtävistä . Konttoritöissä voi mennä pari kuukautta ennenkuin menee terveystarkastukseen ja otetaan verikokeet jne. Jossain muussa työssä saatetaan määrätä heti lekurille. Kai fyysisesti vaativiin tai tarkkuutta vaativiin töihin on omat kriteerinsä mitä sairauksia tai elintapoja saa olla ja mitä ei. 

Vierailija
22/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, että kysyn samassa, mutta ei kai terveystodistusta varten tarvitse mennä verikokeisiin?

Pitää mennä. Ainakin B-PVK ja yleensä myös sokerit otetaan.

Eli jos tähän ei suostu, ei voi saada työpaikkaa? Voiko tämä mennä niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liuskalla virtsasta voidaan mitata muitakin asioita, kuin raskautta ja huumeita.

Vierailija
24/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, että kysyn samassa, mutta ei kai terveystodistusta varten tarvitse mennä verikokeisiin?

Onko laillista ottaa raskaustesti? Multa otettiin yhdessä työpaikassa kertomatta mitä otettiin. Terkka käski pissata purkkiin ja pisti jonkun liuskan sinne. Vasta myöhemmin tajusin, että sehän teki raskaustestin.

Oletko varma, ettei katsottu sokereita virtsasta?

Vierailija
25/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko laillista ottaa raskaustesti? Multa otettiin yhdessä työpaikassa kertomatta mitä otettiin. Terkka käski pissata purkkiin ja pisti jonkun liuskan sinne. Vasta myöhemmin tajusin, että sehän teki raskaustestin.

Todennäköisesti kyse ei ollut raskaus- vaan huumetestistä.

Höpöhöpö, ei huumetestiä saa ottaa salaa. Ei varmaan mitään muutakaan testiä, kuten raskaustestiä? Tervemenoa kyttäysyhteiskuntaan. 

Vierailija
26/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin on siis koeaika, jolloin käydään siellä työterveydessä. Jos kaikki ok, niin sitten työsuhde jatkuu koeajan jälkeen joko toistaiseksi voimassa olevana tai määräaikaisesti.

Koeaikana voi kyllä saada potkut ihan muistakin syistä kuin terveydellisistä. 

Vierailija
27/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liuskalla virtsasta voidaan mitata muitakin asioita, kuin raskautta ja huumeita.

Niinpä, mutta mikähän sellainen voisi olla työhöntulotarkastuksessa, ennen kuin työsopimusta on allekirjoitettu.

Vierailija
28/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et suostuisi? Työntekijä ei voi ilman perusteltua ja hyväksyttävää syytä kieltäytyä työhöntulotarkastuksesta, mukaan lukien siihen kuuluva verikoe. Mun ei kerran pitänyt mennä verikokeisiin, kun samat kokeet oli otettu muun syyn takia kuukausi aiemmin ja arvot olivat hyvät.

Vierailija
29/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina hakijan haastattelussa kysynyt, onko hakija varmasti terve.

Vierailija
30/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liuskatestillä virtsasta voidaan todeta mm. leukisyytit, ketoaineet, proteiini.

Ja niistä jo yleissilmäyksen saa.

On työpaikasta riippuvainen, miten tarkka ja perusteellinen työhöntulotarkastus on.

Toisissa paikoissa tarkastetaan myös kuulo ja näkö.

Työnantaja määrää työhöntulo terveystarkastatuksen laajuuden.

Vierailija
31/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettei katsottu sokereita virtsasta?

Eikös tämä olisi vaatinut jonkilaisen paaston ennen testiä? Sellaista ei ollut. Muutenkaan diabeteksen epäily työhöntulotarkastuksessa täysin terveeltä hoikalta nuorelta naiselta ilman, että mistään diabeteksen oireista olisi ollut mitään puhetta, tuntuisi kummallisesta. 

Vierailija
32/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et suostuisi? Työntekijä ei voi ilman perusteltua ja hyväksyttävää syytä kieltäytyä työhöntulotarkastuksesta, mukaan lukien siihen kuuluva verikoe. Mun ei kerran pitänyt mennä verikokeisiin, kun samat kokeet oli otettu muun syyn takia kuukausi aiemmin ja arvot olivat hyvät.

Piikkikammo, ei pysty. 

Vierailija
33/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei se riitä, että kysyy. Siihenhän voi itse kukin vastata omantuntonsa mukaan.

Ja joillakin omatunto voi olla erittäin venyvä.

Mihinkään virkaan ei pääse lopullisesti, ennen hyväksyttyä terveystarkastusta.

Eikä yleensä myöskään vakituisiin töihin, suuremmille työnantajille.

Vierailija
34/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liuskatestillä virtsasta voidaan todeta mm. leukisyytit, ketoaineet, proteiini.

Ja niistä jo yleissilmäyksen saa.

On työpaikasta riippuvainen, miten tarkka ja perusteellinen työhöntulotarkastus on.

Toisissa paikoissa tarkastetaan myös kuulo ja näkö.

Työnantaja määrää työhöntulo terveystarkastatuksen laajuuden.

Vaativat varmaan sen paaston? Sitä ei vaadittu. Kuuloa ja näköä ei katsottu, oli hyvin ylimalkainen tarkastus muuten. Miksi katsottaisiin jotain ketoaineita? Miten se vaikuttaa työhön?

Vierailija
35/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin tutkittiin noin virtsasta sokerit ja bakteerit. Oletko varma, että kysymys ei ollut siitä?

Vierailija
36/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on käsittänyt koko jutun päin seiniä.

Tuo kuluu näin että:

Ennen työpaikan vastaanottamista, hakijan tulee esittää hyväksyttyvä lääkärintodistus.

Ja sen lääkärintodistuksen saa sen työpaikan työterveyshuollosta, johon hakija on valittu.

Erittäin harvoin työhaastettatteluissa kysytään lääkärintodistusta.

Eihän haastattelutilanteessa vielä tiedetä, kuka hakijoista sen työpaikan saa.

Hakemuksesta kopioitu teksti, ilman omia käsityksiä ja tulkintoja. Sanatarkasti luki, että "ennen valintaa esitettävä". Itsekin kirjoitir "erittäin harvoin kysytään". Se tarkoittaa, että siis voidaan kysyä. 

-ap

Lopeta, ammatti-ap, please!  Näitä jankutuksia kestä kukaan, kun on niin työtöntä ja ahdistaa, eikä mikään kelpaa.

Vierailija
37/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piikkikammo, ei pysty. 

Ei ole pätevä syy kieltäytyä. Joskus niitä verikokeita on vaan otettava, oli kammoa tai ei. Samoin rokotuksia, vaikka rokotuksista tosin voi pääsääntöisesti kieltäytyä.

Onko sulla mahdollista ottaa jotain rauhoittavaa ennen verikoetta?

Vierailija
38/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tässäkin ketjussa nyt tullut ilmi, että salaa otetaan jotain testejäkin kertomatta, mitä testataan, niin aika moni asia kai on mahdollista. Se, että onko se oikein, on sitten eri asia, ja usein varmaan itse ihmetteleekin jotain kummallisuuksia. Mutta puututaanko näihin asioihin sitten kuitenkaan, kun jos tällaisistakin asioista puhuu, niin otetaanko edes vakavasti ja halutaanko edes tutkia asiaa? Saattaahan siinä käydä niin, että itse vaan joutuu huonoon valoon, jos asioita esille tuo ja yrittää saada niihin korjausta.

Vierailija
39/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin tutkittiin noin virtsasta sokerit ja bakteerit. Oletko varma, että kysymys ei ollut siitä?

Käsittääkseni bakteereita ei voi katsoa noin, vaan vaatii bakteeriviljelyn.  Miksi olisi katsottu sokerit ilman paastoa tai edes kyselyä, milloin olen viimeksi syönyt tai juonut? 

Vierailija
40/43 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei se riitä, että kysyy. Siihenhän voi itse kukin vastata omantuntonsa mukaan.

Ja joillakin omatunto voi olla erittäin venyvä.

Mihinkään virkaan ei pääse lopullisesti, ennen hyväksyttyä terveystarkastusta.

Eikä yleensä myöskään vakituisiin töihin, suuremmille työnantajille.

Ei työhaastattelussa saa tiedustella haastateltavan terveydentilasta tai raskaudesta. Sitä varten on terveystarkastus.