Palstan tradenomien työllistyminen
Eikö kukaan muu ole koskaan ihmetellyt sitä, millaisiin työpaikkoihin kertomuksensa mukaan palstan tradenomit työllistyvät?Tunnen viisitoista tradenomia, eikä kukaan ole todellakaan mikään "asiantuntija valtiolla".
Kommentit (142)
Tradenomi on sama kuin entisajan merkantti/merkonomi. Monikin onnistuu työllistymään, myyjäksi tai kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi on sama kuin entisajan merkantti/merkonomi. Monikin onnistuu työllistymään, myyjäksi tai kassalle.
Näinhän se usein palstan ulkopuolella menee. Täällä on vain aina paikalla ne " työllistyin asiantuntijaksi jo ennen valmistumistani, myös kaikki opiskelukaverini ovat huippuviroissa" .
Tradenomeista n. 75 % työskentelee asiantuntija-, esimies- ja johtotehtävissä.
https://www.tradenomi.fi/tyoelama-ja-osaaminen/tradenomit-tyoelamassa/
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo tradenomiliiton tilasto on varmasti 100% faktaa...
Olen muutama vuosi sitten valmistunut liiketalouden tradenomi - palkkaa tulee 4 tonnia kuussa (HR-alan tehtävissä) ja ottajia riittäisi vaikka mihin yrityksiin. :) Toki osa tradenomeista varmasti päätyy koulutusta vastaamattomiin työtehtäviin, mutta ei kannata tehdä yleistyksiä. Hyvä perustutkinto, jolla saa kyllä töitä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei työskentele. 75% tradenomiliiton jäsenistä, jotka vastasivat kyselyyn, työskentelivät vastaamishetkellä näihin rinnastettavissa tehtävissä. Esimerkiksi Lidlin vuoropäällikkö on esimiestehtävissä.
Pienikin googletus kertoo ihan muuta, kuin trolliliiton tilastot. Lisäksi oma kokemus on myös se, että tradenomina ei kovin korkealle pötkitä, jos ylipäätänsä edes työllistyy.
Automyyjänä merkkiliikkeessä. N 4500 kuussa liksa.
Palveluvastaavana isossa yrityksessä, eli käytännössä asiantuntijatyötä. Tätä ennen kolme vuotta "rivimiehen" työtä talousalalla.
Ei valittamista kirjoitti:
Olen muutama vuosi sitten valmistunut liiketalouden tradenomi - palkkaa tulee 4 tonnia kuussa (HR-alan tehtävissä) ja ottajia riittäisi vaikka mihin yrityksiin. :) Toki osa tradenomeista varmasti päätyy koulutusta vastaamattomiin työtehtäviin, mutta ei kannata tehdä yleistyksiä. Hyvä perustutkinto, jolla saa kyllä töitä Suomessa.
"Ei kannata tehdä yleistystä". Kyllä kannattaa. Lähtökohtaisesti, mitä sanoisin ihmiselle, joka haluaa hyvin tehtäviin nimenomaan koulutuksen avulla, ja harkitsee tradenomiopintoja: älä tee sitä.
Mun tuntemat tradenomit ovat lähinnä kaupoissa myyjinä, serkkuni käynyt englanninkielisenä ja hän on esimiestehtävissä. Itse olen myös AMK:n käynyt, koska halusin kätilöksi ja mitä tradenomiopiskelijoita koululla seurasi, niin he kävivät kääntymässä joskus ja jouluna. Tiedä sitten tekivätkö paljon etänä.
Minä olen merkonomina asiantuntija-tittelillä. Opiskelen tradenomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemat tradenomit ovat lähinnä kaupoissa myyjinä, serkkuni käynyt englanninkielisenä ja hän on esimiestehtävissä. Itse olen myös AMK:n käynyt, koska halusin kätilöksi ja mitä tradenomiopiskelijoita koululla seurasi, niin he kävivät kääntymässä joskus ja jouluna. Tiedä sitten tekivätkö paljon etänä.
Minäkin tunnen aika monta tradenomia, ja ihan "suorittavan tason" töissä ovat. Yksi oli vuosia eräässä valtion organisaatiossa, mutta lähti yrittäjäksi koska ei pystynyt etenemään ilman yliopistotutkintoa.
Opiskelin Haaga-Heliassa markkinointiviesintää/yritysviestintää liiketalouden linjalla ja juu ei valtiolla ole kurssilaiset, mutta firmoissa jonain brand/asiakas/someasiantuntijoina/konsultteina tai managereina.
Moni meistä, myös minä, on ollut hommissa n. 5-6 vuotta päälle luettu KTM, joten edistytty on uralla.
Alussa oli semmosta markkinointiassarina ja muuta.
Yleensä tradenomeista ne, jotka ovat huonommassa AMKssa ja /tai joita ei kiinnosta ala tai opinnot pätkääkään päätyy kaupan kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se usein palstan ulkopuolella menee. Täällä on vain aina paikalla ne " työllistyin asiantuntijaksi jo ennen valmistumistani, myös kaikki opiskelukaverini ovat huippuviroissa" .
No minkäs sille voi, eikö se nyt ole selvä, että osa pärjää?
Yksi ystäväni on HR asiantuntija, toinen projektipäällikkö, kolmas viestintäkoordinaattori, neljäs joku asiantuntija (jotain videotuontoa tms tekee) ja minä ihan vaan geneerinen asiantuntija titteliltäni.
Ei olla johtajia, ei olla esimiehiä. Niin sanottua käytännön työtähän me tehdään. 😊 Ei maalailla strategioita ja tehdä ison kuvan päätöksiä.
Rekryjä, somesisältöä, uutiskirjettä, budjetin pyörittämistä, tiimin sisästä kommunikaatiota (se projektipäällikkö), työsopimuksia, tapahtumajärkkäystä, videoeditointia.
Ei tommoseen duuniin tartte sitä KTM tutkintoa, sen voin sanoa.
Täällä puhutaan paljon huonommista ammattikorkeakouluista. Mitä ne nämä ovat, kuinka näitä rankataan?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on merkonomeja, se on amistutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan paljon huonommista ammattikorkeakouluista. Mitä ne nämä ovat, kuinka näitä rankataan?
No itse ainakin kuulee kokemuksia ja yhden AMKn opiskelijana nykyään voi tehdä campusonline-sivuston ja 3AMK jne. tuoman yhteistyön kautta verkkokursseja muista AMKoista ympäri Suomen.
Joillain nyt vaan on parempi maine työnantajien mielissä.
Laureassa ainakin jokunen vuosi sitten paino oli vertaisoppimisella jossain tradetutkinnossa, ei paljoa opettajan kanssa opetusta, ryhmätöitä yrityksille tms lähinnä. Joku random Lapin AMKn, jossa voi opiskella kaikkea fyssarista koodariin, ei opetuksen taso ei välttämättä ole yhtä tasokasta kuin vaikka vain bisnekseen keskittyneessä Haaga-Heliassa.
Vierailija kirjoitti:
Useita tradenomeja on meidän firmassa varastomiehinä.
Voi luoja, nämä on näitä logistiikkaan erikoistuneita, kuten ex-mieheni... Sanoi että valitsi aivan väärän suuntauksen, logistiikan puolella ei tradenomeille ole koulutusta vastaavaa työtä tarjolla. Niihin varastomiehiä ja rekkakuskeja ylempiin virkoihin pitää olla KTM, jopa KTT. Katuu ettei lähtenyt merkonomitutkinnon jälkeen yliopistoon, ajatteli 19-kesäisenä että ei jaksa lukea. On nyt jo yli kolmekymppinen ja siinä iässä ei enää lähdetä noin vaan uudelleen opiskelemaan. Teki valmistumisen jälkeen silppua eri varastoilla trukkikuskina, nyt ollut työttömänä vuoden päivät.
En tiedä ketä se yllättää, että tutkintonimikkeen suorittaneissa on paljon vaihtelua työnkuvissa kun tradenomeja valmistuu tosi paljon. Osa pääsee rimaa hipoen läpi ja ei se suoritus sitten töissäkään ole kummoinen.
Taloushallinnon töihin ainakin minulle oli hyvä tutkinto. Palkka suhteessa tutkinnon vaivaan on oikeinkin hyvä. Tietysti olisin voinut jankata pari vuotta pääsykokeita ja valmistua viidessä vuodessa sen jälkeen KTM:ksi, mutta ihan hyvä oli tehdä myös tradenomitutkinto ja valmistua 2,5 vuodessa suoraan töihin.
En saanut työharjoittelupaikkaa. Lopulta suoritin sitten harjoittelun koulun projektissa, joka olikin aika lähellä kiinnostuksen kohteitani. Enempää en nyt kuitenkaan voi tästä kertoa.