Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveyskeskuksen työntekijät huutaa ja naljailee, miksi?

Vierailija
09.02.2021 |

Kuuntelen tässä kun aulassa odotan, huutoa kuuluu oven läpi.

”Eihän meillä sellaisia toimenpiteitä tehdä!”

”Ei missään tapauksessa käy tämmöinen!”

Toisessa huoneessa on joku vanhus, toisessa nuori hampuusi. Hirveää ilkeilyä jos asiakas ei tunne terveydenhuollon byrokratian kiemuroita, vaikka eikö noissa juuri pitäisi auttaa? Onko tuo työ oikeasti niin raskasta vai mistä kiikastaa?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta mitäpä väliä, mikä heidän syynsä on. Jotain apua he ilmeisesti tarvitsevat.

Vierailija
42/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta puuttuu kyllä avoimuutta. Jos potilas on junttura ja kuuro, voi olla tarpeen puhua tavallista selkeämmin ja kovaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen itse sairaanhoitajana päivystyksessä. Pidän työstäni ja kohtelen kaikkia potilaita tasa-arvoisesti. Turhautumista tuntee väkisinkin kun sama potilas tulee toistuvasti saman vaivan vuoksi. Asiaa tutkittu kaikin mahdollisin lääketieteen keinoin mutta henkilö on koko ajan päivystyksessä. Kyllähän sitä tajuaa että taustalla voi olla psyykkinen syy. Päivystyksessä vaan ei ole aikaa asian selvittämiseen vaikka kuinka haluaisi. Myös yksinäisyys etenkin vanhuksilla ajaa toistuviin turhiin päivystyskäynteihin.

Kai heillä jokin muutos kuitenkin on, jonka perusteella tulla? 

Jos potilas ilmoittautuu samoin oirein, eikö häntä voi vain laittaa jonon viimeiseksi, niin kauan kuin ei mitään kiireellisempää ole? Muussa tapuksessa saattaisi olla jopa poliisiasia: päivystäjien häiriköinti. Tietysti selkeästi kerrottuna potilaalle ensin, että tervetullut päivystykseen kun enemmän aihetta.

Suurin osa varmasti ihan aiheesta tulee päivystykseen! Asiakkaita välttämättä ei vain oteta vakavasti, ja voipa olla niinkin, että ollaan oltu vain tutkivinaan, mutta tutkitaan vääriäkin asioita, ja onhan niitäkin tarinoita, että päivystyksestä on lähetetty kotiin, ja onkin sitten käynyt huonommin.

Mm. home-altistuneita/-sairastuneitakin ilmeisesti saatetaan laittaa sairaseläkkeelle psyykkisten syiden vuoksi, vaikka totuus on, että on fyysiset syyt taustalla. Ei näihinkään asioihin saada kyllä ikinä korjausta, jos aina ummistetaan silmät tällaiselta ja vedotaan johonkin, että tutkittu on... joskus löydöksiäkin on ja poikkeavia labra-arvoja (jostain sairaudesta johtuen), mutta ne saatetaan jostain kumman syystä sivuuttaa, ja sanotaan, että ei johdu ko. syystä, vaikka labra-arvotkin sen todentavat.

Kyllä toivoisin, että tämä ylimielinen, kaikkitietävä asenne muuttuisi terveydenhuollossakin ja nöyrryttäisiin siihen, että siellä tehdään virheitäkin yhtä lailla kuin missä tahansa muuallakin elämän osa-alueella ja virheitä saatetaan peitelläkin.

Vierailija
44/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä epäasiallisia tyyppejä aina porukassa, mutta suurin osa on mielestäni asiallisia. Epäasiallisten tyyppien kanssa kannattaa olla asiallisen kohtelias ja olla provosoitumatta. Koskee niin potilaita kuin hoitajia/lääkäreitä. 

Olen kyllä kuullut, että esim. lääkäreilläkin saattaa olla tapana provosoida myös asiakkaita, että voi se tilanne toisinkin päin mennä. Asiakkaan vähättelyä ja sivuuttamistakin saattaa jostain syystä tapahtua. Näinpä sitä saadaan tilanne päälle vaikka ei-toivotun henkilön kanssa, eli vaikka itse ollaan syyllisiä, saadaan näppärästi käännettyä tilanne ihan päälaelleen.

Se on hyvä juttu, jos itse ei joudu tällaiseen asemaan, mutta tuskin kukaan haluaa omalle kohdalleen tällaista. Eli voisi henkilökuntakin itse joskus katsoa itseään peiliin ja miettiä, toimitaanko aina ihan oikein sielläkään.

Ja jos palautettakin annetaan, voisi hiljaa mielessään miettiä, voisiko siinä jotain perääkin olla. Eikä niin, että haukutaan toinen osapuoli ihan lyttyyn ja kiistetään kaikki.

Vierailija
45/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Tuntuu että usein kyse on jonkinlaisesta pätemisestä ja vallankäytöstä kun potilaita tahi asiakkaita kovaan ääneen tylytetään. Osalla työhön ja kiireeseen tympääntymisestä mikä sitten purkautuu sopimattomalla tavalla, taitaa korostua kiireisimmissä paikoissa tai missä asiakkaat ei itse kykene käyttäytymään. Ei vaihdeta paikkaa tai alaa vaikka aika olisi.. Pula työvoimasta ei auta asiaa. Joskus kyse voi olla tietty huonosta kuulosta tai ymmärryksen vaikeuksista, täytyy kailottaa rautalangasta mikä voi kuulostaa tylyltä.

Olen itse alalla ja valtaosin asiakkaat mielestäni olleet ystävällisiä ja asiallisia, eivät voi kaikkia henkilökunnalle itsestään selviä kiemuroita kertomatta tietää. Onneksi valtaosa tekee työtä empatialla ja ammattitaidolla, tasavertaisesti. Asiat voi esittää niin monella tapaa ja asiakkaan tila voi joskus vaatia ymmärrystä. Liian usein olen kuullut itsekin tylyttämistä ja todistanut asiatonta kohtelua. Vasta valmistuneena hämmästytti, kunnes tottui siihen että meitä on niin monenlaista persoonaa alalla. Palaute virallista tietä käsitellään ja sitä kannattaa laittaa, hyvässä ja pahassa. Niitä kyllä ihmiset miettii :)

Vierailija
46/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen itse sairaanhoitajana päivystyksessä. Pidän työstäni ja kohtelen kaikkia potilaita tasa-arvoisesti. Turhautumista tuntee väkisinkin kun sama potilas tulee toistuvasti saman vaivan vuoksi. Asiaa tutkittu kaikin mahdollisin lääketieteen keinoin mutta henkilö on koko ajan päivystyksessä. Kyllähän sitä tajuaa että taustalla voi olla psyykkinen syy. Päivystyksessä vaan ei ole aikaa asian selvittämiseen vaikka kuinka haluaisi. Myös yksinäisyys etenkin vanhuksilla ajaa toistuviin turhiin päivystyskäynteihin.

Vanhuksillekin sitten pitäisi järjestää sitä seuraa! Ei heitäkään pitäisi jättää yksin! Ja kohdella arvostavasti ja kunnioittaen, eikä heitäkään pidä alkaa alistaa millään tavalla.

Vierailija
47/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs hoitelija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Tuntuu että usein kyse on jonkinlaisesta pätemisestä ja vallankäytöstä kun potilaita tahi asiakkaita kovaan ääneen tylytetään. Osalla työhön ja kiireeseen tympääntymisestä mikä sitten purkautuu sopimattomalla tavalla, taitaa korostua kiireisimmissä paikoissa tai missä asiakkaat ei itse kykene käyttäytymään. Ei vaihdeta paikkaa tai alaa vaikka aika olisi.. Pula työvoimasta ei auta asiaa. Joskus kyse voi olla tietty huonosta kuulosta tai ymmärryksen vaikeuksista, täytyy kailottaa rautalangasta mikä voi kuulostaa tylyltä.

Olen itse alalla ja valtaosin asiakkaat mielestäni olleet ystävällisiä ja asiallisia, eivät voi kaikkia henkilökunnalle itsestään selviä kiemuroita kertomatta tietää. Onneksi valtaosa tekee työtä empatialla ja ammattitaidolla, tasavertaisesti. Asiat voi esittää niin monella tapaa ja asiakkaan tila voi joskus vaatia ymmärrystä. Liian usein olen kuullut itsekin tylyttämistä ja todistanut asiatonta kohtelua. Vasta valmistuneena hämmästytti, kunnes tottui siihen että meitä on niin monenlaista persoonaa alalla. Palaute virallista tietä käsitellään ja sitä kannattaa laittaa, hyvässä ja pahassa. Niitä kyllä ihmiset miettii :)

Sinä kuulostat harvinaisen ammattimaiselta ja empaattiselta hoitelijalta. Sinulle toivon kaikkea hyvää.

Vierailija
48/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee terveyskeskuspalveluissa se, että asiakkaan oletetaan tietävän miten homma toimii. Ikään kuin kaikki ravaisivat labrassa, lääkärillä, päivystyksessä jne tämän tästä. Sen huomaa täälläkin olevista keskusteluista, miten osa hoitajista halveksii ja naureskelee niille, jotka eivät tiedä kaikesta kaikkea. Todella outoa käytöstä. Vaikka oma elämä pyöriikin sen tk:n tai sairaalan ympärillä, kaikkien muiden elämä onneksi ei.

Vierailija
49/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen terveydenhuolto on täynnä elämäänsä kyllästyneitä surkimuksia jotka eivät muualle pääsisikään kun ne alan fiksuimmat ja sosiaalisesti älykkäät on jo rekrytty yksityiselle sektorille.

Tämä pätee pääasiassa myös lääkäreihin, ei vain hoitajiin.

Vierailija
50/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs luulette, nämä hermoilija hoitajat ja lääkärit kyllä kyykyttävät meitä ns kilttejä työntekijöitä.

Jos heillä ei ole potilaita hampaissaan, he kyllä purkavat pahanolonsa johonkin muuhun eli työkavereihin.

Vierailija
51/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioottihoitaja kirjoitti:

Olisikohan kysynyt SVA:n tarvetta? Ja jos kunto ei vaadi sairaalahoitoa, mutta seurantaa ja halunnut varmistaa kotiinpääsyn, kysellyt kotiosoitetta, kenen kanssa asuu ja onko hakijaa?

Terveisin,

Yksi niistä tyhmistä hoitajista, joka on kyllästynyt hoitamiseesi niin, että mielummin tekisi mitä tahansa muuta työtä.

Otappa k..pää loparit ja anna paikkasi sellaisille jotka todella haluavat töitä!!!

Vierailija
52/54 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai heillä jokin muutos kuitenkin on, jonka perusteella tulla? 

Jos potilas ilmoittautuu samoin oirein, eikö häntä voi vain laittaa jonon viimeiseksi, niin kauan kuin ei mitään kiireellisempää ole? Muussa tapuksessa saattaisi olla jopa poliisiasia: päivystäjien häiriköinti. Tietysti selkeästi kerrottuna potilaalle ensin, että tervetullut päivystykseen kun enemmän aihetta.

Suurin osa varmasti ihan aiheesta tulee päivystykseen! Asiakkaita välttämättä ei vain oteta vakavasti, ja voipa olla niinkin, että ollaan oltu vain tutkivinaan, mutta tutkitaan vääriäkin asioita, ja onhan niitäkin tarinoita, että päivystyksestä on lähetetty kotiin, ja onkin sitten käynyt huonommin.

Mm. home-altistuneita/-sairastuneitakin ilmeisesti saatetaan laittaa sairaseläkkeelle psyykkisten syiden vuoksi, vaikka totuus on, että on fyysiset syyt taustalla. Ei näihinkään asioihin saada kyllä ikinä korjausta, jos aina ummistetaan silmät tällaiselta ja vedotaan johonkin, että tutkittu on... joskus löydöksiäkin on ja poikkeavia labra-arvoja (jostain sairaudesta johtuen), mutta ne saatetaan jostain kumman syystä sivuuttaa, ja sanotaan, että ei johdu ko. syystä, vaikka labra-arvotkin sen todentavat.

Kyllä toivoisin, että tämä ylimielinen, kaikkitietävä asenne muuttuisi terveydenhuollossakin ja nöyrryttäisiin siihen, että siellä tehdään virheitäkin yhtä lailla kuin missä tahansa muuallakin elämän osa-alueella ja virheitä saatetaan peitelläkin.

SAATETAAN peitellä?? Jopas vitsin murjaisit. Terveydenhuolto on niin läpikorruptoitunut ja täynnä esim.työpaikakiusaamista, että vain rahalla saat enää jonkinlaista hoitoa.

Vierailija
53/54 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk-lääkäri voi olla myös yksityisen sektorin hommissa eri persoonana?

Vierailija
54/54 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂😂😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän