Terveyskeskuksen työntekijät huutaa ja naljailee, miksi?
Kuuntelen tässä kun aulassa odotan, huutoa kuuluu oven läpi.
”Eihän meillä sellaisia toimenpiteitä tehdä!”
”Ei missään tapauksessa käy tämmöinen!”
Toisessa huoneessa on joku vanhus, toisessa nuori hampuusi. Hirveää ilkeilyä jos asiakas ei tunne terveydenhuollon byrokratian kiemuroita, vaikka eikö noissa juuri pitäisi auttaa? Onko tuo työ oikeasti niin raskasta vai mistä kiikastaa?
Kommentit (54)
Osa noista hoitajista tekee sitä työtä pakon edessä, ei kiinnosta pätkääkään, mutta mitään muutakaan ei ole. Minnekään muualle ei hyödytä vaihtaa, kun se sama ihmishelvetti odottaa sielläkin. Parikymppisenä tehty alavalinta saattaa tuntua viisikymppisenä jo todella väärälle, ikä ja kokemus kyynistää muutenkin. Sitten kun siinä tulee liukuhihnalla asiakkaita, joista joka kolmas on ikävä muutenkin, alkaa omakin pinna pettää ja saattaa näkyä käytöksessä. Itseasiassa siihen nähden, mitä hoitajat oikeasti ajattelevat ja haluaisivat sanoa, on noita ylilyöntejä yllättävän vähän.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin migreenin takia tiputuksessa alkuyöstä ja aulassa aivan lepohuoneen ulkopuolella istui ilmeisesti solisluunsa murtanut nuorehko mies, joka oli hieman päihtynyt - ei nyt mitenkään vuosisadan tuubassa, mutta jonkin verran kuitenkin. Miehestä näki kauas, että hänellä oli todella kovia kipuja, hän vaikeesi ja nyyhkytti itsekseen ja kuulin lepohuoneeseen, kuinka hän useamman kerran pysäytti ohikulkevan sairaanhoitajan ja pyysi apua, kipulääkettä tai pääsyä lääkärille. Joka kerta hänelle vastattiin todella töykeästi ja kolmannella kerralla miessairaanhoitaja lähes huutaen käski tätä olemaan hiljaa tai kutsuisi vartijan paikalle. Sama hoitaja alkoi myös lähestulkoon irvailemaan lässyttävällä äänellä, että ”noin siinä käy kun kännissä tappelee, olisko kannattanu miettiä eka” tms. Kuuntelin tilannetta ihan järkyttyneenä lepohuoneessa, en voinut uskoa korviani, kuinka alentuvasti ja epäempaattisesti kovissa kivuissa olevaa ihmistä kohdeltiin hoitohenkilökunnan taholta! Olkoonkin humalassa ja olkoonkin itseaiheutettu vamma, jokaisella on ihmisarvo ja oikeus tulla kohdelluksi asiallisesti.
Mutta ei alkoholin kanssa voi oikein antaa kipulääkkeitä koska muuten tulee hengityslama.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin migreenin takia tiputuksessa alkuyöstä ja aulassa aivan lepohuoneen ulkopuolella istui ilmeisesti solisluunsa murtanut nuorehko mies, joka oli hieman päihtynyt - ei nyt mitenkään vuosisadan tuubassa, mutta jonkin verran kuitenkin. Miehestä näki kauas, että hänellä oli todella kovia kipuja, hän vaikeesi ja nyyhkytti itsekseen ja kuulin lepohuoneeseen, kuinka hän useamman kerran pysäytti ohikulkevan sairaanhoitajan ja pyysi apua, kipulääkettä tai pääsyä lääkärille. Joka kerta hänelle vastattiin todella töykeästi ja kolmannella kerralla miessairaanhoitaja lähes huutaen käski tätä olemaan hiljaa tai kutsuisi vartijan paikalle. Sama hoitaja alkoi myös lähestulkoon irvailemaan lässyttävällä äänellä, että ”noin siinä käy kun kännissä tappelee, olisko kannattanu miettiä eka” tms. Kuuntelin tilannetta ihan järkyttyneenä lepohuoneessa, en voinut uskoa korviani, kuinka alentuvasti ja epäempaattisesti kovissa kivuissa olevaa ihmistä kohdeltiin hoitohenkilökunnan taholta! Olkoonkin humalassa ja olkoonkin itseaiheutettu vamma, jokaisella on ihmisarvo ja oikeus tulla kohdelluksi asiallisesti.
No menepä sinä sinne päivystykseen hoitamaan noita kännisiä. Lyön vetoa, että kahden vuoden päästä olet itse ihan samanlainen kuin nuo hoitajat.
Vanhoille ihmisille pitää välillä huutaa ihan jo siksikin kun eivät kuule. Taannoin odottelin yksityislääkärin ilmoittautumiseen ja edelläni oli joku vanha rouva maksamassa käyntiään ja varaamassa uutta aikaa. Luukulla ollut työntekijä koitti ensin vaan hieman korottaa ääntään, mutta rouva kuuli koko ajan väärin, joten homma meni huutamiseksi. Loppusumman perusteistakin oli epäselvyyttä, joten lopulta varmaan kaikille lääkäriasemalla oleileville tuli selväksi mikä oli vaivana ja paljonko se maksoi.
Terveyskeskuksessa pitkään työskennelleet on usein alkoholisteja, pilleristejä ja heikolla impulssikontrollilla varustettuja ikäloppu naisia. Osa tekee työtään vain rahan takia. Nuoremmat on useammin asiallisia, kun eivät ole tottuneet talon tavoille.
Hoitaja kerran kilahti puhelimessa, kun pyysin lääkärinaikaa reseptin uusimiseen. Käyttäytyi niin kuin olisin ollut vailla jotain luksuspalvelua.
Olin siinä luulossa, etten saa reseptiä uusittua käymättä lääkärillä, enkä sinne millään lailla halunnut, jos kerran hoitajan käynti riitti.
Onko nämä huutajat, kailottajat naisia vai miehiä?
Järvenpään Justin aulassa on jotakin aulavahteja, jotka alkavat huutaa heti kun olet saanut jalkasi ovenraosta sisään: Käsidesi, laita käsidesiä, hei te siellä - pitää laittaa käsidesiä!
Itse aihe on ymmärrettävä, mutta toteutus todella aggressiivinen.
Odotin mieheni tätiä lääkäristä, ja sain seurata monta nöyryyttävää tilannetta, kun vanhoja, huonosti liikkuvia ihmisiä köpötti sisään rollaattorin kanssa ja nämä kaksi miestä karjuivat heille käsidesistä monta kertaa, kun asiakkaat olivat jo sinne automaatille kävelemässä.
Tämä käsidesiautomaatti sijaitsee noin parikymmentä metriä ulko-ovesta, joten ei sinne yhdellä loikalla pääse nuorempikaan asiakas.
Vielä siinä automaatin edessä seisovalle karjutaan.
Työskentelen itse sairaanhoitajana päivystyksessä. Pidän työstäni ja kohtelen kaikkia potilaita tasa-arvoisesti. Turhautumista tuntee väkisinkin kun sama potilas tulee toistuvasti saman vaivan vuoksi. Asiaa tutkittu kaikin mahdollisin lääketieteen keinoin mutta henkilö on koko ajan päivystyksessä. Kyllähän sitä tajuaa että taustalla voi olla psyykkinen syy. Päivystyksessä vaan ei ole aikaa asian selvittämiseen vaikka kuinka haluaisi. Myös yksinäisyys etenkin vanhuksilla ajaa toistuviin turhiin päivystyskäynteihin.
Tuolla alalla on tosi paljon katkeroituneita ja ilkeitä vanhempia naisia varsinkin. Mä kyllä annan kuulua takaisin ja laitan palautteen jos saan epäasiallista palvelua tai tiuskimista kohdalleni. En ole syy heidän huonoon elämäänsä. Toivottavasti itsestäni ei tule tuollaista vanhempana. tuntuu muutenkin että keski-ikäisistä naisista osa on tosi mukavia ja se toinen puoli sit kamalia.
Vanhuksissa on paljon huonokuuloisia, jotkut niin huonokuuloisia että eivät saa mistään selvää jos ei huuda kovaa.
Itse olin viime viikolla päivystyksessä, sain ystävällistä kohtelua sekä sairaanhoitajalta että lääkäriltä. Tosin se että lääkäri pyysi käytävällä huumepissanäytteen oli vähän kyseenalaista. Mutta työtahti heillä oli hyvin nopea, ymmärrän että siinä on vaikea ottaa kaikkea huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Järvenpään Justin aulassa on jotakin aulavahteja, jotka alkavat huutaa heti kun olet saanut jalkasi ovenraosta sisään: Käsidesi, laita käsidesiä, hei te siellä - pitää laittaa käsidesiä!
Itse aihe on ymmärrettävä, mutta toteutus todella aggressiivinen.
Odotin mieheni tätiä lääkäristä, ja sain seurata monta nöyryyttävää tilannetta, kun vanhoja, huonosti liikkuvia ihmisiä köpötti sisään rollaattorin kanssa ja nämä kaksi miestä karjuivat heille käsidesistä monta kertaa, kun asiakkaat olivat jo sinne automaatille kävelemässä.
Tämä käsidesiautomaatti sijaitsee noin parikymmentä metriä ulko-ovesta, joten ei sinne yhdellä loikalla pääse nuorempikaan asiakas.
Vielä siinä automaatin edessä seisovalle karjutaan.
Tänään kävin itse JUSTissa ja nyt siellä oli heti aulassa ulko-oven edellä sulkunauha jonka takana kaksi tyyppiä vastaanottamassa sisääntulijat, ruuttasivat jokaiselle käsidesiä koiraan, kysyivät mihin kukin on menossa ja neuvoivat suunnan, ilmoittautumisautomaattikin näkyi olevan pois käytöstä. Jotain edistystä sentään.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskusten sairaanhoitajista ja lähihoitajista useita ovat enemmän kuin tyhmiä.
Heillä ole pienintäkään tietoa mistään salassapidettävistä asioista, potilaiden asioita huudellaan ja kuulutetaan täysin piittaamattomasti.
Pahimpia ovat lähihoitajat, heille ei varmaan ole missään vaiheessa koulutuksessa opetettu mitään potilaiden tietoturvasta ja terveys- ja muun tietojen salassapidosta.
Vastaanotoissa on aina kaikkein tylyimmät ja ilkeimmät hoitajat.
Lääkärit ovat monta kertaa asiallisempia ja ystävällisempiä potilaalle.
Kokonaisuutena omalla kohdalla eniten on ongelmia lääkärien kanssa. Sieltä saattaa tulla tylytystä, vähättelyä ja sivuutusta ihan riittävästi, kun taas esim. hoitajilta, ajanvarauksessa tai labrahenkilökunnalta saa tsemppiä ja tukeakin vaikeassa tilanteessa (poikkeuksiakin on toki ollut). Mutta ei se kannustus ja tsemppi lopulta auta, jos lääkärit eivät näe omassa toiminnassaan mitään ongelmaa eikä heidän toimintaansa puututa ehkä samalla lailla kuin muiden toimintaan. Vaikka tässä kyllä eletään vaikeita aikoja, niin en kannata ns. lynkkausmeininkiäkään, mutta ei asiakkaidenkaan soisi kohtuuttomasti kärsivän vääryyksistä/epäkohdista/puutteista.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla alalla on tosi paljon katkeroituneita ja ilkeitä vanhempia naisia varsinkin. Mä kyllä annan kuulua takaisin ja laitan palautteen jos saan epäasiallista palvelua tai tiuskimista kohdalleni. En ole syy heidän huonoon elämäänsä. Toivottavasti itsestäni ei tule tuollaista vanhempana. tuntuu muutenkin että keski-ikäisistä naisista osa on tosi mukavia ja se toinen puoli sit kamalia.
Näistä palautteista on siis ollut jotain apuakin? Omalla kohdalla (lähinnä lääkäreistä laittanut palautetta) on käynyt poikkeuksetta niin, että kaikki asiat on käännetty minun niskaan kuitenkin. Eli hankala sitä mitään korjausta on saada ja osa lääkäreistä kun saattavat myös valehdella asioiden todellisen laidan, jos tällaisen asian nyt saa esille tuoda.
Jotenkin kokemus on lisäksi ehkä se, että molemmissa oletettujen sukupuolten kohtaamisissa on niitä hyviä ja huonoja kokemuksia, mutta ehkä naisissa enemmistö on ollut niitä hyviä, vaikka aika tasan taitaa asiat mennä.
Hei! Ihan sama juttu oli Turussa viime syksynä! Kysyin ystävällisesti jotain infosta, ja nuori nainen rupesi RAIVOAMAAN mulle. Ihan totta. Kysyin onko info auki (sälekaihtimet oli alhaalla, mutta ovi auki) ja hän sai siitä raivarin - eikä meinanut lopettaa, vaikka olin kärsivällinen ja asiallinen. Se oli todella kummallista... onko heitä ohjeistettu sellaiseen käytökseen? Miksi olisi?
^siis nuori naishoitaja, joka oli infossa, heittäytyi aggressiiviseksi
ja todella ylimieliseksi. Ajattelin, että sen täytyi olla joku korontatilanteeseen liittyvä "erityislupa". En keksi muuta syytä.
Varasin puhelimitse aikaa lääkärille päänsäryn ja kasvoissa tuntuvan kovan kivun takia. Osastosihteeri huusi kovaan ääneen siellä toimistossa, että " täällä se luulosairas allergikko soittelee". No, asia ei siellä lääkärissä selvinnyt, vaan seuraavalla hammaslääkärikäynnillä. Viisaudenhampaat olivat tulehtuneet, koska olivat vain osittain puhjenneet ja minulla poskiontelot ylettyvät hampaiden puoliväliin asti rtg-kuvan mukaan. Viisaudenhampaat poistettiin ja kivut loppuivat.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen itse sairaanhoitajana päivystyksessä. Pidän työstäni ja kohtelen kaikkia potilaita tasa-arvoisesti. Turhautumista tuntee väkisinkin kun sama potilas tulee toistuvasti saman vaivan vuoksi. Asiaa tutkittu kaikin mahdollisin lääketieteen keinoin mutta henkilö on koko ajan päivystyksessä. Kyllähän sitä tajuaa että taustalla voi olla psyykkinen syy. Päivystyksessä vaan ei ole aikaa asian selvittämiseen vaikka kuinka haluaisi. Myös yksinäisyys etenkin vanhuksilla ajaa toistuviin turhiin päivystyskäynteihin.
Kai heillä jokin muutos kuitenkin on, jonka perusteella tulla?
Jos potilas ilmoittautuu samoin oirein, eikö häntä voi vain laittaa jonon viimeiseksi, niin kauan kuin ei mitään kiireellisempää ole? Muussa tapuksessa saattaisi olla jopa poliisiasia: päivystäjien häiriköinti. Tietysti selkeästi kerrottuna potilaalle ensin, että tervetullut päivystykseen kun enemmän aihetta.
Onhan niitä epäasiallisia tyyppejä aina porukassa, mutta suurin osa on mielestäni asiallisia. Epäasiallisten tyyppien kanssa kannattaa olla asiallisen kohtelias ja olla provosoitumatta. Koskee niin potilaita kuin hoitajia/lääkäreitä.