Olen yli 30-v. enkä vieläkään osaa sanoa milloin on juhannus, pääsiäinen, ystävänpäivä, vappu jne
Minua hävettää tämä. Toivon aina, ettei kukaan vaan ala kysellä minulta jotain noihin liittyvää.
Olen yrittänyt painaa mieleeni, mutta ne katoavat mielestäni lopulta kokonaan. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa tuollaiset "erityispäivät", mielestäni niitä ei tarvitsisi olla olemassakaan.
Tiedän että on muitakin, jotka eivät tuollaisista juhlapäivistä välitä, mutta he kuitenkin tietävät milloin niitä vietetään.
Onko tämä merkki jostain vakavasta häiriöstä aivoissani?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vappu ja ystävänpäivä helppo muistaa. Vappu on 1.5. ja ystävänpäivä on 14.2. Pääsiäinen vaihtelee. Juhannus on joskus kesäkuun noin puolessa välissä..
Juhannus oli ennen helppo muistaa. Se oli ennen hyvinä aikoina Jussina, sitten joku pöljä meni mulkkaamaan sen. Oli muuten aina hieno sää, ja on edelleen, Jussin päivänä, vaikkei juhannuksena olisikaan. Oletteko muut huomannet saman?
Eli ap ei oo sun vika jos et muista kaikkia, kun niitä on muuteltu tai muutellaan. Mutta tosiaan vappu ja ystävänpäivä ja jouluaatto on helppoja. Aloita niistä.
Myös vuorotyö sotkee muistamista, kun saatat olla töissä juhlapäivänä, niin eihän se silloin ole sulle juhlapäivä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki paitsi joulu on turhia juhlia eikä niitä tarvi muistaa
Virka-ajalla työssäkäyvälle Pääsiäinen on suurempi juhla kuin joulu,.
Nimittäin pääsiäisinä on aina 4 vapaapäivää.
Mutta lyhyimmillään joulusta saa vain 3 vapaapäivää, jos esim. jouluaatto on lauantaina jne.
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään näin äkkiseltään muistanut että vappupäivähän on tosiaan 1.5. Ystävänpäivän muistan, koska kaverillani on silloin syntymäpäivä. Uudenvuoden muistan toki, samoin oman syntymäpäiväni (ei ole juhlapyhä). Juhannuksesta tiedän että se on kesällä, pääsiäinen on joskus keväällä. Laskiainen on tässä kuussa, en tiedä mikä päivä.
Ihan normaalia. Kun ei ole mitään isompaa syytä opetella näitä ulkoa, niin ei ne mieleen jää. Muistan sitten jotain muuta, esim. ala-asteen opettajan hikitahrat silkkipaidan kainaloissa. Mikä kellekäkin on tärkeää.
Mä muistan taas mun isän syntymäpäivän siitä, kun se on itsenäisyyspäivänä 6.12. Meidän perheen kestovitsi on että liputtavat isän synttärin kunniaksi.
Vappu on aika selkeä, mutta pääsiäisen ja juhannuksen tarkka ajankohta vaihtelee, joten ne pitää tarkastaa kalenterista itsekin.
ystävänpäivä on suomelle vieras elementti yhdysvalloista. EVVK. Ihan kuin halloweird.
Sen sijaan on kekri jos haluat juhlia onnistunutta satoa. Mutta jätä azteekkielementit pois leikistä.
Vappu on prolepäivä jolloin prolet dokaa ja sotkee stadin. 1.5
Juhannus on 180 astetta talvipäiväseusauksesta. Tai pitäisi olla ja joulu taas pitäisi olla talvipäivän seisauksen päivänä.
pääsiäinen tosiaan pääsee aina yllättämään että kaupat on kiinni. Mutta eiköhän sekin ole sidottu vuoden neljään pyhään aikaan, joista axis mundi, ursus minor ja neljä vuoden aikaa tekee hakaristin taivaalle.
Ajat: syntymä, elämä, kuolema ja kuoleman jälkeinen. Ja taas synnytään uudestaan. Neljä vuoden aikaa. Senkun seuraa luontoa niin selviää.. ehkä..
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti jokin hahmotushäiriö. Senkin kanssa elämiseen on keinoja. Eikö sinua testattu koulussa? Ja opetettu selviytymistapoja?
Tein tänne aiemmin avauksen siitä, että opin kellon vasta 10-vuotiaana. Tuota hahmotushäiriötä tarjottiin silloinkin syyksi. Alkaa tuntua siis entistä todennäköisemmältä kohdallani.
Ei minua taidettu testata tai jos testattiin, ei ongelmille tehty mitään. Tosin yläasteella olin jossain psykologin testissä, jossa minulta kyseltiin yleistietoja ja sitten jotain erikoisempia tietoja, mitä harva tietää. Niissä oli ainakin sivistyssanoja, muuta en muista. Minä tiesin niitä mitä muut eivät tienneet, mutta yleistiedoissa oli pahoja puutteita.
Aikuislukiossa olin kyllä oppimiskykytestissä ja sain siitä kiitettävän arvosanan. Muistan vielä, kun testaaja oli piirtänyt tulokseni perään vielä hymynaaman.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hahmotushäiriö tai Asperger voi olla.
Muistatko kuukaudet hyvin? Vasen ja oikea? Osaatko suunnistaa normaalisti? Monella näiden kanssa hankalaa, jos hahmotushäiriö. Voi olla että tietää/osaa, mutta joutuu miettimään vähän enemmän eikä tule ns selkärangasta.
Muistan kuukaudet hyvin. Samoin vasen ja oikea ovat täysin selkeitä minulle. Suunnistaminen onkin sitten jo vaikeampaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti jokin hahmotushäiriö. Senkin kanssa elämiseen on keinoja. Eikö sinua testattu koulussa? Ja opetettu selviytymistapoja?
Tein tänne aiemmin avauksen siitä, että opin kellon vasta 10-vuotiaana. Tuota hahmotushäiriötä tarjottiin silloinkin syyksi. Alkaa tuntua siis entistä todennäköisemmältä kohdallani.
Ei minua taidettu testata tai jos testattiin, ei ongelmille tehty mitään. Tosin yläasteella olin jossain psykologin testissä, jossa minulta kyseltiin yleistietoja ja sitten jotain erikoisempia tietoja, mitä harva tietää. Niissä oli ainakin sivistyssanoja, muuta en muista. Minä tiesin niitä mitä muut eivät tienneet, mutta yleistiedoissa oli pahoja puutteita.
Aikuislukiossa olin kyllä oppimiskykytestissä ja sain siitä kiitettävän arvosanan. Muistan vielä, kun testaaja oli piirtänyt tulokseni perään vielä hymynaaman.Ap
Minäkin opin kellon myöhään, vaikka lukemaan opin aikaisin. En tajunnut niitä puolikkaita ja vaille olemisia oikein päin eikä tavallaan myös kiinnostanut tarpeeksi.
Osaatko kuitenkin sijoittaa nuo juhlapyhät suurin piirtein oikeaan kuukauteen? Esimerkiksi, että juhannus on kesäkuussa ja ystävänpäivä ja laskiainen helmikuussa.
Ne on lusmuja jotka noi muistaa.
Vapaapäivien laskijoita.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko kuitenkin sijoittaa nuo juhlapyhät suurin piirtein oikeaan kuukauteen? Esimerkiksi, että juhannus on kesäkuussa ja ystävänpäivä ja laskiainen helmikuussa.
Toki muistan että juhannus on kesällä ja laskiainen talvella. Vappukin taitaa olla kesällä ja pääsiäinen keväällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki muistan että juhannus on kesällä ja laskiainen talvella. Vappukin taitaa olla kesällä ja pääsiäinen keväällä.
Ap
Ei tilanteesi sitten ole mitenkään huono. Harva muistaa tarkkoja päiviä, kunhan kuukausi on sinne päin, niin se riittää. Pääsiäinenkin voi olla viikkoa ennen vappua tai sitten maaliskuussa.
Toki kauppojen pitkät sesongit sotkee tätä ihan valtavasti. Puoliso mietti jo tammikuussa, että taitaa olla laskiainen, kun kaupassa oli laskiaispullat myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vappu on keväällä ja äitienpäivä myös!
Ap:lta on turha kysyä milloin on isänpäivä ja itsenäisyyspäivä? Puhumattakaan milloin on Loppiainen, Helatorstai, Helluntai, Pyhäinpäivä, Lucian päivä tai Tapaninpäivä?
Ap missä mielikuvitusmaailmassa elät kun et seuraa meidän aikaa?
Kannattaa vaikka alkaa viettämään näitä juhlia jos jäisi mieleen ikimuistoiset juhlat.
Onneksi AP ei ole neuvostoliittolaisia. Olisi varmasti mahdoton muistaa, että lokakuun vallankumous ei ole lokakuussa, vaan marraskuussa!
Olet varmaan hieman heikkolahjainen.
Ei ole ap. En olisi huolissani tuosta muistamattomuudesta.. lääkkeeksi määräisin uteliaisuutta ja kiinnostumista ympärillä olevista ilmiöistä.. osallistumista ja aktiivisuutta!
No en minäkään näin äkkiseltään muistanut että vappupäivähän on tosiaan 1.5. Ystävänpäivän muistan, koska kaverillani on silloin syntymäpäivä. Uudenvuoden muistan toki, samoin oman syntymäpäiväni (ei ole juhlapyhä). Juhannuksesta tiedän että se on kesällä, pääsiäinen on joskus keväällä. Laskiainen on tässä kuussa, en tiedä mikä päivä.
Ihan normaalia. Kun ei ole mitään isompaa syytä opetella näitä ulkoa, niin ei ne mieleen jää. Muistan sitten jotain muuta, esim. ala-asteen opettajan hikitahrat silkkipaidan kainaloissa. Mikä kellekäkin on tärkeää.