13v lapsi, voiko nämä piirteet olla autismin kirjoon kuuluvia (asperger)?
Voiko alle listatut piirteet olla autismin kirjoon kuuluvia 13v lapsella?
- on pari kuukautta sitten keksinyt, että ei halua lakanoita vaihdettavan, koska uudet puhtaat lakanat tuntuu liian kovilta. Aiemmin on nukkunut millä tahansa lakanoilla. Emme ole antaneet periksi, lakanat vaihdetaan viikoittain.
- keräilee tiettyjä tavaroita / tavatasarjaa
- kokee hankalaksi yhden aineen, eikä haluaisi opetella sitä. Muuten koulu menee hyvin, tätä yhtä ainetta (kieli) ei millään suostu opettelemaan. Väittää ettei osaa, vaikka oikeasti oppisi, kyse vain halusta opetella sitä. Muilta osin koulu menee hyvin.
- sisällä olisi vain shortsit ja t-paita päällä, ei edes verkkareissa.
Voiko olla autismia? Mietin, koska tuttavani sanoi, että lapseni vaikuttaa autistiselta. Itselleni ei ole tullut se mieleen.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne!
En ole itsekään ajatellut lapseni olevan autistinen. Ystäväni sanoi minulle, että lapseni on asperger, koska ei pitänyt karkeista lakanoista. Latasi sitten loputkin piirteet esiin, mitkä mainitsin ensimmäisessä viestissäni.
Ap
'
Mulla on perheessä atoopikko, ei pidä mistään karkeista vaatteista, enkä yhtään ihmettele, kun iho on rikki niin ei varmasti karkea kangas tunnu siinä mukavalta. Ja vaikka olisi ehjäkin, hankaaminen ei ole mukavaa. Ei ole käynyt mielessäkään, että olisi joku autisti tuo. Ennemminkin epäilen, että ystäväsi on idiootti.
Kuulostaa normaalilta teiniltä, ja teinipojat eivät ole ikinä olleet halukkaita opettelemaan ruotsia.
Nykyajan autismi/asperger juttujen perusteella minäkin kuuluisin varmaan siihen kirjoon. Samoin monen monta muuta tuttua ja läheistä. Nykylapset ja -nuoret tuntuu herättävän autismiepäilyjä ja saavan diagnooseja jo paljon vähäisemmistä "oireista".
Ystäväsi vaikuttaa erikoiselta. Ilkeä ihminen.
"En rais kaa aistejasi, jos sinulla on todistus, joka minua estää."