Missä menee opettajalla asiallisen vaatetyylin raja?
Että ei herätä negatiivista huomiota pukeutumisellaan.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yli polven mekko kyllä aika lyhyt, vähän siinä ja siinä.
Höpsis. Juuri polven yläpuolelle on ihan sovelias mitta opettajalle. Polvet saa kyllä näkyä.
Riippuu tilanteesta. Aikoinaan yhdellä opettajalla oli tapana istua opettajanpöydän päällä luokan edessä ja hänellä oli juuri tuon pituinen hame päällä. Kyllä sieltä olisi vilahdellut ja paljonkin, jos olisi ollut vaaleammat sukkahousut jalassa.
Kiesus. Muistellessani yläastetta ja lukiota, niin en kyllä muista, että hotsimmin pukeutuneet naisopettajat olisivat mitenkään heikentäneet opintosuorituksiani ko tunneilla. Mutta joskus se oli päivän piristys.
Ilmeisesti meitä on moneksi.
Mitään kantaaottavia tekstejä ei kannata paidoissaan pitää.
Peittävät.
Klassinen garderoobi, jossa värisävyt mätsää.
Jos oikeasti pitää katsoa taululle, se on pääasia eli ei raidallisia/ kuviollisia. Kuten teatterissakin ei-musta voi häiritä takana istuvien näkökenttää.
Mulla on yleensä t-paita ja kollarit (en opeta liikuntaa). En ole vielä saanut potkuja.
Poikien puutyönopella Borat-uikkarit.
Itse käytän yleensä löysää yläosaa (usein mekko), joka peittää takamuksen, mekot polviin. Käyn salilla ja peppu on suht treenattu, joten en halua yläkouluikäisten poikien kiinnittävän huomiota siihen.
T. 28v naisope
Me tätä pohdittiin opettajakoulutuksessa ihan parin tunnin session ajan. Ei se ollut aiheena, mutta joku moisen kysymyksen heitti. Ja on muuten vaikea vetää rajaa. Jotkut bändipaidat? Kiertuepaidat? Entä jos bändiin liittyy jotain negatiivista? Mitenkäs kantaa ottavat paidat tai ylipäätään mainospaidat?
Naisilla shortsit tai nykytyyliin persevakolegginssit? Saako kaula-aukko olla kuinka syvä ja voiko olla ilman rintsikoita?
Minulla on yleensä mustat tai tummansiniset farkut, huppari (mielellään iso) ja villasukat. Opetan englantia yläkoulussa.
Kai se nyt opettajan iästäkin vähän riippuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus keski-iän ylittänyt naisopettaja, joka käytti polvimittaisia korkkarisaappaita ja viininpunaista nahkaminihametta perus läpikuultavien sukkisten kanssa. Oli vaivaannuttavaa, enkä mainitse ikää siksi ettei sen ikäinen saisi noin pukeutua, vaan siksi, että tuossa iässä luulisi opettajaksi kouluttautuneen oppineen myös, mitä se sovelias pukeutuminen töihin on.
Hahaa, onkohan meillä ollut sama äidinkielen opettaja? Luokan pojat kyllä tykkäsivät. Oli muutenkin unohtumaton persoona, ihan hyvä tyyppi kylläkin. Harmi etten muista nimeä, muuten googlettaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mitään kantaaottavia tekstejä ei kannata paidoissaan pitää.
Future is Female -paidan olen nähnyt monella opettajalla.
BLM-paitoja myös.
Joskus kuulin nyrkkisäännön, että voi kokeilla nostaa kädet ylös ja sen jälkeen kumartua vyötäröstä 90 asteen kulmassa eteenpäin ja miettiä, mitä näkyy taakse ja eteen.
Opettajana tulee kuitenkin kirjoiteltua ja kumarreltua oppilaiden seassa. Tuo oli kyllä miehen antama ohje. Aika moni naisten paita tarjoaa näkymät napaan saakka tuolla tyylillä. Ehkä tärkeintä on kiinnittää huomiota siihen, miten vaatteissaan liikkuu. Helpompi olla luokassa jos ei tarvii nyhtää paitaa alas tai reittä piiloon.
Mä en tosiaankaan näytä näitä muotojani, mutta valitettavasti olen joskus huomannut, että ihan asiallisen korkuisessa paidassa on tissivako jossain asennossa paljastunut. Erityisesti kumartuessa.
Perus asiallinen pukeutuminen, ei siinä sen ihmeempiä, kunhan näyttää siltä, että on töihin menossa.
Asusteilla ei ehkä kannata myöskään kauheesti atteellisesti viestiä mitään, sillä kouluaitoksen pitäisi olla suht neutraali näissä asioissa. Eli ei esim. jonkun ehdokkaan vaalimainosta paidassa.
Mitä ihon näyttämiseen tulee, kaikkein varmin sääntö on tissivako, polvet ja olkapäät piiloon, niin on ainakin tarpeeksi peitetty. Näissä kahdessa jälkimmäisessä pätee oma harkinta, sillä jos esim. koko dekoltee on peitossa, niin ei ne näkyvät olkapäät näytä mitenkään asiattomalta. Mietitään nyt jotain konservatiivista korkeakaulaista 50-luvun mekkoa, onhan niissäkin yleensä olkapäät ulkona, mutta harva niitä pitää mitenkään ronskina. Ei siis sillä, että niin välttämättä pukeudetaan koulussa, mutta noin esimerkkinä siitä, että tämä riippuu tapauksesta.
"Homous on sairaus" on hyvä teksti open paitaan.
Lukiossa ainakin fysiikan ope herätti huomattavan paljon positiivista huomiota rungollaan ja pukeutumisellaan: kyllä pojilla tarttui data päähän kuin tauti, eikä nukuttanut tippaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Kai se nyt opettajan iästäkin vähän riippuu.
Millä tavalla se riippuu iästä? Saako nuori opettaja pukeutua paljastavammin kuin vanha vai onko se päinvastoin?
Mistä muusta se riippuu? Saako hyväkroppainen opettaja pukeutua tiukkoihin farkkuihin vai saako sellaisiin pukeutua vain peruspullukka ope?
Saako treenattu miesope pukeutua tiukkaan käsivarsia ja rintalihaksia korostavaan t-paitaan vai saako sellaisia käyttää vain laihat miesopet?
Mielenkiintoisia juttuja. Itse en ole enää mikään kovin nuori ope, mun perustyyli koulussa on usein farkut ja väljä t-paita, ja sellaiseenkin on vanhempi kollega katsonut asiakseen kommentoida että "Oletpa sinä seksikäs tänään".
Säkki olisi varmaan varmin valinta.
Meidän fysiikan opella oli urheilupäivänä t-paita, jossa luki: I hate school.