Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika ostaa kaupasta kuohukermaa juotavaksi

Vierailija
08.02.2021 |

Poika 15v on ostanut jonkin aikaa ihan omilla rahoillaan kaupasta kermapurkkeja ja juo sitä tietokoneella istuessaan sellaisenaan. En tiedä onko innostunut jostain dieetistä tms., mutta olen sanonut että tuollainen rasvan lipittäminen ei varmasti ole terveellistä pidemmän päälle. Minulle on sanonut vain, että juo sitä siksi kun maistuu hyvältä. On ihan normaalipainoinen, jopa hoikka tuosta huolimatta. Pitäisikö huolestua tai ilmoittaa esim. terkkarille kouluun, vai antaako jatkaa?

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei kannata hermostua sun pojan tavoista. Teini-ikäisenä mulla oli tapana vaahdottaa salaa sokeria ja voita, ja syödä seos sen jälkeen. Ja miksi näin tein? Luultavasti mulla oli niin kova energiavaje johtuen mun telinevoimistelu- ja taitoluisteluharjoituksista, että elimistö yksinkertaisesti vaati saada sokerivoiseosta:)

Vierailija
122/131 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonikäiset voi alkaa vetää mömmöjä tai oksentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se pian vaihdu kaljaan niin sitten ei tarvi stressata rasvaisesta juomasta.

Vierailija
124/131 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas poika. On surullista miten lapsille juotetaan kouluissa ja kotona sitä imelää ja ällöttävää sinistä tai jopa vaaleansinistä "maitoa".

Kunnollista voitakaan ei saa missään. Vain jotain limaisia ja vetisiä pilipali margariinejä.

Voita saa kaupasta.

Siinä lukee ”voi” ja yleensä ruotsiksi ”smör”.

Vierailija
125/131 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kolesteroli vielä tapa mutta sitten 40 plus kun saa sydärin

Vierailija
126/131 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se kolesteroli vielä tapa mutta sitten 40 plus kun saa sydärin

No, kermaa juomalla jää sydärikin kokematta.

Vierailija
127/131 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus avustamassa 89-vuotiasta mummoa, joka myös joi kermaa. Ei ainakaan hänen kohdallaan aiheuttanut ennenaikaista kuolemaa. 

:D

Itelläkin on kokemusta. Eräs kotipalvelumme asiakas joutui sairaalaan. Hän oli vain 101-vuotias. Hän halusi kahviinsa kermaa ja sokeria runsaasti.

Hoitaja sanoi: Ei ei. Sellaiset kermat on epäterveellisiä. 

Kuinkahan hiton vanhaksi tuo mummeli olisi elänyt, jos olisi hylännyt kermat ja sokerit? 

Vierailija
128/131 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnu lukea bodareitten ohjeita miten saada paljon kaloreita , mutta pojallas unohtunu se kuntosalilla käynti.

Vierailija
129/131 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa settiä. Itsekin ehkä tekisin massakaudella noin jos kuohukerma menisi alas, mutta onneksi oliiviöljy shotteina menee.

Vierailija
130/131 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pilannut terveyteni tuossa iässä karppaamalla ja uskomalla kovan rasvan ja maitorasvan haitattomuuteen. Tällä hetkellä näkemykseni on, että kovan rasvan haitallisuus ja haitattomuus riippunee:

- geeneistä, ihmiset reagoivat yksilöllisesti eri ravintoaineisiin

- muusta ruokavaliosta, elintavoista ja -ympäristöstä. Esim. stressi aiheuttaa tulehdusta, joka todennäköisesti lisää kovan rasvan haitallisuutta, eivät pelkästään viljat ruokavaliossa. Muuttujien suuren määrän vuoksi ravitsemustiede onkin erittäin vaikea ala.

En karttaisi kovaa rasvaa kuin ruttoa, mutta koska sen sopivuudesta kullekin ei oikein voi olla varma, mielestäni sen pitäisi olla kohtuullinen osa ruokavaliota ja olla vähemmistössä päivittäisen ruokavalion rasvoissa. Jatkuva isojen kermamäärien juonti ei oikein sovi tähän. (Eihän se ennenkään ole oikein ollut mahdollista. Muutenkin entisaikojen elinolot ja ravitsemus on ollut niin erilaista, että vaikea verrata tähän päivään.)

On sitten eri asia, kuinka paljon voi kontrolloida jo itsenäisiä valintoja tekevää ihmistä. Itse varmaan sanoisin, että tekee viime kädessä tuon ikäisenä jo omat valintansa sen suhteen mihin rahansa laittaa, mutta kovan rasvan haitallisuudesta on myös tutkimuksia, etkä haluaisi hänelle sydän- ja verisuonisairauksia, joten rajoittaminen voisi olla hyvä idea. Kerman vaihtaminen täysrasvaiseen luomumaitoon voisi olla hyvä idea. Niinkuin muut, sanoisin myös, että ruokavalion muuhun ravitsevuuteen ja riittävyyteen kannattaa panostaa. Erityisesti oliiviöljyn käyttöä suosittelen.

Vierailija
131/131 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ollut vähän näkemyksiä puolesta ja vastaan, mutta enemmistö vaikuttaisi olevan sitä mieltä, että tuo kerman juonti on ihan ok. Päällisin puolin siitä ei ole vaikuttanut olevan haittaa, kun ei ole lihonut tai kärsinyt mistään ongelmista, niin ehkä täytyy antaa asian olla ja antaa pojan juoda kermansa kun siitä kerran tykkää. Ja pahapa on tuon ikäistä alkaa vahtimaan muutenkaan, mihin omia rahojansa käyttää. Tuosta rasvasta olin eniten huolissani, mutta ehkä se luomukuohukerma, mitä ostaa saattaa olla sittenkin parempi kuin joku kevytversio...

ap

Opettele edes alkeet ravitsemuksesta niin opit, että rasva on hyvästä. Siis silloin kun se on tuollaisessa luontaisessa muodossa niin kuin kermassa. Kevyttuotteita jatketaan ties millä luonnottomuuksilla.  

Luonnollinen ei ole synonyymi terveelliselle tai hyvälle. En kyllä usko, että kenellekään on hyväksi juoda puolta litraa kuohukermaa päivässä, ja tässä tapauksessa ravitsemuksen asiantuntijat ovat samaa mieltä kanssani, lukuunottamatta jotain karppaushulluja Antti Heikkilöitä yms. On totta, että poika on vielä kasvuiässä ja tarvitsee kaloreita ja siksi kerma ei varmaan näykään vielä vyötäröllä. Mutta jos tuosta tulee tapa, jota jatkaa vielä aikuisenakin, niin ihan varmasti tulee näkymään ja olemaan negatiivisa terveysvaikutuksia. Ap:na miettisinkin asiaa juuri tältä kannalta. Jotkut juo teininä energiajuomia tai isoja limsapulloja ja vaikea sellaisesta sokerikoukusta on aikuisena pyristellä auki. Myös maitoproteiini, kaseiini, on tutkitusti addiktoivaa. Liiallisena kalsiumin saantikaan ei muuten ole hyväksi. Jos jotain maitotuotteita on pakko janoonsa lipittää, niin täysmaitokin on parempi kuin kuohukerma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän