Poika ostaa kaupasta kuohukermaa juotavaksi
Poika 15v on ostanut jonkin aikaa ihan omilla rahoillaan kaupasta kermapurkkeja ja juo sitä tietokoneella istuessaan sellaisenaan. En tiedä onko innostunut jostain dieetistä tms., mutta olen sanonut että tuollainen rasvan lipittäminen ei varmasti ole terveellistä pidemmän päälle. Minulle on sanonut vain, että juo sitä siksi kun maistuu hyvältä. On ihan normaalipainoinen, jopa hoikka tuosta huolimatta. Pitäisikö huolestua tai ilmoittaa esim. terkkarille kouluun, vai antaako jatkaa?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Osta hänelle joku kerta ProFeel-juomia kokeiluun. Ne on proteiinipitoisia ja ainakin kaakao ja vanilja ihan hyviä makuja
Ei missään tapauksessa mitään tämmösiä sössöjä, näitä pitää just nimenomaan välttää.
Siis kuinka sekaisin ihmiset ovat nykyään menneet karppauksesta sun muusta hullutuksesta kun jaksavat puolustella sitä, että ap:n poika tuhoaa terveytensä juomalla kermaa, josta on kolmasosa tyydyttynyttä kovaa rasvaa? Lääkäriin ja sassiin! Tuo kerman juonti on saattanut aiheuttaa jo vaikka mitä ongelmia, jos on jatkunutkin jo useamman kuukauden.
Ei ole oikein, että kasvava nuori joutuu omilla rahoillaan ostamaan kermaa henkensä pitimiksi! Nyt ap katso mitä se on se kerma mitä poika latkii ja osta omilla rahoillasi. Kyllä se on vanhempien tehtävä ruokkia lapsensa!
"Mitä sitten tehdään, kun siellä selviää, että kolesteroliarvot ovat loistavat?"
Ei välttämättä ole, enkä usko että on, kun rasvaa tulee viikossa vähintään 1,5kg kokonaisuudessaan ruokavaliosta ja suurin osa on huonoa rasvaa. Tutkimatta asiaa ei tiedä ja koska runsas rasvan käyttö on jatkunut jo toistaiseksi, niin asia pitää tarkistaa. Jos se on normaali, niin ehkä sitten voisi toistaiseksi ottaa rennommin ja jäädä seuraamaan tilannetta, ja kysyä myös asiasta lääkäriltä kontrollien tarpeesta ja riskeistä jos kerman juonti jatkuu. Todellakaan en vain antaisi olla kun se on niin helposti selvitettävissä. Kolesteroli voi nousta myös lapsilla ja nuorilla ja samanlaisia elämäntapa muutoksia käytetään hoitona kuin aikuisillakin. Yleensä ei lääkettä aloiteta, mutta poikkeustapauksiakin on. Tälläisiä asioita ei ratkaista pelkästään mielipiteillä joita luetaan netin keskustelupalstoilta.
Tänäpäivänä lääkärit ja ravitsemus terapeutit kehoittavat edelleen käyttämään hyvälaatuisia pehmeitä rasvoja ja sanovat että maitotuotteiden kovia rasvoja emme tarvitse. Tästä on omakohtaistakin kokemusta. Kumpaa uskotte? Asiantuntijoita ja tutkittua tietoa, vai keskustelupalstoilla olevia maallikoita jotka ovat lukeneet pari kirjaa karppauksesta ja puhuvat sen pohjalta? Olen lyhyesti kokeillut vhh ruokavaliota, myös niissä on omat suosituksensa rasvan ja ravintoaineiden määristä ja suhteesta. Eivät ole yletöntä rasvaamista tyyliin juo kermaa täysin vapaasti. Kaloreilla on myös paljon merkitystä, vaikka ne eivät ratkaise kaikkea pelkästään. Sillä on hyvin paljon merkitystä paljonko syö.
Vierailija kirjoitti:
Tänäpäivänä lääkärit ja ravitsemus terapeutit kehoittavat edelleen käyttämään hyvälaatuisia pehmeitä rasvoja ja sanovat että maitotuotteiden kovia rasvoja emme tarvitse. Tästä on omakohtaistakin kokemusta. Kumpaa uskotte? Asiantuntijoita ja tutkittua tietoa, vai keskustelupalstoilla olevia maallikoita jotka ovat lukeneet pari kirjaa karppauksesta ja puhuvat sen pohjalta? Olen lyhyesti kokeillut vhh ruokavaliota, myös niissä on omat suosituksensa rasvan ja ravintoaineiden määristä ja suhteesta. Eivät ole yletöntä rasvaamista tyyliin juo kermaa täysin vapaasti. Kaloreilla on myös paljon merkitystä, vaikka ne eivät ratkaise kaikkea pelkästään. Sillä on hyvin paljon merkitystä paljonko syö.
Uskon omaa kokemusta. Olen vhh:lla laihtunut 30 kg ja veriarvoni on normalisoituneet. Ihan sillä eläinrasvalla hei. Vähän oliiviöljyä tai kookosöljyä kanssa. Ja mitähän rasvaa kehoni onkaan polttanut laihtuessaan? Vinkki: en ole kasvis ;)
Olen syönyt tavallista sekaruokaa ja käyttänyt kevytmaitoa, juustoa ja jonkin verran voita. Jatkuvasti on kolesteroli koholla ja lääkäri puhuu lääkkeen aloittamisesta. Pitäisi karsia kaikki pois. Ei toimi mulla ainakaan, eikä kestä syödä.
30kg ylipainoa on aika paljon. Laihdutus jo itsessään parantaa arvoja ja tuskin olet käyttänyt rasvaa kohtuuttomasti ja juonut kermaa purkillisen kerralla. Jonkin verran energiavajetta täytyy silläkin ruokavaliolla myös jäädä että laihtuu ja lisäksi käytetään muitakin rasvoja.
Onhan tuo aika epätavallista, mutta hyvänmakuistahan se on. Vielä minun lapsuudessani 80-90-luvulla mummolassa saatettiin juoda lehmänmaitoa suoraan navetasta. Tuhtia tavaraa, mutta kukaan ei kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Puolen litran purkki sisältää 175g rasvaa ja vielä huonolaatuista. Nyt menette omakuntanteisesti ottamaan laboratoriossa heti kolesteroli arvot, ei maksa paljon mitään.
Purkillinen sisältää 1700 kaloria. Kyllä alkaa kohta näkymään. Terkkarin pitäisi järjestää jokin valistustunti. Ilmoita.Ehdotin joskus kyllä, että vaihtaisi johonkin vähärasvaisempaan kuten kahvikermaan, jos sitä kermaa täytyy juoda. Juurikin noiden kalorien takia, ettei sitä rasvaa tulisi ylenmäärin. Ei kuulemma ole yhtä hyvää + näistä kuohukermoistakin kelpaa vain yksi merkki ja laatu, eikä osta muuta kuin sitä.
ap
Arlan luomu? Siinä ei ole karrageenia, muissa on.
Kumpi meistä lie fiksumpi? Poikasi juo kermaa ja minä Sau..lahden viinaa, luultavasti enemmä kuin kermanjuoja.
Vierailija kirjoitti:
30kg ylipainoa on aika paljon. Laihdutus jo itsessään parantaa arvoja ja tuskin olet käyttänyt rasvaa kohtuuttomasti ja juonut kermaa purkillisen kerralla. Jonkin verran energiavajetta täytyy silläkin ruokavaliolla myös jäädä että laihtuu ja lisäksi käytetään muitakin rasvoja.
Onhan tuo laihtunut kommentoija käyttänyt 30 kg eläinrasvaa energiaksi.
En ymmärrä niitä joiden mielestä tämä on OK. Onhan tuossa nyt järkyttävät määrät tyydyttynyttä rasvaa. Yhdessä litrassa on lähes 700 kaloria, joka on enemmän kuin annoksessa lämmintä ruokaa (jos ajatellaan annos, joka koostuu vaikka kahdesta perunasta, kanafileestä ja salaatista). Ei missään tapauksessa ole pidemmän päälle hyvä tapa. Nyt niitä valoja päälle, ihmiset.
Yhdessä litrassa on lähes 700 kaloria,
-Tarkoitatko kuohukermaa? Esim Arlan luomukerma sisältää 340 kaloria desi. Litra sisältää siis 3400 kaloria. Pientä vaihtelua suuntaan tai toiseen on merkistä riippuen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä niitä joiden mielestä tämä on OK. Onhan tuossa nyt järkyttävät määrät tyydyttynyttä rasvaa. Yhdessä litrassa on lähes 700 kaloria, joka on enemmän kuin annoksessa lämmintä ruokaa (jos ajatellaan annos, joka koostuu vaikka kahdesta perunasta, kanafileestä ja salaatista). Ei missään tapauksessa ole pidemmän päälle hyvä tapa. Nyt niitä valoja päälle, ihmiset.
Nyt vähän valoja päälle itsellesi, olet ihan pihalla ja 20 vuotta jäljessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt tavallista sekaruokaa ja käyttänyt kevytmaitoa, juustoa ja jonkin verran voita. Jatkuvasti on kolesteroli koholla ja lääkäri puhuu lääkkeen aloittamisesta. Pitäisi karsia kaikki pois. Ei toimi mulla ainakaan, eikä kestä syödä.
No se ei ole juusto eikä voi joka vaikuttaa kolesteroliin. Sokeri ja huonot hiilari vaikutta kolesteroliin. Ja huonot öljyt ja lisäaineet.
Ottakaa - nyt - jo - asioista - selvää.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka sekaisin ihmiset ovat nykyään menneet karppauksesta sun muusta hullutuksesta kun jaksavat puolustella sitä, että ap:n poika tuhoaa terveytensä juomalla kermaa, josta on kolmasosa tyydyttynyttä kovaa rasvaa? Lääkäriin ja sassiin! Tuo kerman juonti on saattanut aiheuttaa jo vaikka mitä ongelmia, jos on jatkunutkin jo useamman kuukauden.
No, et tajua mitään, mutta jatka vaan sitä kalorilaskua ja jotain vähäräsvakärvistelyä ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän valoja päälle itsellesi, olet ihan pihalla ja 20 vuotta jäljessä.
Millä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se ei ole juusto eikä voi joka vaikuttaa kolesteroliin. Sokeri ja huonot hiilari vaikutta kolesteroliin. Ja huonot öljyt ja lisäaineet.
Ottakaa - nyt - jo - asioista - selvää.
Siitä ei nyt vaan pääse mihinkään, että eläinrasvojen käyttö vaikuttaa kolesteroliin, ja juustossa ja voissa on eläinrasvaa.
Poika vaikuttaa kyllä hieman omituiselta....Onko "jälkeen jäänyt"...? Onko kavereita tai mitään harrastuksia..:?
No kyllä nyt piti tästäkin tehdä niin ongelmallista että.