Yksityinen lääkäri lähete julkiselle sairaalaan?
Jos käy Helsingin Mehiläisessä kardiologilla, voiko hän kirjoittaa tarvittaessa lähetteen Tampereen yliopistolliseen sairaalaan?
Tampereella ei yhtään aikaa missään kardiologille kuin vasta elokuussa.
Kommentit (13)
Kyllä voi, mutta julkiselle se jono on luultavasti paljon pidempi, siinä ei paljon lähetteet jonoa eteenpäin liikuta 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Voi jos asut siellä Tampereella.
Muuttuiko tämä sote-uudistuksessa, että ei voi enää mennä oman asuinpaikan ulkopuoliseen erikoissairaanhoitoon? Aiemminhan hoitopaikan on saanut valita itse.
Ap, tietenkin voi.
Itse olen saanut yksityisen gynekologin kirjoittaman lähetteen, oman maakuntani keskussairaalan poliklinikalle.
Gynekologi teki ultran ja lisäksi muiden. oireiden perusteella epäili kasvainta munasarjoissa.
Mutta yksityinenkään lääkäri, ei kirjoittele lähetteitä noin vaan, ilman perusteellista tutkimusta.
Lähete sairaaloiden poliklinoille, täytyy olla hyvin perusteltu, epäilyt vakavammasta, erikois tutkimuksia vaativasta sairaudesta hyvin vahvoja.
Kun lääkärin kirjoittama lähete saapuu keskus-tai yliopistosairaalan erikoisalan poliklinikan erikoislääkärille.
Niin nämä erikoislääkärit tutkivat huolellisesti ja perusteellisesti lähetteet, ja aikaisemmat tutkimukset ja diagnoosit.
Ja niiden perusteella nämä lääkärit priorisoivat potilaat.
Eli asettavat jonoon, kiireellisyys järjestyksessä.
Voi. Mutta Tayksissa ajattelevat että taas yksi jolta loppui rahat kesken.
Voi. Terveyskeskuksen kautta ei välttämättä pääse edes siihen vaiheeseen, että tutkittaisiin ja sitten annettaisiin aiheellinen lähete. Osa karsinnasta tapahtuu siinä vaiheessa, kun ei päästetä potilaaksi erikoissairaanhoitoon.
Jopa vanha sukulaiseni sai erikoissairaanhoitoa julkisella, kun haki lähetteen yksityiseltä. Terveyskeskuksen kautta pääsi juttelemaan sairaanhoitajan kanssa, mutta ei edes lääkäriin ja ambulanssikin kävi kotona, mutta ei ottanut kyytiin. Sitten vasta alkoi tapahtua, kun kävi yksityisellä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, mutta julkiselle se jono on luultavasti paljon pidempi, siinä ei paljon lähetteet jonoa eteenpäin liikuta 🤷🏻
Erikoislääkärit sairaaloissa asettavat potilaat kiireellisyys järjestykseen?
Ei ne erikoislääkärit sairaaloissa, arpomalla potilaita valitse tutkimuksiin.
Siksi lähetteen tehneen lääkärin oma diagnoosi, labratulokset ja muut tutkimukset, ovat tärkein osa siitä, miten erikoislääkäri potilaat jonoon laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Mutta Tayksissa ajattelevat että taas yksi jolta loppui rahat kesken.
Olet typerys.
Etkö häpeä tyhmyyttäsi?
Voin olla väärässä, mutta eikös se yksityisen lääkärin lähete pidä ensin hyväksyttää julkisella puolella, ennen kuin se potilas pääsee edes jonoon? Asiat ovat hieman monimutkaisempia, kuin luulisi.
Kyllä voi! Itselleni laittoi työterveyslääkäri lähetteen julkisella magneettikuvaukseen.
Itse olen käynyt yksityisellä erikoisläääkärillä niin, että on kirjoittanut itselleen sairaalaan lähetteen, niin pääsee nopeasti jos tarve.
Nyt äidistäni kyse ja tosiaan Tampereella ei kardiologeja yksityisellä lähes kuukauteen.
Terkkari kuittaa vaivat unilääkkeellä, vaikka oireet ei voi siitä johtua ja käy pahemmaksi. Ei siis edes pääse kardiologille tai mihinkään tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkärit sairaaloissa asettavat potilaat kiireellisyys järjestykseen?
Ei ne erikoislääkärit sairaaloissa, arpomalla potilaita valitse tutkimuksiin.
Siksi lähetteen tehneen lääkärin oma diagnoosi, labratulokset ja muut tutkimukset, ovat tärkein osa siitä, miten erikoislääkäri potilaat jonoon laittaa.
Ei tainnut kukaan sanoa, että arpomalla...
Voi jos asut siellä Tampereella.