16-vuotias tyttö ravintolakoulussa - naispuolinen opettaja kielsi tytöltä meikkaamisen
Opettajan mukaan on epähygieenistä tehdä ruokaa, jos kasvoilla on meikkiä. Tyttö ei käyttänyt irtoripsiä, jotka voisivatkin pudota ruokaan. Ainoastaan kevyttä meikkivoidetta, ripsiväriä ja rajauskynää.
Mielipiteitä, saako mielestänne kokilla olla meikkiä?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa olla.
Elintarviketeollisuudessa ei ainakaan saa hihnalla olla mitään meikkiä, koruja, irtoripsiä, kynsilakkaa, irtokynsiä jne.
Ei niin. Kaikille muille on järkevä peruste, mutta meikkauskiellolle ei. Miten sitä edes valvotaan?
Miten sun mielestä meikkauskiellolle ei ole järkevä peruste se, että kukaan ei halua syödä sun ripsariasi? Ja miten se valvotaan, no kyllähän se nyt esimies näkee, jos on meikkiä, pesulle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä veikkaatte, kieltäisikö naisopettaja poikapuolisen oppilaan meikkauksen?
Siitä saisimme ainakin lukea lehdistä.
Taitaa tyttö olla ihan väärässä paikassa opiskelemassa. Varmaan järkyttyy, kun vedetään hiusjatkeiden päälle suojamyssy, kun ruvetaan ruoanlaittoon tai leipomaan...?
Ihan kun luet läpi hygieniapassin aineistoa, mainitaan siellä ettei missään nimessä saa olla kynsilakkaa, tekokynsiä ja kynnet lyhyet kun käsitellään ruokaa. Samaten tulee välttää voimakkaita hajusteita ja meikkiä elintarviketyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokki työskentelee ajoittain myös hyvin kuumissa ja kosteissa oloissa, jolloin meikit voi sulaa ja valua kasvoilta ruokaan.
Minulla on ajoittain finnejä kasvoissa, mitä jos ne sulavat kuuman padan äärellä ja valuvat ruokaan?
:D
Sinänsä ihan aihellinen huoli. Höyry ja lämpö laajentaa ihohuokosia.
Ymmärrän, että nuorilla itsetunto on useinkin vielä oman naaman suhteen heikko, minullakin oli, mutta meikkaaminen ei mielestäni siltikään ole asia, josta kannattaa edes alkaa oppilaitoksen kanssa riitelemään.
Kyllä tässä maailmassa niitä epäoikeudenmukaisuuksia riittää, joiden puolesta kannattaa taistella, joten parempi tämän asian puolesta vain kerätä rohkeutensa ja mennä meikittä.
Veljeni ja siskoni ovat muuten molemmat kokkeja, hekin työskentelevät meikittä ja ovat molemmat - myös siskoni - sitä mieltä, että tämä on ihan asiallinen vaatimus.
Miten se meikki päätyy kasvoilta sinne ruokaan? Miksi se meikki on pahempaa kuin vaikka hikipisarat tai ihon oma tali? En ole koskaan kuullut, ettei meikkiä saisi olla, onhan hoitoalankin ihmisillä meikkiä. Ja miten se meikin "rajuus" vaikuttaa opiskeluun ja kuka sen määrittelee? Ei kai se meikin määrä kuuluu kenellekään muulle kuin sille nuorelle itselleen. Maalatkoon naamansa vaikka vihreäksi, oma on asiansa.
Ja mieskokeilla rehottaa parrat. Ei ilmeisesti voi olla ammattilainen ilman sellaista karvareuhkaa.
Tarinastasi ei selviä millaiselta pandakarhulta tyttösi näytti rajauskynän käytön jälkeen, mutta jos opettaja on perustellut meikin kiellon hygieniasyistä tunneillaan ne säännöt pitäisi vaan jaksaa noudattaa. Tyttösi joutuu opettelemaan työelämässä paljon muitakin "omituisia" sääntöjä, joista hän ei pidä ja joiden noudattaminen takaa hänelle myönteisiä asioita niin kuin työsuhteen jatkumisen työpaikalla sekä mahdollisesti palkan korotuksen tai muita etuja.
Kyse ei ole aina siitä, mikä on juuri tytöstä ja sinusta oikein, vaan millaista on olla yhteisössä noudattamalla koko porukan kanssa sovittuja sääntöjä. Kun miettii, että tyttösi luokkakavereita koskee sama meikkaussääntö en sinuna ihan hirveästi ryhtyisi spekuloimaan teinilapsen kanssa hänen oikeuksistaan hyvin mitättömässä asiassa hänen ammattiosaamiseensa nähden. Jos siis on vakavissaan aikomassa alalle. Nolaat siinä myös itsesi ja tyttöäsi ei ota kukaan vakavissaan, jos mamma siellä säätää taustalla. Näkyy ihan varmasti myös numeroissa.
Tottakai saa olla meikit naamassa, turhaan täällä alaa opiskelemattomat huudatte kilpaa kuinka ei saisi olla. Korut ja kynsilakat asia erikseen.
Ei minua haittaa jos mun ruuan tehneellä on meikkiä, sen sijaan haittaa jos mieskokilla on minkäänlaista partaa. Se on ällöttävää!
Vierailija kirjoitti:
Tarinastasi ei selviä millaiselta pandakarhulta tyttösi näytti rajauskynän käytön jälkeen, mutta jos opettaja on perustellut meikin kiellon hygieniasyistä tunneillaan ne säännöt pitäisi vaan jaksaa noudattaa. Tyttösi joutuu opettelemaan työelämässä paljon muitakin "omituisia" sääntöjä, joista hän ei pidä ja joiden noudattaminen takaa hänelle myönteisiä asioita niin kuin työsuhteen jatkumisen työpaikalla sekä mahdollisesti palkan korotuksen tai muita etuja.
Kyse ei ole aina siitä, mikä on juuri tytöstä ja sinusta oikein, vaan millaista on olla yhteisössä noudattamalla koko porukan kanssa sovittuja sääntöjä. Kun miettii, että tyttösi luokkakavereita koskee sama meikkaussääntö en sinuna ihan hirveästi ryhtyisi spekuloimaan teinilapsen kanssa hänen oikeuksistaan hyvin mitättömässä asiassa hänen ammattiosaamiseensa nähden. Jos siis on vakavissaan aikomassa alalle. Nolaat siinä myös itsesi ja tyttöäsi ei ota kukaan vakavissaan, jos mamma siellä säätää taustalla. Näkyy ihan varmasti myös numeroissa.
Miksi oletat, että kyse on minun tyttärestäni? Ei ole.
Ap
Teit myös ihan omia johtopäätöksiäsi siitä, millä kannalla itse olen. Kyse ei ole minun tyttärestäni, vaan tuntemastani tytöstä, jolle tämä tapahtui.
Itse olen myös sitä mieltä, että opettajan käsky oli aiheellinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa olla.
Elintarviketeollisuudessa ei ainakaan saa hihnalla olla mitään meikkiä, koruja, irtoripsiä, kynsilakkaa, irtokynsiä jne.
Ei niin. Kaikille muille on järkevä peruste, mutta meikkauskiellolle ei. Miten sitä edes valvotaan?
Miten sun mielestä meikkauskiellolle ei ole järkevä peruste se, että kukaan ei halua syödä sun ripsariasi? Ja miten se valvotaan, no kyllähän se nyt esimies näkee, jos on meikkiä, pesulle vaan.
Ei ne meikit naamasta mihinkään tipu :D
Ei voi kieltää jos ei ole mustaa valkoisella.
Mikä ihmeen Mirja Annikki? Me ei eletä enää 60-luvulla 🙄