Siis ihan HIRVEÄÄ että tuhannen euron arvoinen matkapuhelin on suunniteltu kestämään 30 kuukautta jonka jälkeen akku on käyttöikänsä päässä!
Nykyaikaisella puhelimella tavallinen kuluttuja pärjäisi vuosia. Akkua käytännössä mahdoton irroittaa edes huollossa ja silloinkin he voivat vain vaihtaa rikkoutuneista puhelimista saatuja käytettyjä akkuja. Puhelinvalmistajat eivät toimita kuin mitättömiä akkumääriä varaosiksi.
Kuluttajien pitäisi tehdä valintoja mutta kyllä tätä alaa olisi syytä myös säädellä kestävyysmääräyksin. Juuri nuo akkumetallit ja niidenlouhinta ja kuljettelu on sitä mikä tuhoaa pienkansoja ja luontoa, ilmastolle turmiolliseen suuntaan (jos ei muuten kiinnosta!)
Kommentit (48)
Onneksi käytän Samsungin puhelimia, yksinkertaiset omenauskovaiset saavatkin maksaa tyhmyydestään...
Tuhannen euron hintainen, sadan arvoinen.
Mun oma puhelin maksoi noin 30 euroa ja akku kestää pari viikkoa. Työpuhelin on älysellainen ja sitä pitää ladata melkein päivittäin. Tarkkaa ostohintaa en tiedä, mutta tuskin on paljon yli 150 euron kustantanut. Jokainen tietty saa ostaa niin kalliin puhelimen kuin kukkaro kestää, mutta itse käytän euroni mielummin muuhun.
Maksan puhelimesta korkeintaan 300 euroa. Nykyinen maksoi vain vähän päälle 200. En ymmärrä todella kalliiden puhelimien ostajia, varsinkin kun se vaihdetaan uuteen vuoden välein. Typerää resurssien tuhlausta ja pelkkää pröystäilyä.
Kovalla käytöllä akku menee pahimmillaan jo vuodessa siihen kuntoon, että se kestää vain puolet siitä mitä uutena.
Jaa.
Tänään otin simmin pois iphone 4g mallista kun vaihdoin sen uuteen puhelimeen. Eipä tuota paljoa enää viimeaikoina tullut aktiivisesti käytettyä mutta kyllä siinä lataus just päivän kesti. Olihan se jo kymmenisen vuotta vanha.
Taloudessa on muitakin yli 5 v omppuja päivittäisessä aktiivi käytössä.
Tiesittekö muuten että yksi nopeimmista tavoista tappaa akku on päästää se tyhjäksi ja sitten pitää sitä pakkasella käsilaukussa tai takin ulkotaskussa?
Ymmärrätkö pelle, että ne on ihan tarkoituksella niin, että niitä osia EI SAA IRTI?!? SE ON ETTÄ NE EI SAATANA HAJOA SIIHEN PIKKU VESISATEESEEN KUTEN VANHEMMAT PUHELIMET TYKKÄÄ TEHDÄ... Käyttäisitkö aivoja seuraavan kerran, kun lausut noin päätöntä paskaa?
Syvä huokaus....
T: Ex-Postiukko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuuna päivänä ostaisi niin kallista puhelinta.
Miksei? Eihän se ole kuin alle euron päivässä jos käyttää 3v.
Itse en taas ostaisi halvempaa kuin sitä kalleinta lippulaivaa. Ja todellakin uusin sen joka 1-1.5v.
Aivopesty tomppeli luulemaan, että hinta takaa laadun. Kalliit puhelimet on tomppeleita varten.
Miksi et voi vaihdattaa akkua valtuutetussa huollossa?
Vaihdettavat akut saattavat tehdä paluun. Uutinen viime vuoden helmikuulta:
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000006418973.html
"Tästä eivät valmistajat pidä – EU haluaa vaihdettavat akut elektroniikkaan"
Vierailija kirjoitti:
Puhelimet on nykyisin järkyttävää skeidaa.
Ei ne edes ole mitään puhelimia vaan vakoilulaitteita. Minulla on oikeesti ikävä sinä mummon punaista puhelinta josta nostettiin luuri ja sitten pyöritettiin sitä kiekkoa. Ja mummoakin on ikävä. :(
Siis ne akuthan on ihan tahallaan tehty menemään paskaksi. Elämme edelleen kertakäyttökulttuurissa, johon siirryttiin pikkuhiljaa siinä 80-luvun taitteessa.
Samsung Galaxy Xcover Pro on puhelin, jossa on vaihdettava akku. Siis sillä tavalla perinteisesti vaihdettavissa oleva akku, että takakansi irti, akku irti, toinen akku tilalle ja takakansi kiinni ja koko proseduuri on hetkessä suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Siis ne akuthan on ihan tahallaan tehty menemään paskaksi. Elämme edelleen kertakäyttökulttuurissa, johon siirryttiin pikkuhiljaa siinä 80-luvun taitteessa.
Niinpä, teknologia kehittyy jatkuvasti ja käytännössä ikuisia akkuja pystyttäisiin tekemään. Mutta ei, huono bisnes. Huonoksi mennyt akku on yksi suuri syy, miksi kuluttaja ostaa uuden puhelimen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö pelle, että ne on ihan tarkoituksella niin, että niitä osia EI SAA IRTI?!? SE ON ETTÄ NE EI SAATANA HAJOA SIIHEN PIKKU VESISATEESEEN KUTEN VANHEMMAT PUHELIMET TYKKÄÄ TEHDÄ... Käyttäisitkö aivoja seuraavan kerran, kun lausut noin päätöntä paskaa?
Syvä huokaus....
Kerrotko, miten sitten esim. Samsung Galaxy Xcover malleissa on onnistuttu toteuttamaan vesitiiviys, vaikka niissä on vaihdettavat akut?
https://www.samsung.com/fi/business/smartphones/galaxy-xcover-pro-g715/
https://www.samsung.com/fi/business/smartphones/galaxy-xcover-4s-enterp…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimet on nykyisin järkyttävää skeidaa.
Ei ne edes ole mitään puhelimia vaan vakoilulaitteita. Minulla on oikeesti ikävä sinä mummon punaista puhelinta josta nostettiin luuri ja sitten pyöritettiin sitä kiekkoa. Ja mummoakin on ikävä. :(
Sitä ennen tosin oli sentraali-Santrat, jotka kuunteli korvat kuumina kun pehtoori soitteli pappilan mamsellille.
Kukaanhan ei pakota ostamaan kallista puhelinta,mutta törkeää se silti on,miten huonosti puhelimia voidaan huoltaa.
Panostin akunkestoon ja ostin Sonyn. Alussa akku kesti 2,5 päivää kovallakin käytöllä. Nyt 4 vuotta myöhemmin, akku kestää yhdellä latauksella päivän. Teho riittää ihan kaikkeen mitä teen. Seuraavaksi ostan myös Sonyn.
Tuskin sen vastuullisempi kuin muutkaan, mutta haluan tukea firmaa joka tekee kestäviä tuotteita ja sitä kautta toiminta on ekologisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Syvä huokaus....
Ostin taannoin vedenkestävän käytetyn puhelimen vuodelta 2014. Akun voi vaihtaa ja hinta oli 40. Kolmen vuoden jälkeen tomii hyvin, EIKÄ MINUN TARVITSE HUUTAA.
Minulla on tyhmä nokialainen, 20v vanha, ja alkuperäinen akku toimii hyvin. Puhelin on minulla kakkoskoneena, siinä on prepaidliittymä, joten sillä soitan yrityksiin. Ja mun salarakkaalle. Toivon, että tuo hieno puhelin toimii vielä toiset 20 vuotta. Jos tehtiin kunnon puhelimia.