Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viiskymppiset: mitä kotitaloustöitä helpottavia koneita tai tuotteita on elinaikanne tullut, joista itse hyödytte?

Vierailija
08.02.2021 |

Mun aikanani on tullut mikro. Se on kätevä kuumentamiseen. Käytän päivittäin. Kuivausrumpu on myös kätevä.

Sitten pakastettu sipulisilppu on mainio keksintö. Lisäksi se, että perunoita ja porkkanoita myydään valmiiksi pestyinä. Nopeuttaa ruuanlaittoa.

Myös laaja valmisruokavalikoima on hyvä. Nuoruudessani ei ollut kuin ehkä jotain maksalaatikkoa ja jotain muuta. Hyvin niukasti. Kaikki kai tykkäsi tehdä itse.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ja aivan ylivoimainen tapaus

mies53v

Vierailija
42/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Induktioliesi, kuivausrumpu ja johdoton imuri, kaikki muut ovat olleet jo 70-luvulla tai sitä ennen. Kuivausrummustakin on ollut eri versioita jo 70-luvulla esim. kuivauskaappi, samoin varsi-imuroita akulla.

Kodintöitä helpottvia koneita ei juuri ole tullut markkinoille 40-50vuoteen, jotka olisivat mullistaneet elämän, vaikka teknologia kehittinyt huimasti, jos vertaa tietotekniikkaan.

Pakastimet, mikrot, jääkaapit, pesukoneet jne. ovat olleet markkinoilla jo ennen 70-lukua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä muita keksi kuin tuon robotti-imurin. Kyllä mun lapsuudessa oli pakastimia ja mikroja. Kuivausrumpu on varmaan myöhemmän ajan keksintö, mutta kun itsellä ei sitä ole käytössä, niin sitä en voi mainita, Ja sitten nuo suoratoistopalvelut. Ei ole enää sen seitsemää lisälaitetta piuhoineen kiinni telkkarisa. helpottaa mm. siivoamista. Ja yksi ylitse muiden: mikrokuituliina. N50

Mikro tuli joskus 80 -luvulla, joten kyllä sinun elinaikanasi.

Mikrot tulivat markkinoille 60-luvulla ja oli lähes kaikissa keittiöissä jo 70-luvun alussa ja olivat halpoja, joita saattoivat myös opiskelijat ostaa.

Vierailija
44/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen -64 syntynyt ja pakastin on ollut niin kauan kuin muistan. 1970-luvulla jopa ostettiin lapsuuteni kodin kodinhoitohuoneeseen toinen pakastin. Oli siis marja- ja leivontapakastin keittiössä ja toinen oli lihapakastin. Isäni harrasti metsästystä ja kalastusta, joten hirvenlihaa, sorsaa ja kalaa löytyi aina kotoa.

Vierailija
45/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset viiskymppiset on syntyneet 70-luvulla. En tiedä muuta kuin mikroaaltouuniin joka yleistyi 70-luvulla. Sekin tosin keksittiin jo vuosikymmeniä aiemmin.

Viisikympposet on kylläkin syntyneet 60-luvulla, me 70-lukulaiset ollaan nelikymppisiä.

1970 ja 1971 syntyneet nyt ainakin ovat 5-kymppisiä, ja melkein miellän itsenikin siihen kategoriaan (tänä vuonna 46). Ainakin ennemmin kuin 4-kymppinen, mieluiten toki nelivitonen.

-vm. 1975

-51 ja -60 välillä syntyneet ovat kuuskymppisiä, -61 ja -70 välillä syntyneet viiskymppisiä jne.

Olen itse vuonna -60 syntynyt ja lapsuudessani 60-luvulla ei kaikilla lapsiperheilläkään ollut välttämättä sähköjä edes kotona. 10 vuotta myöhemmmin oli tilanne varmaan toinen. 

Kun muutimme uuten asuntoon 1974 niin uutta entiseen oli pakastin. Sitten oli sellainen energiasyöppö kuin kuumaa ilma puhaltava vaatekuivauskaappi, niitä ei taida enää juuri  olla. 

Vierailija
46/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Induktioliesi, kuivausrumpu ja johdoton imuri, kaikki muut ovat olleet jo 70-luvulla tai sitä ennen. Kuivausrummustakin on ollut eri versioita jo 70-luvulla esim. kuivauskaappi, samoin varsi-imuroita akulla.

Kodintöitä helpottvia koneita ei juuri ole tullut markkinoille 40-50vuoteen, jotka olisivat mullistaneet elämän, vaikka teknologia kehittinyt huimasti, jos vertaa tietotekniikkaan.

Pakastimet, mikrot, jääkaapit, pesukoneet jne. ovat olleet markkinoilla jo ennen 70-lukua.

mikroaaltouneja ei kotitalouksisa ollut Suomessa kuin aikaisintaan 1970-luvun lopussa. Sitä ennen 1970-luvun puolestavälistä  asti niitä oli vain ravintoloissa ja kahviloissa. Esim junien ravintolavaunuissa ainoa ruuan lämmittämiseen tarkotiettu laite  taisi olla mikroaaltouuni jossa lämmitettiin se pakollinen lihapiirakka joka vaadittiin että sai ostaa olutta. 

Vierailija
47/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä muita keksi kuin tuon robotti-imurin. Kyllä mun lapsuudessa oli pakastimia ja mikroja. Kuivausrumpu on varmaan myöhemmän ajan keksintö, mutta kun itsellä ei sitä ole käytössä, niin sitä en voi mainita, Ja sitten nuo suoratoistopalvelut. Ei ole enää sen seitsemää lisälaitetta piuhoineen kiinni telkkarisa. helpottaa mm. siivoamista. Ja yksi ylitse muiden: mikrokuituliina. N50

Mikro tuli joskus 80 -luvulla, joten kyllä sinun elinaikanasi.

Mikrot tulivat markkinoille 60-luvulla ja oli lähes kaikissa keittiöissä jo 70-luvun alussa ja olivat halpoja, joita saattoivat myös opiskelijat ostaa.

Tulivat markkinoille, mutta harvalla oli. Wikistä:

Suomen markkinoille mikroaaltouuni tuli 1960-luvulla. Ne yleistyivät kuitenkin vasta 1980-luvun loppupuolella

Itse käytin ekaa kertoja vaihto-oppilaana 80-luvun alussa ja sitten meille hankittiin kotiinkin. Iso laite ja siihen tuli mukaan keittokirjakin. Oli helpotus, kun ruokaa ei tarvinnut lämmittää pannulla. Missään opiskelijasolussa, joissa asuin 80-luvulla, ei tainnut olla vielä mikroa solukeittiössä.

Vierailija
48/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pakko sanoa yksi mikä ei ole vielä kovin vanha juttu mutta valtava parannus : tuore pakastamaton jauheliha kaupassa. Snellmanhan sen ekana aloitti. Kun muisteleekin millaista jauheliha oli sitä ennen...huh.

Kaikki ihanat jouluvalot. 70-luvulla tuli v:n malliset kyntteliköt ja ne oli pitkään ainoat jouluvalot kuusenkynttilöiden lisäksi.

Vierailija
49/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto, traktori, mopedi, sähköliesi ja -uuni, jääkaappi, pakastin, televisio, pyykinpesukone, astianpesukone, imuri, kahvinkeitin, kasettisoitin, VHS-soitin, videokamera...

Vierailija
50/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1971 ja olin 10 vuotta, kun meille rakennettiin uusi talo, jossa oli uusina mukavuuksina:

Lämmin vesi

Suihku

Sisävessa

Keskuslämmitys

Tilaa niin, että on jokaiselle oma huone.

Aiempi 50 neliön maalaismökki oli nykystandardein 4- henkisen perheen asunnoksi ankea, vaikka eipä sitä lapsena osannut ajatella.

Vierailija
51/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusimpina Air Fryer ja sitten se sellainen leikkuri, jolla voit kuutioida esim. salaattiainekset helposti painamalla ne vaan sen teräsysteemin läpi. Tulee tehtyä useimmin salaattia nykyään, kun on nopeampaa ja helpompaa.

Varsi-imuri on näppärä tehdä akuutti imurointi esim. eteisessä, kun sinne tulee hiekkaa. Muuta pölypussiton imuri on ihan must näin kahden kissan taloudessa, ei tarvii ostella niitä pusseja.

Sähköhammasharja tekee parempaa jälkeä ja nuorisokin pesee hampaansa paremmin.

Mikrohan on hyvä ruoan lämmitykseen, mutta ei siellä kaikkea voi tehdä, kun siellä kaikesta tulee pehmeää lötköä, esim. karjalanpiirakat lämmitän mielummin leivänpaahtimessa.

Mikä tuo kuutiointivehje on?