Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viiskymppiset: mitä kotitaloustöitä helpottavia koneita tai tuotteita on elinaikanne tullut, joista itse hyödytte?

Vierailija
08.02.2021 |

Mun aikanani on tullut mikro. Se on kätevä kuumentamiseen. Käytän päivittäin. Kuivausrumpu on myös kätevä.

Sitten pakastettu sipulisilppu on mainio keksintö. Lisäksi se, että perunoita ja porkkanoita myydään valmiiksi pestyinä. Nopeuttaa ruuanlaittoa.

Myös laaja valmisruokavalikoima on hyvä. Nuoruudessani ei ollut kuin ehkä jotain maksalaatikkoa ja jotain muuta. Hyvin niukasti. Kaikki kai tykkäsi tehdä itse.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään heti vielä yhden oleellisen. Lapsuudessani ei ollut pakastimia. Se on kans kätevä.

Olen syntynyt -62 ja jopa mummolassanikin, pienviljelijäperheessä, oli arkkupakastin niin kauan kuin muistan.

Vierailija
22/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videot tuli ja meni.

CD:t tuli ja meni.

DVD:t tuli ja meni.

Langattomat kaukosäätimet noin yleensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitamix-tehosekoitin ja ruuan höyrytyslaite. Olen tumpelo kokki ja kokenut ruuanlaiton vaivalloiseksi. Noiden kahden avulla saan sekunnissa pähkinämaitoa, päivän vihannekset ja muut yhdessä juotavassa muodossa, täydellisen aterian vain laittamalla ruuat höyryttimeen ja odottamalla.

Esim. höyryttimeen laitan pohjalle kananmunat, keskelle kukka/parsa/ruusukaalta, vihreitä pitkiä papuja, sipulia ja ylimpään kerrokseen lohifileen tai riisiä tai pastaa. Ylimmän kerroksen maustan suolalla, keskimmäiseen tulee mausteet / öljyt / yritit vasta lautasella.

Tiedän, että tavallisen kattilan ja sellaisen väliosan avulla voi kattilassakin höyryttää mutta se ei ole verrattavissa tuollaiseen moniosaiseen höyrylaitteeseen. Suosittelen kaikille laiskoille kokkaajille, jotka haluaisivat jotain terveellistä ja helposti.

Minkä merkkinen tuo höyrystin on, löydätkö jotain linkkiä, jossa kuva. Osaan tehdä ruokaa, mutta elämää helpottavat ja vaihtelua antavat jutut on aina tervetulleita.

Vierailija
24/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi vielä, jota ei ollut nuoruudessani. Näin ekan sellaisen Englannissa 80-luvun lopulla ja ihmettelin, että onpas typerää kansaa, kun ei osaa vettä kattilassa keittää. No myöhemmin meillekin tuli se vedenkeitin ja ihan näpsähän tuo on ja etenkin silloin, kun liesi oli perinteinen hitaasti lämpeävä.

Vierailija
25/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset viiskymppiset on syntyneet 70-luvulla. En tiedä muuta kuin mikroaaltouuniin joka yleistyi 70-luvulla. Sekin tosin keksittiin jo vuosikymmeniä aiemmin.

Viisikympposet on kylläkin syntyneet 60-luvulla, me 70-lukulaiset ollaan nelikymppisiä.

Missä päin oot käynyt koulusi, kun ei tuo vähennyslasku sulla oikein suju? Minä ja käytännössä koko mun kaveriporukka ollaan 70-lukulaisia ja ihan on viiskymmpiset vietetty kaikki (yksi kaveri täyttää vasta joulukuussa). N vm-71, aviossa miehen kanssa joka on syntynyt 1970.

Miten oma laskutaitosi? Olen 70-lukulainen myös ja olen 45.

Vierailija
26/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä muita keksi kuin tuon robotti-imurin. Kyllä mun lapsuudessa oli pakastimia ja mikroja. Kuivausrumpu on varmaan myöhemmän ajan keksintö, mutta kun itsellä ei sitä ole käytössä, niin sitä en voi mainita, Ja sitten nuo suoratoistopalvelut. Ei ole enää sen seitsemää lisälaitetta piuhoineen kiinni telkkarisa. helpottaa mm. siivoamista. Ja yksi ylitse muiden: mikrokuituliina. N50

Kuivausrumpujen historiaa: 

History

A hand-cranked clothes dryer was created in 1800 by M. Pochon from France.[16] Henry W. Altorfer invented what is likely the first electric clothes dryer in 1937.[17] J. Ross Moore, an inventor from North Dakota, developed designs for automatic clothes dryers during the early 20th century. His design for an electrically operated dryer was developed and released to the public in 1938.[18] Industrial designer Brooks Stevens developed the first electric dryer with a glass window in the 1940s.[19]

Toki Suomessa nuo sähköllä toimivat, nykyisen kaltaisen varmaan yleistyivät vasta myöhemmin jokakodin laitteiksi, mutta kyllä niitä olemassa oli varmasti jokaisen palstalaisen syntyessä.

Vierailija
27/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espressokeitin. Induktioliesi. Viinikaappi. Itsensä puhdistava uuni. Itsensä sulattava pakastin. Sytytyspalat. Pölypussiton imuri.

Vierailija
28/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisikympposet on kylläkin syntyneet 60-luvulla, me 70-lukulaiset ollaan nelikymppisiä.

Pieni kertaus. Tänä vuonna 50 vuotta täyttävä on syntynyt -71.

Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä on syntynyt -61.

Vierailija
29/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapasrenki ja naalien ampuminen haaskalta.

Vierailija
30/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilleni, 40-luvulla syntyneille, koneet on olleet luultavasti isompi juttu. Heidän aikuistuessa tuli arjen kotitöitä suuresti helpottaneet sähkökäyttöiset pyykkikoneet, astianpesukoneet, pakastimet, imurit, liedet, kahvinkeitin, sähkökiuas, ruohonleikkuri, ompelukone, televisio jne.

Päivittäisessä käytössä ovat mun aikana tulleista koneista läppäri, vedenkeitin, BT-kaiutin, älypuhelin jolla voin säätää esim autonlämmityksen etänä, tabletilla e-kirjat ja äänikirjat. Netti ylipäätään, ettei tarvitse juosta pankeissa, vakuutustoimistoissa, verotoimistoissa, Lippupalvelussa, matkatoimistoissa jne. Suoratoistopalvelut.

Harvemmin mutta usein kuitenkin ilahduttavat mm keskuspölynimuri, vibra, sauvasekoitin.

Vierailija
31/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kutsutaan 57-vuotiasta? En ainakaan vielä ole kuusikymppinen. On se nykyään herkkää, aina joku loukkaantuu. Mutta koneista; minua ainakin on helpottanut astianpesukone, ei ollut lapsuudessa kenelläkään tutulla. Nykylaitteista tykkään minikokokoisesta ilmankostuttimesta, ilmanputsarista ja induktioliedestä. Inhoan monitoimikoneita ja mikroja.

Vierailija
32/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espressokeitin. Induktioliesi. Viinikaappi. Itsensä puhdistava uuni. Itsensä sulattava pakastin. Sytytyspalat. Pölypussiton imuri.

Itsensä sulattava pakastin on ihan huippukeksintö. Kaappimallinen pakastin on myös hyvä ja yhdessä on lyömätön yhdistelmä. Arkkupakastimen sulatus on painajaismaista hommaa.

Vierailija
33/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti.

Matkapuhelin.

Tietokone.

Kotitulostin/kopiokone/skanneri.

Tiskikone ja mikroaaltouuni.

Akkukäyttöiset työkalut.

Vierailija
34/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitamix-tehosekoitin ja ruuan höyrytyslaite. Olen tumpelo kokki ja kokenut ruuanlaiton vaivalloiseksi. Noiden kahden avulla saan sekunnissa pähkinämaitoa, päivän vihannekset ja muut yhdessä juotavassa muodossa, täydellisen aterian vain laittamalla ruuat höyryttimeen ja odottamalla.

Esim. höyryttimeen laitan pohjalle kananmunat, keskelle kukka/parsa/ruusukaalta, vihreitä pitkiä papuja, sipulia ja ylimpään kerrokseen lohifileen tai riisiä tai pastaa. Ylimmän kerroksen maustan suolalla, keskimmäiseen tulee mausteet / öljyt / yritit vasta lautasella.

Tiedän, että tavallisen kattilan ja sellaisen väliosan avulla voi kattilassakin höyryttää mutta se ei ole verrattavissa tuollaiseen moniosaiseen höyrylaitteeseen. Suosittelen kaikille laiskoille kokkaajille, jotka haluaisivat jotain terveellistä ja helposti.

Minkä merkkinen tuo höyrystin on, löydätkö jotain linkkiä, jossa kuva. Osaan tehdä ruokaa, mutta elämää helpottavat ja vaihtelua antavat jutut on aina tervetulleita.

Philipsin höyrykeitin, näitä on mielestäni aika vähän kaupoissa (googlettamalla höyrykeitin löytyy muitakin), luulen että höyryuuneilla yritetään jyrätä tämä mainio lisälaite..

Omani on hyvin tämänkaltainen - juuri tätä mallia ei näytä olevan saatavilla enää:

https://www.philips.fi/c-p/HD9140_91/pure-essentials-collection-hoeyryk…

Vierailija
35/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aromipesä ja sit toi älypuhelin.

Vierailija
36/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Philipsin höyrykeitin, näitä on mielestäni aika vähän kaupoissa (googlettamalla höyrykeitin löytyy muitakin), luulen että höyryuuneilla yritetään jyrätä tämä mainio lisälaite..

Omani on hyvin tämänkaltainen - juuri tätä mallia ei näytä olevan saatavilla enää:

https://www.philips.fi/c-p/HD9140_91/pure-essentials-collection-hoeyryk…

Kiitos, täytyykin tutkailla tarkemmin.

Vierailija
37/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lqitteet on keksitty amerikassa sotiennjälkeen, tulleet rikkaille 70-luvulla ja omaan keittiöön myöhemmin. Mikro tuli meille vasta viime viikolla. Mutta siis yleiskone, automaattipesukone ja tiskinone tuli jo lapsuuskotiin.

Tietokone on kyllä tullut vasta minun aikanani. Muistan että ne tulivat psnkkeihin kun olin lapsi ja vielänopidkeluaikana piti käyttää yliopiston ja/tai kesätyöpaikan konetta. Läppärit ja kännykät tuli paljon myöhemmin. Voi sanoa ettå älykännykkä on tullut minun lasteni aikana ja sinä aikana digitaalinen kuvan ja äänen toisto rätisevien levyjen ja kovisevien naihojen tilalle.

Vierailija
38/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ehkä isoimmat mullistavat asiat elämäämme muuttavia:

Vesivessat

(Väri)televisio

Mikroaaltouuni

ABS-jarrut, ajonvakautus, turvavyöt

Tietokone

Tulostimet (kotiin)

Kännykkä

3D-printterit (kotiin)

Virtuaalisuus, (etätyöt, 3D-mallinnukset, simuloinnit)

Kameravalvonnan raju yleistyminen

Sähkövimpaimet, sähköpyörät, potkulaudat

Massojen lentomatkailu

Vierailija
39/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä muita keksi kuin tuon robotti-imurin. Kyllä mun lapsuudessa oli pakastimia ja mikroja. Kuivausrumpu on varmaan myöhemmän ajan keksintö, mutta kun itsellä ei sitä ole käytössä, niin sitä en voi mainita, Ja sitten nuo suoratoistopalvelut. Ei ole enää sen seitsemää lisälaitetta piuhoineen kiinni telkkarisa. helpottaa mm. siivoamista. Ja yksi ylitse muiden: mikrokuituliina. N50

Mikro tuli joskus 80 -luvulla, joten kyllä sinun elinaikanasi.

Vierailija
40/51 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkökäyttöinen leipäveitsi. En tosin ole koskaan leikannut sillä leipää, kai se siihenkin soveltuisi, mutta on ehdoton peli superlonin leikkaaniseen.