Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viiskymppiset: mitä kotitaloustöitä helpottavia koneita tai tuotteita on elinaikanne tullut, joista itse hyödytte?

Vierailija
08.02.2021 |

Mun aikanani on tullut mikro. Se on kätevä kuumentamiseen. Käytän päivittäin. Kuivausrumpu on myös kätevä.

Sitten pakastettu sipulisilppu on mainio keksintö. Lisäksi se, että perunoita ja porkkanoita myydään valmiiksi pestyinä. Nopeuttaa ruuanlaittoa.

Myös laaja valmisruokavalikoima on hyvä. Nuoruudessani ei ollut kuin ehkä jotain maksalaatikkoa ja jotain muuta. Hyvin niukasti. Kaikki kai tykkäsi tehdä itse.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

roomba

Vierailija
2/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään heti vielä yhden oleellisen. Lapsuudessani ei ollut pakastimia. Se on kans kätevä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihanuija tuli.

Vierailija
4/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivausrumpu ja johdoton imuri

Vierailija
5/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyllä muita keksi kuin tuon robotti-imurin. Kyllä mun lapsuudessa oli pakastimia ja mikroja. Kuivausrumpu on varmaan myöhemmän ajan keksintö, mutta kun itsellä ei sitä ole käytössä, niin sitä en voi mainita, Ja sitten nuo suoratoistopalvelut. Ei ole enää sen seitsemää lisälaitetta piuhoineen kiinni telkkarisa. helpottaa mm. siivoamista. Ja yksi ylitse muiden: mikrokuituliina. N50

Vierailija
6/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimpana ruokien verkkokauppa ja kotiinkuljetus. Tilaan sitä kautta ruuat äidilleni, ei tarvitse mennä kuskaamaan häntä kauppaan. Tämä olisi ollut ihan huippua silloin, kun omat lapset oli pieniä.

Vierailija
7/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset viiskymppiset on syntyneet 70-luvulla. En tiedä muuta kuin mikroaaltouuniin joka yleistyi 70-luvulla. Sekin tosin keksittiin jo vuosikymmeniä aiemmin.

Vierailija
8/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Induktioliesi.

Vierailija
9/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset viiskymppiset on syntyneet 70-luvulla. En tiedä muuta kuin mikroaaltouuniin joka yleistyi 70-luvulla. Sekin tosin keksittiin jo vuosikymmeniä aiemmin.

Viisikympposet on kylläkin syntyneet 60-luvulla, me 70-lukulaiset ollaan nelikymppisiä.

Vierailija
10/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän aikana on tullut lähinnä näitä yhden talven ihmeitä: leipäkone, riisinkeitin, air fryer.... Kaikki mikä itsellä on aktiivisessa vuosien käytössä ja oikeasti tarpeen  on vanhempaa perua (liesi, jääkaappi, pakastin, imuri, pesukone, vatkain...) Mikro meillä on, mutta pärjäisin ihan hyvin ilmankin.

Lapsuudenkodissa ei ollut vedenkeitintä erikseen ja kun lapsi tuosta kasvaa niin saa viedä sen mennessään.

Tietokoneesta en luopuisi, sillä korvaa kätevästi montakin vanhempaa härpäkettä (tv, musiikinkuuntelu, sanomalehti, posti...)

N48

Vierailija
11/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisikympposet on kylläkin syntyneet 60-luvulla, me 70-lukulaiset ollaan nelikymppisiä.

Itse kyllä miellän viiskymppisiksi 45-55 -vuotiaat.

Vierailija
12/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä muita keksi kuin tuon robotti-imurin. Kyllä mun lapsuudessa oli pakastimia ja mikroja. Kuivausrumpu on varmaan myöhemmän ajan keksintö, mutta kun itsellä ei sitä ole käytössä, niin sitä en voi mainita, Ja sitten nuo suoratoistopalvelut. Ei ole enää sen seitsemää lisälaitetta piuhoineen kiinni telkkarisa. helpottaa mm. siivoamista. Ja yksi ylitse muiden: mikrokuituliina. N50

Laitteita ollut pitkään, mutta miten laajasti ne Suomessa olleet käytössä? Työkaveri täytti joitain vuosia sitten 50 ja kahvitilaisuudessa henkilöstöjohtaja luki tilastokirjasta millaista elämä oli 60-luvulla. IL tehnyt aiheesti jutunkin. 1973 oli 9/10 kodissa jääkaappi, kun 60-luvulla vain puolessa kodeista oli jääkaappi. Tiskikone nykyään 2/3 kodeista. 1984 mikro oli 5% kotitalouksista. Viisi vuotta myöhemmin miksi oli 3/5 kodissa.

Vierailija
13/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä miellän viiskymppisiksi 45-55 -vuotiaat.

Joo, no -71 syntyneet täyttää tänä vuonna 50v. Mutta 70-luvun loppupuoliskon sakki on nelikymppisiä.

Vierailija
14/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1970 ja 1971 syntyneet nyt ainakin ovat 5-kymppisiä, ja melkein miellän itsenikin siihen kategoriaan (tänä vuonna 46). Ainakin ennemmin kuin 4-kymppinen, mieluiten toki nelivitonen.

-vm. 1975

Vierailija
15/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimpina Air Fryer ja sitten se sellainen leikkuri, jolla voit kuutioida esim. salaattiainekset helposti painamalla ne vaan sen teräsysteemin läpi. Tulee tehtyä useimmin salaattia nykyään, kun on nopeampaa ja helpompaa.

Varsi-imuri on näppärä tehdä akuutti imurointi esim. eteisessä, kun sinne tulee hiekkaa. Muuta pölypussiton imuri on ihan must näin kahden kissan taloudessa, ei tarvii ostella niitä pusseja.

Sähköhammasharja tekee parempaa jälkeä ja nuorisokin pesee hampaansa paremmin.

Mikrohan on hyvä ruoan lämmitykseen, mutta ei siellä kaikkea voi tehdä, kun siellä kaikesta tulee pehmeää lötköä, esim. karjalanpiirakat lämmitän mielummin leivänpaahtimessa.

Vierailija
16/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja internetti tietysti asioiden hoitamiseen, tv:tä voi katsella muulloinkin kuin suorana, kaikenlaisia pelejä on ym. viihdykettä, voi tehdä tuotevertailuja ostamatta sikaa säkissä. Hirveesti mahdollisuuksia.

Vierailija
17/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin oot käynyt koulusi, kun ei tuo vähennyslasku sulla oikein suju? Minä ja käytännössä koko mun kaveriporukka ollaan 70-lukulaisia ja ihan on viiskymmpiset vietetty kaikki (yksi kaveri täyttää vasta joulukuussa). N vm-71, aviossa miehen kanssa joka on syntynyt 1970.

Vierailija
18/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitteita ollut pitkään, mutta miten laajasti ne Suomessa olleet käytössä? Työkaveri täytti joitain vuosia sitten 50 ja kahvitilaisuudessa henkilöstöjohtaja luki tilastokirjasta millaista elämä oli 60-luvulla. IL tehnyt aiheesti jutunkin. 1973 oli 9/10 kodissa jääkaappi, kun 60-luvulla vain puolessa kodeista oli jääkaappi. Tiskikone nykyään 2/3 kodeista. 1984 mikro oli 5% kotitalouksista. Viisi vuotta myöhemmin miksi oli 3/5 kodissa.

Olen syntynyt vuonna 1971 (ja kyllä, olen 50v) kotiin, jossa oli jääkaappi ja pakastin. Kaverilla oli 1972 mikro (tiedän, koska meistä on valokuva keittiön lattialla leikkimässä, mikro näkyy taustalla), meillä ei ollut, mutta kyllä mikroja oli jo 60-luvulla. 

Vierailija
19/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamix-tehosekoitin ja ruuan höyrytyslaite. Olen tumpelo kokki ja kokenut ruuanlaiton vaivalloiseksi. Noiden kahden avulla saan sekunnissa pähkinämaitoa, päivän vihannekset ja muut yhdessä juotavassa muodossa, täydellisen aterian vain laittamalla ruuat höyryttimeen ja odottamalla.

Esim. höyryttimeen laitan pohjalle kananmunat, keskelle kukka/parsa/ruusukaalta, vihreitä pitkiä papuja, sipulia ja ylimpään kerrokseen lohifileen tai riisiä tai pastaa. Ylimmän kerroksen maustan suolalla, keskimmäiseen tulee mausteet / öljyt / yritit vasta lautasella.

Tiedän, että tavallisen kattilan ja sellaisen väliosan avulla voi kattilassakin höyryttää mutta se ei ole verrattavissa tuollaiseen moniosaiseen höyrylaitteeseen. Suosittelen kaikille laiskoille kokkaajille, jotka haluaisivat jotain terveellistä ja helposti.

Vierailija
20/51 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauvasekoitin.

Kananmunankeitin.