Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseton osapuoli uusperheessä vertaistukea vailla

Vierailija
08.02.2021 |

Olen alkanut ahdistumaan/ärsyyntymään puolisoni lapsesta. Tiedän ja ymmärrän, että lapsi on oikeasti täysin syytön minussa heränneisiin tunteisiin. Siksi pyrin kaikin keinoin välttämään ettei hän huomaisi kuinka oikeasti tunnen.

Lapsi kuitenkin on se tekijä, joka tuo toistuvasti kotiini sen tosiasian että olen ulkopuolinen perheessäni. Puolisoni sopii kaikki asiat toisen biologisen vanhemman kanssa ja minun tehtävä on aina vain sopeutua ja ymmärtää. Usein minulle "unohdetaan" kertoa selkäni takana sovituista asioista. Esim en tiennyt, että puolisoni oli mennyt työpäivän jälkeen mukaan lastenlääkärille. Odotin heitä kotona ruuan kanssa ihmeissäni ja hieman jo hädissäni, kun eivät palanneet tavalliseen aikaan enkä saanut heitä puhelimella kiinni.

Olen puhunut puolisolleni useasti kuinka ulkopuoliseksi tunnen itseni, turhaan. Toinen biologinen vanhempi tekee myös kaikkea ikävää, jotta suhteemme kärsisi. Lapsen hyvinvointiin vedoten käskyttää puolisoani, joka ei uskalla sanoa mihinkään vastaan, koska sitten alkaa uhkailut lapsen viemisellä yms.

Onko muita samassa tilanteessa olevia? Miten tästä selviää järjissään?

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa tilanteessa. Lasten äiti hiekotti minkä ehti, esim jatkuvasti keksimällä keksi asioita, joiden takia meidän piti keskeyttää mökkiviikonloppu ja miehen rientää apuun entiseen kotiinsa. Jätti dramaattisia viestejä vastaajaan tyyliin: X tippui trampoliinilta, matkalla ensiapuun kun ei koko ensiapuun oltu lähdetty vaan pieni pipi hoidettu laastarilla. Näin, kun olimme mökillä ja tiesi että mies huolissaan lähtisi heidän luokseen kun ei saanut puhelimella kiinni.

Näitä toistui, toistui ja toistui. Joka pienestä pipistä piti soittaa mies paikalle vaikka oli hänen hoitoviikkonsa. Yritti vokotella miestä takaisin hiekottamalla meidän suhdettamme.

Lopulta kyllästyin siihen, ettei miehessä ollut miestä lopettamaan tuota touhua. Sai jäädä. Enää en menisi vastaavaan suhteeseen elleivät lapset ole jo aikuisia.

Vierailija
2/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun kerroit tarinasi. Tuota juuri pelkään. Että lopun ikää puolisoni hyppää exän pillin mukaan, viis meidän perheemme parhaasta. En haluaisi huomata 10v päästä, että mikään ei ole muuttunut ja vuodet ovat kuluneet hukkaan. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä että miksi sinä ylipäätään laitat ruokaa heille. Tai yrität pyöriä siinä ympärillä.

Elä omaa elämää, älä heidän.

Vierailija
4/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on tuollaisessa tilanteessa. Tuntuu hieman oudolta, että miehen aikataulut riippuvat täysin eksänsä aikatauluista. (mies ei pysty tai halua sanoa mitään, koska kysymys lapsen edusta ja ehkä tuntee myös huonoa omaatuntoa erostaan.) Sama tilanne kuin ap:lla eli ystäväni kuitenkin asuu miehensä kanssa yhdessä.

Vierailija
5/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan miehesi aika urpo, jos ei tajua ilmoittaa ohjelmanmuutoksista sinulle. Oletko sinä miehelle kumppani vai vain helpon elämän mahdollistaja?

Vierailija
6/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ongelmahan tuossa ei ole se lapsi vaan se sun puoliso. Tuskin se lapsi sanoi, että "älä kerro Xlle että ollaan lääkärissä". Eiköhän se sun puolisosi päättänyt tehdä niin ihan omatoimisesti? Nämä on loppujen lopuksi hyvin helppoja asiita, joko yrität saada sovittua jonkun tavan miten asioita hoidetaan tai nostat kytkintä.   

Vierailija
7/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muuttaisi yhteen ollenkaan.

Jos on pakko muuttaa yhteen, en nyt ainakaan jäisi satellittina pyörimään siihen ympärille. Anna miehen olla isä lapselleen ja elä sinä omaa elämääsi.

Vierailija
8/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 8 jatkaa: mies oli eronnut ennen ystäväni tapaamista, mutta lapsenhuolto oli jatkunut tiiviissä yhteistyössä äidin kanssa, mikä sinällään toki jees.

Yhtenä pulmana heillä se, ettei edes sellaisista asioista ole sovittu, joista voisi sopia. Esim ei voi tehdä suunnitelmia seuraavalle viikonlopulle, koska ei tiedä, onko lapsi silloin paikalla vai ei. Varmuuden vuoksi täytyy viikonloput pitää vapaina siihen, että lapsi saattaa tulla. Tai olla tulematta.

Vierailija
9/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siinä mielessä onnekas, että lapsi käy vain joka toisena viikonloppuna ja silloin olen yleensä töissä tai muuten vaan poissa kotoa mahdollisemman paljon tai isä menee lapsen kanssa mökille.

Vierailija
10/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on tosiaan syytön. Ongelma on miehesi. Ei auta muu kuin nostaa kissa pöydälle ja sanoa, että tämä ei vetele. Te olette perhe ja jos esim ruoka-aikoihin tulee muutoksia, sinulle on niistä ilmoitettava.

Vierailija
11/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä että miksi sinä ylipäätään laitat ruokaa heille. Tai yrität pyöriä siinä ympärillä.

Nyt on kyllä niin pahat katkeruusvibat tässä kommentissa, että ei edes kannattaisi kommentoida. Mutta siis, jos siis oikein ymmärsin, niin AP ilmeisesti asuu miehen kanssa ja tällä miehellä on lapsi aiemmasta liitosta. Kerrotko tarkemmin, miten AP "pyörii ympärillä" tai "elää heidän elämää", jos tekee omassa suhteessaan ja omassa kodissaan ruokaa - myös muille taloudessa asuville / oleville henkilöille?

Olet siis varmasti juuri AP:n miehen exän tapainen miehen uutta suhdetta sabotoiva nainen itsekin, mutta koita silti ymmärtää, että se ex on tosiaa miehen mennyttä elämää ja AP nykyistä.

Vierailija
12/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Tietty mahdotonta, jos lapsi asuu kokoaikaisesti teillä.

Erittäin Helppoa, jos käy vain viikonloppuisin.

Vuoroviikko siltä väliltä.

Tietysti se on kaikissa tapauksissa vähintä, että puoliso kertoo suunnitelmista.

Vierailija
13/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä niin pahat katkeruusvibat tässä kommentissa, että ei edes kannattaisi kommentoida. Mutta siis, jos siis oikein ymmärsin, niin AP ilmeisesti asuu miehen kanssa ja tällä miehellä on lapsi aiemmasta liitosta. Kerrotko tarkemmin, miten AP "pyörii ympärillä" tai "elää heidän elämää", jos tekee omassa suhteessaan ja omassa kodissaan ruokaa - myös muille taloudessa asuville / oleville henkilöille?

Olet siis varmasti juuri AP:n miehen exän tapainen miehen uutta suhdetta sabotoiva nainen itsekin, mutta koita silti ymmärtää, että se ex on tosiaa miehen mennyttä elämää ja AP nykyistä.

12 vastaa.

Olen äitipuoli, en sabotoiva eksä.

Apvoi hyvin tehdä ruokaa kaikille, mutta hänen pitää luopua omista odotuksistaan. Hänellä on omat odotukset siitä, että hänelle kerrotaan asioista ja kaikki ovat syömässä silloin kun odottaa.

Tietty, jos puoliso olisi fiksu, hän toimisi niin. Mutta kun ei ole, niin ainoa tapa säilyttää oma mielenrauha on aloittaa eläminen niin, että lapsipäivinä hän elää vain itselleen.

Vierailija
14/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapseton ihminen ylimalkaan "laittaa ruokaa perheelle" ja odottaa "ruoka-aikaan"?

Tekee ruokaa ja syö. Sitten muut syö jos ovat paikalla, jos eivät ole syövät myöhemmin.

Tekee omia suunnitelmia, tekee omaa työtä, tapaa omia ystäviä. Jos menot osuu yhteen sen toisen kanssa, se toinen tulee mukaan. Jos ei, niin sitten menee yksin.

Nyt ap on jotenkin hyllytttänyt itsensä päivystämään muiden tekemisiä ja tekemättä jättämisiä.

Vierailija
15/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lapsettoman ottaa kumppania, jolla on lapsi.

Vierailija
16/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se kuuluu asiaan, että parisuhteessa/perheessä huomioidaan muutkin kuin oma napa. Jos minulla on vapaata/muuten mahdollisuus tehdä ruoka valmiiksi sille toiselle, joka on ko päivän ollut töissä, niin teen sen. Lisäksi lapsi (ja puolisoni) on kotiin päästyään jo niin nälkäinen, että ilman kiukkua ei jaksaisi odottaa ruuan valmistumista. Kyllä puolisonikin huolehtii aina, että minulle on ruokaa töistä päästyäni, jos hän vaan on kotona silloin.

Ja tämä on minun elämää, siksi tässä pyörin. Ap

Vierailija
17/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en nyt ainakaan jäisi satellittina pyörimään siihen ympärille. Anna miehen olla isä lapselleen ja elä sinä omaa elämääsi.

Niin, tämä se oli se ap:n ongelma. Ulkopuolisuuden tunne.

En itsekään omassa parisuhteessani, omassa kodissani haluaisi olla mikään "oman elämäni eläjä", kun puolisoni eläisi lapsensa kanssa omaansa.

Vierailija
18/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ongelmahan tuossa ei ole se lapsi vaan se sun puoliso. Tuskin se lapsi sanoi, että "älä kerro Xlle että ollaan lääkärissä". Eiköhän se sun puolisosi päättänyt tehdä niin ihan omatoimisesti? Nämä on loppujen lopuksi hyvin helppoja asiita, joko yrität saada sovittua jonkun tavan miten asioita hoidetaan tai nostat kytkintä.   

Kuten aloituksessa kirjoitinkin niin ymmärrän kyllä ettei lapsi ole se ongelma. Hänen läsnäolo vaan tuo ongelman esiin isosti omassa kodissani. Siellä missä minullakin olisi oikeus olla tasavertainen ja turvassa. Ap

Vierailija
19/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ulkopuolisuuden tunne helpottuu ajan myötä, kun kaikki uusperheen jäsenet tottuvat toisiinsa ja pikkuhiljaa kertyy uusperheen yhteisiä muistoja. Tykkään puolisoni lapsista ja lasten äitikin on mielestäni ihan Ok, ei mitään pahaa sanottavaa.

Vierailija
20/165 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en nyt ainakaan jäisi satellittina pyörimään siihen ympärille. Anna miehen olla isä lapselleen ja elä sinä omaa elämääsi.

Niin, tämä se oli se ap:n ongelma. Ulkopuolisuuden tunne.

En itsekään omassa parisuhteessani, omassa kodissani haluaisi olla mikään "oman elämäni eläjä", kun puolisoni eläisi lapsensa kanssa omaansa.

Tämä juuri! Eihän se ole mikään perhe tai parisuhde, jos molemmat touhuaa omiaan tahoillaan ja yhteistä on korkeintaan saman wc:n käyttö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi