Aso-asunto 80nelilötä 1300e kk onko teistä kova vastike?
Kommentit (99)
Puolet eivät nyt tunnu ymmärtävän mitä eroa on vuokra-, aso- ja omistusasunnolla.
HASO:n vastikkeisiin nähden korkea, mutta saisitko yh:na asumistukea?
No ette te tuollaisilla vuokrakuluilla kyllä ikinä tule pääsemään omiin asuntoihin kiinni. Kannattaa vähän miettiä mihin niitä rahojaan kuluttaa. 1300 e /kk noin pienestä luukusta on järjetön summa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mä oon ymmärtäny et koko vastike on kusetusta. Exä maksoi talostaan. Vastiketta mut sitkun tuli putki remppa joutu kyllä ihan maksaa omasta pussistaan. Mihin noi vastike rahat sitten menee?.
Et ole tosissasi? Voisikohan se vastike olla nimesä mukaisesti vastinetta palveluista kuten kaukolämmöstä, jätehuollosta, kiinteistöhuollosta, rappusiivouksesta, kiinteistöverosta jne.? Nämäkö pitäisi olla ilmaisia?
Talossa on aina juoksevia kuluja, kuten siivous, pihojen auraus, lämmitys, edelliset lainat jne... Ilmeisesti vastike on kattanut vaan juoksevat menot eikä siitä ole säästetty tulevia remontteja varten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tuollaisessa on? Samalla rahalla maksaisi oman asunnon lainan ja vastikkeen.
Kuka lainaa 300k€? Sinäkö?
Riippuu alueen vuokratasosta yleensä.
Siis missä asunto sijaitsee. Tuossahan tulee neliövuokraksi 16,25 euroa.
Jotkut asot ovat hinnaltaa halvemia, mutta vastike korkea.
Sitten on hinnaltaan ehkä kalliimpia, mutta vastikkeet alempia.
Mikä on yleensä esim. Helsingin vuokra-asuntojen neliöhinta vapailla markkinoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mä oon ymmärtäny et koko vastike on kusetusta. Exä maksoi talostaan. Vastiketta mut sitkun tuli putki remppa joutu kyllä ihan maksaa omasta pussistaan. Mihin noi vastike rahat sitten menee?.
Et ole tosissasi? Voisikohan se vastike olla nimesä mukaisesti vastinetta palveluista kuten kaukolämmöstä, jätehuollosta, kiinteistöhuollosta, rappusiivouksesta, kiinteistöverosta jne.? Nämäkö pitäisi olla ilmaisia?
Kyl olin empäs ajatellu noita. Mut nyt käy järkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämpö meidän 140 neliön omakotitalossa maksaa 1300 e / vuosi, jätehuolto 40e / kk jne. Vaikka minkälaista "palvelua" kuuluukin ns. vastikesummaan, niin siitä huolimatta 1300 eurossa per kuukausi on puolet ilmaa. Miettikää nyt hyvät ihmiset, se tekee 15 600 euroa vuodessa. Kannattaako? No ei todellakaan kannata.
Hoitovastike vesimaksuineen lienee nelisensataa. Loput menee jonkun muun taskuun.
Kynnys raha tuollaiseen on sama kuin etukäteissäästö omaan osakkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairas!
Uusi okt 120m2 asumiskulut lainakuoletuksineen ja korkoineen 1200e.
Aso on kullä huonoin vaihtoehto ikinä
Riippuu aika lailla siitä, missä päin Suomea okt sijaitsee.
Monilla ei ole mahdollisuutta valita asuinpaikkakuntaa asumiskulujen perusteella.
Jos tuohon 1200€/kk sisältyy kaikki asumiskulut, on joko helvetin pitkä laina-aika tai jossain pikkupaikkakunnalla.
Mielestäni on.
Asuin aikoinaan aso-kaksiossa ja koin, etten voi siinä järjestelmässä muuttaa yhtään isompaan korkeiden vastikkeiden vuoksi. Kaksiossanikin vuokra nousi joka vuosi.
Koin paremmaksi ostaa oman asunnon niin, että lainanmaksu ja vastike per kk olivat yhtä suuret kuin aso-kaksion kk-vastike. Edellytti tinkimistä alueesta ja asunnon iästä.
Nyt hyvin tyytyväinen oman tilavan kodin omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämpö meidän 140 neliön omakotitalossa maksaa 1300 e / vuosi, jätehuolto 40e / kk jne. Vaikka minkälaista "palvelua" kuuluukin ns. vastikesummaan, niin siitä huolimatta 1300 eurossa per kuukausi on puolet ilmaa. Miettikää nyt hyvät ihmiset, se tekee 15 600 euroa vuodessa. Kannattaako? No ei todellakaan kannata.
Tajusitko ettei tässä ollut kyse omistusasunnosta? Ja teidän peräseinäjoen talo ei kuulu asiaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Hoitovastike vesimaksuineen lienee nelisensataa. Loput menee jonkun muun taskuun.
Kynnys raha tuollaiseen on sama kuin etukäteissäästö omaan osakkeeseen.
On kieltämättä aika suolainen vastike. Yksityiset asumisoikeusyhtiöt eivät ihan toimi alkuperäisideaalin mukaan, mutta esim. Haso tarjoaa asumisoikeusasuntoja vähintään yhtä edullisesti kuin kunnallisia vuokra-asuntoja, jopa halvemmalla, keskivastike hiukan yli 10 euroa/neliö. Eikä niihin kunnan vuokra-asuntoihin ole tavallisilla työssäkäyvillä juuri asiaa, ellei ole kaupungilla töissä.
Kynnysrahan saa kaikista toki takaisin pois muuttaessaan indeksillä korotettuna. Se on enemmän, mitä pankkitalletukselle saa korkoa.
Maksan Etu-Töölössä vuokraa 60 m2 ylimmän kerroksen kaksiosta 900 e kk.
Kylläpä tänne on eksynyt paljon asunnonomistajia pätemään! Ymmärrättekö, etteivät kaikki saa lainaa? Itse olen määräaikaisessa osa-aikatyössä ja olisin yksin ottamassa lainaa, mutta eihän sellaista minulle tarjota. ASP-tilillä odottaa 20 te ja saan kuukausituloistani 800-1000e säästöön / sijoituksiin, mutten saIsi riittävästi asuntolainaa Helsingin järjettömiin asuntohintoihin. Jatkan siis kaupungin vuokra-asunnossa asumista ja omaisuuteni kartuttamista säästöjen ja sijoitusten muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on.
Asuin aikoinaan aso-kaksiossa ja koin, etten voi siinä järjestelmässä muuttaa yhtään isompaan korkeiden vastikkeiden vuoksi. Kaksiossanikin vuokra nousi joka vuosi.
Koin paremmaksi ostaa oman asunnon niin, että lainanmaksu ja vastike per kk olivat yhtä suuret kuin aso-kaksion kk-vastike. Edellytti tinkimistä alueesta ja asunnon iästä.
Nyt hyvin tyytyväinen oman tilavan kodin omistaja.
Oma tilava tasakattoinen homekoti 70-luvulta mettän keskellä 😂🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan ilmaa, vaan rahoitusvastiketta, tontinvuokraa ja sen sellaista.
Asossa näyttävät yhdistyvän omistus- ja vuokra-asumisen huonot puolet. Maksat törkyvuokraa kämpästä, johon olet joutunut maksamaan jo kynnysrahan!
Asun Kuopiossa ja meillä on uudessa kerrostaloneliössä (90m2) vuokra 1250 e/kk.
Eli näin "landelaisen" silmin tuntuu hirveältä tuo 1300e:n VASTIKE