Miten opetit lapsesi niistämään ja minkä ikäisenä
Tosiaa, mikä olis paras tapa opettaa lasta niistämään??
Kommentit (7)
Lisään, että en muista tarkkaa ikää koska nuhaa on ollut vähän väliä ja aina aikuinen auttanut ja näyttänyt mallia. Ei olla päätetty että jaahas, lapsi on vaikka 2v, nyt opetetaan hänet niistämään.
Laitoin paperia nenälle ja sanoin, "Niistä". Olin noin 28-vuotias.
Meillä kaksi oppi tosi pieninä ja melkein itsestään, kolmas ei millään ja ei vielä nyt teininäkään osaa sillain oikein kunnolla rysäyttää nenää tyhjäksi. Jotenkin rakenteellista ilmeisesti (???) , koska isänsäkään ei osaa tai pysty. Mutta käytännössä olen vain sanonut että pidä suu kiinni ja puhalla nenällä. Olen näyttänyt mallia ja siitä se on lähtenyt.
Meillä on sellainen vauvojen imu/niistin, tätä on käytetty isompien lasten kanssa myös, meillä 4v osaa jo niistää itse, mutta jostain syystä helpompi vetää aina rääkkää sisäänpäin, joten niitä röörejä kannattaa välillä puhdistaa imulla.
En muista minkä ikäisiä olivat, mutta pieniä. Kosketin sormella heidän otsaansa samalla kun niistivät ja sanoin että täältä asti pitää turistaa. Hienosti oppivat röörit tyhjäksi asti.
Esikoinen on viiden vanha ja suunnilleen siitä asti kun puhumaan oppi, on vakuuttanut, että hän ei osaa niistää. Käskystä vähän tuhisee. Eipä hänellä kyllä kovin usein nuhaa olekaan, joten ulos pyrkivän rään pyyhiminen riittää pääosin.
Sanotaan että " tee norsut". Näytetään itse mallia. Pidetään avuksi paperin kanssa nenästä kiinni. Jätetään paperia sänkyyn, jos yöllä pitää niistää. Ehkä hän oppii omassa tahdissaan näillä itse. Aika monen asian voi luottaa lapsen oppivan esimerkistä mitenkään erityisesti opettamatta.