Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokakaupassa 9-vuotiaalle....

Vierailija
07.02.2021 |

Tämä ei oleprovo ja toivon asiallisia kannanottoja.
Olen kuuden lapsen isoäiti,ja heitä oli yökylässä viikonloppuna.Leivoimme kahden keskimmäisentytön,11 ja 9.kanssa Runebergin torttuja.
No huomasin aloittaessamme että leivinjauhe oli loppu. Tytöt halusivat lähteä kauppaan hakemaan ja saivat sit samalla ostaa itselleen mitä nyt tahtoivat.Muistin myös kahvin ja lupasivat tuoda sitäkin.
No kaupassa oli kahvien hinnat niin ylhäällä,että nuorempi tytär ei ylettänyt näkemään sitä kunnolla.
Myyjiä ei siinä näkynyt ja tyttö pyysi nuorelta mieheltä,n.20-25,että katsoisi sen kahvipaketin hinnan kun mies teki ostoksia siinä hyllyjen välissä. Kyllä mies sit lopuksi katsoi,mutta kysyi ensin "järkevän"kysymyksen:mitä sinä sillä kahvilla teet?.
Tyttäreni tytär äimistyi niin ettei saanut sanaa suustaan,mutta isosisko vastasi sitten tuohon kysymykseen.
Kun tytöt tulivat ja kertoivat,olin kyllä aivan haavi auki ja niin oli pappakin.
Onko tosiaan niin,että isotkaan lapset,siis n.9 ylöspäin,eivät käy enää ruokaostoksilla kaupassa.Eivätkö isät ja äidit lähetä heitä pienille asioille,että oppivat miten toimitaan,tehdään valintoja jne.
Joku vastaa,että kun on maksukortit niin ei voi.No voihan sitä silloin antaa käteistä mukaan,kun tahtoisi pistää lapset asialle.Ei kai se käteinen maailmasta ole poistunut.Mulla sitä ainakin on,ei tosin paljon,kun ei rahaa yleensäkään.
Tyttäreni kertoi sitten,että oli lukenut jostain:13-vuotias oli ostamassa itsekseen farkkuja,niin myyjä oli kassalla sanonut,että ei sulla voi olla näin paljon rahaa(50) kun nuori oli ruvennut niitä maksamaan.
Sitä en tiedä,miten lopuksi oli käynyt.
Mun lapsenlapsista vasta kaksi vanhinta suorittaa vaateostoksensa itsenäisesti,mutta en ole kuullut heille kyllä sellaista tapahtuneen.Toinen on jo täysikäinen,toinen täytti just 15.Hän on ostanut jo hyvän aikaa itse vaatteitaan.
Mutta tämä tytöille sattunut kahvijuttu oli kyllä vitsin paikka.Pitää ohjeistaa,että kysyvät seuraavalla kerralla mun ikäisiltä tai vanhemmilta,me ollaan juostu ja pyöräilty kodin asioilla kaupassa lapsena ties kuinka monet kerrat,aina siitä sai jotain pientä "palkaksikin",matkaa kun oli reilu pari kilsaa.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoi myös tarkoittaa hyvää. Jos vaikka halusi auttaa lasta ettei vahingossa osta tarpeetonta. Ei aina kannata olettaa ikävää.

Vierailija
2/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä loukkaantumista tuossa miehen kysymyksessä on.

Mutta kyllä meillä lapset käy kaupassa, joko käteisellä tai laitan heidän kortilleen rahaa.

Itse ostavat vaatteensa samalla tyylillä, jo ala-astelaisesta lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat nyt tehdä kärpäsestä härkäsen. Tuollainen "mitä sä sillä teet" möläytys voi tulla ihan tahattomasti ilman minkäänlaista kummempaa merkitystä. Saman tyyppinen kommentti kuin "ai säkin oot täällä", kun nähdään tuttava esim. taidenäyttelyssä. Siihen voisi vastata "no shit, sherlock" tai muuta mautonta, mutta normaalit ihmiset jättävät huomiotta ja aloittavat jutustelun tavallisesti. 

Vierailija
4/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteli varmaan jotain siihen suuntaan että kun kauppa ei myy energiajuomia alaikäisille ne on keksineet kiertokonstin tekemällä itse kahvista tms :p

Vierailija
5/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kummallinen juttu tässä aloituksessa oli ap: n käytös. Korona-aika ja pistät lapset keskenään kauppaan.

Vierailija
6/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa kummallinen juttu tässä aloituksessa oli ap: n käytös. Korona-aika ja pistät lapset keskenään kauppaan.

Niinpä, lukkojen takana ne pitäisi olla.

Eiku.

Vierailija
7/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Meinaatko, että korona jättää iskemättä, jos on aikuinen mukana? 

Vierailija
8/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi arvioi miehen 20-25-vuotiaaksi, kyseessä on todennäköisesti noin 15v teini. Sellaiset voivat möläytellä mitä sattuu. Turha niistä on pillastua, jos ei ihan asiattomuuksiin mennä. 

Vierailija
9/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Symppis mies.

Vierailija
10/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattoi myös tarkoittaa hyvää. Jos vaikka halusi auttaa lasta ettei vahingossa osta tarpeetonta. Ei aina kannata olettaa ikävää.

Ei kai normaali 9v ole vähä-älyinen. Kyllä ihmiset useimmiten tietävät mitä kaupasta istavat. Ei sillä mitään auteta ettei vastata kysymykseen.

Vierailija
11/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista on myös se, että et ollut tarkistanut varastoja leivinjauheen tai kahvin suhteen.

Kun aioit kuitenkin leipoa ja kahvitella. Ennakoi asiat, jotka voit.

Vierailija
12/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Meinaatko, että korona jättää iskemättä, jos on aikuinen mukana? 

Tämä on kamala ilmiö tässä korona-asiassa.

Yhtään mitään ei saa eikä voi ja kaikki on tuomittavaa koska korona.

Liittyi se koronaan tai ei, aika moni asia ei liity.

Vierailija
13/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut että lapsia ei juuri lähikaupassa näy paitsi pieniä vanhempien mukana. Minä olen sen verran vanha myös että muistan sen olleen ihan normaalia että käytiin kaupassa ruokaostoksilla lapsena. Ainakin täällä Stadissa.

Vierailija
14/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 60-70- luvulla monetkin lapset kävivät vanhempien asioilla kaupassa hakemassa jotain ruokatarvikkeita. Ei silloin kauppias, myyjät, muut asiakkaat ihmetelleet. Nykyään ilmeisesti ajatellaan, että lapset käyvät ostamassa jotain karkkia, chipsiä tms. Ymmärrän ap: n ihmettelyn.

Vierailija
15/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös huomannut että lapsia ei juuri lähikaupassa näy paitsi pieniä vanhempien mukana. Minä olen sen verran vanha myös että muistan sen olleen ihan normaalia että käytiin kaupassa ruokaostoksilla lapsena. Ainakin täällä Stadissa.

En yksinkertaisesti uskalla laittaa alakoululaista yksin kauppaan. Tuossa ostarilla kun liikkuu ties minkälaista väkeä. Tuskin olen ainut, joka näin ajattelee. Kaukana on 90-luku ja sitä aiempi aika, jolloin vauvankin saattoi jättää huoletta kaupan eteen vaunuihin, kun itse kävi kaupassa. 

Vierailija
16/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla tylsä elämä jos tästäkin piti oikein keskustelu avata.

Vierailija
17/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä on kyllä yliherkkä mummo. Missä muissa asioissa mahtaa olla elämässä ongelmia, jos tuollaisesta pitää tehdä aloitus.

Vierailija
18/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yksinkertaisesti uskalla laittaa alakoululaista yksin kauppaan. Tuossa ostarilla kun liikkuu ties minkälaista väkeä. Tuskin olen ainut, joka näin ajattelee. Kaukana on 90-luku ja sitä aiempi aika, jolloin vauvankin saattoi jättää huoletta kaupan eteen vaunuihin, kun itse kävi kaupassa. 

Jossain 80-luku muisteloissa joku muisteli aikanaan kuinka oli jättänyt joskus vauvan vaunuissa kaupan edustalle ja kun tuli takaisin niin siellä oli joku puliukko hytkyttelemässä vaunuja ja hyssyttelemässä itkevää vauvaa: "mikäs se sinua nyt noin vituttaa".

Nykyisin on liikkeellä tosiaan vähän erilaisia päihteidenkäyttäjiä kuin ennen.

Vierailija
19/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain 80-luku muisteloissa joku muisteli aikanaan kuinka oli jättänyt joskus vauvan vaunuissa kaupan edustalle ja kun tuli takaisin niin siellä oli joku puliukko hytkyttelemässä vaunuja ja hyssyttelemässä itkevää vauvaa: "mikäs se sinua nyt noin vituttaa".

Nykyisin on liikkeellä tosiaan vähän erilaisia päihteidenkäyttäjiä kuin ennen.

Totaalirepeäminen tuolle :D:D:D:D Olisin varmaan siinäkin revennyt, jos olisin tuo äiti ollut. 

Vierailija
20/46 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan pihasta varastetaan koiriakin!

Jättäkää ne kotiin kauppareissulla.