Onko kenelläkään kokemuksia tiputuksesta pahoinvoinnin hoitokeinona?
Kävin perjantaina lääkärissä voimakkaan raskauspahoinvoinnin takia. Ei puhettakaan, että pystyisin menemään töihin, joten saikkiua näin ens alkuun pari viikkoa.
Edellisessä raskaudessa oli myös erittäin voimakas pahoinvointi joka kesti aivan loppuun saakka. Jossain vaiheessa veriarvot alkoivat heittää ja silloin jo puhuttiin tiputuksen mahdollisuudesta mutta en mennyt. Sinnittelin muilla keinoin...
Nyt lääkäri totesi, että elimistö on kuivumassa, koska verisuonet katkeilee kasvoistani aina kun käyn yökkimässä... Naama on siis aivan kamalan näköinen.
Juon kyllä mielestäni tosi paljon siis varmaan lähemmäs 2 litraa päivässä ellei jopa enemmän. Mutta tietysti oksennustakin tulee sitten hurjasti.
Lääkäri ehdotti nyt, että jos ei parissa viikossa olo helpotu niin menisin tiputukseen muutamaksi päiväksi. Olo kuulema helpottuu huomattavasti, kun tipalla ohitetaan ruuansulatuselimistö.
Onko kenelläkään kokemusta auttoiko tippa? Ja kauanko siinä piti olla ja kauanko vaikutus sitten sen jälkeen kesti.
Viikkoja nyt siis 9+6 ja oksentaminen kestänyt 2 vk 3 pvä
Kommentit (4)
Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa, toivottavasti helpottaa pian!
Orenji
Kyllä tässä jo huumori alkaa mennä mutta olenhan tästä jo kerran selvinnyt niin enköhän tästä toisestakin jollakin tapaa.
Varmasti siitä on apua! Itse olen käynyt vain tuossa tk:ssa tipan päässä ja koskaan ei ole tarvinut jäädä edes yöksi. Silti siitä on ollu suuri apu, kunhan vaan kotona jatkaa juomista. Varsinkin kivennäisvedet on hyviä pahoinvoinnin aikana. Niistä saa rutkasti tarpeellisia kivennäisaineita. Turha arkailla nesteytykseen menon kanssa. Mulle ainakin lääkäri sanoi, että suuri nestehukka (mulla todettiin virtsan ketoaineista) on keskenmenoriski sikiön kannalta. Tsemppiä!
t. päivikki 22+5
Minulla alkoi voimakas raskauspahoinvointi viikolla 5 ja olot ovat jatkuneet enemmän tai vähemmän pahoina tähän päivään asti (rv 33). Tiputuksessa olen käynyt 7 kertaa. Ensimmäisen kerran tuolloin aivan alussa. Sairaalareissuni ovat kestäneet yleensä kolme-neljä päivää, ensimmäisenä päivänä tippa ei ole suoranaisesti auttanut pahaan oloon mutta pitänyt huolen etten pääse kuivumaan oksennellessani. Viimeisenä päivänä olen yleensä pystynyt jo syömään jotakin kiinteää ja pientä. Tiputuksen jälkeen olen sinnitellyt kotona n. kk veran kunnes uusi kova oksenteluaalto taas iskenyt. Nyt viimeisestä kerrasta on jo yli 1 kk, mutta uskon että tällä kertaa pärjään ilman tippaa synnytykseen asti.
Minusta jos oksentelu jatkunut yhtäsoittoa jo puoli-yksi vrk:tta kannattaa mennä sairaalahoitoon. Kuivuminen minulla eteni usein niin nopeasti, että kun viimeinen suostuin miehen painostuksesta tippaan; hoitajien oli vaikea löytää suonia. Vauvan sekä itsensä takia on minusta siis viisaampi turvautua tiputukseen mieluummin liian aikaisin kuin yrittää välttää sairaalaareisssuja.