puoliso piikittelee, kun ei oo kavereita
Mitä ajattelette puolisosta, joka usein ihmettelee ja piikittelee, kun mulla ei oo kavereita? Äitiini on lämpimät välit, se huvittaa häntä. Piruilee että äiti on ainut kaveri ja se on luonnotonta. Hänellä itsellään vanhempiinsa kylmän jäykät välit. (Näkevät toisiaan kerran vuodessa vaikka asuvat samassa kaupungissa. Eikä ole mitään riitaa, eivät vaan ole tekemisissä).
Mulla oli lapsena kavereita mut sit alkoi kiusaaminen ja sen jälkeen ei ole kiinnostanut yrittää solmia kaverisuhteita. Oon introvertti. Aikaa ja energiaa ei riittäisikään vähällä vapaa-ajalla kahvitteluihin ja kissanristiäisiin.
Onko mussa vikaa, kun haluun olla näin? Mulle ihan fine, hän pitää kummajaisena, epänormaalina.. Onko muita samanhenkisiä olemassakaan?
Kommentit (54)
Puolisoni on ulospäinsuuntautunut ja löytää kavereita kaikkialta. Hän on tutustuttanut minutkin moniin kavereihinsa joka on ihan jees, mutta ymmärtää kyllä etten ole niin sosiaalinen. Itselläkin on kiusaamistaustaa ja siitä johtuen epäluottamusta ihmisiin. En katselisi kyllä puolisoa joka jatkaisi kiusaamista. En ole itsekään täysin introvertti vaan saan kyllä energiaa muiden seurasta. Ihmissuhteissa on kyllä paljon muitakin tekijöitä kuin introverttius tai ekstroverttius. Lapsena olin hyvin sosiaalinen, mutta varautuneeksi tulin kun jatkuvasti koin kiusaamista vuosien ajan.
Liekö sitten siinä, että päädytään yhteen kiusaajan kanssa Tukholman-syndroomaa. Yritetään miellyttää sitä kiusaajatyyppiä ja päästä niskan päälle koko ongelman kanssa, alitajuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni on ulospäinsuuntautunut ja löytää kavereita kaikkialta. Hän on tutustuttanut minutkin moniin kavereihinsa joka on ihan jees, mutta ymmärtää kyllä etten ole niin sosiaalinen. Itselläkin on kiusaamistaustaa ja siitä johtuen epäluottamusta ihmisiin. En katselisi kyllä puolisoa joka jatkaisi kiusaamista. En ole itsekään täysin introvertti vaan saan kyllä energiaa muiden seurasta. Ihmissuhteissa on kyllä paljon muitakin tekijöitä kuin introverttius tai ekstroverttius. Lapsena olin hyvin sosiaalinen, mutta varautuneeksi tulin kun jatkuvasti koin kiusaamista vuosien ajan.
Liekö sitten siinä, että päädytään yhteen kiusaajan kanssa Tukholman-syndroomaa. Yritetään miellyttää sitä kiusaajatyyppiä ja päästä niskan päälle koko ongelman kanssa, alitajuisesti.
Mitä te aikanaan kiusatut itse ajattelette: haluatteki te itse ystäviä ja ystävystyä jonkun kanssa ja mitä teette sen eteen? Menettekö jatkossa kiusaamisen taa vai teettekö asialle jotain? Eivätkö muut halua olla ystäviänne?
AP: mä miettisin eroa. Ei tuollaisella puolisolla tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään ihmissuhteeseen ei kuulu toisen halveeraaminen tai piikittely. Sano hänelle, että olet tällainen ja, jos ei kelpaa, niin tuos on ovi. Et ole tehnyt mitään väärää olemalla se mikä olet.
Hyvähyvä, Se on tasan just näin!
Minusta päivittäinen yhteydenpito omien vanhempien kanssa aikuisiällä ja etenkin keski-iässä on ihan yhtä epänormaalia kuin ei välejä lainkaan
Vierailija kirjoitti:
Minusta päivittäinen yhteydenpito omien vanhempien kanssa aikuisiällä ja etenkin keski-iässä on ihan yhtä epänormaalia kuin ei välejä lainkaan
Emme pidä yhteyttä päivittäin. En ole sellaista väittänytkään. - ap
Sano että se piikittely loppuu nyt.Jos ei lopu se on moro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te aikanaan kiusatut itse ajattelette: haluatteki te itse ystäviä ja ystävystyä jonkun kanssa ja mitä teette sen eteen? Menettekö jatkossa kiusaamisen taa vai teettekö asialle jotain? Eivätkö muut halua olla ystäviänne?
Niinkuin alussa kirjoitin, olen itse tyytyväinen näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haet täältä vastausta oletko outo (ja vain yksi, myötäsukiva mielipide käy/on ainoa oikea vastaus), mutta itse et halua vastata. Oletko halunnut ystäviä vai et ja miten ihmiset sinuun suhtautuvat? Ratsastatko sinä kiusaamishistoriallasi etkä ota vastuuta elämästäsi?
Miksi heittelet täällä puolisosi väleistä perheeseensä? Ystävät voi valita, sukua ei, se tulee mukana koska on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haet täältä vastausta oletko outo (ja vain yksi, myötäsukiva mielipide käy/on ainoa oikea vastaus), mutta itse et halua vastata. Oletko halunnut ystäviä vai et ja miten ihmiset sinuun suhtautuvat? Ratsastatko sinä kiusaamishistoriallasi etkä ota vastuuta elämästäsi?
Miksi heittelet täällä puolisosi väleistä perheeseensä? Ystävät voi valita, sukua ei, se tulee mukana koska on pakko.
Vastasin kyllä, eli en halua ystäviä, olen tyytyväinen näin. En ratsasta menneisyydelläni, päinvastoin en halua puhua niistä ajoista ja harva niistä edes tietää. Mä tulen ihmisten kanssa kyllä hyvin toimeen, esim. Töissä tuun juttuun kaikkien kanssa. Vedin hänen perhetilanteen esille, siksi, että hänen perhesuhteet ovat ihan ääripäässä omistani ja siksi hänen on varmaan vaikea tajuta.
Perhe on eri asia kuin itse hankitut ystävät. Perhe on jokaisella, mutta kaverit saadaan muualta.
Se on ihan fine jos et halua ystäviä, mutta koeta sitten ymmärtää että se on usempien mielestä outoa. Jos sekin on sinulle fine, niin muistathan, että suhteessa on oltava myös erillisyyttä ja tilaa? Joskus on rasittavaa olla jollekulle se ainoa vapaaehtoinen ihmissuhde.
En puolusta piikittelyä. Olen vain sitä mieltä, että terveempää on olla ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa kuin olla olematta, ja asiasta on tutkimuksiakin. Toivottavasti saatte puolisosi kanssa tämän asian puhuttua ja hyväksytte toisenne.
Piikittely on inhottavaa, mutta jäin miettimään, että voiko tuossa olla takana sitä, että puoliso kokee, että olet edelleen "yksikkö" äitisi kanssa? Että hän on jotenkin toisena tai ulkopuolinen? Tai että kaipaisi sitä, että sulla olisi joku muukin kuin äiti, jonka kanssa jakaa ajatuksia, äiti kun on usein oman lapsensa suhteen "sokea" eli tukee ja on samaa mieltä vaikka olisi mitä. Kavereiden kanssa se ihmissuhde on usein tasapuolisempi.
Jos toinen käy kaikki elämän asiat läpi äitinsä kanssa, voi tulla sellainen olo, että se kumppani jakaa elämänsä enemmän äidin kuin puolisonsa kanssa.
Mun puolisolla on hyvin läheiset välit äitiinsä, mulla ei omaani ja kyllä siinä vaiheessa, jos meidän asumiseen tai elämän isoihin päätöksiin alettaisiin puolison toimesta ensin kysellä neuvoa äidiltä, niin mulla kilahtaisi. Vietän mielellän aikaa anopin kanssa ja hän on minulle rakas, mutta tietynlaiset oman elämän rajat pitää kuitenkin olla.
Näistä toki pitäisi pystyä puhumaan asiallisesti ja piikittelemättä. Että sen puolesta ei tuo ap:n puoliso kovin kivalta tyypiltä vaikuta.
Aloittaja kysyy, onko hänessä vikaa. Vastaus riippuu vastaajan maailmankuvasta. Yleisempää on se, että on kaveripiiri kuin että se puuttuu, siinä mielessä ap on outo.
Ja hänkään ei voi asettua ylemmäksi kritisoidessaan puolisonsa suhdetta perheeseensä.
Täältä haetaan sympatiaa ja samanmielisiä, eikä nähdä malkaa omassa silmässä.
Puhukaa asioita kotona keskenänne. Et sinä ap tai muutama muukaan voi täysin teilata sitä, että puoliso viestii sinulle mikäli käytöksesi on hänestä erikoista. Sinäkään et tunnu ihan pulmunen olevan.