Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistossa opiskelevat: miten paljon teillä menee aikaa noin kolmen sivun esseen kirjoittamiseen?

Vierailija
07.02.2021 |

Minulla menee helposti yksi kokonainen vapaapäivä. Onko se teidän mielestä pitkä aika?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pääaine ja opintojen vaihe? 

Vierailija
2/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on kolmen sivun esseitä?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia, josta puoli tuntia itse kirjoittamiseen, viimeistelyyn ja tarkistamiseen. Hitainta on  lähdeluettelon tekeminen, jos on paljon lähteitä, sitten voi mennä vähän enemmän. Ikinä ei kyllä kolme tuntia enempää. Joskus kirjoitan mitä tiedän aiheesta ennestään ja sitten etsin lähteet jälkikäteen ja muokkaan vähän niiden mukaan. Toisinaan koko essee mennyt omalla tiedolla, jonka vain sitten tarkistan. Tietotekniikkaa pääasiassa, joku muu ala voi olla vaikeampi ja olen vasta aloittelija, joten myöhemmin varmasti vaatimusten kasvaessa aikaakin menee enemmän. 

Vierailija
4/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on kolmen sivun esseitä?!

Meillä tietotekniikassa. Joka toinen viikko pitää palauttaa joku essee-muotoinen harjoitus. Lisäksi on sitten toki se isompi aihe, mutta nämä ovat pienistä kokonaisuuksista. 

Vierailija
5/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän riippuu ihan kokonaan aiheesta. Hölynpölyä kirjoittaa nopeastikin.

Vierailija
6/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Ap, mutta varsinkin koronan aikaan pienetkin esseet tuntuvat olevan tosi yleisiä. Ja olihan niitä ennen koronaakin.

Ap: vaikka joku väittääkin saavansa esseessä valmiiksi kahdessa tunnissa se ei tarkoita sitä, että siitä esseestä tulisi hyvä...

Vierailija
7/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuplamaisteri aloilta, joissa kirjoitetaan paljon. Vaikka pidin otseäni melkoisena esseekoneena, kyllä minä tuohon olisin päivän, pari varannut. En pysty opiskelemaan 8 h putkeen, vaan teen aina semmoisia max 30 min rutistuksia, jonka jälkeen kävin katsomassa toisen mokoman youtube. Tällä systeemillä päivä pari.

Vierailija
8/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole Ap, mutta varsinkin koronan aikaan pienetkin esseet tuntuvat olevan tosi yleisiä. Ja olihan niitä ennen koronaakin.

Ap: vaikka joku väittääkin saavansa esseessä valmiiksi kahdessa tunnissa se ei tarkoita sitä, että siitä esseestä tulisi hyvä...

No mun pistemäärät ovat olleet toistaiseksi 90-100 % täysistä. t. nro 3. Enimmäkseen lähelle 100. Tosin mä taidan olla aika monessakin asiassa keskimääräistä nopeampi. 

Vierailija
9/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun pistemäärät ovat olleet toistaiseksi 90-100 % täysistä. t. nro 3. Enimmäkseen lähelle 100. Tosin mä taidan olla aika monessakin asiassa keskimääräistä nopeampi. 

Enemmänkin olet nolo itsekehuja

Vierailija
10/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tässä taustalla on se, että työskentelytapani on sellainen, että luen aiheesta ensin etukäteen, kuuntelen luennon tarkasti ja saatan kuunnella luentoa uudelleen vaikkapa neuloessa tai kotitöitä tehdessä. En laske tätä luennon kuuntelua tekoaikaan. Jos aloittaa esseen pystymetsästä niin ettei ole ensin tutustunut aiheeseen lukemalla tai muulla tavoin, niin meneehän siihen aikaa. Mutta oppiiko tuolla tyylillä yhtään mitään, jos ei ensin hanki pohjatietoa? 

Vierailija
11/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista aiheista tulee hölynpölyä, jos kirjoittaa ottamatta asiasta selvää, hankkimatta, lukematta ja arvioimatta lähteitä ja ajattelematta kunnolla.

Vierailija
12/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista aiheista tulee hölynpölyä, jos kirjoittaa ottamatta asiasta selvää, hankkimatta, lukematta ja arvioimatta lähteitä ja ajattelematta kunnolla.

Nämä asiat kannattaa tehdä kunnolla ennen kuin aloittaa kirjoittamisen, ei edes otsikkoa kannata suunnitella - ellei sitä ole määrätty etukäteen, ennenkuin tuntee aiheen tarpeeksi. Eikä kaikkea samana päivänä, ei yliopistossa voi opiskella niin että kaikki kerralla, vaan tiedonhaku on pitkäjänteistä puuhaa. 

Vierailija
13/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huvittaa, että yliopistossa tosiaan menestyy, kun vain  oppii kirjoittamaan hyviä esseitä. Nykyisin voin vetää 2-3 tunnissa esseen.

Vierailija
14/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tässä taustalla on se, että työskentelytapani on sellainen, että luen aiheesta ensin etukäteen, kuuntelen luennon tarkasti ja saatan kuunnella luentoa uudelleen vaikkapa neuloessa tai kotitöitä tehdessä. En laske tätä luennon kuuntelua tekoaikaan. Jos aloittaa esseen pystymetsästä niin ettei ole ensin tutustunut aiheeseen lukemalla tai muulla tavoin, niin meneehän siihen aikaa. Mutta oppiiko tuolla tyylillä yhtään mitään, jos ei ensin hanki pohjatietoa? 

Miksi et laske tiedonhankintaa ja käsittelyä mukaan esseen kirjoittamiseen? Kun sitä esseetä ei kuitenkaan pysty ilman kirjoittamaan?

Itse oppimisen kannalta ei ole sen huonompi asia ottaa selvää asioista kirjoittaessaan kuin sekään että ottaa selvää ennen kirjoittamisvaihetta. Tiedonhaun sijoittamisesta kirjoittamisen lomaan on myös hyötyä: ajatuksiaan voi muuttaa ja kehittää matkan varrella

Ja kun aikanaan tulee vastaan suurempia kookonaisuuksia, joko gradussa tai työelämässä, on hyvä olla opetellut jakamaan ne pienempiin osiin joilla on omat tiedonhakuvaiheensa ja kirjoittamisvaiheensa, niin että esim vuoden mittainen projekti valmistuu vuoden aikana pala kerrallaan eikä vasta kuumeisena viimeisenä viikkona jos sattuu että et saakaan burnoutia.

Vierailija
15/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan alasta. Pääaineessa menee pidempään, koska pitää lukea samalla lähteitä todella paljon ja kirjoituksessa ei saa olla omia ajatuksia, vaan sen pitää olla virallista. Viikko menee tuohon kolmeen sivuun. Sivuaineessa riittää lyhempi aika, koska niissä kirjoitetaan enemmän omia havaintoja jne.

Vierailija
16/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari tuntia, josta puoli tuntia itse kirjoittamiseen, viimeistelyyn ja tarkistamiseen. Hitainta on  lähdeluettelon tekeminen, jos on paljon lähteitä, sitten voi mennä vähän enemmän. Ikinä ei kyllä kolme tuntia enempää. Joskus kirjoitan mitä tiedän aiheesta ennestään ja sitten etsin lähteet jälkikäteen ja muokkaan vähän niiden mukaan. Toisinaan koko essee mennyt omalla tiedolla, jonka vain sitten tarkistan. Tietotekniikkaa pääasiassa, joku muu ala voi olla vaikeampi ja olen vasta aloittelija, joten myöhemmin varmasti vaatimusten kasvaessa aikaakin menee enemmän. 

t. kalleanneli 7v joka tekee esseensä väriliiduilla

Vierailija
17/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos essee on ns tenttiessee esim. vaikka kolmen kirjan pohjalta, niin luen kirja/viikko, analysoin ja teen muistiinpanoja. Sitten ne esseet (6 kysymystä a500 sanaa eli yht 3000 sanaa) pitää kirjoittaa 4h.

Jos taas essee lähtee aiheesta, johon pitää itse etsiä lähteet tai soveltaa kurssista, niin taustatyö vie aikaa. Usein kasaan esseen paloissa ja sitten joku päivä viimeistelen yhtenäiseksi. Aikaa menee täysipäiväisesti ehkä viikko.

Jos kyse on gradusta, niin lähderumba ym vie niin paljon aikaa, että vaikea arvioida.

Vierailija
18/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et laske tiedonhankintaa ja käsittelyä mukaan esseen kirjoittamiseen? Kun sitä esseetä ei kuitenkaan pysty ilman kirjoittamaan?

Itse oppimisen kannalta ei ole sen huonompi asia ottaa selvää asioista kirjoittaessaan kuin sekään että ottaa selvää ennen kirjoittamisvaihetta. Tiedonhaun sijoittamisesta kirjoittamisen lomaan on myös hyötyä: ajatuksiaan voi muuttaa ja kehittää matkan varrella

Ja kun aikanaan tulee vastaan suurempia kookonaisuuksia, joko gradussa tai työelämässä, on hyvä olla opetellut jakamaan ne pienempiin osiin joilla on omat tiedonhakuvaiheensa ja kirjoittamisvaiheensa, niin että esim vuoden mittainen projekti valmistuu vuoden aikana pala kerrallaan eikä vasta kuumeisena viimeisenä viikkona jos sattuu että et saakaan burnoutia.

Koska teen sitä vähitellen ja pitkäjänteisesti, tehden muita asioita samalla. Ap kysyi kirjoittamiseen menevästä ajasta. 

Vierailija
19/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo yhden englanninkielisen lähdeartikkelin lukemiseen ja syvälliseen ymmärtämiseen voi helposti mennä vähintään pari tuntia. Ajatellaan, että lähteitä pitäisi olla vaikka 6. Aineistonkeruun jälkeen tulee itse kirjoitustyö, joten kyllä pari kiome päivää kannattaa mielestäni varata aikaa tuollaiseen tehtävään.

Vierailija
20/28 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska teen sitä vähitellen ja pitkäjänteisesti, tehden muita asioita samalla. Ap kysyi kirjoittamiseen menevästä ajasta. 

Kyllä käsitteeseen "esseen kirjoittaminen" kuuluu myös se tiedonhaku, aika putkiaivo pitää olla jos käsittää sen pelkkänä fyysisenä kirjoittamisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi