Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojalla jatkuva ripuli. Mistä voisi johtua? Ja ennen kaikkea miten tukea lasta?

Vierailija
06.02.2021 |

Kyseessä siis 13v (pian 14v) poika. Ripuli alkoi varmaan viime kesänä, oikein tarkkaan en tiedä. Alkusyksystä poika valitti että koko ajan on maha älyttömän kipeä. Siinä vaiheessa oli kuulema ollut jonkin aikaa. Käytiin lääkärissä ja otettiin verikokeet ja laktoosikokeet. Ei ollut keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssia. Kävi myös tähystyksessä (sekä gastrokopiassa että kolonoskopiassa) eikä niissäkään onneksi mitään löytynyt. Lääkärin ohjeiden mukaisesti jätettiin maitotuotteet syksyllä kokonaan pois, ei auttanut yhtään. Nyt pojalla on kokonaan gluteeniton ja maidoton ruokavalio. Lisäksi poika pyrkii käyttämään mahdollisimman vähän hiivaa ja sokeria sisältäviä tuotteita sekä sellaisia ruoka-aineita jotka lisää kaasun muodostumista. Sekään ei hirveästi ole auttanut, toki sen verran, että välillä on parempia päiviä. Silloin saattaa maha olla ihan normaali. Enemmän on kuitenkin niitä heikompia. Joskus on tullut kesken päivän kotiin koulusta kun on maha mennyt siellä ihan sekaisin. Säälittää ressukka. :/ On urheilullinen mutta pelkää että treeneissä menee maha ihan sekaisin. Toki nyt koronan takia treenejä ei muutenkaan ole, mutta silloin kun vielä oli, murehti usein tuota. Tuon takia treeneihin menokin oli hankalaa, vaikka ennen siellä viihtyi tosi hyvin. Harmittaa kun toisen nuoruus menee tämän takia tosi hankalaksi.. taas on maha kipeänä. En osaa yhtään sanoa mistä taas johtuu. On syönyt gluteenitonta kaurapuuroa ja mustikoita, banaania ja gluteenittomia riisipiirakoita sekä kanakeittoa..

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha onko sillä tullu löröt housuun :DD

Mitä sitten vaikka olisikin. Lapsen vatsa ei ole nyt normaali

Vierailija
122/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kalliiksi jos koko ajan veskiä vetää. Ihan vinkkinä vaan ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ap:n poika on nii raukka. Yhyy. Hommaa vaippa nii ei tarvi pelätä -vauva

Ihan oikeasti.. mua hyvin harvoin suututtaa ja tosi usein vaan ohitan tällaiset kommentit, mutta nyt mua v*tuttaa tämä ihan huolella. Tiedätkö sä ollenkaan kuinka inhottavaa on, kun sun vatsa saattaa mennä vaikka nyt täysin sekaisin, sulla on lähes koko ajan maha todella kipeä ja sun pitää vaan maata aloillasi? Et taida tietää!? Tiedätkö kuinka huolissaan voi olla kun näkee että omalla lapsella on älyttömän paha olla. Toinen makaa vessan lattialla tai sohvalla sikiöasennossa kun on niin vaikea olla. Tiedätkö miltä tuntuu kun lapsi sanoo hätääntyneellä äänellä että äiti pysäytä auto mun on pakko päästä kakalle nyt heti? Et taida tietää!? Tiedätkö miltä tuntuu kun näet että sun lapsi on tosi surkeana, mutta se yrittää esittää vahvaa. "Ei mua äiti haittaa vaikka muut tilaa hampparit, musta on silti kiva olla niien kans." Tuolla hetkellä sun sydän kuristuu. Niin hirveä olo lapsen puolesta. Tiedätkö miltä tuntuu valvoa öitä ja murehtia lapsen kipuja, murehtia saako poika tarpeeksi ravintoaineita ja murehtia jääkö poika tän kaiken paskan takia porukan ulkopuolelle. Jos sulla ei ole mitään järkevää sanottavaa niin älä kommentoi. Vai oletko nyt ylpeä kun sait toisen mielen pahoitettua? Ap

Vierailija
124/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti.. mua hyvin harvoin suututtaa ja tosi usein vaan ohitan tällaiset kommentit, mutta nyt mua v*tuttaa tämä ihan huolella. Tiedätkö sä ollenkaan kuinka inhottavaa on, kun sun vatsa saattaa mennä vaikka nyt täysin sekaisin, sulla on lähes koko ajan maha todella kipeä ja sun pitää vaan maata aloillasi? Et taida tietää!? Tiedätkö kuinka huolissaan voi olla kun näkee että omalla lapsella on älyttömän paha olla. Toinen makaa vessan lattialla tai sohvalla sikiöasennossa kun on niin vaikea olla. Tiedätkö miltä tuntuu kun lapsi sanoo hätääntyneellä äänellä että äiti pysäytä auto mun on pakko päästä kakalle nyt heti? Et taida tietää!? Tiedätkö miltä tuntuu kun näet että sun lapsi on tosi surkeana, mutta se yrittää esittää vahvaa. "Ei mua äiti haittaa vaikka muut tilaa hampparit, musta on silti kiva olla niien kans." Tuolla hetkellä sun sydän kuristuu. Niin hirveä olo lapsen puolesta. Tiedätkö miltä tuntuu valvoa öitä ja murehtia lapsen kipuja, murehtia saako poika tarpeeksi ravintoaineita ja murehtia jääkö poika tän kaiken paskan takia porukan ulkopuolelle. Jos sulla ei ole mitään järkevää sanottavaa niin älä kommentoi. Vai oletko nyt ylpeä kun sait toisen mielen pahoitettua? Ap

Voi ei, tsemppiä teille ap! Toivottavasti pian helpottaa

Vierailija
125/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöni (jo nyt aikuinen) kertoi vähän aika sitten ( siis olen se joka on jo pari kertaa kirjoittanut ketjuun), että silloin kun tilanne oli pahimmillaan niin hänelle merkkasi tosi paljon kuinka koko perhe noudatti samaa ruokavaliota. Muut saattoivat käydä ”salaa” pitsalla/hampparilla/herkuttelemassa niin niistä ei tytön kuullen retosteltu. Toinen asia mistä tyttö sanoi että oli suuri merkitys kun hän huomasi kuinka vaadin tutkimuksia sairaalassa, asiallisesti mutta en hyväksynyt mitään ”kattellaan”-vastauksia. Tottakai tyttö oli silloin aikoinaan nolona kuten esiteinien kuuluukin. Sitten sain hänet koulupsykologille ja siitä oli iso apu. Uskon että poikasi tarvitsee myös henkistä tukea. Mutta ap, toimi!

126/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään en asiasta oikeasti tiedä, mutta koska tänään törmäsin ensimmäistä kertaa sairauteen vatsamigreeni, ajattelin laittaa aloittajalle ja pojalleen tiedoksi. 

Toivottavasti poika saa apua vaivaansa, oli sitten mikä hyvänsä.

https://www.terve.fi/artikkelit/vatsamigreeni

Vierailija
127/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö noin nuorelle noi tähystykset samalla kidutusmenetelmällä kuin aikuisille vai armahdetaanko lapsi traumoista ja nukutetaan?

Vierailija
128/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun tilanteessa ei vaippa auta kun pää on täynnä sitä itteensä. Tukehdu siihen!!

Vierailija
129/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänkö noin nuorelle noi tähystykset samalla kidutusmenetelmällä kuin aikuisille vai armahdetaanko lapsi traumoista ja nukutetaan?

Nukutetaan

Vierailija
130/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on se maito joka pojan vatsaa ärsyttää.

Kaikki maitotuotteet. Sitä ei heti huomakaan, miten monessa tuotteessa maitoa on.

Jos vatsa ei siedä maitoproteiinia, vatsa on toistuvasti ripulilla. Ja toisinaan tosi pahalla ripulilla.

Maitoproteiinia on useissa tuotteissa, etenkin valmistuotteissa, sellaisissakin tuotteissa, joissa ei itse ollenkaan miellä niitä olevan. Myös herajauhetta.

Täysin maidoton ruokavalio on tavallaan työläs, koska tällöin kaikkien valmistuotteiden tuoteseloste on luettava, jottei se sisällä maitojauhetta,maitoprotiinia eikä herajauhetta.

Terve, normaali vatsainen ihminen ei edes huomaa, miten monessa tuotteessa maitoa on jossakin muodossa.

Ja laktoositon on aivan eri asia, kuin täysin maidoton elintarvike.

Tätä eivät edes aina kahviloissa huomaa eivätkä ymmärrä.

Vierailija
131/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki maitotuotteet. Sitä ei heti huomakaan, miten monessa tuotteessa maitoa on.

Jos vatsa ei siedä maitoproteiinia, vatsa on toistuvasti ripulilla. Ja toisinaan tosi pahalla ripulilla.

Maitoproteiinia on useissa tuotteissa, etenkin valmistuotteissa, sellaisissakin tuotteissa, joissa ei itse ollenkaan miellä niitä olevan. Myös herajauhetta.

Täysin maidoton ruokavalio on tavallaan työläs, koska tällöin kaikkien valmistuotteiden tuoteseloste on luettava, jottei se sisällä maitojauhetta,maitoprotiinia eikä herajauhetta.

Terve, normaali vatsainen ihminen ei edes huomaa, miten monessa tuotteessa maitoa on jossakin muodossa.

Pojalla on maidoton ruokavalio. Luki aloituksessa

Vierailija
132/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1242073/pdf/ehp0109-000983…

Kannattaa lukea, koska on jo 1975 tiedetty tuo, vaikka tutkimus on vuodelt 2001

Vierailija
133/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa se on "vain" GMO-intoleranssia?

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=1158713&sid=48f13e46af50484c…

Vierailija
134/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronahan sillä. Jk, tämä vain valistunut arvaus.

Vierailija
135/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsempit teille. Meillä teinillä, tyttö, samoja ongelmia, mutta lähinnä viikoittain ei päivittäin. Lääkärissä käyty, perustutkimuksella mennään. Olisi kiva tietää miten pääsee jatkotutkimuksiin, jos mitään ei löydy.

Itselläni ollut samoja ongelmia, eikö normi skopioissa ja ulostenäytteissä yms. löytynyt mitään. Sen pidemmälle ei tutkittu, vaan lykättiin vain ärtyneen suolen diagnoosi.

Lähinnä tytön elämä on siedettävää Immodiumin avulla, jota ottaa tarvittaessa. Yleensä helpottaa oloa. Itse käytän immodiumia myös etukäteen ennakoivasti, eli jos lähden kylään tai reissuun. Pärjään sillä suht hyvin.

Mutta olisi kyllä mahtavaa saada selville mikä meillä vaivaa. Erityisesti tuon nuoren osalta, jotta saisi elämänsä paremmaksi.

Vierailija
136/155 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli nuorena tuollaista. Lopulta ihan sattumalta se loppui. Jälkeenpäin tajuttiin, että syy oli liian nopeasti toimivasta suolistosta. Suoli ei siis koskaan täyttynyt, minkä vuoksi se toimi liian nopeasti.

Vierailija
137/155 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään Hesarissa:

Ärtyvän suolen oireyhtymään auttaa allergialääke, koska kyseessä on allergian kaltainen reaktio.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000007785103.html

Kefeksiniä taitaa saada ilman reseptiä, eikä testaaminen aiheuta terveyshaittoja.

Vierailija
138/155 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke oli kestine eikä Kefexsin.

ap

Vierailija
139/155 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisipiirakoissa on maitoa

Mahtavaa kun huomasit vain tämän. Tarkennan että ne oli minun tekemiä eikä niissä ollut maitoa. Harmi että tulit vain etsimään mahdollisia virheitä, etkä kommentoimaan itse asiaa. Toki jos tarkoitit hyvällä varmistaa että tiedänkö asiaa niin kiitos siitä :) tiedän kyllä. Ap

Tosi mukava asenne sulla.

Tulet varmasti saamaan paljon vinkkejä.

ps. Onko ironia tuttu käsite?

Vierailija
140/155 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat, sokeri ja maitotuotteet pois näin aluksi. Kuukauden päästä voi katsoa mikä tilanne, ja siitä eteenpäin ottaa tuotteita takas ruokalistalle yksitellen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän