Pojalla jatkuva ripuli. Mistä voisi johtua? Ja ennen kaikkea miten tukea lasta?
Kyseessä siis 13v (pian 14v) poika. Ripuli alkoi varmaan viime kesänä, oikein tarkkaan en tiedä. Alkusyksystä poika valitti että koko ajan on maha älyttömän kipeä. Siinä vaiheessa oli kuulema ollut jonkin aikaa. Käytiin lääkärissä ja otettiin verikokeet ja laktoosikokeet. Ei ollut keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssia. Kävi myös tähystyksessä (sekä gastrokopiassa että kolonoskopiassa) eikä niissäkään onneksi mitään löytynyt. Lääkärin ohjeiden mukaisesti jätettiin maitotuotteet syksyllä kokonaan pois, ei auttanut yhtään. Nyt pojalla on kokonaan gluteeniton ja maidoton ruokavalio. Lisäksi poika pyrkii käyttämään mahdollisimman vähän hiivaa ja sokeria sisältäviä tuotteita sekä sellaisia ruoka-aineita jotka lisää kaasun muodostumista. Sekään ei hirveästi ole auttanut, toki sen verran, että välillä on parempia päiviä. Silloin saattaa maha olla ihan normaali. Enemmän on kuitenkin niitä heikompia. Joskus on tullut kesken päivän kotiin koulusta kun on maha mennyt siellä ihan sekaisin. Säälittää ressukka. :/ On urheilullinen mutta pelkää että treeneissä menee maha ihan sekaisin. Toki nyt koronan takia treenejä ei muutenkaan ole, mutta silloin kun vielä oli, murehti usein tuota. Tuon takia treeneihin menokin oli hankalaa, vaikka ennen siellä viihtyi tosi hyvin. Harmittaa kun toisen nuoruus menee tämän takia tosi hankalaksi.. taas on maha kipeänä. En osaa yhtään sanoa mistä taas johtuu. On syönyt gluteenitonta kaurapuuroa ja mustikoita, banaania ja gluteenittomia riisipiirakoita sekä kanakeittoa..
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Onko keliakia täysin poissuljettu?
Joo on. Verikoe oli negatiivinen ja suolinukka tähystyksessä priimakunnossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko Koronan jälkioireena tällaista? Mun tutuissa useampi saanut epmääräisiä pysyviä suolioireita viime vuoden aikana ja mietin mitä ihmettä tämä oikein on.
Ennen koronaakin epämääräiset pitkäaikaiset suolioireet on kyllä olleet varsin yleinen harmi ihmiskunnassa. Nyt on vaan niin helppo yhdistää kaikki koronaan. Tuntuu että lääketiede tietää hämmentävän vähän siitä, mikä kaikki loppujen lopuksi ihmisten vatsoja sekoittaa ja millä mekanismilla. Itse olen ollut onnekas, kun oma ärtyvä suoleni on parantunut lähes oireettomaksi Vi-Siblin-kuitulisällä. Vuosia käyttänyt, jos yritän jättää pois niin ripulikohtaukset alkavat taas.
https://reunapaikka.fi/tulehdukselliset-suolistosairaudet/crohnin-tauti…
Crohnin taudin tavallisimpia oireita ovat ripuli, vatsakipu jne jne...
Mun tytöllä oli kovia vatsavaivoja ja rampattiin lääkärillä mutta aina vaan seurattiin ja katsottiin, tytön elämänlaatu huononi ja huononi. Sitten mulla meni hermot, varasin ajan yksityiselle lastenlääkärille, jonka tiesin olevan myös sairaalalääkäri ja sanoin että nyt on päästävä uudestaan ja laajoihin tutkimuksiin ja heti. Lääkäri kirjoitti lähetteen sairaalan lastenosastolle (siis lastenosastolla hoidetaan kaikki alle 17 v) ja siellä tyttö oli osastolla pari päivää. Siitä asia rupesi selviämään.
Sanoit että lääkörillä on tietoa pojan ruokailuista mutta oletteko pitäneet kipu/ripulipäiväkirjaa?
Vierailija kirjoitti:
Mun tytöllä oli kovia vatsavaivoja ja rampattiin lääkärillä mutta aina vaan seurattiin ja katsottiin, tytön elämänlaatu huononi ja huononi. Sitten mulla meni hermot, varasin ajan yksityiselle lastenlääkärille, jonka tiesin olevan myös sairaalalääkäri ja sanoin että nyt on päästävä uudestaan ja laajoihin tutkimuksiin ja heti. Lääkäri kirjoitti lähetteen sairaalan lastenosastolle (siis lastenosastolla hoidetaan kaikki alle 17 v) ja siellä tyttö oli osastolla pari päivää. Siitä asia rupesi selviämään.
Sanoit että lääkörillä on tietoa pojan ruokailuista mutta oletteko pitäneet kipu/ripulipäiväkirjaa?
Joo myös ripulipäiväkirjaa ollaan pidetty. Helpompaa sitten nähdä miten maha mihinkin ruokaan on reagoinut. Toki pitää tietää että maha voi reagoida jopa parin päivän takaiseen ruokaan. Ap
Ap on paska äiti kun antaa lapsen kitua. Huhuh
Meillä on myös yksi hyvin herkkävatsainen teini. Oli jo pikkulapsena hyvin allerginen, vaikka nykyisin ei ole enää kuin maitoallergia jäljellä. On silti hyvin herkkävatsainen, eli maha voi mennä sekaisin vaikka mistä. Silloin olen pitänyt hänelle kana-broileri-kurkku-muutama-ok-hedelmä-päiviä, jotka rauhoittavat vatsan. IBS varmaan kyseessä.
Itselle ei juuri inuliini sovi, vaikka sen pitäisi tehdä hyvää vatsalle
Itse ripuloin koko ahan, öisinkin ja mulla ärtynyt suoli. Voisiko olla tuon ikäsellä jo? Aiemmin oli myös heliko bakteeri mut se hoidettu pois. Aiheutti lähinnä pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvää on, ettei lapsen ruokavalio ole hänelle sopiva. Suolisto-oireiset allergiat ovat vielä mahdollisia. Niitä voi lähteä metsästämään ensin karsimalla ruokavalion ihan minimiin ja sitten mahan rauhoituttua lisäämällä yhden tuotteen kerrallaan. Parin kuukauden testailu ei vielä mitenkään vaaranna lapsesi ravitsemusta.
Ihan minimi voi tarkoittaa esimerkiksi lihaa ja riisiä. Sitten lisätään tuotteita yksi kerrallaan. Koska oireita on koko ajan, on todennäköistä, että oireen aiheuttajaa on ruokavaliossa päivittäin. Esimerkiksi viljat voivat aiheuttaa oireita muutenkin kuin gluteeniin vaikutuksesta.
Anteeksi vain mutta kasvavassa iässä olevan nuoren ruokavalioon ei kannata tehdä radikaaleja muutoksia ilman ravitsemusterapeutin ohjeita. Tuosta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä
Pakkohan se on tehdä, ettei poika kuole nälkään. Odottele sinä vaan apua ravitsemusterapeuteilta julkisella. Mitään rakettitiedettä ravitsemus ei ole ja jokaisen normaaliälyisen pitäisi tähän pystyä. Ravitsemukseen pitää nimenomaan tehdä nyt muutos, eikä odottaa.
Jokainen vastuullinen ihminen tekee tuollaisen lääkärin ohjeiden mukaan eikä ominpäin. Varsinkin kun ei ole mitään tietoa, että kyseessä olisi edes allergiasta. Ap:n kannattaa nyt aikaistaa sitä lääkärin aikaa.
Ei terveyskeskuslääkärit tiedä mitään suolistosairauksista. Osa määrää jopa ruisleipää näihin vaivoihin, ja sehän on tunnetusti yksi pahimmista ruoista, jota voi suolistosairas syödä. Mutta lähetteen voi tietenkin saada erikoislääkärille.
Mulla käy viljoista vain vitivalkoinen vehnä, Lidlin paahtoleipä paras. Mitä kuituisempi ja täysjyväisempi leipä niin sitä sekaisempi on vatsa. Ruis on täysin poissuljettu. Gluteenittomat myös koska tattari tekee heti kipeän vatsa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti puhdas kaura pois ja luontaisesti gluteenittomalle ruokavaliolle. Meille monellekaan keliaakikolle ei edes puhdas kaura sovi.
Kaura(puuro) ei todellakaan sovi kaikille. Itse en saa mitään ongelmia esim. valkoisesta vehnäleivästä yms, mutta jos syön kaurapuuroa, vatsa on erittäin kipeä seuraavat pari tuntia.
Tsemppiä ap:lle ja pojalle! Kärsin itse vatsakivuista läpi yläkoulun ja lukion, ja vaikka tilanne ei ollutkaan niin paha, mitä ap:n pojalla, niin oli aika tuskallista istua tunneilla, kun vatsaa väänsi ja oli huono olo.
Nyt vaan uudestaan lääkäriin. Pakkohan tuo on selvittää loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Syökö/juoko se salaa herkkuja?
Ei todellakaan. Tulee tosi kipeäksi jos syö miten sattuu. Siis huomattavan paljon kipeämmäksi kuin yleensä. Menee sitten sen jälkeen tunteja vessassa. Ihan älyttömän ikävää kun kaverit menee hamppareille/pizzalle ja poika ei voi syödä.. ette uskokaan kuinka mua tämä harmittaa. Ap
Jos poikasi ruokavalioon kuuluu ruisleipä, vaihda ilman hiivaa valmistettuun leipään. Itselläni oli
ripulivaiva ja vatsakivut vuosikausia, mutta tuolla hiivattomalla valiolla vaiva korjaantui muutamassa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvää on, ettei lapsen ruokavalio ole hänelle sopiva. Suolisto-oireiset allergiat ovat vielä mahdollisia. Niitä voi lähteä metsästämään ensin karsimalla ruokavalion ihan minimiin ja sitten mahan rauhoituttua lisäämällä yhden tuotteen kerrallaan. Parin kuukauden testailu ei vielä mitenkään vaaranna lapsesi ravitsemusta.
Ihan minimi voi tarkoittaa esimerkiksi lihaa ja riisiä. Sitten lisätään tuotteita yksi kerrallaan. Koska oireita on koko ajan, on todennäköistä, että oireen aiheuttajaa on ruokavaliossa päivittäin. Esimerkiksi viljat voivat aiheuttaa oireita muutenkin kuin gluteeniin vaikutuksesta.
Anteeksi vain mutta kasvavassa iässä olevan nuoren ruokavalioon ei kannata tehdä radikaaleja muutoksia ilman ravitsemusterapeutin ohjeita. Tuosta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä
Jatkuvasta ripulista on enemmän terveyshaittoja, kuin rajoitetun ajan kestävistä kokeiluista. Jatkuva ripuli tarkoittaa sitä, etteivät ravintoaineet imeydy juuri lainkaan.
Syötä sille kunnolla maitotuotteita ja katso kovettaako se yhtään vatsaa. Jos kovettaa niin siinä on apu.