Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin maskin käytön kaupassa

Vierailija
06.02.2021 |

En tunge kenenkään lähelle, ei tarvitse sitä pelätä!

Mutta ah, mikä vapaus koitti kun luovuin maskista. Nyt pystyn hengittämään kunnolla, ei tarvitse pelätä pyörtyvänsä eikä sydän hakkaa miten sattuu.

Koitti sellainen henkinen vapaus. Meillä kuitenkin on vapaus käytämmekö maskia vai ei. Emme ole Pohjois-Korea, ainakaan vielä.

Voi olla että pahoja katseita tulee muttei haittaa sekään.

Mites te muut, miten koette maskittomuuden?

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on terve, eihän sitä maskia tarvitse.

Fakta.

Oi äly, ätä jätä. Voit olla oireeton tartuttaja. Et tietenkään ole käynyt korona-testauksessa, kun "olet terve". Kaikkea sitä kuuleekin.

Paskapuhetta.

Oireeton tartuttaminen on myytti.

Ei ole todistettu, että sellaista tapahtuisi.

Oireettomat eivät levitä koronavirusta. Eri asia jos siellä on pärskyviä yskiviä ihmisiä, niin he ovat uhka.

Vierailija
62/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski on modernin ajan hyvesignalointia.

On olevinaan hyveellinen, kun on vaippa naamalla.

Todellisuudessa maskin kanssa saa tieteen mukaan todennäköisemmin koronan:

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus tietty ap:lle. Vaikka et itse välitä mahdollisesta koronatartunnasta, välittävät toiset muistakin ihmisisistä ja käyttävät maskia.

Mulla ei ole sitä ongelmaa, että muiden hyvinvointi kiinnostaisi pätkääkään. Tavallaan välitän, mutta en rajoita enää omaa elämääni vain, että joku hyvin epätodennäköisesti saa koronan. Koronan saaneiden prosenttiluku Suomessa on edelleen alle 1 prosentin. 

Miksi pelätä, kun riskit ovat pienet? Varovainen olen ollut elämässäni aina, se tulee luonnostaan.

T. pitkään koulu- ja työpaikkakiusattu ilman mitään syytä, vain erilainen, herkkä luonne.

Luulisi, että kiusattu tajuaisi mitä toisista huolehtiminen tarkoittaa. Kukaan ei maskia pidä itsensä takia, vaan suojellakseen toisia. Itse pidän maskia, koska en tiedä milloin voin olla vaikka oireeton tartuttaja. Olen työssä jossa tapaan ihmisiä. En ymmärrä, miksi maskiton ei voi olla sen vertaa kohtelias, että laittaa maskin kun kohtaa minut. Minä kohtaan niin monia ihmisiä, että riskit suurenee molemmin puolin. Maskiin voi totutella ja se kannattaa opetella ennen kuin joutuu pakosti sitä käyttämään. Miten ihmeessä selviätte jostain lääkäri käynnistä, jos maski on niin vaikea?

En näe syytä, miksi tilanne menisi sellaiseksi, että siitä tulisi pakolista. Lehdet sitä tietysti uhkailee, mutta niinhän ne tekee kaiken suhteen. Lääkärissä en käy, kirjastoihin laitan näön vuoksi. 

Kun lapsena jää halaukset ja muut empatiat saamatta, on vaikea ymmärtää ja asettua tältä osin muiden asemaan. Korostan vielä, että liikun ulkona harvoin ja silloinkin kaukana ihmisistä (paitsi tietenkin kaupassa).

Vierailija
64/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla vähintään ffp2-tasoinen maski jotta siitä olis jotain hyötyä taudin torjunnassa, mutta en muista yhtään sellaista nähneeni kaupassa jonkun naamalla. Se siitä.

Käytän ffp2 maskia, kun menen julkisilla koronatestiin. Testeissä joudun käymään, koska kohtaan töissä niin paljon ihmisiä. En ymmärrä miten toiset katsoo olevansa niin muiden yläpuolella, että jättävät käyttämästä maskia. Työssä, jossa tapaa paljon ihmisiä, on oppinut näkemään minkälainen ryhmä ei käytä maskia. Nykyään jo arabimiehetkin kulkee maskit naamalla, mutta eräille se on niin vaikeaa.

Kirurginen maski suojaa toisia ja suojatkaa toisia. Varsinkin meitä, jotka joudumme pakosti olemaan monien ihmisten kanssa tekemisissä.

Vierailija
65/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä lailla on tartuntoja nyt maskisuosituksen aikana eli niitä ei käytetä oikein tai vaihdeta riittävän usein mikä on ihan itsestäänselvää. en ole itse käyttänyt maskia kertaakaan ruokakaupassa tai ravintolassa. tehohoidossa on keväästä saakka ollut ihan vakiomäärä potilaita, tää on ihan hulluutta koko hysteria

Vierailija
66/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin pakkasilla maskin käyttö on aika lailla mahdotonta

kauppaan sisääntullessa uloshengitysilma huurruttaa silmälasit välittömästi ja ne pysyvät huurussa kunnes maskin ottaa pois

Vierailija
67/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yhtä lailla on tartuntoja nyt maskisuosituksen aikana eli niitä ei käytetä oikein tai vaihdeta riittävän usein mikä on ihan itsestäänselvää. en ole itse käyttänyt maskia kertaakaan ruokakaupassa tai ravintolassa. tehohoidossa on keväästä saakka ollut ihan vakiomäärä potilaita, tää on ihan hulluutta koko hysteria

Minkäköhän takia?

Se niistä maskeista: Pakkasessa kuvattu video paljastaa kuinka maskista (eikä edes N95 tuplamaskista) ole mitään hyötyä kun aerosolit lentää maskin läpi

Video (näkee ilman tiliä): https://twitter.com/luquion/status/1356705989844733953

Skandaalimainen paljastus. Nyt pakkasella tämän näkee parhaiten.

Se niistä maskeista. Niistä ei ole minkäännäköistä hyötyä, olipa kuinka laadukas tahansa.

Vierailija
68/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tullut laadukas tanskalainen tutkimus totesi, että saat koronan todennäköisemmin, kun pidät maskia:

"according to the data, mask usage may actually increase the likelihood of infection."

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817

Major Study Finds Masks Don’t Reduce COVID-19 Infection Rates

A high-quality, large-scale Danish study finds no evidence that wearing a face mask significantly minimizes people’s risk of contracting COVID-19. The randomized-control trial found no statistically significant difference in coronavirus infection rates between mask-wearers and non-mask-wearers. In fact, according to the data, mask usage may actually increase the likelihood of infection.

Joten älä hoi maskin käyttäjille: te olette syy miksi korona on kasvussa.

Vierailija
69/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko maskia käyttämättömät tietoisia long covidista? Sen voi saada vaikka itse korona olisi ns lievä. Pahimmillaan voit sairastua pysyvästi. Kannattaa etsiä aiheesta tietoa, kuolema ei tosiaan ole ainoa vakava seuraus joka voi osua kohdalle

Vierailija
70/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Minä myös en ole käyttänyt kuin kerran. Terveyskeskuksessa asioidessani. Oisivatkohan päästäneet sisällekään ilman..

Vierailija
71/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No fear! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus tietty ap:lle. Vaikka et itse välitä mahdollisesta koronatartunnasta, välittävät toiset muistakin ihmisisistä ja käyttävät maskia.

Mulla ei ole sitä ongelmaa, että muiden hyvinvointi kiinnostaisi pätkääkään. Tavallaan välitän, mutta en rajoita enää omaa elämääni vain, että joku hyvin epätodennäköisesti saa koronan. Koronan saaneiden prosenttiluku Suomessa on edelleen alle 1 prosentin. 

Miksi pelätä, kun riskit ovat pienet? Varovainen olen ollut elämässäni aina, se tulee luonnostaan.

T. pitkään koulu- ja työpaikkakiusattu ilman mitään syytä, vain erilainen, herkkä luonne.

Luulisi, että kiusattu tajuaisi mitä toisista huolehtiminen tarkoittaa. Kukaan ei maskia pidä itsensä takia, vaan suojellakseen toisia. Itse pidän maskia, koska en tiedä milloin voin olla vaikka oireeton tartuttaja. Olen työssä jossa tapaan ihmisiä. En ymmärrä, miksi maskiton ei voi olla sen vertaa kohtelias, että laittaa maskin kun kohtaa minut. Minä kohtaan niin monia ihmisiä, että riskit suurenee molemmin puolin. Maskiin voi totutella ja se kannattaa opetella ennen kuin joutuu pakosti sitä käyttämään. Miten ihmeessä selviätte jostain lääkäri käynnistä, jos maski on niin vaikea?

En näe syytä, miksi tilanne menisi sellaiseksi, että siitä tulisi pakolista. Lehdet sitä tietysti uhkailee, mutta niinhän ne tekee kaiken suhteen. Lääkärissä en käy, kirjastoihin laitan näön vuoksi. 

Kun lapsena jää halaukset ja muut empatiat saamatta, on vaikea ymmärtää ja asettua tältä osin muiden asemaan. Korostan vielä, että liikun ulkona harvoin ja silloinkin kaukana ihmisistä (paitsi tietenkin kaupassa).

Eihän kukaan vaadi maskia ulkona edes käyttämään? Mutta en vain tajua ihmisiä, jotka ei käytä maskia ihmisten ilmoilla. Ja ymmärrän ahdistuksen, mutta sen aiheuttaja ei viimekädessä ole se maski, vaan joku muu asia. Maskia käytetään siksi, ettei levitä virusta eteenpäin. Oli sitten oireineen tai varsinkin oireeton tartunnankantaja. Juuri yksi nuorten porukka kävi kaikki testissä, koska yksi sairastui. Muilla ei ollut virusta, mutta yhdeltä toiselta löytyi eikä hänellä ole mitään oireita. Hänet löydettiin, koskaan kaveri sai oireita. Kaveri on jo kolmatta viikkoa sairaana. Lievästi kuumeessa yms. mutta sairaana kuitenkin. Yhden äiti kuuluu pahasti riskiryhmään, siinä perheessä säikähdettiin pahasti tartuntaa. Pääsivät pelkällä säikähdyksellä. Käyttäkää maskia, niin suojaatte heikkoja ja niitä joilla on pakosti paljon kontakteja.

Vierailija
72/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieta rin trol lit taas vauhdissa levittäen vale uutisia. Maksaako pu tin hyvin ;-)

Vierailija
73/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko maskia käyttämättömät tietoisia long covidista? Sen voi saada vaikka itse korona olisi ns lievä. Pahimmillaan voit sairastua pysyvästi. Kannattaa etsiä aiheesta tietoa, kuolema ei tosiaan ole ainoa vakava seuraus joka voi osua kohdalle

Nämä, jotka eivät maskia käytä, ovat 90 prosenttisesti ulkomaalaisia. Ehkä kannattaisi palata takaisin sinne omille syntysijoille, Afrikassa ja Arabimaissa ei liene käytetä yleisesti maskeja.

Vierailija
74/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naamavaippapaviaanit pois kaduilta :DDD

Maski on kiva koska ei tarvitse miettiä ilmettä koko ajan. Kaupassa kiva!

Useimmat ihmiset eivät mieti omia eivätkä toisten ilmeitä koko ajan, mutta tiedän toki, että on paniikkihäiriöisiä tai muita, joilla oman kehon tarkkailu on mennyt äärimmilleen. 

Vierailija
75/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa on tutkittu. Maski ehkäisee tartunnan leviämiämistä henkilöstä toisiin ja se suojaa myös henkilöä itseään. Jokainen valitsee käyttääkö maskia vai ei, mutta noita tutkimustuloksia on ihan turha ohittaa. Niitä löytyy googlaamalla.

Vierailija
76/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kuinka paljon Koronainfoa on käännetty muille kielille Suomessa. Tietämättömyys taudista voi oikeasti olla yksi syy.

Vierailija
77/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paperista kirurgia maskia käyttävät tietoisia siitä että se onneton riepu ei suojaa taudilta. Sehän on tarkoitettu vain estämään pisaroiden leviäminen hengitysilmasta ympäristöön, jos sattuu tulemaan aivastus. Jos haluaa jotain suojaa taudilta niin vähintään se ffp2 naamalle, joita ei tunnu kukaan käyttävän.

Vierailija
78/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomasin tänään sellaisen asian, että se maski ei ole niin ällöttävä vaan se oma hengitys.

Sitä haistaa sen oman hengityksen maskin kautta.

Vierailija
79/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on terve, eihän sitä maskia tarvitse.

Fakta.

Oi äly, ätä jätä. Voit olla oireeton tartuttaja. Et tietenkään ole käynyt korona-testauksessa, kun "olet terve". Kaikkea sitä kuuleekin.

Joo ja kuka tahansa voi jo nyt tietämättään sairastaa jonkin syövän asiastetta tai olla tietämättään sokeritautinen  tai kantaa semmoista geeniä jota ei kannata siirtää tulevalle polvelle. Ja minuutissa on 60 mahdollisuutta saada tappava rytmihäiriö syömmeensä. Muistakaa pelätä kaikkia mahdollisia uhkia 24/7....ja varautukaa kaikkeen ennaöta. Siten saa huolettoman ja turvallisen olon ja voi taas elää rennosti

Vierailija
80/115 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytättekö maskia, jos joudutte menemään koronatestiin testipaikalle? Ai niin te ette menekään edes testiin.

Korona aiheuttaa kärsimystä toisille. Osalle se on muutaman viikon flunssa kaltainen tauti, vain pieni osa kuolee, mutta se aiheuttaa monenlaista muuta kärsimystä ihan suurelle joukolle ihmisiä. Mitä luulette, jos viisihenkinen perhe sairastuu teidän takia koronaan? Ihan eri asia yksinään sairastaa ja olla sairaana, kuin kokonainen lapsiperhe. Pahinta on jos pienet lapset eivät sairasti vaan on energisiä ja aikaan saavia ja vanhemmat vain sairastavat. Tai jos perhe sairastaa toinen toisensa perään. Siinä vierähtää eristyksissä pari kk helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan