Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka ilman työterveyshuoltoa

Vierailija
06.02.2021 |

Onko muilla työpaikkoja joissa työterveyshuoltoa ei ole järjestetty tai siitä ei ole tietoa työntekijöillä?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuolto on kaikille ja se kattaa työhöntulotarkastuksen sekä työperäisten sairauksien ehkäisyn ja hoidon. Flunssa tai krapula eivät ole työperäisi sairauksia.

Meillä pitää olla esimiehen lupa käyttää työterveyspalveluja eli jos sinne menee omin nokkineen, niin maksaa itse kulut. Tämä on monelle yllätys.

Meillä taas voi soittaa työterveyteen ja kertoa asiansa. He sitten katsovat, kuuluuko asia soppariin vai ei. En todellakaan ala kysellä töistä, voinko käyttää työterveyttä.

Pomo siis alkoi äksyillä, että kun hän on työterveyden hankkinut, niin poissaolotodistus _pitää_ hankkia sieltä. Okei. Mutta jos siis minut käytännössäpakotetaan työterveyteen, niin menen sinne silloin kun hoitava taho sanoo, että asiani kuuluu sinne.

En suostuisi kertomaan pomolle, minkä syyn takia olen menossa. Eihän kaikki vaivat vaadi sairaslomaa.

Vierailija
22/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni työterveyshuolto on pakollinen. Minimi tosin ei sisällä juuri mitään.

No niin, eli ymmärsitkö oikein, että työterveyshuoltoa ei kaikilla ole?

Käytännössä kaikilla palkansaajilla on työterveyshuolto. Ellei ole, työnantaja rikkoo lakia.

Niin, ja sillä tekee mitä, jos siihen ei kuulu sairaanhoito?

Miksi työterveyshuollon pitää maksaa sairaanhoito? Jos tulee työtapaturma, vakuutus maksaa sairaanhoitokulut.

Siksi, että työnantaja olisi houkuttelevampi. On se nyt kiva käydä haluamanaan ajankohtana jotain tulehtunutta silmää/korvaa/sormea/varvasta työterveyteen kuin kuukauden päästä terkkariin keskellä päivää. Tai hakea ne verenpaine- tai unilääkkeet, kun on vähän työstressiä. Voisihan sitä lääkitä kotona alkon tuotteillakin.

Pakko ei ole tarjota, tietenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä palkattomissa töissä, joihin olen joutunut, ei ole ollut minkäänlaista työterveyshuoltoa vaan terveyskeskseen on mentävä. Taitaa olla joka paikassakin näin.

Vierailija
24/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työterveyshuolto, ja sopimukseen kuuluu työterveyslääkärin, ja -hoitajan perus vastaanotot sekä pari erikoislääkärikäyntiä per vuosi. Tämä on tosi hyvä itselleni, kun olen yleensä perusterve ja tuon sopimuksen puitteissa pääsee esim silmälääkärille tai gynelle vuosihuoltoon. Tämä systeemi ollut jo vuosia, olen tyytyväinen.

Ihmetyttää tässä ketjussa olevat viestit, että työterveyshuollosta ei ole ollut mitään puhetta työpaikalla. Luultavasti työnantaja yrittää vain laistaa velvollisuuksistaan. Pitää ottaa asia puheeksi!

Vierailija
25/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä palkattomissa töissä, joihin olen joutunut, ei ole ollut minkäänlaista työterveyshuoltoa vaan terveyskeskseen on mentävä. Taitaa olla joka paikassakin näin.

Kyllä niissä on työterveyshuolto, muttaensinnäkään sen ei tarvitse olla muuta kuin lakisääteinen minimi, ja toiseksi jos et ole työsuhteessa, työterveyshuolto ei koske sinua.

Vierailija
26/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yleinen hammaslääkäri on? Sitä kaipaisin eniten. Olen suuressa vientiteollisuuden firmassa töissä mutta tietääkseni ei sisälly mitään hammaslääkäripalveluita.

Vierailija
27/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuolto on kaikille ja se kattaa työhöntulotarkastuksen sekä työperäisten sairauksien ehkäisyn ja hoidon. Flunssa tai krapula eivät ole työperäisi sairauksia.

Meillä pitää olla esimiehen lupa käyttää työterveyspalveluja eli jos sinne menee omin nokkineen, niin maksaa itse kulut. Tämä on monelle yllätys.

Meillä taas voi soittaa työterveyteen ja kertoa asiansa. He sitten katsovat, kuuluuko asia soppariin vai ei. En todellakaan ala kysellä töistä, voinko käyttää työterveyttä.

Pomo siis alkoi äksyillä, että kun hän on työterveyden hankkinut, niin poissaolotodistus _pitää_ hankkia sieltä. Okei. Mutta jos siis minut käytännössäpakotetaan työterveyteen, niin menen sinne silloin kun hoitava taho sanoo, että asiani kuuluu sinne.

En suostuisi kertomaan pomolle, minkä syyn takia olen menossa. Eihän kaikki vaivat vaadi sairaslomaa.

Tuon pomo itse asiassa saa tehdä, eli vaatia sen todistuksen työterveydestä.

Vierailija
28/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni työterveyshuolto on pakollinen. Minimi tosin ei sisällä juuri mitään.

No niin, eli ymmärsitkö oikein, että työterveyshuoltoa ei kaikilla ole?

Siis ymmärsitkö sinä että minimi on lakisääteinentyöhöntulotarkastus. Työnantajalla ei ole velvollisuutta tarjota sairaanhoitoa. Sairaanhoito on ihan eri asia kuin ehkäisevä työterveys.

Vierailija
29/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikallani on todella laaja työterveys. Kuuluu niin perussairaanhoito ja lekurin käynnit, kuin erikoislääkärien vastaanotot lähetteellä, esim. ihotautilääkäri, gynekologi jne. Lisäksi kuuluu gynekologi papakokeineen yms kerran vuodessa, perusrokotteet. Oikeastaan kaikki muu paitsi magneettikuvaus ja hammashuolto (hammastarkastus kuuluu). 

Helpottaa ja tukee työssäoloa myös, kun pääsee heti eikä monen viikon päästä lekurille. 

Vierailija
30/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yleinen hammaslääkäri on? Sitä kaipaisin eniten. Olen suuressa vientiteollisuuden firmassa töissä mutta tietääkseni ei sisälly mitään hammaslääkäripalveluita.

Ei ole yleinen. Ihan itse on maksettava. Jossain paikossa on sairaskassa jossa on laajemmat palvelut ja pakolllinen sairaskassamaksu peritään palkasta käytit palvelua tai et. Yleensä tehtaissa.

Vierailija
31/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yleinen. Ihan itse on maksettava. Jossain paikossa on sairaskassa jossa on laajemmat palvelut ja pakolllinen sairaskassamaksu peritään palkasta käytit palvelua tai et. Yleensä tehtaissa.

Missä tehtaassa sairaskassamaksu on pakollinen? Ne, joissa minä olen ollut, se on vapaaehtoinen.

Vierailija
32/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein tarkistaa mitä meillä on, METAn kassaan olisi mahdollisuus liittyä lisäetuja saadakseen. Mutta olisi pitänyt liittyä 6kk KULUESSA TYÖSUHTEEN ALUSTA. Siis mitä?? Kuinka voi liittyä kun ei kukaan ole kertonut tuollaisesta? Olen 5 vuotta ollut töissä enkä koskaan edes kuullut METAsta. Onko tässä pakko vaihtaa työpaikkaa ihan jotta voi liittyä sairauskassaan? Ilmeisesti tuolla yritetään saada nuoret maksamaan vanhempien terveydenhoito. Olen vasta 32v mutta nyt kun kuulin tuosta niin kiinnostaisi liittyä, ilmeisesti kiellettyä koska olen ollut jo 5v töissä....

Vierailija
33/55 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti työantaja vaihtaa työterveyspalvelut yksityiseen lääkäriasemaan missä kunnon keppilääkäri. Saikkia ei heru niin kauan kuin pulssi tuntuu!

Vierailija
34/55 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole ihan lakisääteisesti pakollinen kun yritys on tarpeeksi suuri ja kyse on nimenomaan työ- tai virkasuhteesta.

Laki sanoo näin:

”Työnantajan on järjestettävä lakisääteinen ehkäisevä työterveyshuolto, vaikka palveluksessa olisi vain yksi työntekijä. Sen sijaan sairaanhoidon järjestäminen on työnantajalle vapaaehtoista. Lakisääteiseen työterveyshuoltoon kuuluvat työhön liittyvät terveystarkastukset, työpaikkaselvitys, työkyvyn tukeminen ja sairauksien tai oireiden selvittely, joilla on yhteyttä työhön.”

Avainsana on siis tuo ehkäisevä, eli työnantajan tulee järjestää työntekijän terveyden kartoitus työsuhteen alkaessa (yleensä siis työhöntulotarkastus”, mutta sairaanhoidon järjestäminen ei ole lakisääteistä. Jos työntekijä sairastuu ja tarvitsee lääkärintodistusta, tai tarvitsee esim. erikoislääkärin palveluita, ei työnantajan tarvitse näitä järjestää ja maksaa.

Monilla ihmisillä on hyvä ja kattava työterveyshuolto, joka kattaa työterveyslääkärin vastaanoton sairastuessa, ja jopa erikoislääkärikäynnit, ja monesti unohdetaankin, että tällaista ei työnantajan ole pakko tarjota.

Minulla ei ole koskaan ollut työhöntulotarkastusta. Kahdessa viimeisimmässä työpaikassa ei ole ollut minkäänlaista työterveyshuoltoa. Sairastuessa mennään terveyskeskukseen.

Vierailija
35/55 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja tarjoaa vain minimin eli työhöntulotarkastuksen - missä se tapahtuu? Yksityisellä?

Vierailija
36/55 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä seraamuksia siitä koituu jos työnantaja ei järjestä työterveyshuoltoa?

Vierailija
37/55 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vajaan vuoden määräaikaisena isohkossa firmassa. Minulle ei missään vaiheessa puhuttu työterveyshuollosta, eikä vakituisessakaan työsuhteessa olleet saaneet kuin jotain ihan perus juttuja. Esim. lääkäriin ei päässyt kuin monen viikon odotuksen jälkeen.

Vierailija
38/55 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole ihan lakisääteisesti pakollinen kun yritys on tarpeeksi suuri ja kyse on nimenomaan työ- tai virkasuhteesta.

Tämä on NIIIIIIIIN käsittämätön väärinkäsitys. Työterveyshuolto on pakollista, vaikka sinulla olisi palkattuna vain yksi työntekijä työsuhteeseen kerran vuodessa tunniksi!!! No, sellaiseksi ajaksi tuskin ehtii työterveyshuollon kaikkia pakollisia temppuja tekemään, mutta tämä on lain henki, ja kirjain. MITÄÄN MINIMIMÄÄRÄÄ työntekijöitä ei ole, ei 5, 6 tai 7 (etenkin Uudellamaalla elää sitkeästi tällainen urbaanilegenda, että jos on alle 7 tt, ei tarvitse järjestää työterveyshuoltoa.)

Työterveyshuolto on järjestettävä AINA kun on työsuhteisia.

Jos sitä ei ole järjestetty, niin yhteyttä oman alueen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueeseen (juu, työsuojelupiirejä ei enää ole, ei ole ollut kohta 12 vuoteen).

Vierailija
39/55 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki sanoo näin:

”Työnantajan on järjestettävä lakisääteinen ehkäisevä työterveyshuolto, vaikka palveluksessa olisi vain yksi työntekijä. Sen sijaan sairaanhoidon järjestäminen on työnantajalle vapaaehtoista. Lakisääteiseen työterveyshuoltoon kuuluvat työhön liittyvät terveystarkastukset, työpaikkaselvitys, työkyvyn tukeminen ja sairauksien tai oireiden selvittely, joilla on yhteyttä työhön.”

Avainsana on siis tuo ehkäisevä, eli työnantajan tulee järjestää työntekijän terveyden kartoitus työsuhteen alkaessa (yleensä siis työhöntulotarkastus”, mutta sairaanhoidon järjestäminen ei ole lakisääteistä. Jos työntekijä sairastuu ja tarvitsee lääkärintodistusta, tai tarvitsee esim. erikoislääkärin palveluita, ei työnantajan tarvitse näitä järjestää ja maksaa.

Monilla ihmisillä on hyvä ja kattava työterveyshuolto, joka kattaa työterveyslääkärin vastaanoton sairastuessa, ja jopa erikoislääkärikäynnit, ja monesti unohdetaankin, että tällaista ei työnantajan ole pakko tarjota.

Minulla ei ole koskaan ollut työhöntulotarkastusta. Kahdessa viimeisimmässä työpaikassa ei ole ollut minkäänlaista työterveyshuoltoa. Sairastuessa mennään terveyskeskukseen.

Työhöntulotarkastus ei ole pakollinen kuin töissä, joihin liittyy erityistä sairastumisen vaaraa tai työ muutoin asettaa erityisehtoja (esimerkiksi kuulon, näön, tasapainon tms suhteen).

Minimitasoinen työterveyshuolto työssä, jossa ei ole mitään erityisvaatimuksia tai vaaroja tai haittoja, sisältää: sopimuksen, ennaltaehkäisevän työterveyshuollon; työterveyshuollon työpaikkaselvityksen ja sen perusteella laaditun työterveyshuollon toimintasuunnitelman. Tarvittaessa ammattitautiselvitykset, työtapaturman ensiavun ja työkyvyn selvittämiseen liittyvät työterveyshoitajan tai työterveyslääkärin vastaanotot.

EI MITÄÄN terveydenhoitajan vastaanottoa, lääkäriaikoja, tms.

Vierailija
40/55 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja tarjoaa vain minimin eli työhöntulotarkastuksen - missä se tapahtuu? Yksityisellä?

Siellä, missä työterveyshuolto on järjestetty, yksityisellä tai kunnallisessa työterveyshuollossa - kunnallinen työterveyshuolto voi olla kunnan toimesta ulkoistettu yksityiselle, jolloi jo styönantaja hankkii kunnallisen työterveyshuollon, niin sopimus onkin yksityisen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan