Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä asioista sinusta olisi omassa lapsuudessasi tehty lastensuojeluilmoitus?

Vierailija
06.02.2021 |

Saa laittaa ei-niin-vakavia tai sitten ihan oikeasti vakavia juttuja.

En tiedä kuinka herkästi niitä nykyään tehdään, mutta luulen että minusta olisi tehty kun äiti oli navetalla ja pihahommissa aamusta iltapäivään, isä peltotöissä ja minä vahdin 5-vuotiaana 1-vuotiasta veljeä täysin yksin. Lisäksi samainen veli ajoi traktorilla heti kun jalat ylettivät polkimiin ja jo 11-vuotiaana autoa sillä metsätiellä minkä varrella asuimme.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat alkoholisteja, isä hakkasi äitiä, mulla ei ollut kunnon talvivaatteita, huono hygienia, isäpuoli hakkasi, öisin ei saanut nukuttua, kun juopot mekasti, aamiaista ei saanut, teininä olin pitkiä aikoja yksin kotona. Olihan sitä. :)

Vierailija
22/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unissa kävelyä peitto mukaan jääkaapille siitä ulko ovelle joku käännytti takaisin sänkyyn johtui kun koulukaveri oli hypnotisoinut musta valkoinen amuletti mikä heilui sitä kun seurasi meni okkulttiseen tilaan kuuluu näihin kiinalaisiin juttuihin.Miten siitä pois pääsee ei tietoa.Piiskaa sai tietysti jaloille jos ei älynnyt jotain esim.kotiintulo ajat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten ryyppäämisestä. Joka pe ja la kännissä ja hirveetä huutoriitelyä. Myös jos mentiin tädeille/sedille kylään, niin kaikki aikuiset oli kännissä. Siskon kanssa vaan itkettiin omassa huoneessa, kun aikuiset käyttäyty oudosti ja pelottavasti. Edelleen sama meno jatkuu, vanhemmat ovat ihan työssäkäyviä normaaleja ihmisiä, mutta viikonloput menee kännissä.

Vierailija
24/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lista on loputon, mutta mm näistä:

Alkoholisti äiti; jätti minut huolehtimaan pikkusiskostani, jopa viikko kausiksi ,kun itse juoksi kapakoissa ja oli milloin missäkin. Olin 10v.  Kaapit tyhjänä, ei ruokaa.

Uusi isäpuoli mukaan kuvioon: alkoholisti, mt-häiriöinen. 

Väkivalta, seksuaalinen ahdistelu.

Ei rahaa ruokaan, vaatteisiiin, hygeniaan. Kaikki vedettiin kurkusta alas. 

Ei perusturvallisuutta

jne..

Virkavalta kävi usein, sossusta haettiin rahaa, terveydenhoitaja lahjoitti lapsensa vaatteita meille, naapurit kuulivat ja näkivät, samoin opettajat jne.. eli kaikki tiesi, ketään ei kiinnostanut. Eikä tästä niin kauan ole: 90-luku ja 2000 luvun alku.

Vierailija
25/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaista kavereistani aivan kaikki olisivat olleet lasun piirissä ja seurannassa nykykriteereillä. Merkittävimpinä syinä olivat "selkäsaunat" ja tukistukset, vanhempien ajoittainen alkoholin käyttö humaltumiseen saakka lasten läsnäollessa, yksinolo kotona, yksin käyminen kaupassa ja yksinolo pihalla alle kouluikäisenä ja toisinaan huonot/rikkinäiset vaatteet. Monilla oli reikiäkin hampaissa jne. Ja moni kävi vain kerran viikossa pesulla saunassa silloinkin.

T. 80-luvun lapsi

Vierailija
26/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä antoi korkillisen verran konjakkia tai viskiä jouluaattona meille lapsille. Sen verran jännittävää se oli, että join sen vaikka oli pahaa ja siitä tuli päänsärky. Mitään humaltumista ei tullut. Eikä ole traumatisoinut mitenkään, uskon että isä oli vain hyväntuulinen sinä iltana. Eikä ketään pakotettu vaan sai uteliaisuuttaan maistaa. Nyt olisi lastensuojelu pahoittanut mielensä. Valmistin myös isälle erillisellä laitteella tupakkeja, sepä vasta oli hauskaa. Silti en itse edelleenkään halua polttaa enkä pidä siitä hajusta. Ajat ovat muuttuneet kovasti tiedostavampaan suuntaan, mutta myös tylsempään ja liikasuojelevaan suuntaan.

Vierailija
27/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä antoi korkillisen verran konjakkia tai viskiä jouluaattona meille lapsille. Sen verran jännittävää se oli, että join sen vaikka oli pahaa ja siitä tuli päänsärky. Mitään humaltumista ei tullut. Eikä ole traumatisoinut mitenkään, uskon että isä oli vain hyväntuulinen sinä iltana. Eikä ketään pakotettu vaan sai uteliaisuuttaan maistaa. Nyt olisi lastensuojelu pahoittanut mielensä. Valmistin myös isälle erillisellä laitteella tupakkeja, sepä vasta oli hauskaa. Silti en itse edelleenkään halua polttaa enkä pidä siitä hajusta. Ajat ovat muuttuneet kovasti tiedostavampaan suuntaan, mutta myös tylsempään ja liikasuojelevaan suuntaan.

Sama täällä muuten! Maistoin joskus ekaluokkalaisena tai jopa pienempänä pienen tilkan mm. olutta, ouzoa ja viiniä sekä maistoin tupakkaa aivan pienen henkäyksen (äitini kehottamana ja oli todella pahaa, jäi melkein traumat). Eipä siitä muuta jäänyt kuin inho tupakkaa ja alkoholiakin kohtaan.

Edes teininä ei ollut tarvetta tupakan tai alkoholin pariin puhumattakaan aikuisuudesta. Äitini houkutteli minut baariinkin, kun olin 16-vuotias (ja vieläpä pääsin sisään hänen siivellään), tosin tanssin siellä ainoastaan discossa ja join Coca Colaa. En ole aikuisena käynyt baareissakaan. Olen siis absolutisti ja savuton, enkä biletä ikinä.

Vierailija
28/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin oli joskus leikeissä pienenä se sätkäntekokone, sätkäpaperit, filttereitä ja näpersin sitä tupakkaa käsissäni. Olivat jotenkin hienoja mielestäni ja olisivat sopineet askarteluun ajatuksissani.

Vierailija
29/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokapöydässä piti olla hipihiljaa. Ymmärrän toki ettei möykätä ja elämöidä saa ja käytöstavat pitää olla, mutta ei saanut kuulua hiiskaustakaan tai isäpuoli repi hiuksista jäähylle pimeään vessaan. Ruokailuvälineet eivät saaneet osua lautaseen, juomisesta ei saanut kuulua kulausääntä, kattilan kansi avattiin ja suljettiin äänettömästi ynnä muuta älytöntä.

Kamalin muistoni oli se, kun pieneltä, silloin n. 2-vuotiaalta veljeltäni kaatui piimälasi. Muistan yhä sen kauhun veljen kasvoilla kun humalainen isäpuoli karjui, läimäytti häntä naamaan, kaatoi loput piimät veljen päähän, nosti syöttötuolista alas ja raahasi itkevän, maassa makaavan veljen hiuksista vessaan ja sammutti valot. Veljen takaraivolla oli pitkään kalju kohta :( Isäpuolen silmän välttäessä yritin lohduttaa itkevää pientä vessan oven raosta.

Minulle tuli kyyneleet silmiin kun katselen tälläkin hetkellä omaa, nukkuvaa 2-vuotiasta poikaani. Niin viaton ja puhdas. Jos joku vahingoittaisi häntä tuolla tavalla tai vielä pahemmin, olisin valmis tappa maan.

Vierailija
30/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin serkkujen ja tuttavaperheen lasten kanssa mukana illanvietossa jossa jokainen aikuinen joi alkoholia. Ei kukaan ympäripäissään ollut mutta tultiin taksilla yöllä koko perhe kotiin kun vanhemmat eivät olleet ajokunnossa. Ei jäänyt minkäänlaisia traumoja, oli kiva valvoa myöhään kavereiden kanssa leikkien ja jäätelöä syöden.

Vierailija
31/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran 7-8v suutuin oikein kunnolla sisaruksiini ja lähdin kävelemään. Suunnilleen 20km kävelin maalaisteiden varsia ennen kuin menin takaisin kotiin. Vanhemmat tietysti jossain, joten eivät ehtineet edes huolestua. Yllättävää kyllä, yksi auto pysähtyi ja kysyi mikä meininki kun oli jo aiemmin kulkenut ohitseni. Tarjosi kyydin kotiin, mutta kun oli opetettu ettei tuntemattomien kyytiin mennä niin kieltäydyin.

Vierailija
32/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join kerran vahingossa kossucolaa kun luulin omaksi colalasiksi, olin jotain 7v.

Kotona sisällä tupakoitiin. Autoissa ei ollut turvavöitä tai niitä ei käytetty. Isä ajoi kortitta lapset kyydissä, samoin isän serkku. Joka viikonloppu joku vanhempien kaveri meillä ryyppäämässä. Penskana baarissa pelaamassa pajatsoa sillä välin kun vanhemmat kaljalla.

Vierailija
33/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Join kerran vahingossa kossucolaa kun luulin omaksi colalasiksi, olin jotain 7v.

Kotona sisällä tupakoitiin. Autoissa ei ollut turvavöitä tai niitä ei käytetty. Isä ajoi kortitta lapset kyydissä, samoin isän serkku. Joka viikonloppu joku vanhempien kaveri meillä ryyppäämässä. Penskana baarissa pelaamassa pajatsoa sillä välin kun vanhemmat kaljalla.

Tunnen yhden perheen jossa nykyäänkin poltetaan sisällä. Ja ihan ketjussa, heti kun yksi tupakka sammuu ollaan jo käärimässä seuraavaa. Jos siellä käy olemassa edes pari tuntia niin se tupakan haju ei lähde edes kertasuihkusta.

Vierailija
34/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan piiskaamisesta, tukkapöllystä ja komeroon sulkemisesta. Ja siitä, että olin "liian seksuaalinen" (johtui varmaan siitä pedofiilista ja niistä itsensäpaljastajista, joita kohtasin lapsena).

Mikään noista ei kyllä minua ole koskaan haitannut, luojan kiitos ettei siihen aikaan ollut tällaista kyttäysjärjestelmää.

Vierailija
35/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä muuten! Maistoin joskus ekaluokkalaisena tai jopa pienempänä pienen tilkan mm. olutta, ouzoa ja viiniä sekä maistoin tupakkaa aivan pienen henkäyksen (äitini kehottamana ja oli todella pahaa, jäi melkein traumat). Eipä siitä muuta jäänyt kuin inho tupakkaa ja alkoholiakin kohtaan.

Edes teininä ei ollut tarvetta tupakan tai alkoholin pariin puhumattakaan aikuisuudesta. Äitini houkutteli minut baariinkin, kun olin 16-vuotias (ja vieläpä pääsin sisään hänen siivellään), tosin tanssin siellä ainoastaan discossa ja join Coca Colaa. En ole aikuisena käynyt baareissakaan. Olen siis absolutisti ja savuton, enkä biletä ikinä.

Minä taisin olla 12, kun isä antoi jouluaterialla minullekin pienen lasillisen punaviiniä. Sain isältä sitten todella pahat huudot ja haukkumiset osakseni, kun viini olikin minusta pahaa enkä halunnut juoda sitä loppuun.

Tuosta en muistaakseni sentään selkään saanut, vähän kaikesta muusta keksitystä "pahan"teostani kylläkin. Siinä siis ne lasun paikat. Kyllähän ujo ja arka alakoululainen tyttö tarvitsee jatkuvasti selkäänsä, sillä se joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa, eikö niin.

Tuo oli siis 80-lukua ja luulen että jo silloin alkoi onneksi olla aika epänormaalia tuollainen jatkuva kurittaminen. Isäni siis selvästikin vihasi minua koko sen ajan kun asuin kotona. Luultavasti hän syytti minua elämänsä pilaamisesta tai jotain, koska olin teiniraskauden tuotos. Ei hän toki ikinä sitä ääneen sanonut, huusi ja haukkui ihan vain muuten.

Vierailija
36/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerivanhempien älytön alkoholinkäyttö. Erityisesti kesällä oli isän sisarusten perheiden kanssa jatkuvasti juominkeja. Nyt ne kaikki ovat yhtä lukuunottamatta raitistuneet. Olisivat olleet silloin raittiita kun oli lapsia, eikä vasta kun on terveyden vuoksi pakko. Todella turvatonta lapsille.

Me tykättiin aikuisten juomingeista. Sukulaisia tuli pitkän matkan päästä, sai olla serkkujen kanssa keskenään. Saatiin hyvää ruokaa, limsaa ja karkkia, valvottiin myöhään. Aikuiset oli hyväntuulisia ja kivoja.

Vierailija
37/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmastikin insestistä ja ruumiillisesta pahoinpitelystä. Veljeltäni katkesi käsi yhden pahoinpitelyn yhteydessä.  Sain sukupuoliherpeksen kuusivuotiaana isältäni. Olin alipainoinen lapsi, kuljin reikäisissä vaatteissa kun vanhempani pistivät tuhansia menemään kuukaudessa harrastuksiinsa ja ulkonäköönsä. 

Vierailija
38/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän alkoholismin takia, meillä poltettiin sisällä ja ajoittain sain fyysisen rangaistuksen eli tukistuksen tai vyön remmistä. Olin myös paljon yksin, vanhemmat tuli töistä myöhään illalla kotiin.

Vierailija
39/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti puolitti meetvurstin palat leivälle, että makkaraa olisi riittänyt kauemmin. Sinappia oli vain 125 gramman tuubissa ja ketsuppia 250 gramman Felix-purkki.

No ei tuosta sentään ilmoa.

Vierailija
40/87 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien jaksamattomuus ja mielenterveysongelmat, mm. itsemurhalla uhkailu. Välillä ei ollut juurikaan ruokaa. Joskus meiltä katkaistiin esim. vedentulo.