Mistä asioista sinusta olisi omassa lapsuudessasi tehty lastensuojeluilmoitus?
Saa laittaa ei-niin-vakavia tai sitten ihan oikeasti vakavia juttuja.
En tiedä kuinka herkästi niitä nykyään tehdään, mutta luulen että minusta olisi tehty kun äiti oli navetalla ja pihahommissa aamusta iltapäivään, isä peltotöissä ja minä vahdin 5-vuotiaana 1-vuotiasta veljeä täysin yksin. Lisäksi samainen veli ajoi traktorilla heti kun jalat ylettivät polkimiin ja jo 11-vuotiaana autoa sillä metsätiellä minkä varrella asuimme.
Kommentit (87)
Monestaki asiasta, ja tehtiinki. Harmi ku sossut ei koskaan kysyny meiltä lapsilta, miten menee. Aina vain vanhemmilta, joista toinen oli vakavasti mt-ongelmainen ja toinen taas aivan liian kiltti ja tossun alla. Isä puhui käytännössä aina huutamalla, raivos ja huusi kokoajan. Lisäksi hän käytti fyysistä ja henkistä väkivaltaa. Meillä ei ollut ruokaa eikä rahaa. Valitettavasti tilanne kesti koko lapsuuden, kunnes 15-vuotiaana muutin pois. Meillä oli iso perhe.
Lisään vielä, että tämä ei ollu 50-vuotta sitten vaan 2000-luvun puolella. 🙈
Tässä ketjussa on jo etusivulla niin kauheita tarinoita, etten viitsi laittaa niitä omia, ei-niin-vakavia juttuja enää.
Tsemppiä kaikille, joilla on ollut kauhea lapsuus.
Umpikännissä 12 vuotiaana poikana. Yöllä pitkin kylää saman ikäisenä, pikku rötöksiä ja sitä sun tätä. Lopulta tyhmyydet jäi ja olen nykyisin normiperheellinen isä. Mutta pidän aika tiukan kurin, johtuen juuri menneisyydestäni. Kaveripiiri on erittäin oleellinen asia nuorilla. Pitäkää vanhemmat tarkkaan silmällä, missä porukoissa teininne liikkuu. Minulla oli onnea, isäni tajusi tarttua asioihin viime hetkellä. Ja se ei ollut mitään pään silittelyä. Olen sitä mieltä, että kovat kundit vaatii kovia otteita. Pehmeydellä minua ei olisi saatu lopettamaan hölmöilyjä. Teini-ikäiset lapseni ei ikinä voisi kuvitella, millainen olin heidän ikäisenään.
Fyysinen väkivalta, henkinen väkivalta, alkoholin juominen luvan kanssa alle kouluikäisenä, alkoholistivanhemmat. Siinäpä ne suurimmat syyt.
Remmistä reisille ja takapuolelle kylpyhuoneessa, olin n. 5v.
Myöhemmin toinen vanhempi jätti heitteille kun oli tärkeämpää olla ryyppyretkellä. Olin lastenvahtina 1 ja 7 vuotiaille naapureille 10 vuotiaana, yön yli.
Meillä ei ollut yleensä ruokaa kun äiti oli pitkiä aikoja mielisairaalassa ja isä kännäsi. Kalaa isä toi joskus kun oli käynyt kalassa ja me lapset paistettiin sitä itsellemme. Isäkin oli pois usein öitä tai kun oli kotona toi muitakin juoppoja meille. Sisko on kertonut, että hän hoiti minua kun oli 6v, mä olin 2v. Meillä myös kaksi veljeä, mutta siskokaan ei muista, missä he luuhasivat äidin sairaalajaksoilla. Veljet on kertoneet, että jossain sukulaisilla tai kavereilla luuhasivat ja saivat hyvin syödäkseen.
1970-luku maalla oli meidän elämä tällaista. Paljon olisi vastaavia "kauhutarinoita", mutta en välitä muistella. Ihme kyllä meistä lapsista tuli ihan täyspäisiä tavallisia ihmisiä. Sisko ja minä kävimme jopa yliopiston.