Mitä tehdä pankkitilillä lojuvalla muutamalla tonnilla?
Olen töissä ja säästynyt tilille noin viisi tonnia. Kannattaisiko sijoittaa johonkin tai laittaa rahastoon? En tiedä raha-asioista yhtään mitään.
Kommentit (47)
Jatka säästämistä. Sinulla jo ok puskuri, pian voit alkaa sijoittamaan. Olet sitten varautunut yllättäviin menoihin. Periaatteessa voit jo tästä eteenpäin alkaa laittaa 100-300e rahastoihin ja sitten hiljalleen kasvattaa summaa, vaikka ensi vuodesta alkaen, kun säästösi ovat vielä hitusen karttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Jätä tilille. Sain tuon verran ennakkoperintöä vähän aika sitten, ja nyt minä, entinen köyhä iloitsen siitä, että tietää tilillä aina olevan rahaa =)
Ja siis tottakai annoin ensin myös hyväntekeväisyyteen.
Olen pienituloinen nainen ja tilillä 8000-10000 koko ajan.
Rahastoihin menee 50€/kk, siellä joku 6000€.
Kämppä maksettu tänä vuonna.
Olen aika säästäväinen, en osta kalliita juttuja kuin alesta enkä seuraa muotia sisustamisessa.
Mökki olisi kiva mutta liian kallista. Ei tässä iässä enää, 50 tuli just täyteen.
Matkustelen kun taas pääsee ja avustan lapsia säännöllisesti.
Tuo tilillä oleva raha riittää jos tulee yllättäviä menoja esim auto pitää uusia. Ajan autoni yleensä loppuun ja ostan vähänajetun pikkuauton tilalle käteisellä.
Kotiin voi hakea uudet koneet jos joku hajoo tai tehdä/teettää remonttia jos tarvis.
Lomarahat ja veronpalautukset säästötilille, palkasta myös kun pystyy.
Toki tämä ikäisellä pienemmät menot ja asumiskulut kuin nuorella. Tietysti kehä3 ulkopuolelta.
Matkusta brasiliaan kirjoitti:
Rahastoissa voi menettää kaiken.Auta jotain sukulaista osta sille auto tai maksa jonkun sukulaisen ajokortti.Muista että vanhana tarvit tekohampaat ja rollaattorin.
Kaikki nykyisen pörssin aikana (yli sata vuotta) olisi jäänyt voitolle indeksirahastoilla, kun ei mene vaan myymään niitä laman aikana.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä huomaa, ettet tajua mistään muustakaan yhtään mitään, kun kyselet raha-asioissa neuvoa täältä mielisairaiden apinatarhalta.
Tämä totta. Käy lueskelemassa vaikka sharevillen tai inderesin keskusteluja vasta-alkajille.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen nainen ja tilillä 8000-10000 koko ajan.
Rahastoihin menee 50€/kk, siellä joku 6000€.
Kämppä maksettu tänä vuonna.Olen aika säästäväinen, en osta kalliita juttuja kuin alesta enkä seuraa muotia sisustamisessa.
Mökki olisi kiva mutta liian kallista. Ei tässä iässä enää, 50 tuli just täyteen.
Matkustelen kun taas pääsee ja avustan lapsia säännöllisesti.
Tuo tilillä oleva raha riittää jos tulee yllättäviä menoja esim auto pitää uusia. Ajan autoni yleensä loppuun ja ostan vähänajetun pikkuauton tilalle käteisellä.
Kotiin voi hakea uudet koneet jos joku hajoo tai tehdä/teettää remonttia jos tarvis.Lomarahat ja veronpalautukset säästötilille, palkasta myös kun pystyy.
Toki tämä ikäisellä pienemmät menot ja asumiskulut kuin nuorella. Tietysti kehä3 ulkopuolelta.
Kuulostaa hyvin suunnitellulta, nutta tuo särähti, että olet "jo 50 v.". Sehän ei ole ikä eikä mikään.
Rahastoihin ehdottamasti. Viime vuonna sain niistä yli 20% tuoton, vaikka olisin ollut jo 3 prosenttiin tyytyväinen. Jos et yhtään siedä riskiä, niin laita ne edes pankkiin joka maksaa korkoa, esim Bank Norwegian. Itse saan tuolta sen verran talletuskorkoa, että makselen niillä talouteni vesimaksut. Rahat saa myös tarvittaessa pois milloin tahansa parin pankkipäivän viiveellä.
Kiitos vastauksista. Annan vielä vähän lisää tietoa, asun vuokralla, nettopalkka noin 2000, ja käytän 1300 euroa kuussa keskimäärin. Eli noin 700 euroa pystyisin säästämään sitten kun alkaisin. Kannattaisiko tosiaan pitää 2-3 kertaa nettopalkka tilillä eli 4000-6000 euroa. Vai riittäisikö 2-3 kertaa se mitä käytän kuussa, eli 2600-3900 euroa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Rahastoihin ehdottamasti. Viime vuonna sain niistä yli 20% tuoton, vaikka olisin ollut jo 3 prosenttiin tyytyväinen. Jos et yhtään siedä riskiä, niin laita ne edes pankkiin joka maksaa korkoa, esim Bank Norwegian. Itse saan tuolta sen verran talletuskorkoa, että makselen niillä talouteni vesimaksut. Rahat saa myös tarvittaessa pois milloin tahansa parin pankkipäivän viiveellä.
Pakko sietää kun MITÄÄN riskitöntä vaihtoehtoa EI OLE. Riskien todennäköisyydet ja vaikuttavuudet vain vaihtelevat, mutta RISKITÖNTÄ ei ole. Edes se että pidät rahasi pankkitilillä EI OLE riskitöntä.
Nyrkkisääntönä voit pitää, että indeksirahaston sijoitukset tuplaavat arvonsa 10 vuodessa.
Minulla on etutili pankissa. Tuotto on mitätön, mutta saan nostettua rahaa heti, kun tarvitsen. Se raha säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Annan vielä vähän lisää tietoa, asun vuokralla, nettopalkka noin 2000, ja käytän 1300 euroa kuussa keskimäärin. Eli noin 700 euroa pystyisin säästämään sitten kun alkaisin. Kannattaisiko tosiaan pitää 2-3 kertaa nettopalkka tilillä eli 4000-6000 euroa. Vai riittäisikö 2-3 kertaa se mitä käytän kuussa, eli 2600-3900 euroa.
Ap.
5000 on mukavan pyöreä summa. Jos riskitöntä säilytyspaikkaa hakee, eikä parin päivän viive haittaa, Svea pankki maksaa 0,8 korkoa ja bank norweigian 0,75.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sietää kun MITÄÄN riskitöntä vaihtoehtoa EI OLE. Riskien todennäköisyydet ja vaikuttavuudet vain vaihtelevat, mutta RISKITÖNTÄ ei ole. Edes se että pidät rahasi pankkitilillä EI OLE riskitöntä.
Ja sitten mä lopetin saivartelun.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Mieluummin ne nettopalkat tilillä. Mitä enemmän rahaa sen parempi. Jos vaikka sairastut tai jäät työttömäks,i niin sitä paremmin sitten pärjäät.
Mun mielestä käyttötilillä on hyvä olla muutama tonni. Itse jäin pienipalkkaisesta työstä työttömäksi ja oli kiva, kun käyttötilin pohjalla oli 4k rahaa + muutama tonni sijoituksissa + 10k asp-tilillä. Eli tuli se ns. paha päivä mutta selusta oli niin turvattu ettei edes asuntosäästöihin tarvinnut kajota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
5000 on mukavan pyöreä summa. Jos riskitöntä säilytyspaikkaa hakee, eikä parin päivän viive haittaa, Svea pankki maksaa 0,8 korkoa ja bank norweigian 0,75.
Ei nämä ole riskittömiä. Näissäkin on vastapuoliriski olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on etutili pankissa. Tuotto on mitätön, mutta saan nostettua rahaa heti, kun tarvitsen. Se raha säilyy.
Mikä on etutili? Kyselee tietämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossakin ne rahat on kuitenkin pidettävä, eikä tietenkään mikään ole täysin riskitöntä, mutta siirtämällä rahat edes norjalaispankkiin et ainakaan lisää riskiä ja saat rahoille edes jonkinlaisen tuoton. BN on myös Norjan valtion takaaman talletussuojan piirissä, joten pidän sitä vakaampana kuin suomalaisia pankkeja. Mutta tosiaan rahastot parempi valinta.
Kyllä niille käyttöä tulee. Voi sairastua, pesukone hajota ym. Sitten on kiva kun on sukan varressa.
Jätä tilille. Sain tuon verran ennakkoperintöä vähän aika sitten, ja nyt minä, entinen köyhä iloitsen siitä, että tietää tilillä aina olevan rahaa =)