Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottotiedot mennyt, paljon ulosottovelkaa, ei voi olla mitään unelmia :( työtön, alle 40v

Vierailija
06.02.2021 |

Joo, itse aiheutettu, olin nuorena 18-23v narkomaani, ei huolta huomisesta, en uskonut että täytän 30v.

Tulin raskaaksi, niin kunnostauduin, nyt lapsia 3,opiskelin uuden ammatin. Mutta mutta , en pääse töihin,hakenut kohta 4 vuotta, taas on uusi tutkinto. 35v ja pitkäaikaistyötön. Vanhimmat lapset 10v.
Jos lapsia ei olisi, olisin jo mullan alla. Miten velkaa koskaan lyhentää kun ei työllisty? Mitään myyjän hommia en ole edes hakenut, tuskin palkataan rahan käsittelyyn..

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään neuvoja, mutta vertaistukea tämän viestin verran. Samassa tilanteessa, minun addiktioni oli vain toinen, eikä ole lapsia. Ja koska ei ole lapsia, tai mitään muutakaan, mistä pitäisi pitää huolta, niin olen jo muutama vuosi hyväksynyt sen, että tavallista tulevaisuutta minulla ole. Ilman mt-ongelmiani ehkä vielä yrittäisin, mutta kun jaksaminen on nollissa ja edessä vuosien työ (jota en pääsisi edes aloittamaan nykyaaikana) niin parempi vain lipua kauemmaksi ja hiljaa painua pinnan alle. Mutta sinulla on lapsesi, syy yrittää. Velkajärjestelyyn! Eli yhteyttä velkaneuvojaan. Niihin on kyllä pitkät jonot, mutta niin olisi ulosottokin. Velkajärjestelyssä maksat mitä pystyt muutaman vuoden ajan ja sitten loput velat mitätöityvät.

Aina on toivoa ilman lapsiakin. Hakeudu jollekin ilmaiselle auttajalle ensin puhumaan, vaikkapa seurakunnan diakonissalle, kuuntelevat ja välittävät useimmitn.

Vierailija
22/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu perustelu; "Lähäreistä nyt niin kova pula, että pääset opiskelemaan heittämällä" ja täysin tuntemattomalle, joka kertoo olevansa ihmispelkoinen. Ihan kuin esim. vanhuksille vois kuka tahansa mennä vaippaa vaihtamaan. Hoitohommissa ei nyt ole kyse ihmispelosta, vaan ihan muista asioista. Kokemusta on.

Entäs kutsumus? Terveydentila? Monta kymmentä vuotta kenties edessä. Rankkaa työtä. Kaikille kun ei riitä niitä helppoja hommia.

Älä lässytä, ihmeen negatiivinen suhtautumistapa asioihin. Ap on taloudellisessa ahdingossa ja tie siitä ulos on työnteko. Lähäreissä on vaikka millaista hiihtäjää jolla ei ole mitään kutsumusta ammattiin eikä sitä terveyttäkään mitä nyt on kuullut. Ei ole tosiaan mikään ydinfyysikon homma. Ja joo vanhuksen vaipan voi vaihtaa ihan kuka tahansa jolla on kädet ja sietokykyä tehdä sellaista hommaa. Ap älä anna tällaisten urpojen lannistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kummeksun tätä dramaattisuutta mitä luottotiedottomilta tulee. Elämässä on niin paljon iloja, jotka vaatii 0 euroa tai hyvin pienen summan. Miksi elämän hyvyyden määrittää teille se paljonko voi ostella? Minä olen pienituloinen ja asun pk-seudulla, mutta elän hyvin onnellista elämää ja nautin lämpimästä suihkusta, pitkistä kävelylenkeistä, tv:stä viime aikoina tulleista uutuusleffoista jne.

Vierailija
24/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savuton kirjoitti:

Mulla on velkaa 54 tuhatta ja summa kasvaa kaiken aikaa. Ulosotossa maksan vain viivästyskorkoa. Ei stressaa eikä haittaa jos en pysty ikinä maksamaan. Velka vanhenee 15 vuodessa

Eihän se vanhene kun velkojat voivat ottaa sen pois ulosotosta ja laittaa sen takaisin milloin vain, jolloin sille tulee taas uusi 15v + uudet oikeuskäsittelymaksut.

Vierailija
25/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä kummeksun tätä dramaattisuutta mitä luottotiedottomilta tulee. Elämässä on niin paljon iloja, jotka vaatii 0 euroa tai hyvin pienen summan. Miksi elämän hyvyyden määrittää teille se paljonko voi ostella? Minä olen pienituloinen ja asun pk-seudulla, mutta elän hyvin onnellista elämää ja nautin lämpimästä suihkusta, pitkistä kävelylenkeistä, tv:stä viime aikoina tulleista uutuusleffoista jne.

Esimerkiksi kunnon kotivakuutusta et saa jos ei ole luottotietoja ja itselläni se ainakin aiheuttaisi pelkoa elämässä. Lisäksi se kaikki turvaverkon puute mikä tulee jos ei ole säästöjä ja niitä ei voi olla (kuin käteisenä) jos on ulosotossa.

Vierailija
26/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kunnon kotivakuutusta et saa jos ei ole luottotietoja ja itselläni se ainakin aiheuttaisi pelkoa elämässä. Lisäksi se kaikki turvaverkon puute mikä tulee jos ei ole säästöjä ja niitä ei voi olla (kuin käteisenä) jos on ulosotossa.

Vuokralla asujan kohdalla suurin menetettävä asia on kalusteet.ne voi olla halvat, jolloin korvaaminen ei ole kallista jos pahin tapahtuisi. Tuhoutuneita valokuvia tms ei vakuutuskaan toisi takaisin.

Säästää voi vähän käteisellä. Kun elää vaatimattomasti ei isoja menoeriä tule. Mutta kai sinne ulosottoonkin on alunperin sitten jouduttu kun on tarve saada kaikkea hienoa kun "muillakin on".

Vierailija
27/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex narkkari hoitoalalle jossa tekemisissä lääkkeiden kanssa???Ei onnistu, kuka edes kehtaa ehdottaa tollasta?

Vierailija
29/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työtön ja seuraavan vähän yli vuoden aikana tavotteena on maksaa 10000€ lainat pois. Sitten jäis enää opintolaina. Toki haen töitä jatkuvasti, mutten nyt epätoivoiseksi heittäydy, jos ei natsaa.

Vierailija
30/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta niin saat velkasi anteeksi. Sitten saat luottotietosi takaisin.

Sillä välin voit asua hyvin kalustetuissa vuokrakämpissä valtion rahalla ja toimeentulotuella elät yhtä hyvin kuin pikkuduunari.

On tämä ihme maa, oikeasti aloin tässä miettiä, jos vetäisi lainat tappiin usealta lainoittajalta ja vaihdan nimeä ja elån stressittä. Teen vaikka biisejä ja sitten kirjoitan omaelämäkerran.

Vierailija
31/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex narkkari hoitoalalle jossa tekemisissä lääkkeiden kanssa???Ei onnistu, kuka edes kehtaa ehdottaa tollasta?

Kuule ääliö, niitä entisiä ongelmaisia on hoitoalalla ja paljon. Ottaako päähän? Mene muualle kitisemään pelle. :)

Vierailija
32/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun luet itsesi lähäriksi ja

suoritat opintosi hyvin, on sinun helppo lukea siitä eteenpäin sairaan- tai terveydenjoitajaksi jolloin tulotaso kasvaa taas. Olet vielä tosi nuori joten älä jää tuohon tilanteeseen ehdoin tahdoin, koska siitä on tie ulos.

Ei kyllä aina pidä paikkaansa!! Lähäri voi hankkia enemmän, kuin sh, joka ei tee vuorotyötä ja muutenkaan noissa palkoissa hirveesti eroja ole.

T. Lähäri

Vierailija
33/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex narkkari hoitoalalle jossa tekemisissä lääkkeiden kanssa???Ei onnistu,

kuka edes kehtaa ehdottaa tollasta?

Hyvin suurella todennäköisyydellä sinunkin perseesi pyyhkii sitten ex-moniongelmainen, mitä ajatuksia tämä sinussa herättää? ;) Pystytkö nyt nukkumaan yösi?

Vierailija
34/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velka vanhenee 15 vuodessa...? Ei kai sentään?

Kyllä vanhenee. Siihen asti sitä voidaan periä, sen jälkeen ei. Joissakin tapauksissa vanhenemisaika on 20 tai 25 vuotta (en muista, olikohan rikokset); varmaan voi tarkistaa jostain ketä kiinnosta) mutta perusmuotoiset muut velat vanhenee viimeistään 15 vuoden kuluessa. Yleinen vanhenemisaika on joku 3-5 vuotta mutta velkoja voi aina uudistaa velan ja sitä voidaan siis periä se 15 vuotta. Sen jälkeen ei. Se lakkaa olemasta.

Sitten kun velka on vanhentunut, se lähtee ulosotosta. Tod.näk.ap:n kohdalla tilanne alkaa olla tämä kun ikää on nyt 35 vuotta ja velat tehty parikymppisenä. Käy ap tarkistamassa verkkopalvelussa, mikä sun todellinen velkasaldo nyt on ja tilaa luottotieto-ote (verkosta maksullinen). Loppuvelan osalta voit hakeutua velkajärjestelyyn, mutta se ei välttämättä mene läpi, jos sulla ei ole mitään, mistä maksaa. Kun on lapsiakin niin suojaosa on jo aika korkea. Sen alle ei voi ihmistä jättää. Jos et tosiaan töitä nyt saa, velat joka tapauksessa vanhenee jonain päivänä ja sitten uusin silmin kohden uutta tulevaisuutta. Sulla on nyt lapset huolehdittavana, keskity heihin.

Vierailija
35/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta niin saat velkasi anteeksi. Sitten saat luottotietosi takaisin.

Sillä välin voit asua hyvin kalustetuissa vuokrakämpissä valtion rahalla ja toimeentulotuella elät yhtä hyvin kuin pikkuduunari.

On tämä ihme maa, oikeasti aloin tässä miettiä, jos vetäisi lainat tappiin usealta lainoittajalta ja vaihdan nimeä ja elån stressittä. Teen vaikka biisejä ja sitten kirjoitan omaelämäkerran.

No millaista elämää se 15 vuotta olisi? Taitaa elämä olla aika tiukkaa sellaiselle, jolla ei ole luottotietoja. Ei saa puhelinta, vakuutuksia, opintolainaa, asuntolainaa, yhtään mitään. Ja jos saat vähänkin rahaa, ulosotto vie sen. Ap on kuitenkin päässyt jaloilleen ja hänellä on lapsia ja tulevaisuus edessä.

Mieti kuinka montaa elämäntapapummia tämä valtio elättää. Vuodesta toiseen palaa rööki ja viinaa kuluu. Ja tehohoito hoitaa haimatulehdukset.

Vierailija
36/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanheneeko velka muka 15 vuodessa? Jos jätän asuntolainani maksamatta, niin saanko talon omaksi viimeistään 15 vuoden päästä?

Vierailija
37/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tutkintoja sinulla on? Hae terveydenhuoltoalalle niin saat varmasti töitä ja voit tehdä niitä niin paljon kun siel sietää (ja saada siten myös tulot ylös). Äitini on lähihoitaja ja välillä tekee niin paljon kuukaudessa keikkatöitä että tulot kohoavat monella tonnilla. Työnteko on tiesi ulos tuosta tilanteesta, muuta tietä ei ole.

Ihan ammattikoulu tutkintoja, merkonomi ja tarjoilija. Tuota lähihoitajaa olen miettinyt, lähinnä ihmispelko sekä esitelmäpelko estää hakemasta.

Ap

Tuossa tilanteessa kannattaa hakeutua AMK-opintoihin. Opintolainaa et tod.näk.saat mutta toimeentuloa opintorahan lisäksi. Maaliskuussa on seuraava yhteishaku. Opinnossa menee 3-4 vuotta ja sitten on jo vähän enemmän mahdollisuuksia työllistyä, kun on korkeakoulupaperi. Voit saada myös opintolainan takauksen, ellei sulla ole KELA:lla entiset opintolainat perinässä. Pankista sitten riippuu, saatko lainaa, mutta pankillehan tuo on sinänsä riskitön, koska lainassa on valtio takaajana.

Eli opintopolkuun vaan koulutuksia hakemaan! Opiskelu on nyt kaikkein järkevin vaihtoehto ja kantaa pidemmälle kuin pätkätöiden tekeminen.

Vierailija
38/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanheneeko velka muka 15 vuodessa? Jos jätän asuntolainani maksamatta, niin saanko talon omaksi viimeistään 15 vuoden päästä?

Et, vaan talo ulosmitataan ja myydään ulosoton huutokaupassa. Myös kaikkea muuta ulosmitataan sen 15 vuoden aikana, mm.veronpalautukset.

Vierailija
39/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et, koska se talo pakkohuutokaupataan ja rahat menee pankille.

Velat vanhenee tietyssä ajassa, jos niitä ei saa maksettua rahalla eikä omaisuutta ulosmittaamalla. Omaisuus lähtee joka tapauksessa kun velka on siirtynyt ulosottoon.

Vierailija
40/66 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savuton kirjoitti:

Mulla on velkaa 54 tuhatta ja summa kasvaa kaiken aikaa. Ulosotossa maksan vain viivästyskorkoa. Ei stressaa eikä haittaa jos en pysty ikinä maksamaan. Velka vanhenee 15 vuodessa

Miten tämä velan vanheneminen käytännössä tapahtuu? Oon käsittänyt ettei se kuitenkaan ole mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi