Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukion kirjat ensi lukuvuonna - saako niitä enää kaupaksi?

Vierailija
06.02.2021 |

Harmittaa vietävästi, että hallitus kuppasi oppivelvollisuusasian kanssa ja nyt oma lapsi on just siinä ryhmässä, joka viimeisenä suorittaa lukion vanhan mallin mukaisesti. Jäävätkö kirjat ensi lukuvuonna käteen? Ollaan nyt onneksi ostettu aika paljon käytettynä ja digikirjoina, mutta taloudessamme tekee muutenkin tiukkaa ja olisi hienoa pystyä kierrättämään lapsen kirjat myös jatkossa.

Toki kursseja suoritetaan jatkossakin eri aikaan, jolloin osalle kirjoista on tarvetta, ehkä....

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen ja kolmannen vuoden kirjoja varmaan saa vielä ensi lukuvuonna myytyä koska maksuttomuus tulee ensi syksynä lukionsa aloittaville, ei nyt jo lukiossa oleville.

Vierailija
2/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa oppivellvollisuusasiassa on paljon kysymyksiä, joihin ei ole vielä vastauksia. Mutta näillä kysymyksillä on perheille ja nuorille merkitystä.

Meillä pikkuveli jo kiukkuilee, että joutuuko hän raahaamaan repussa jotain koulun painavaa halpisläppäriä, kun isoveli sai hyvän, kevyen läppärin. Ja saak enää itse valita paperikirja ja digikirjan välillä vapaasti, kuten isoveli sai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kunnilla ole kauaa varaa kirjoja hommailla. Kohta laittavat opettajat rustaamaan itse jotain digimateriaaleja vapaa-aikanaan. Taitavat erot eri koulujen välillä kasvaa aika lailla. Ja tämä tulee koskemaan sekä peruskouluja että toisen asteen oppilaitoksia, koska ovat kaikki samalla rahapussilla.

Vierailija
4/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen ja kolmannen vuoden kirjoja varmaan saa vielä ensi lukuvuonna myytyä koska maksuttomuus tulee ensi syksynä lukionsa aloittaville, ei nyt jo lukiossa oleville.

Toivottavasti näin on! Paperikirjoissa on yllättävän paljon vielä tarjontaa, vaikka monissa perheissä taidetaan suosia digikirjoja. Oma lapsikin haluaa ennemmin perinteisen kirjan.

Lukiokirjojen hankkiminen oli kyllä jo omana opiskeluaikana 90-luvulla ihan pe*seestä, eli siinä mielessä dramaattinen uudistus onkin paikallaan. Mutta joku välimuoto olisi ollut kaikille oikeudenmukaisempi ja parempi vaihtoehto.

ap

Vierailija
5/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
6/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken muun olen saanut ntt kaupaksi paitsi kahta kielten kirjaa jotka on ykkösosia.

Ne ei niin harmita kun kuopus menee nyt lukioon ja voi käyttää nämä vaikka lisäharjoitteluun sitten.

Vierailija
7/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä oikein puhutte?? Tuleeko lukiokirjat maksuttomiksi??

Vierailija
8/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan toisen ja kolmannen luokan kurssien kirjoja voinee myydä. Digikirjojahan ei ole voinutkaan koskaan myydä ja ainakin minun molemmilla lapsillani (esikoinen kirjoitti 2019 ja kuopus tänä keväänä) on ollut yhteensä noin kymmenen paperikirjaa - loput noin 140 ovat digitaalisia. Eli siinä mielessä moista "ongelmaa" ei meillä ole koskaan ollutkaan. Valtaosassa kursseja on heidän stadilaisissa lukioissaan ollut tarjolla vain digikirja ja silloin, kun sen on voinut ottaa, molemmat ovat mieluummin ottaneet digiversion.

Niissä on mahdollista kuunnella kappale lukemisen sijasta, lisämateriaalia videoina (kielissä erityisesti bonusta) ja monessa on voinut tarkistaa tehtävien oikeat vastaukset itse. Lisäksi koska joudut joka tapauksessa kantamaan koulun ja kodin välillä läppäriä, ei ole tarvinnut sen lisäksi rontata mukana paperikirjoja, reppu on keveämpi.

Meidän vanhempien mielestä paperikirjasta jää luettu paremmin päähän, mutta nämä digisukupolven lapset ovat siinäkin jo erilaisia.

Vierailija
9/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti näin on! Paperikirjoissa on yllättävän paljon vielä tarjontaa, vaikka monissa perheissä taidetaan suosia digikirjoja. Oma lapsikin haluaa ennemmin perinteisen kirjan.

Lukiokirjojen hankkiminen oli kyllä jo omana opiskeluaikana 90-luvulla ihan pe*seestä, eli siinä mielessä dramaattinen uudistus onkin paikallaan. Mutta joku välimuoto olisi ollut kaikille oikeudenmukaisempi ja parempi vaihtoehto.

ap

Saa kaupaksi. Itse pelkään lukion ykkösluokkalaisen äitini että käytetyistä kirjoista tulee pulaa koska tulevat kakkoset joutuvat vielä ostamaan kirjat itse. Sitten on pakko ostaa uutena ja niitä me taas emme saa myytyä mihinkään koska seuraavat saavat materiaalin yhteiskunnan kustantamana. Lisäksi opetussuunnitelma muuttuu syksyllä 2021 ja vanha materiaali ei välttämättä käy sen jälkeen. Meidän taas on pakko hankkia se omalla kustannuksella. Välillä suorastaa ketuttaa kaikki uudistukset, aina ollaan maksumiehiä.

Vierailija
10/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille on ilmoitettu että saa oppimateriaalit lukiosta syksyllä. Lapsi nyt ensimmäisellä lukiossa.

Vierailija
11/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kunnilla ole kauaa varaa kirjoja hommailla. Kohta laittavat opettajat rustaamaan itse jotain digimateriaaleja vapaa-aikanaan. Taitavat erot eri koulujen välillä kasvaa aika lailla. Ja tämä tulee koskemaan sekä peruskouluja että toisen asteen oppilaitoksia, koska ovat kaikki samalla rahapussilla.

Hommaavat kunnat nytkin kirjat yhdeksänvuotiseen peruskouluun, mistä päättelet, että juuri 2-3-vuotinen toinen aste katkaisee kuntien selän? Kunnissa on kovin erilaisia, pienimmissä ei edes ole toisen asteen koulutusta.

Vierailija
12/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa oppivellvollisuusasiassa on paljon kysymyksiä, joihin ei ole vielä vastauksia. Mutta näillä kysymyksillä on perheille ja nuorille merkitystä.

Meillä pikkuveli jo kiukkuilee, että joutuuko hän raahaamaan repussa jotain koulun painavaa halpisläppäriä, kun isoveli sai hyvän, kevyen läppärin. Ja saak enää itse valita paperikirja ja digikirjan välillä vapaasti, kuten isoveli sai.

No mikä estää ostamasta sille nuoremmallekin noita?

Vierailija
13/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on ilmoitettu että saa oppimateriaalit lukiosta syksyllä. Lapsi nyt ensimmäisellä lukiossa.

Ekaluokkalaiset saavat, eivät kakkoset ja kolmoset.

Näin myös yksityisissä lukioissa (olen itse yhden yksityisen yläkoulu-lukion johtokunnassa stadissa).

Vierailija
14/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt mikään hervottoman kallis uudistus ole. Lukion ekaluokan oppilaille on ensi vuonna varattu esimerkiksi Helsingissä 200 euroa oppilasta kohden oppimateriaalien hankintaan ja 400 euroa läppäriin. Siis 600 per oppilas, ja tonni per lukion käynyt oppilas kolmessa, neljässä vuodessa. Ei se ole kauhea summa kunnille. Tämä siis vaan kommenttina kolmoselle.

Minusta uudistus on hyvä ja korkea aika saada se aikaan. Ja sanon sen vaikka omat lapseni eivät siis päässeetkään siitä hyötymään. Ihmeen itsekästä narinaa taas täällä, ettekö ikinä ajattele mitään kuin oman napanne kautta? Oikeasti nyt!

8/11

Vierailija
15/15 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se nyt muutenkaan kovin suuri menoerä ole ollut