Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut pesee hampaat heti herättyään?

Vierailija
06.02.2021 |

Sitten syö aamiaista jolloin hampaat on taas paskaiset. Ei mitään järkeä taas.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamupalan heti heräämisen jälkeen, sillä aina aamuisin verensokerini on niin alhaalla, että voin pahoin jos pesen hampaat ensin ja odotan vielä puoli tuntia ennen syömistä. Joskus olen kuitenkin pessyt heti ja suoraan aamupala päälle, mutta näin ruoka maistuu kamalalle. Joten purskuttelen suun ensin hyvin, syön aamupalan ja pesen hampaat myöhemmin.

Sori jos tyylini nyt saa jonkun oksentelemaan, viitaten joihinkin edellisiin viesteihin.

Vierailija
42/52 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on melko uusi ohje.

Omien lasten (vanhin 10v) hammashoitolakäynneillä oppinut ja ruvennut itsekin toteuttamaan sitä.

Olen 34 ja lapsesta saakka on kyllä neuvottu pesemään ennen aamupalaa.

Olen 42 ja mun lapsuudessa ei edes pesty hampaita kahta kertaa päivässä. Ei tuollaista neuvottu hammashoidossa, ei koulussa, ei kotona. Aloin pestä hampaat myös aamuisin vasta joskus parikymppisenä, en muista mistä ohjeen sain. Omat vanhempani eivät edelleenkään pese kuin iltaisin. Tuo ennen aamupalaa on tullut itsellenikin vasta lasten myötä reilu 10 v sitten. Ennen pesin aamupalan jälkeen. Ehkä jossain perähikiöiden hammashoitoloissa ei olla oltu ihan uusimman tiedon äärellä... Sellaisesta itse olen lähtöisin.

Itse olen 52 ja kyllä jo silloin opetettiin pesemään hampaat kahdesti päivässä.

Pesen ehdottomasti heti herättyäni kun teen muutkin aamupesut. On sitten raikas ja skarppi olo heti. En muutenkaan syö aamupalaa heti herättyäni vaan teen ensin aamulenkin ja suihkun.

Pikkujuttu hampaidenpesu kun sen tekee säännöllisesti.

Jotenkin inhottaisi ajatus suoraan sängystä kömpiä epäsiistinä ruokapöytään.

Hyvä että olet saanut oikeat opit jo lapsuudessa. En tiedä mistä johtuu, ettei kaikilla ole ollut näin. Kokisin nyt kuitenkin etten itse tästä lapsena ole ollut vastuussa. Olen kuitenkin käynyt säännöllisissä hammastarkastuksissa, koulussa kävi fluorihoitaja ja vanhempanikin olivat huolehtivia ja kunnollisia, tällaista oppia hampaiden hoidosta ei vaan annettu, sitä olisi taatusti meillä noudatettu. Onneksi meillä oli säännölliset ruoka-ajat ja limppareita, karkkeja yms ei naposteltu ja hampaat pysyi kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasit että aamupalalle mennään haisuhönkynä pilaamaan muidenkin aamu paskanahajulla? Siellä on varmaan persekin pesemättä aika isomman tavaran jälkeen - voin niin kuvitella tämän sastaisen otuksen. Kumpikin pää löyhkää - itse ei huomata mitään.

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta kaikilla ei ylä- ja alapää löyhkää, vaikka niitä ei ole jynssättykään. Miksi sinä löyhkäät?

Kyllä se kakan haju jää sinne peppuun, jos pelkällä paperilla pyyhkii. Pyyhin lopuksi vielä kostealla wc-paperilla, jälkiä jää vielä vaikka siihen tavalliseen wc-paperiin ei enää jää. 

No voi taivas sentään! Onko sinulla tapana nuuskia muiden takalistoja? On tämä kyllä järjetön palsta 😂

Joo näin tapahtui uuden tapailukumppanin kanssa 69-asennossa. Oli pakko pyytää häntä pesemään takapuolensa. 

Vierailija
44/52 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on melko uusi ohje.

Omien lasten (vanhin 10v) hammashoitolakäynneillä oppinut ja ruvennut itsekin toteuttamaan sitä.

Olen 42 ja mun lapsuudessa ei edes pesty hampaita kahta kertaa päivässä. Ei tuollaista neuvottu hammashoidossa, ei koulussa, ei kotona. Aloin pestä hampaat myös aamuisin vasta joskus parikymppisenä, en muista mistä ohjeen sain. Omat vanhempani eivät edelleenkään pese kuin iltaisin. Tuo ennen aamupalaa on tullut itsellenikin vasta lasten myötä reilu 10 v sitten. Ennen pesin aamupalan jälkeen. Ehkä jossain perähikiöiden hammashoitoloissa ei olla oltu ihan uusimman tiedon äärellä... Sellaisesta itse olen lähtöisin.

Jep. Meillä äiti oli tosi tarkka hampaiden pesusta, ja kaverin luona siitä ei välitetty laisinkaan. 

Olen saman ikäinen ja minun kotona ei pesty hampaita lainkaan. Äiti syötti vain fluoritapletteja. Kouluiässä sain hammasharjan, mutta siihen mennessä oli jo kaikki maitohampaat revitty pois suusta tai ne oli itsekseen mädäntyneet irti. Muistan hyvin elävästi lapsuudestani mädän maun suussani. 

Kyllä tämä on ollut perhekohtainen ongelma eikä mikään tuon ajan tapa.

Vierailija
45/52 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasit että aamupalalle mennään haisuhönkynä pilaamaan muidenkin aamu paskanahajulla? Siellä on varmaan persekin pesemättä aika isomman tavaran jälkeen - voin niin kuvitella tämän sastaisen otuksen. Kumpikin pää löyhkää - itse ei huomata mitään.

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta kaikilla ei ylä- ja alapää löyhkää, vaikka niitä ei ole jynssättykään. Miksi sinä löyhkäät?

Kyllä se kakan haju jää sinne peppuun, jos pelkällä paperilla pyyhkii. Pyyhin lopuksi vielä kostealla wc-paperilla, jälkiä jää vielä vaikka siihen tavalliseen wc-paperiin ei enää jää. 

No voi taivas sentään! Onko sinulla tapana nuuskia muiden takalistoja? On tämä kyllä järjetön palsta 😂

Joo näin tapahtui uuden tapailukumppanin kanssa 69-asennossa. Oli pakko pyytää häntä pesemään takapuolensa. 

No kannattaako harrastaa tuollaisia pervoiluja. On kai se selvä että jos tunkee kärsänsä toisen jalkoväliin, niin on mahdollista, että siellä on myös tuollaisia elämyksiä.

Vierailija
46/52 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaako harrastaa tuollaisia pervoiluja. On kai se selvä että jos tunkee kärsänsä toisen jalkoväliin, niin on mahdollista, että siellä on myös tuollaisia elämyksiä.

No eipä haissut sen jälkeen. Asian voi korjata ihan vain pesemällä sen takapuolen ja kaikki ovat tyytyväisiä. 

Vierailija
47/52 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on melko uusi ohje.

Itse olen 52 ja kyllä jo silloin opetettiin pesemään hampaat kahdesti päivässä.

Pesen ehdottomasti heti herättyäni kun teen muutkin aamupesut. On sitten raikas ja skarppi olo heti. En muutenkaan syö aamupalaa heti herättyäni vaan teen ensin aamulenkin ja suihkun.

Pikkujuttu hampaidenpesu kun sen tekee säännöllisesti.

Jotenkin inhottaisi ajatus suoraan sängystä kömpiä epäsiistinä ruokapöytään.

Hyvä että olet saanut oikeat opit jo lapsuudessa. En tiedä mistä johtuu, ettei kaikilla ole ollut näin. Kokisin nyt kuitenkin etten itse tästä lapsena ole ollut vastuussa. Olen kuitenkin käynyt säännöllisissä hammastarkastuksissa, koulussa kävi fluorihoitaja ja vanhempanikin olivat huolehtivia ja kunnollisia, tällaista oppia hampaiden hoidosta ei vaan annettu, sitä olisi taatusti meillä noudatettu. Onneksi meillä oli säännölliset ruoka-ajat ja limppareita, karkkeja yms ei naposteltu ja hampaat pysyi kunnossa.

Ainakin neljänkymmenen vuoden ajan on monelta suunnalta opetettu harjaamaan hampaat aamuin illoin, hammashoitolassa, koulussa, lehdissä, radiossa, tvssä, kaveripiirissä. Kaikkialla.

Vierailija
48/52 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaat pestään aamulla ennen syöntiä, että hampaan pinta on liukas. Jos peset ne happohyökkäyksen alkamisen jälkeen niin pesemällä vain avaat hampaan pinnan eroosiolle ja mahdollistat reikien syntymisen.

Viestisi antaa ymmärtää, että hampaat on parempi jättää vaikka kokonaan harjaamatta kuin harjata ne heti ruokailun jälkeen. Se ei pidä paikkaansa. 

Hampaat kannattaa aina pestä aamuin illoin. Parasta on, jos ne pesee aamulla ennen aamiaista ja illalla vähintään 30 min sen jälkeen kun on syönyt. Jos se ei jostain syystä onnistu, tärkeintä on että hampaat pesee sekä aamulla että illalla. Vaikka hampaiden peseminen heti ruokailun jälkeen altistaa kiilteen kulumiselle, sen aiheuttama vahinko on pienempi kuin se jos jättää hampaat kokonaan harjaamatta. 

Lähteenä mm. 3 hammaslääkäriä, joilta olen kysynyt asiaa. Asia kiinnostaa kovasti, koska käytän välillä iltapalan yhteydessä unilääkkeitä, joiden jälkeen hampaat on pakko harjata heti, ennen kuin lääkkeiden vaikutus alkaa ja nukahdan. Harjaaminen on kahdesta pahasta pienempi. 

Vierailija
49/52 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te voitte käydä lenkillä ennen aamiaista? Itseä ainakin heikottaa kun ei ole moneen tuntiin syönyt.

Vierailija
50/52 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on melko uusi ohje.

Olen saman ikäinen ja minun kotona ei pesty hampaita lainkaan. Äiti syötti vain fluoritapletteja. Kouluiässä sain hammasharjan, mutta siihen mennessä oli jo kaikki maitohampaat revitty pois suusta tai ne oli itsekseen mädäntyneet irti. Muistan hyvin elävästi lapsuudestani mädän maun suussani. 

Olen 37 ja meillä hampaat harjattiin vain iltaisin. Olisiko joskus kouluikäisenä sitten siirrytty harjaamaan myös aamulla hammaslääkärin ohjeesta.

Muistan myös ne hirveänmakuiset fluoritabletit, joita äitini pakotti syömään. Viime käynnillä hammaslääkäri ihmetteli, olenko lapsuudessani saanut liikaa fluoria juomavedestä, koska hampaissa oli valkoisia fluoroosiin viittaavia laikkuja.

Vierailija
51/52 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te voitte käydä lenkillä ennen aamiaista? Itseä ainakin heikottaa kun ei ole moneen tuntiin syönyt.

Nälän tunne on osittain yksilöllistä ja riippuu osittain ruokailutottumuksista. Jos otan itseni esimerkiksi, mulla oli aina nälkä silloin kun säästin köyhänä väärästä paikasta ja söin jatkuvasti makaronimössöä ja muita höttöhiilareita. Nykyään syön kunnon ruokaa, ja yleensä ruokaa ei tee mieli aamuisin ainakaan ennen kymmentä, jolloin mulla on tapana syödä yhdistetty aamupala/lounas. Näin siitä huolimatta, että syön klo 18 jälkeen vain poikkeustapauksissa. 

Vierailija
52/52 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmuuden vuoksi kun kissa on monestä käynyt paskantamassa suuhuni yöllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi