Miksi jotkut pesee hampaat heti herättyään?
Sitten syö aamiaista jolloin hampaat on taas paskaiset. Ei mitään järkeä taas.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Se on melko uusi ohje.
Omien lasten (vanhin 10v) hammashoitolakäynneillä oppinut ja ruvennut itsekin toteuttamaan sitä.
Olen 34 ja lapsesta saakka on kyllä neuvottu pesemään ennen aamupalaa.
Hammastahna jättää hampaisiin fluorikerroksen suojaamaan happohyökkäykseltä. Jos syöt aamupalan ennen hampaidenpesua, fluorisuojaa ei ole ja happohyökkäys tekee paljon suurempaa ”tuhoa” hampaissa kuin sillä, joka pesee hampaat heti herättyään...
Vierailija kirjoitti:
Hammastahna jättää hampaisiin fluorikerroksen suojaamaan happohyökkäykseltä. Jos syöt aamupalan ennen hampaidenpesua, fluorisuojaa ei ole ja happohyökkäys tekee paljon suurempaa ”tuhoa” hampaissa kuin sillä, joka pesee hampaat heti herättyään...
Mihin se fluorisuoja katoaa 8 tunnin nukkumisen aikana, jos se kestää aamupesun jälkeen iltapalaan asti eli n. 16 h?
Hampaat tulisi mieluiten pestä ennen aamupalaa. Aamupalaa ei saisi myöskään syödä heti hammaspesun jälkeen, vaan odottaa mieluiten ainakin 30min. Jos heti pesun jälkeen syö, niin altistaa hampaat pahemmin happohyökkäykselle kuin että pesisi ruoan jälkeen (ks. lisää googlaamalla). Syömisen jälkeen pitäisi väliä pesuun olla mieluiten jopa tunti. Siksi pesen mielummin ennen, jolloin se 30min on riittävä odotusaika ja ei maistu tuon ajan jälkeen mitkään tahnat tms. suussa. Odotellessa pesen kasvot, laitan hiukset ja puen päälle. Ei mene odotteluaika hukkaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasit että aamupalalle mennään haisuhönkynä pilaamaan muidenkin aamu paskanahajulla? Siellä on varmaan persekin pesemättä aika isomman tavaran jälkeen - voin niin kuvitella tämän sastaisen otuksen. Kumpikin pää löyhkää - itse ei huomata mitään.
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta kaikilla ei ylä- ja alapää löyhkää, vaikka niitä ei ole jynssättykään. Miksi sinä löyhkäät?
Kyllä se kakan haju jää sinne peppuun, jos pelkällä paperilla pyyhkii. Pyyhin lopuksi vielä kostealla wc-paperilla, jälkiä jää vielä vaikka siihen tavalliseen wc-paperiin ei enää jää.
Minua ällöttää todella vahvasti ajatus, että jotkut syövät aamulla ennen kuin ovat pesseet hampaat. Siis hyi. Siinähän jauhat suussasi ruuan seassa plakkia ja pöpöjä. Joskus jos huomaan jonkun tekevän näin niin meinaan oksentaa. Itse pesen aamulla ekana, syön tästä jonkin ajan kuluttua. Ei mitään hammastahnanmakuongelmaa. Aamupalan jälkeen sitten xylitolia.
Vierailija kirjoitti:
Hampaat tulisi mieluiten pestä ennen aamupalaa. Aamupalaa ei saisi myöskään syödä heti hammaspesun jälkeen, vaan odottaa mieluiten ainakin 30min. Jos heti pesun jälkeen syö, niin altistaa hampaat pahemmin happohyökkäykselle kuin että pesisi ruoan jälkeen (ks. lisää googlaamalla). Syömisen jälkeen pitäisi väliä pesuun olla mieluiten jopa tunti. Siksi pesen mielummin ennen, jolloin se 30min on riittävä odotusaika ja ei maistu tuon ajan jälkeen mitkään tahnat tms. suussa. Odotellessa pesen kasvot, laitan hiukset ja puen päälle. Ei mene odotteluaika hukkaan. :)
Tekstisi vaikuttaa tosiaan siltä, että lähteenä on pelkkä epämääräinen googlailu. Googlella löytää varmasti ohjeita joka lähtöön, mutta vain osa niistä pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasit että aamupalalle mennään haisuhönkynä pilaamaan muidenkin aamu paskanahajulla? Siellä on varmaan persekin pesemättä aika isomman tavaran jälkeen - voin niin kuvitella tämän sastaisen otuksen. Kumpikin pää löyhkää - itse ei huomata mitään.
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta kaikilla ei ylä- ja alapää löyhkää, vaikka niitä ei ole jynssättykään. Miksi sinä löyhkäät?
Kyllä se kakan haju jää sinne peppuun, jos pelkällä paperilla pyyhkii. Pyyhin lopuksi vielä kostealla wc-paperilla, jälkiä jää vielä vaikka siihen tavalliseen wc-paperiin ei enää jää.
No voi taivas sentään! Onko sinulla tapana nuuskia muiden takalistoja? On tämä kyllä järjetön palsta 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstisi vaikuttaa tosiaan siltä, että lähteenä on pelkkä epämääräinen googlailu. Googlella löytää varmasti ohjeita joka lähtöön, mutta vain osa niistä pitää paikkaansa.
https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/usein-kysyttya
Täältä löytyy sama tieto.
On pakko. Suu on niin kuiva aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän löydy.
Aamulla hampaat kannattaa harjata ennen aamiaista, sillä yön aikana syljen eritys vähenee ja näin syljen hampaita suojaava vaikutus on heikentynyt yön jäljiltä. Hammastahnan fluori puskuroi hampaat kestämään aamiaisen, joka usein sisältää esim. hammaskiillettä syövyttävää tuoremehua. Hampaita ei pidä harjata heti syötyä eikä varsinkaan happojen nauttimisen jälkeen, vaan pitäisi odottaa vähintään puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että sama tieto? Lukutaidossasi on pahoja puutteita, koska Hammaslääkäriliiton sivuilla ohjeistetaan näin:
"Kannattaako hampaat harjata aamulla ennen aamiaista vai aamiaisen jälkeen?
Aamulla hampaat kannattaa harjata ennen aamiaista, sillä yön aikana syljen eritys vähenee ja näin syljen hampaita suojaava vaikutus on heikentynyt yön jäljiltä. Hammastahnan fluori puskuroi hampaat kestämään aamiaisen, joka usein sisältää esim. hammaskiillettä syövyttävää tuoremehua. Hampaita ei pidä harjata heti syötyä eikä varsinkaan happojen nauttimisen jälkeen, vaan pitäisi odottaa vähintään puoli tuntia."
Ei siis sanaakaan siitä, että hampaiden harjaamisen jälkeen pitäisi odottaa 30 minuuttia tai edes 30 sekutinta ennen kuin syö aamiaisen - eikä etenkään mitään siihen viittaavaa, että "Jos heti pesun jälkeen syö, niin altistaa hampaat pahemmin happohyökkäykselle kuin että pesisi ruoan jälkeen". Sen sijaan Hammaslääkäriliiton sivuilla sanotaan selvästi, että hampaat kannattaa harjata ennen aamiaista, jotta tahnan sisältämä fluori auttaa hampaita kestämään aamiaisen aiheuttaman happohyökkäyksen.
Sinä myös väitit, että syömisen jälkeen pitäisi odottaa mieluiten tunti ennen kuin harjaa hampaat. Hammaslääkäriliiton mukaan puoli tuntia on täysin riittävä aika, vaikka olisi nauttinut ruuaksi happoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on melko uusi ohje.
Omien lasten (vanhin 10v) hammashoitolakäynneillä oppinut ja ruvennut itsekin toteuttamaan sitä.Olen 34 ja lapsesta saakka on kyllä neuvottu pesemään ennen aamupalaa.
Olen 42 ja mun lapsuudessa ei edes pesty hampaita kahta kertaa päivässä. Ei tuollaista neuvottu hammashoidossa, ei koulussa, ei kotona. Aloin pestä hampaat myös aamuisin vasta joskus parikymppisenä, en muista mistä ohjeen sain. Omat vanhempani eivät edelleenkään pese kuin iltaisin. Tuo ennen aamupalaa on tullut itsellenikin vasta lasten myötä reilu 10 v sitten. Ennen pesin aamupalan jälkeen. Ehkä jossain perähikiöiden hammashoitoloissa ei olla oltu ihan uusimman tiedon äärellä... Sellaisesta itse olen lähtöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se fluorisuoja katoaa 8 tunnin nukkumisen aikana, jos se kestää aamupesun jälkeen iltapalaan asti eli n. 16 h?
^ Miksi viestiäni on miinustettu, mutta kukaan ei ole edes yrittänyt vastata kysymykseeni? Asiallisen kysymyksen miinustaminen on typerää, jos ei tiedä siihen vastausta.
Hampaat pestään aamulla ennen syöntiä, että hampaan pinta on liukas. Jos peset ne happohyökkäyksen alkamisen jälkeen niin pesemällä vain avaat hampaan pinnan eroosiolle ja mahdollistat reikien syntymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on melko uusi ohje.
Omien lasten (vanhin 10v) hammashoitolakäynneillä oppinut ja ruvennut itsekin toteuttamaan sitä.Olen 34 ja lapsesta saakka on kyllä neuvottu pesemään ennen aamupalaa.
Olen 42 ja mun lapsuudessa ei edes pesty hampaita kahta kertaa päivässä. Ei tuollaista neuvottu hammashoidossa, ei koulussa, ei kotona. Aloin pestä hampaat myös aamuisin vasta joskus parikymppisenä, en muista mistä ohjeen sain. Omat vanhempani eivät edelleenkään pese kuin iltaisin. Tuo ennen aamupalaa on tullut itsellenikin vasta lasten myötä reilu 10 v sitten. Ennen pesin aamupalan jälkeen. Ehkä jossain perähikiöiden hammashoitoloissa ei olla oltu ihan uusimman tiedon äärellä... Sellaisesta itse olen lähtöisin.
Olen saman ikäinen ja minun kotona ei pesty hampaita lainkaan. Äiti syötti vain fluoritapletteja. Kouluiässä sain hammasharjan, mutta siihen mennessä oli jo kaikki maitohampaat revitty pois suusta tai ne oli itsekseen mädäntyneet irti. Muistan hyvin elävästi lapsuudestani mädän maun suussani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on melko uusi ohje.
Itse olen 52 ja kyllä jo silloin opetettiin pesemään hampaat kahdesti päivässä.
Pesen ehdottomasti heti herättyäni kun teen muutkin aamupesut. On sitten raikas ja skarppi olo heti. En muutenkaan syö aamupalaa heti herättyäni vaan teen ensin aamulenkin ja suihkun.
Pikkujuttu hampaidenpesu kun sen tekee säännöllisesti.
Jotenkin inhottaisi ajatus suoraan sängystä kömpiä epäsiistinä ruokapöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on melko uusi ohje.
Olen saman ikäinen ja minun kotona ei pesty hampaita lainkaan. Äiti syötti vain fluoritapletteja. Kouluiässä sain hammasharjan, mutta siihen mennessä oli jo kaikki maitohampaat revitty pois suusta tai ne oli itsekseen mädäntyneet irti. Muistan hyvin elävästi lapsuudestani mädän maun suussani.
Kyllä tämä on ollut perhekohtainen ongelma eikä mikään tuon ajan tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löyhkä on merkki siitä että bakteerit tekee sitä mitä niiden kuuluukin yöllä. Harmi jos oma elimistösi ei toimi.
Se on melko uusi ohje.
Omien lasten (vanhin 10v) hammashoitolakäynneillä oppinut ja ruvennut itsekin toteuttamaan sitä.