Onko palstalla muita, jotka ovat lopettaneet meikkivoiteen käytön?
Olisi mielenkiintoista kuulla, miksi päädyitte lopettamaan, miltä iho näytti kun lopetitte ja milloin ihon kunto alkoi parantua, jos alkoi.
Itse aloitin meikkivoiteen käytön noin 14-vuotiaana ja käyttö jatkui noin 32-vuotiaaksi asti. Nyt olen 34 ja pari vuotta siis ollut käyttämättä meikkivoidetta. Ihan satunnaisesti käytän sävyvoidetta, jos esim. olen nukkunut huonosti. Hyvin nukutun yön jälkeen en tarvitse meikkivoidetta ollenkaan. Silmänalusten tummuutta stressasin ennen myös, mutta päätin olla välittämättä asiasta ja nyt olenkin jo tottunut meikittömiin silmänalusiin. Ei silmänalusten tarvitse olla samaa väriä kuin muu iho.
Näytän mielestäni hehkeältä nykyisin. Ihoni on tasoittunut kaikin tavoin. Jopa pienet juonteet silmien ympärillä on hävinneet. Ihoni voi niin hyvin, etten olisi ikinä uskonut näin käyvän. Kärsin iho-ongelmista ihan liian monta vuotta.
Suosittelen muillekin kokeilemaan tätä. Jos itselläsi ihon kunto ei parane kahdessa vuodessa meikkivoiteen käytön lopettamisen jälkeen, niin ainahan voit palata käyttämään sitä.
Ja nyt vaan kertomaan niitä omia kokemuksianne! On kiva kuulla miten muiden iho on reagoinut suureen muutokseen 🙂
Kommentit (43)
Lopetin pari vuotta sitten. Tai käytän todella harvoin, muutaman kerran vuodessa. Ennen päivittäin. Nykyään meikkivoide naamassa tuntuu tunkkaiselta kerrokselta. Silmä- ja huulimeikeistä ei tule samaa tunnetta. Ihomeikit tuntuu myös korostavan ihon juonteita. Käytän porkkanaöljyä, joka tuo kasvoille vähän sävyä ja kosteuttaa.
Ihon kunto varmaan ihan sama. Tosin jos on tottunut tasoittamaan joka päivä jokaisen punertavan kohdan, niihin kiinnittää eri tavalla huomiota. Samoin silmänaluset oli vähän tottumiskysymys. Mitä enemmän niitä meikkaa piiloon, sen tummemmilta ne tuntuivat luonnontilassa. Silmänalus iho nyt vain on tummempi kuin muu, eikä normaali ihmisen iho ole täysin tasainen ja olen sen hyväksynyt.
Ja nyt jos joku tästä ottaa itseensä (tuntuu olevan herkkä aihe jostain syystä), niin puhun vain itsestäni. Muut tehkööt mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen paholainen meikkivoiteesta on tehty?
Ja sama hiustenpesun kanssa. Ylistetään ihmisiä jotka eivät meikkaa ja pesevät hiuksensa kerran viikossa. MIKSI?! :D
Se, etten käytä enää meikkivoidetta ei tarkoita etten käyttäisi muita meikkejä. Edelleenkin rajaan silmäni, laitan ripsiväriä ja kulmakynää. Siinäpä se, muuta meikkiä en koe tarvitsevani näyttääkseni hyvältä.
Niin ja hiukset pesen päivittäin, vaikka moni sanoo, ettei kannattaisi. Kuuntelen omaa kehoani ja hiustenpesu päivittäin sopii hyvin itselleni.
Ap
En tarkoittanut sinua vaan puhuin yleisesti. Ihan kun olisi jotenkin tavoiteltavaa olla mahdollisimman homssun ja epäsiistin näköinen?
Tämä aihe herättää mammoissa aina yhtä suuria tunteita 😅
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen on aina puhunut et juu, itseä varten tässä vaan meikataan. No, mites nyt, kun etätöissä ollessa samat puhuu et nyt ei tartte meikata kun on vaan kotona. Hah! Ei tartte FEIKATA puheissaan asiaperustetta!
Itsensä takia meikkaaminen voi tarkoittaa myös sitä, että itselle tulee hyvä olo, kun näyttää kauniilta.
Mä meikkaan myös etänä jos huvittaa, aina en koska en myöskään näe itseäni samalla tavalla heijastelevista pinnoista, kuten ihmisten ilmoilla. Zoomissakin niin saa niin ettei näe omaa naamaansa.
Ei tartte olla noin kateellinen ja kiukkuinen, se on rumaa.
Joo, olen lopettanut meikkivoiteen käytön. Aikoinaan tuli lainattua exältä voidetta että sain tummat silmänaluset piiloon. Tuon jälkeen ei ole tullut käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sama hiustenpesun kanssa. Ylistetään ihmisiä jotka eivät meikkaa ja pesevät hiuksensa kerran viikossa. MIKSI?! :D
Jotta nää bisnekset kaatuisivat. Epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin pari vuotta sitten. Tai käytän todella harvoin, muutaman kerran vuodessa. Ennen päivittäin. Nykyään meikkivoide naamassa tuntuu tunkkaiselta kerrokselta. Silmä- ja huulimeikeistä ei tule samaa tunnetta. Ihomeikit tuntuu myös korostavan ihon juonteita. Käytän porkkanaöljyä, joka tuo kasvoille vähän sävyä ja kosteuttaa.
Ihon kunto varmaan ihan sama. Tosin jos on tottunut tasoittamaan joka päivä jokaisen punertavan kohdan, niihin kiinnittää eri tavalla huomiota. Samoin silmänaluset oli vähän tottumiskysymys. Mitä enemmän niitä meikkaa piiloon, sen tummemmilta ne tuntuivat luonnontilassa. Silmänalus iho nyt vain on tummempi kuin muu, eikä normaali ihmisen iho ole täysin tasainen ja olen sen hyväksynyt.
Ja nyt jos joku tästä ottaa itseensä (tuntuu olevan herkkä aihe jostain syystä), niin puhun vain itsestäni. Muut tehkööt mitä haluavat.
Moi, sielunsisko! Ihan kuin minun päästäni nuo ajatuksesi. Juuri noin se on, että mitä enemmän jotain pikku"virhettä" peittelee, sitä enemmän sitä pitää luonnontilassa järkyttävänä. Nykyään en ymmärrä enää yhtään, miksi aiemmin niin paljon häpeilin luonnollisia silmänalusiani tai ihon punoitusta tietyissä tilanteissa. Täysin normaalia, luonnollista, persoonallista ja yllättäen jopa kaunista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, etten käytä enää meikkivoidetta ei tarkoita etten käyttäisi muita meikkejä. Edelleenkin rajaan silmäni, laitan ripsiväriä ja kulmakynää. Siinäpä se, muuta meikkiä en koe tarvitsevani näyttääkseni hyvältä.
Niin ja hiukset pesen päivittäin, vaikka moni sanoo, ettei kannattaisi. Kuuntelen omaa kehoani ja hiustenpesu päivittäin sopii hyvin itselleni.
Ap
En tarkoittanut sinua vaan puhuin yleisesti. Ihan kun olisi jotenkin tavoiteltavaa olla mahdollisimman homssun ja epäsiistin näköinen?
En niin ajatellutkaan 🙂 Halusin vain vastata, koska en minäkään ymmärrä miksi pitäisi olla mahdollisimman homssuinen.
Ap
Lopetin jo kymmenisen vuotta sitten, koska en saanut kasvojen hilseilyä kuriin ja meikkivoide näytti ihan kamalalta. Kaikkea mahdollista on tullut kokeiltua, mutta hilseily jatkuu aina vaan. Välillä olen sen jälkeen ostanut kokeeksi joitakin kuivalle iholle suositeltuja meikkivoiteita, mutta kokeiluiksi ovat jääneet.
Minä sain AA-kerhossa rukousvaustauksena syyn juomiselleni - olen transsukupuolinen. Menin kauppaan ja ostin kasan meikkejä tullakseni sellaiseksi joka (muka) todellisuudessa olen. Kerran vedin voiteet naamaan ja totesin, että kummajaiseksi en ala. Korkin laitoin kiinni ihan itse ja AA-kerholaiset vaihtaa kadulla puolta minut nähdessäni koska raittiuteni on heille vääränlaista koska se ei ole AA-raittiutta vaan ihan tavallista raittiutta...
M 42 (kulkuset tallella)
Lopetin muutama vuosi sitten raskausaikana, eikä sen jälkeen ole ollut aikaa eikä halua meikkailla.
Muuten hyvä, mutta kyllä peittävä meikkivoide antoi pientä mutta hyvin säännöllistä suojaa UV-säteilyä vastaan.
En ole edes aloittanut. Joskus olen käyttänyt bb-voidetta, mutta yleensä sisäisen vain meikkiipuuteria. Ja syynä on hyvin aikaiset työaamut alalla, jossa ei paljoa meikata. Ikää 39 vuotta.
Minulla on herkkä ja kuiva, atooppinen iho ja itse asiassa meikkivoide on auttanut mm. ihon kuivuuteen ja siihen, että ei iho ei punoita, hilseile ja kutia. Meikkivoide on oiva suoja mm. pakkasta vastaan. Pitää vain löytää sellainen voide, joka sopii omalle iholle. Ei kylläkään ole kovin helppo tehtävä. Minulla on käytössä pari erilaista meikkivoidetta, joita vaihtelen. Kummatkin voiteet ovat kosteuttavia. On myös ihanaa meikata, varsinkin kun se on nykyään harvinaista herkkua etätöiden takia. Kun laittaa meikkiä niin kyllä sillä on mieltäkin liftaava vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että sulla ongelma ei välttämättä ollut meikkivoide vaan se, että pesit ihosta bakteeriflooran pois 2x päivässä kovilla aineilla ja et kosteuttanut tarpeeksi sen jälkeen.
Tämä! Itselläni iho parani sillä, että aloin erään kauneusbloggaajan ohjeen mukaan pestä ihon öljyputsarilla kovia peseviä sulfaatteja tai saippuoita sisältävän sijaan, ja käyttämään probioottikasvovettä pesun jälkeen, ennen voidetta. Ne liian kovat meikin putsarit oli ongelma siis, ei meikki.
Muutenkin ihmettelen miten meikkivoide olisi joku mörkö, mutta vaikka kosteusvoide ei. Esim. luonnonkosmetiikaan meikkivoiteissa ei ole juuri sen kummempia aineita kuin kosteusvoiteissakaan. Mineraalipigmenttejä vaan öljyjen ja vastaavien seassa.
Lopetin viitisen vuotta sitten kun otin nenälävistyksen, enkä paranemisaikana käyttänyt ihomeikkiä. Totesin että en tarvitse enkä jaksakaan enää käyttää. Ihon kunto on ehkä hitusen parantunut, tai ehkä niihin "virheisiin" ei enää kiinnitä niin paljon huomiota. Yleisesti ottaen olen tyytyväisempi lärviini.
Lopetin yli 10 vuotta sitten. En jaksanut sitä meikkaamista joka päivä. Piirteeni ovat niin vaaleat, että mitään ei näy, varsinkaan vaalean meikkivoiteen keskeltä. Iho muuten on punainen - ruusufinni. Eli minulle ei pelkkä meikkivoide riittänyt; piti laittaa myös kulmat, ripset yms ja varjostukset siihen kuunaamaan.
Jos olisin jaksanut sitä ainaista meikkaamista, olisin jatkanut, koska hyödyt peittosivat haitat.... mitkä haitat. Aurinkovoide hoitui aina itsestään ja pakkasella oli lämmin ja kuten joku jo sanoikin, ei viimakaan tuntunut missään. Oli todella alaston olo naamalla, kuten on vieläkin. Niin ja toisten meikkaaminen tai meikkaamatta jättäminen ei ole minun asiani, eikä päinvastoin - tämä sille sössöttäjälle siitä miten naiset itseään varten meikkaavat. Tainnut tältä unohtua sana: itsetunto.
Kesästä alkusyksyyn en edes kaipaa sävyttäviä pohjustustuotteita koska iho on kuulas ja päivettynyt muutenkin, ja aurinkosuojan saa ihan siihen tarkoitetulla voiteella. Syksyllä ja talvella käytän BB tai CC voidetta, koska olen havainnut niiden suojaavan kasvoja purevalta tuulelta ja pakkaselta. Varsinaisia meikkivoiteita en ole käyttänyt aikoihin, en sen jälkeen kun löysin nuo edellämainitut. En silti tajua miksi edelleenkin mv:tä pidetään jonain mörkönä, kehitys on kehittynyt huimasti viimeisen 10-15 vuoden aikana ja meikkituotteet ovat täysin eri planeetalta kuin esim. ysärillä myydyt, melko jankkimaiset ja paksut voiteet. Nykyteineillä on tässä mielessä helppoa, valikoimaakin on hitsin runsaasti jopa perusmarketeissa verrattuna omiin teinivuosiin (silloin joskus).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikkivoide oikein käytettynä suojaa ihoa esim.pakkaselta, viimalta ja auringoltakin.
Jos meikkivoide on niin hyväksi iholle, miksi lasten naamaan ei sitä laiteta suojaamaan pakkaselta ja muilta sääilmiöiltä?
Koska värivoide nyt vaan näyttää irvokkaalta lapsen kasvoilla. Käytetäänhän lapsilla aurinkovoidetta ym muita rasvoja jotka ei juuri eroa meikkivoiteesta muuten kuin että meikkivoiteessa on pigmenttiä.
Itse en ole oikeastaan ikinä käyttånyt meikkivoidetta (ikää nyt 40+). Minusta se on aina saanut ihon näyttämään jotenkin ”muoviselta” ja epäluonnolliselta. Useampia olen kokeillut ja yleensä ihan laadukkaita, mutta aina ne on jääneet kaappiin tuosta syystä. Iho-ongelmia minulla ei ole ikinä ollut, finnejä tms. siis. Silmänalusista en osaa sanoa, ovatko liian tummat vai eivät. Olen joskus miettinyt, pitäisikö minunkin alkaa käyttää meikkivoidetta vain siksi, että ”kaikki muutkin käyttävät”. Meikkaan kyllä arkipäivisin kulmat, laitan ripsiväriä pitkät ripset ja mustat kyklä luonnostaankin) ja poskipunaa + huulipunaa jos jaksan.
Ap