Onko diesel autolla kovempi ajoneuvovero?
Ku bensalla kulkevalla autolla?
Ihan vaan katoin ku auton myynti sivustolla oli jotain laskelmia ajoneuvoverosta. Diesel autolla oli 600€ vuodessa. Ja sama vastaava auto bensalla oli vähän päälle 300€ vuosi.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Diesel autossa on isompi käyttövoima ero koska diesel on polttoaineveroltaan kevennetty.
Eipä se paveron kevennys enää paljoa pumppuhinnoissa näy. Viime keväänä taisi olla jopa hetkittäin diesel kalliimpaa kun korona heittely hintoja mullinmallin.
Jos haluat ajaa 0-päästöisellä uusiutuvalla neste my dieselillä maksat 500 e enemmän autoveroa ja 20 snt/l enemmän polttoaineen hinnassa kuin fossiilisella ajava bensa-autoilija. Suomen autoilun verotus toimii ilmastos vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diesel autossa on isompi käyttövoima ero koska diesel on polttoaineveroltaan kevennetty.
Eipä se paveron kevennys enää paljoa pumppuhinnoissa näy. Viime keväänä taisi olla jopa hetkittäin diesel kalliimpaa kun korona heittely hintoja mullinmallin.
Ilman kevennystä diesel olisi huimasti bensiiniä kalliimpaa, joten kyllä se näkyy.
Dieselautosta maksetaan myös käyttövoimaveroa, joka on jotain 5,5 snettiä per päivä per 100kg.
Itsellä on iso dieselauto ja sen vuotuinen ajoneuvovero on 721€ vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Dieselautosta maksetaan myös käyttövoimaveroa, joka on jotain 5,5 snettiä per päivä per 100kg.
Itsellä on iso dieselauto ja sen vuotuinen ajoneuvovero on 721€ vuodessa.
Riittävän isolla se sit putoaa, alle satkun vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diesel autossa on isompi käyttövoima ero koska diesel on polttoaineveroltaan kevennetty.
Eipä se paveron kevennys enää paljoa pumppuhinnoissa näy. Viime keväänä taisi olla jopa hetkittäin diesel kalliimpaa kun korona heittely hintoja mullinmallin.
Näkyy se sillä tavalla että dieselissä peritään veroja 17 senttiä litralta vähemmän kuin bensassa. Eli verokohtelun yhtenäistämisellä dieselin hinta nousisi tuon 17 senttiä ja ilmeisesti alv vielä siitäkin päälle, eli 21 senttiä yhteensä. Diesel olisi siis jonkin verran bensaa kalliimpaa. Itse kyllä kannattaisin tätä lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dieselautosta maksetaan myös käyttövoimaveroa, joka on jotain 5,5 snettiä per päivä per 100kg.
Itsellä on iso dieselauto ja sen vuotuinen ajoneuvovero on 721€ vuodessa.
Riittävän isolla se sit putoaa, alle satkun vuodessa.
Niin no olisi pitänyt varmaan kirjoittaa että iso diesel-henkilöauto. Eli siis tuollainen tonnipakuluokan pikkubussi.
Sikäli tyhmää.
Laskimme, olen töissä insinööri toimistossa, että Audi A0:lla ajaminen aiheuttaa vähemmän co2 päästöjä kuin käveleminen.
Jos autossa on kaksi kyydissä päästöt ovat pienemmät kuin kahden ihmisen fillaroidessa.
Huomioimme siis ainoastaan nousseen kulutuksen kun kyseisiä aktiviteettejä tehdään.
Kyseessö siis Diesel audi A0
Vierailija kirjoitti:
Sikäli tyhmää.
Laskimme, olen töissä insinööri toimistossa, että Audi A0:lla ajaminen aiheuttaa vähemmän co2 päästöjä kuin käveleminen.
Jos autossa on kaksi kyydissä päästöt ovat pienemmät kuin kahden ihmisen fillaroidessa.Huomioimme siis ainoastaan nousseen kulutuksen kun kyseisiä aktiviteettejä tehdään.
Kyseessö siis Diesel audi A0
Kerrohan mikä insinööritoimisto niin osataan varoa teitä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikäli tyhmää.
Laskimme, olen töissä insinööri toimistossa, että Audi A0:lla ajaminen aiheuttaa vähemmän co2 päästöjä kuin käveleminen.
Jos autossa on kaksi kyydissä päästöt ovat pienemmät kuin kahden ihmisen fillaroidessa.Huomioimme siis ainoastaan nousseen kulutuksen kun kyseisiä aktiviteettejä tehdään.
Kyseessö siis Diesel audi A0Kerrohan mikä insinööritoimisto niin osataan varoa teitä 🤣
En mutta takaan että käytät tuotteitamme jyyri nytkin :)
1g hiilidioksiidia /1km on oikeasti vähän
Eli noin 0.5g sokeria.
Kävellessä kulutus enemmän, en nyt muista kuinka paljon
Otin diesel farmaristani takapenkit pois ja rekisteröin sen pakettiautoksi. Käyttövoimavero putosi roimasti. Saman kokoinen bensiiniauto tulisi minun ajamillani kilometreillä huomattavasti kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diesel autossa on isompi käyttövoima ero koska diesel on polttoaineveroltaan kevennetty.
Eipä se paveron kevennys enää paljoa pumppuhinnoissa näy. Viime keväänä taisi olla jopa hetkittäin diesel kalliimpaa kun korona heittely hintoja mullinmallin.
Näkyy se sillä tavalla että dieselissä peritään veroja 17 senttiä litralta vähemmän kuin bensassa. Eli verokohtelun yhtenäistämisellä dieselin hinta nousisi tuon 17 senttiä ja ilmeisesti alv vielä siitäkin päälle, eli 21 senttiä yhteensä. Diesel olisi siis jonkin verran bensaa kalliimpaa. Itse kyllä kannattaisin tätä lämpimästi.
Siis käyttövoimavero pois ja pumppuhinta ylös? No kyllä se ainakin mun kilometrimäärillä olisi parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diesel autossa on isompi käyttövoima ero koska diesel on polttoaineveroltaan kevennetty.
Eipä se paveron kevennys enää paljoa pumppuhinnoissa näy. Viime keväänä taisi olla jopa hetkittäin diesel kalliimpaa kun korona heittely hintoja mullinmallin.
Ilman kevennystä diesel olisi huimasti bensiiniä kalliimpaa, joten kyllä se näkyy.
Johonkin se bensan tuotannon sivujäte pitää dumpata. Ei bensa-aitoilijjat sen hävitystä suostu maksamaan. Siksi dieseliä tuetaan.
Diesel autossa on isompi käyttövoima ero koska diesel on polttoaineveroltaan kevennetty.