Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan sairaanhoitajaksi kolmekymppisenä!

Vierailija
05.02.2021 |

Onko tämä edes tavoitettavissa, varataanko kaikki aloituspaikat ensikertalaisille? Onko muita jotka ovat vaihtaneet alaa hoitoalalle, miksi teit sen ja kuinka nopeasti pääsit opiskelemaan? Oletko pitänyt työstäsi?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin hinku teillä on tulla tälle alalle hajoilemaan? Surkea palkka suhteessa vastuuseen, ikävät asiakkaat, jatkuva kiire. 

Olkaa hakematta, niin päättäjien on pakko alkaa vakavissaan miettimään alan houkuttelevuutta.

Varma työllisyys merkitsee varmasti eniten. Luultavasti sen vuoksi sote-alan tutkinnot ovat suositumpia kuin insinöörialat kun hakijamääriä ja sisäänpääsyprosentteja katsoo. Itsekin insinöörinä mietin vakavissani sairaanhoitajakoulutukseen pyrkimistä.

Vierailija
42/56 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Kolmivuorotyötä julkisella. Huono palkka. Arvostus nolla.

On myös ihan päivä- ja kaksivuorotöitä ihan saatavilla. Ihan riippuu, millaiseen työympäristöön haluaa.

Kaksivuorotyö voi olla ihan yhtä hirveää kuin kolmivuorotyö ja usein onkin hoitoalalla, koska hoitajapulan ja hoidon jatkuvuuden takia vuoroja ei voi tai haluta suunnitella ergonomisesti. Vuorot voivat olla tyyliin ilta-aamu-aamu-ilta-aamu ja päivän vapaa jne.

Päivätyötä taas on häviävän vähän.

tuo ilta aamu ei ole enää sallittu!

https://www.superlehti.fi/ajankohtaista/uusi-tyoaikalaki-lepoaika-vuoro…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmivuorotyökin on mukavampaa kuin toimistoon kuoleminen. Vuorotyön etuja ovat myös pitkät vapaat joista toimistolaiset voi vaan haaveilla.

Ei ne enää niin kovin pitkiä ole,edes viiden yövuoron jälkeen.

Vierailija
44/56 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin viime vuonna ja olen 42v.

Mitä pidät työstäsi :)?

Vierailija
45/56 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin hinku teillä on tulla tälle alalle hajoilemaan? Surkea palkka suhteessa vastuuseen, ikävät asiakkaat, jatkuva kiire. 

Olkaa hakematta, niin päättäjien on pakko alkaa vakavissaan miettimään alan houkuttelevuutta.

Varma työllisyys merkitsee varmasti eniten. Luultavasti sen vuoksi sote-alan tutkinnot ovat suositumpia kuin insinöörialat kun hakijamääriä ja sisäänpääsyprosentteja katsoo. Itsekin insinöörinä mietin vakavissani sairaanhoitajakoulutukseen pyrkimistä.

No tämä juuri! Ja se että useimmilla muilla aloilla on todella suuri riski lähteä pois töistä esim huonon työilmapiirin tai johtamisen takia, koska ne vähäiset työt mitä on tarjolla on niin kilpailtuja. Itse ole tässä tilanteessa nyt, työilmapiiri edellisessä työpaikassa oli niin hirveä että olisin pian menettänyt työkyvyn kokonaan. Oli pakko lähteä. Siksikin sairaanhoitajan työ houkuttelee. Mahdollisuuksia on niin paljon enemmän.

Usein hoitoalalta halutaan vaihtaa pois, mutta kehotan tarkkaan miettimään haluaako lähteä aloille kilpailemaan missä pitkän urankaan tehneiden työllistymiselle ei ole mitään takeita.

Vierailija
46/56 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
47/56 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni hakeutui viime vuonna sairaanhoitajaopintojen pariin kolmekymppisenä. Hänhän sai heti alan töitä, kun vallitse tilanne on mikä on. Taitaa tehdä jotain koronajäljitystä, tai miksikä sitä nyt kutsutaankaan.

Vierailija
48/56 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta varttuneemmalla hoitajalla on enemmän auktoriteettiakuin nuorella suoraan koulusta kouluun alalle tulleella. Vaikka siis olisi molemmat vastavalmistuneita.

Vierailija
49/56 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä juuri! Ja se että useimmilla muilla aloilla on todella suuri riski lähteä pois töistä esim huonon työilmapiirin tai johtamisen takia, koska ne vähäiset työt mitä on tarjolla on niin kilpailtuja. Itse ole tässä tilanteessa nyt, työilmapiiri edellisessä työpaikassa oli niin hirveä että olisin pian menettänyt työkyvyn kokonaan. Oli pakko lähteä. Siksikin sairaanhoitajan työ houkuttelee. Mahdollisuuksia on niin paljon enemmän.

Usein hoitoalalta halutaan vaihtaa pois, mutta kehotan tarkkaan miettimään haluaako lähteä aloille kilpailemaan missä pitkän urankaan tehneiden työllistymiselle ei ole mitään takeita.

ymmärrän täysin! hoitotyö taitaa olla sellaista, että soveltuvuuden on oltava kohdillaan. jos on, niin sairaanhoitaja on oiva koulutusvalinta! mahdollisuuksia on paljon.

Vierailija
50/56 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Kolmivuorotyötä julkisella. Huono palkka. Arvostus nolla.

no ei ole välttämättä kolmivuorotyötä, esim. leikkaussalissa pääasiassa päivävuoroja. palkalla elää mukavasti, paitsi ehkä pk-seudulla. arvostus on hyvä moneen muuhun työhön verrattuna. 

Vierailija
51/56 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ymmärrän täysin! hoitotyö taitaa olla sellaista, että soveltuvuuden on oltava kohdillaan. jos on, niin sairaanhoitaja on oiva koulutusvalinta! mahdollisuuksia on paljon.

Ap täällä ja tuon edellisen viestin kirjoittaja. Koen että minulla olisi paljon annettavaa hoitajan työssä, olen empaattinen, jämpti, vuorovaikutustaitoihin enkä säikähdä kovaa työntekoa. Lähipiirin kommentit ja reaktiot tälle alalle lähtemiselle ovat tosin olleet jäätäviä... Tämä onkin saanut minut mietteliääksi.

Monet pitävät hoitoalaa järjettömänä vaihtoehtona, liikaa vastuuta, kiire, huonot työolot ja rasittavat ihmiset. Olen kuullut pelkkää negatiivista niin lähipiiriltä (jotka eivät toki tiedä muuta kuin mediassa puhutut asiat) ja alallakin olevat ihmiset kertovat että olen hullu jos lähden alalle. Masentavaa.

Omasta kokemuksestani voin kuitenkin sanoa, ettei se ruoho ole niin vihreää täällä muilla työaloillakaan, kaikilla aloilla on omat huonot puolensa.

Vierailija
52/56 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri valmistuu juuri sh:ksi. Taisi tulla 50v juuri. Oikein hyvä sairaanhoitaja hän on.

Vierailija
53/56 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä ja tuon edellisen viestin kirjoittaja. Koen että minulla olisi paljon annettavaa hoitajan työssä, olen empaattinen, jämpti, vuorovaikutustaitoihin enkä säikähdä kovaa työntekoa. Lähipiirin kommentit ja reaktiot tälle alalle lähtemiselle ovat tosin olleet jäätäviä... Tämä onkin saanut minut mietteliääksi.

Monet pitävät hoitoalaa järjettömänä vaihtoehtona, liikaa vastuuta, kiire, huonot työolot ja rasittavat ihmiset. Olen kuullut pelkkää negatiivista niin lähipiiriltä (jotka eivät toki tiedä muuta kuin mediassa puhutut asiat) ja alallakin olevat ihmiset kertovat että olen hullu jos lähden alalle. Masentavaa.

Omasta kokemuksestani voin kuitenkin sanoa, ettei se ruoho ole niin vihreää täällä muilla työaloillakaan, kaikilla aloilla on omat huonot puolensa.

no taitaa riippua työpaikasta myöskin nuo asiat. moni sairaanhoitaja on tyytyväinen työhönsä. millainen työpaikka sinua kiinnostaisi? yksi missä myös olisi töitä on bioanalyytikko.

Vierailija
54/56 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no taitaa riippua työpaikasta myöskin nuo asiat. moni sairaanhoitaja on tyytyväinen työhönsä. millainen työpaikka sinua kiinnostaisi? yksi missä myös olisi töitä on bioanalyytikko.

Olen hakenut nyt terveydenhoitajaksi, bioanalyytikoksi ja sairaanhoitajaksi. Sairaanhoitaja mietityttää näistä eniten, koska minut on peloteltu kankeaksi kaikilla kauhujutuilla. Ei ole ihme ettei alaa pidetä houkuttelevana kun niin harvalla on mitään hyvää sanottavaa. Ei tässä ainakaan mitää ruusuisia kuvia pääse muodostumaan kun jutut on niin hirveitä mitä kuulee.

Vierailija
55/56 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut nyt terveydenhoitajaksi, bioanalyytikoksi ja sairaanhoitajaksi. Sairaanhoitaja mietityttää näistä eniten, koska minut on peloteltu kankeaksi kaikilla kauhujutuilla. Ei ole ihme ettei alaa pidetä houkuttelevana kun niin harvalla on mitään hyvää sanottavaa. Ei tässä ainakaan mitää ruusuisia kuvia pääse muodostumaan kun jutut on niin hirveitä mitä kuulee.

Riippuu varmaan paljon ihmisen omista lähtökohdista, miten kokee asiat. sinullahan on selvät perusteet miksi haet alalle. kyllä monet viihtyy sairaanhoitajan työssä. ehkä bioanalyytikko on hiukan "varmempi" valinta työviihtyvyyden kannalta, mutta jos sairaanhoitajan työ kiinnostaa, niin aloita ihmeessä opinnot, oma paikka saattaa hyvinkin löytyä sieltä. 

Vierailija
56/56 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta varttuneemmalla hoitajalla on enemmän auktoriteettiakuin nuorella suoraan koulusta kouluun alalle tulleella. Vaikka siis olisi molemmat vastavalmistuneita.

Millaista auktoriteettia, keihin nähden (lääkärit - esimiehet - työtoverit - potilaat?) ja mihin käyttötarkoitukseen (oikean asian uskottava viestittäminen vai muiden pompottaminen omien mielihalujen mukaan)?

Ikä näkyy päällepäin mutta valmistumisvuosi ei. Vastavalmistunutkin varttuneempi työntekijä alalla kuin alalla luo fyysiseen olemukseen perustuvan ensivaikutelman kokeneesta työntekijästä, vaikka tuore alanvaihtaja ei ole sellainen uudessa ammatissaan.

Jos auktoriteetti perustuu pelkkään fyysiseen olemukseen, se on helppo menettää toimimalla selvästi taitamattomammin kuin iän perusteella oletettu osaamistaso edellyttäisi.

Mutta oikealla asenteella uuteen ammattiin voi kasvaa varttuneempanakin. Aikaisempi työkokemus alalta kuin alalta on elämänkokemusta, jonka tuottama itsevarmuus on oikeutettua silloin, kun ymmärtää osaamisensa rajat uuden työn alussa mutta osaa hyödyntää kartuttamaansa henkistä pääomaa uusien asioiden haltuunotossa. Tuore (=sisällöltään ajantasainen) koulutus, muutamankin vuoden työkokemus ja vankka elämänkokemus voivat yhdessä antaa pohjan hyvinkin vahvalle ammattitaidolle.

En viittaa erityisesti hoitoalaan, mutta elämän ja työelämän yleiset lainalaisuudet pätevät varmasti siihenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi