Haluan sairaanhoitajaksi kolmekymppisenä!
Onko tämä edes tavoitettavissa, varataanko kaikki aloituspaikat ensikertalaisille? Onko muita jotka ovat vaihtaneet alaa hoitoalalle, miksi teit sen ja kuinka nopeasti pääsit opiskelemaan? Oletko pitänyt työstäsi?
Kommentit (56)
Näissä vanhemmissa ammattikorkeakoulututkinnoissa jotka ovat sisällöltään jo aivan jäävejä vastavalmistuneiden koulutuksiin verrattuna pitäisi olla joku parasta ennen päivämäärä ja sen jälkeen luokiteltaisiin jälleen ensikertalaiseksi.
Esimerkiksi nykytilanteessa hoitoalalle pitäisi ottaa lähes kaikki jotka sinne haluavat, pula tekijöistä on niin valtava.
Riippuu siitä minkä ikäinen olet, jos oot kolmekymppinen, ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen näkökanta? Eli mielummin kannattaa jäädä mahdollisesti pitkäaikaistyöttömäksi nykyisellä koulutuksella kuin kouluttautua uudelleen alalle jossa tekijöistä on pulaa. Tässä olisi vähintään 38 vuotta työuraa vielä jäljellä, nytkö kannattaa luovuttaa sinun mukaasi.
Mä pääsin pari vuotta sitten opiskelemaan ei-ensikertalaisena sairaanhoitajaksi ekalla yrityksellä. Kannustan siis yrittämään, vaikka paikkoja on vähän meille ei-ensikertalaisille. Vaikka valintasysteemi on nykyään epäreilu, koin kuitenkin, että pääsykokeessa oli hyötyä aiemmista opinnoista. Esimerkiksi tiedonkäsittely on nopeampaa, kyky poimia aineistosta olennaisia asioita jne. on kehittynyt edellisissä opinnoissa kahlattujen teoksien ja tieteellisten artikkelien myötä.
Miksi? Kolmivuorotyötä julkisella. Huono palkka. Arvostus nolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meille vaan tulee vielä sellaisiakin vasta valmistuneita hoitajia, jotka ovat kymmenen vuoden sisään eläkeiässä. :) Tervetuloa vaan!
Vierailija kirjoitti:
On myös ihan päivä- ja kaksivuorotöitä ihan saatavilla. Ihan riippuu, millaiseen työympäristöön haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys johon aion nyt vastata.
Haluan työn jossa voin tehdä konkreettisesti hyödyllisiä asioita. Nykyinen kaupallisen alan tietotyö koulutukseni ja sen tarjoamat ”mahdollisuudet” eivät inspiroi minua elämässä mitenkään, päinvastoin koen että minulla ei ole erikoistaitoja joista olisin ylpeä. Olen kiinnostunut ihmisestä kokonaisuutena sekä sairaanhoitoalalle tieteelliseltä näkökannalta, haluan myös auttaa ihmisiä.
Alani on äärimmäisen kilpailtu ja jos totta puhutaan en ole omasta alastani enää riittävän kiinnostunut ylläpitääkseeni ammattitaitoani ja kilpaillakseni vastavalmistuneiden kanssa työpaikoista jatkuvalla syötöllä. Työtilanne on epävarma, olen myös kyllästynyt liike-elämän jatkuvaan lippatukkajargoniin.
Nyt jäätyäni työttömäksi koen, että mielummin kouluttauduin uudelleen kuin jään jumiin kilpailemaan parikymppisten nälkäisten lippatukkien kanssa alan työpaikoista jotka eivät minua kiinnosta enää. Kolmivuorotyötä ja fyysistä työtäkin olen elämässäni tehnyt aiemmin, jos totta puhutaan, pidän aktiivisesta työstä - kaikki meistä eivät nauti päivistä vailla vaihtelua.
Kolmivuorotyökin on mukavampaa kuin toimistoon kuoleminen. Vuorotyön etuja ovat myös pitkät vapaat joista toimistolaiset voi vaan haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen näkökanta? Eli mielummin kannattaa jäädä mahdollisesti pitkäaikaistyöttömäksi nykyisellä koulutuksella kuin kouluttautua uudelleen alalle jossa tekijöistä on pulaa. Tässä olisi vähintään 38 vuotta työuraa vielä jäljellä, nytkö kannattaa luovuttaa sinun mukaasi.
Taisi olla hiukan sarkasmia ilmassa tuossa ”ei onnistu 30-vuotiaana”. Sen ikäisten opiskelu on niin tavallista että hassua kysyä palstalla, onko sellainen mahdollista.
Mutta suosittelen siis yrittämään, työtehtäviä on niin monipuolisesti että varmasti joku itselle sopiva löytyy. Ja opiskelu onnistuu iästä riippumatta, jos niin päättää.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin pari vuotta sitten opiskelemaan ei-ensikertalaisena sairaanhoitajaksi ekalla yrityksellä. Kannustan siis yrittämään, vaikka paikkoja on vähän meille ei-ensikertalaisille. Vaikka valintasysteemi on nykyään epäreilu, koin kuitenkin, että pääsykokeessa oli hyötyä aiemmista opinnoista. Esimerkiksi tiedonkäsittely on nopeampaa, kyky poimia aineistosta olennaisia asioita jne. on kehittynyt edellisissä opinnoissa kahlattujen teoksien ja tieteellisten artikkelien myötä.
Mitä olet pitänyt opinnoista ja työstä? :)
Itse aloitin opiskelut 30-vuotiaana ja valmistuin 33-vuotiaana.. Eli ihan hyvin ehdit. Mutta mieti kahdesti haluatko hoitoalalle... on raskasta, kiireistä, resurssit jatkuvasti vajaat.
Vierailija kirjoitti:
Kummat perusteet Sulla.
Ahdistaako, kun sanon että kommenttisi arvostus on minun silmissäni nolla.
Nolla pilkku nolla. Ei mitään arvostusta.
Mitä väliä joidenkin arvostuksella. Jos ite haluaa jotain tehdä, niin se on se olennainen.
Minä kyllä arvostan sairaanhoitajan ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin opiskelut 30-vuotiaana ja valmistuin 33-vuotiaana.. Eli ihan hyvin ehdit. Mutta mieti kahdesti haluatko hoitoalalle... on raskasta, kiireistä, resurssit jatkuvasti vajaat.
Resurssipula ja kiire ovat minulle vanhastaan tuttuja, se taitaa olla työelämän sävel kaikkialla :)
Haitko ensikertalaisena vai teitkö toista korkeakoulututkintoa? Mitä pidät työn parhaina puolina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meille vaan tulee vielä sellaisiakin vasta valmistuneita hoitajia, jotka ovat kymmenen vuoden sisään eläkeiässä. :) Tervetuloa vaan!
Kiitos paljon!
. Reippaasti vaan kohti unelmia. Tiedän useita, jotka ovat myöhemmällä iällä lähteneet alalle.
Olin vielä sinua vanhempi, vaihdoin työllisyyssyistä, pääsin heti opiskelemaan enkä ole pitänyt alasta.
Vierailija kirjoitti:
Olin vielä sinua vanhempi, vaihdoin työllisyyssyistä, pääsin heti opiskelemaan enkä ole pitänyt alasta.
Mikä alassa on ollut erityisen epämiellyttävää :)?
Tietenkin on mahdollista.
Pyri opiskelemaan, sittenhän näet pääsetkö edes sisään kouluun.
Ammatinvaihto on nyky-yhteiskunnassa yleistä, ja tulee jatkumaan edelleen.