Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kina miehen kanssa (ruokaostokset ja kyläily), kumpi on oikeassa?

Vierailija
04.02.2021 |

Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä lähemmäs kymmenen vuotta, tästä ison osan opiskelijoita molemmat. Tällöin mentiin käymään kummankin vanhemmilla ns. kahta kättä heilutellen, koska rahat olivat vähissä ja junalippuihin paloi jo suhteessa iso raha.

Nykyään olemme molemmat työssäkäyviä ja rahatilanne on hyvä, aika samanlainen kuin kummankin vanhemmilla tahollaan Vietetään kuitenkin molemmat edelleen paljon aikaa sekä omilla vanhemmillani että appilassa; korona-aikaan nyt tietty poikkeus.

Itse olen sitä mieltä, että meidän tulisi nyt viedä mennessämme omat ruoat, jos olemme vaikka viisikin päivää kyläilemässä, mieheni mielestä ei tarvitse. Itselläni on vielä erikoisruokavalio, jonka takia en pysty syömään läheskään kaikkea appilassa tarjottua (omien vanhempieni luona olen päävastuullinen ruoanlaittaja kyläilyiden aikana, joten siellä ei ole "ongelmaa", ja vanhempani tietävät varautua sellaisilla ruoka-aineilla, joita voin syödä). Anoppi ja appi suhtautuvat ruokavaliooni ymmärtävästi, mutta näin aikuisena tuntuu ahdistavalta vastailla kyselyihin, että mitä ostettaisiin teille syötäväksi, kun tietää, ettei heidän rahatilanne ole merkittävästi parempi kuin omamme.

Kummankaan vanhemmat eivät juuri kyläile meillä (asumme ahtaasti). Kysymys on kai lähinnä kulttuurierosta, itse vien aina yhden yön kyläänkin esim. kahvia, satokauden marjoja, tms., viikonlopuksi tulen ruokakassin kanssa. Miehen mielestä kyläpaikka hoitaa kestityksen.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että miehen vanhemmat loukkaantuu jos kuskaat omat eväät mukaan.

Kulttuuriero, kumpikaan ei ole oikeassa. Juttele anoppisi kanssa ja tarjoudu kokkausavuksi, mies on kantansa valinnut, turha hänelle enempää nalkuttaa.

Jos vanhempasi tulisi teille viikoksi, haluaisitko että tuo ruokakassin tullessaan?

Vierailija
2/11 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisit vaihtaa kirjoitustyyliä, niin nämä räpellyksesi eivät olisi niin läpinäkyviä. Yrität liikaa ja se paistaa läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siedät tuollaista? Ota ero!

Vierailija
4/11 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliasta olisi viedä jotain tuliaisia, kuten varmasti veisitte, jos menisitte vaikka ystävienne luokse. Outoa sen sijaan olisi viedä omat syömiset, siitä syntyisi väkisinkin kuva, että toisten tarjoamat eivät kelpaa.

Vierailija
5/11 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 mut vastaan silti. Itse loukkaantuisin jos vieras raahaisi meille ruuat, vessapaperit ja petivaatteet. Kyllä minä tykkään vierasta kestitä. Jos vastavuoroiset vierailut ei onnistu, niin voihan sitten emäntää/isäntää viedä vaikka ulos joskus syömään kiitokseksi.

Vierailija
6/11 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että miehen vanhemmat loukkaantuu jos kuskaat omat eväät mukaan.

Kulttuuriero, kumpikaan ei ole oikeassa. Juttele anoppisi kanssa ja tarjoudu kokkausavuksi, mies on kantansa valinnut, turha hänelle enempää nalkuttaa.

Jos vanhempasi tulisi teille viikoksi, haluaisitko että tuo ruokakassin tullessaan?

En erityisemmin haluaisi tai oudoksuisi; he toisivat, enkä ajattelisi asiasta sen enempää. On meidän suvussa tapana.

Vierailija
7/11 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on itsestään selvää, että lapset voivat tulla kotiin ilman mitään tuomisia. Jos he haluavat jotain tuoda tullessaan, niin emme tietenkään kieltele vaan kiitämme. Erikoisruokavalioiden suhteen minulle sopii oikein hyvin, että lapsi tuo jotain tullessaan, kun itse tietää paremmin mikä maistuu ja mikä ei. Jos taas lapsi toisi omat eväät koko vierailun ajaksi, niin pitäisin sitä kummallisena.

Vierailija
8/11 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen välimuoto ruokakassien ja tyhjien käsien väliltä löytynee. Kukkia, viinipullo ja jotain ruokavalioosi sopivia herkkuja tuliaisiksi. Viette vanhemmat ravintolaan syömään. Käytte ostamassa leivokset tms. kahville jonain päivänä. 

Minä menen edelleen keski-ikäisenä vanhempien mökille viinipullon ja mansikoiden kanssa ja niin tulevat sisaruksenikin. Jos käydään yhdessä kaupassa, yritän tarjoutua maksamaan, mutta vanhemmat eivät anna. 

Vierailija
9/11 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vauraasta varsinaissuomalaisesta suvusta eikä meillä tulisi mieleenkään kyläillä ruokakassin kanssa saati olettaa, että talonväen tekemät ruuat ei kelpaa vieraille. Miehellä on karjalaiset sukujuuret, siellä vieras otetaan vastaan sillä oletuksella, että tuomisillaan ruokitaan koko sukua viikon verran. Joten minun vanhempani loukkaantuisivat, jos tulisin ruokakassien kanssa ja tunkisin keittiöön laittamaan ruokaa, miehen vanhemmat taas pettyisivät, jos ei vieras kantaisi kolmea kassillista ruokaa ja lisäksi vessapaperia, pesuaineita jne. tullessaan ja koko vierailun ajaksi asettautuisi keittiöön laittamaan ruokaa.

Siksi en vieraile miehen vanhemmilla!

Vierailija
10/11 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vauraasta varsinaissuomalaisesta suvusta eikä meillä tulisi mieleenkään kyläillä ruokakassin kanssa saati olettaa, että talonväen tekemät ruuat ei kelpaa vieraille. Miehellä on karjalaiset sukujuuret, siellä vieras otetaan vastaan sillä oletuksella, että tuomisillaan ruokitaan koko sukua viikon verran. Joten minun vanhempani loukkaantuisivat, jos tulisin ruokakassien kanssa ja tunkisin keittiöön laittamaan ruokaa, miehen vanhemmat taas pettyisivät, jos ei vieras kantaisi kolmea kassillista ruokaa ja lisäksi vessapaperia, pesuaineita jne. tullessaan ja koko vierailun ajaksi asettautuisi keittiöön laittamaan ruokaa.

Eikö kellään vieraistanne ole koskaan mitään ruokarajoitteita?

Vierailija
11/11 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kellään vieraistanne ole koskaan mitään ruokarajoitteita?

On, miten niin? Olen kyllä nähnyt, miten vegaani on tuonut häihin omat ruokansa ja siististi napsinut muovikipoista lautaselle annoksensa, kun karjalaiseen tapaan tarjolla oli karjalanpaistia, mutta minusta tuo on yksinkertaisesti noloa. Mennä kylään omien eväiden kera on yhtä noloa.